ChristianMatch
 


Forum

de een gereformeerd de ander PKN
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
MAARTENVD585





Berichten: 19

BerichtGeplaatst: maandag 29 juli 2013, 21:49
 
als je gereformeerd bent dan zoek je iemand die uiteraard ook gereformeerd is , maar stel je match en linck en je gevoel gaat uit naar mensen van PKN.
maar je wilt liever dat de ander net als jou gereformeerd, kan dat problemen opleveren voor toekomst om keuze te maken voor gereformeerde kerk geloof en PKN kerkgeloof?. ofwel als je dooplid ben van een gemeente en de ander van een andere kerk, hoe ontwikkeld dat zijn er mensen die dat ervaren hebben in hun verkering tijd en hoe lost dat op? je gaat naar beiden kerken? en maakt voor het huwelijk een keuze naar welke kerk je gaat?
En is de keuze voor welke kerk belangrijk voor het huwelijk?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BAPPI605





Berichten: 122

BerichtGeplaatst: maandag 29 juli 2013, 22:13
 
MAARTENVD585 schreef:
als je gereformeerd bent dan zoek je iemand die uiteraard ook gereformeerd is , maar stel je match en linck en je gevoel gaat uit naar mensen van PKN.
maar je wilt liever dat de ander net als jou gereformeerd, kan dat problemen opleveren voor toekomst om keuze te maken voor gereformeerde kerk geloof en PKN kerkgeloof?. ofwel als je dooplid ben van een gemeente en de ander van een andere kerk, hoe ontwikkeld dat zijn er mensen die dat ervaren hebben in hun verkering tijd en hoe lost dat op? je gaat naar beiden kerken? en maakt voor het huwelijk een keuze naar welke kerk je gaat?
En is de keuze voor welke kerk belangrijk voor het huwelijk?

Sorry, misschien een stomme vraag, maar wat is het verschil tussen Gereformeerd en PKN? Smiley die vol vragen zit Ik dacht dat het dezelfde kerk was!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KLUS667





Berichten: 442

BerichtGeplaatst: maandag 29 juli 2013, 22:41
 
Verkeringstijd is ontdekkingstijd. Je leert elkaar kennen. Je praat veel met elkaar. Ik neem aan dat als je zondag bij haar bent, je meegaat naar haar kerk en zij gaat mee naar jouw kerk als ze bij jou is. Je praat erover en als het serieus worden en je trouwt, nou dan kunnen jullie ook wel een keuze maken in welke stroming je je thuisvoelt. Het "ik" wordt "wij" en "wij" nemen beslissingen: God wijs ons de weg.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOKE969





Berichten: 44

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 juli 2013, 08:51
 
MAARTENVD585 schreef:
als je gereformeerd bent dan zoek je iemand die uiteraard ook gereformeerd is

Sorry maar hier ben ik het niet mee eens! vooral het woordje 'uiteraard' stoot me enorm tegen de borst.

We zijn allemaal 1 in Christus en heb een superhekel aan het hokjes denken. Ik kan daar echt kriegelig van worden.

Zelf ben ik ook lid van kerkgenootschap, maar heb bewust in mijn profiel gekozen voor "ik ben Christen, ik denk niet in hokjes", omdat ik zo min mogelijk wil selecteren op Kerkgenootschap, alsof een relatie alleen maar goed kan gaan als je lid bent van hetzelfde kerkgenootschap.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 juli 2013, 09:23
 
KLUS667 schreef:
Verkeringstijd is ontdekkingstijd. Je leert elkaar kennen. Je praat veel met elkaar. Ik neem aan dat als je zondag bij haar bent, je meegaat naar haar kerk en zij gaat mee naar jouw kerk als ze bij jou is. Je praat erover en als het serieus worden en je trouwt, nou dan kunnen jullie ook wel een keuze maken in welke stroming je je thuisvoelt. Het "ik" wordt "wij" en "wij" nemen beslissingen: God wijs ons de weg.....

mooi gezegd Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAARTENVD585





Berichten: 19

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 juli 2013, 13:17
 
JOKE969 schreef:
Sorry maar hier ben ik het niet mee eens! vooral het woordje 'uiteraard' stoot me enorm tegen de borst.

We zijn allemaal 1 in Christus en heb een superhekel aan het hokjes denken. Ik kan daar echt kriegelig van worden.

Zelf ben ik ook lid van kerkgenootschap, maar heb bewust in mijn profiel gekozen voor "ik ben Christen, ik denk niet in hokjes", omdat ik zo min mogelijk wil selecteren op Kerkgenootschap, alsof een relatie alleen maar goed kan gaan als je lid bent van hetzelfde kerkgenootschap.

Hoi Joke vat het aub niet te hoog op ik bedoelde het niet op die manier sorry, maar met nuchteriger denken :) over algemeen zie je in de maatschappij dat mensen die trouwen vaak dezelfde kerkelijke achtergrond hebben,maar ik weet dat in mijn famillie veel mensen uit 2 verschillende kerken komen, en elkaar leren kennen en daarna een keuze maken voor de ene kerk of de andere.

Oke ik dacht dat "denk in hokjes"betekende dat je niet zoveel bezig bent met het christendom maar beetje opervlakkig ben., maar dat betekend het dus niet. goed dat je dat zegt weer wat geleerd thanks :)


Laatst aangepast door
MAARTENVD585
op dinsdag 30 juli 2013, 13:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAARTENVD585





Berichten: 19

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 juli 2013, 13:21
 
KLUS667 schreef:
Verkeringstijd is ontdekkingstijd. Je leert elkaar kennen. Je praat veel met elkaar. Ik neem aan dat als je zondag bij haar bent, je meegaat naar haar kerk en zij gaat mee naar jouw kerk als ze bij jou is. Je praat erover en als het serieus worden en je trouwt, nou dan kunnen jullie ook wel een keuze maken in welke stroming je je thuisvoelt. Het "ik" wordt "wij" en "wij" nemen beslissingen: God wijs ons de weg.....

Dank je klus, dat zijn woorden wat ik niet verbeter, Groet M
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MANNA420





Berichten: 93

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 juli 2013, 19:33
 
PKN is een fusie tussen Gereformeerd, Hervormd en Luthers. Zo was het in 2004 tenminste bedoelt. PKN is dus heel divers. Je hebt rechts de gereformeerde bond bijvoorbeeld en links hele vrijzinnige kerken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOKE969





Berichten: 44

BerichtGeplaatst: dinsdag 30 juli 2013, 21:16
 
MAARTENVD585 schreef:

Oke ik dacht dat "denk in hokjes"betekende dat je niet zoveel bezig bent met het christendom maar beetje opervlakkig ben., maar dat betekend het dus niet. goed dat je dat zegt weer wat geleerd thanks :)

Zo leer je idd nog eens wat op CM

Knipoog smiley

Overigens denk ik wel dat als men allebei uit een verschillend kerkgenootschap komt en je graag samen verder wilt, het wel verstandig is om samen een kerkelijke gemeente uit te zoeken. Alleen al om praktische redenen. Al ken ik ook wel een gezin waar bij de man lid is van een PKN en de vrouw van een evangelische gemeente. De ene week gaan ze naar de PKN kerk en de. andere keer naar de evangelische gemeente.. Dus het kan ook wel goed gaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NATASCHA642





Berichten: 584

BerichtGeplaatst: woensdag 31 juli 2013, 18:08
 
Ik geloof denk niet in hokjes, want in liefde voor elkaar vind je de weg naar Gods huis.
Want Hij is degene die man en vrouw samen heeft gebracht.

Hier vindt je wat en daar laat je wat.

Waar je je samen thuis voelt dat is je kerk, je basis en thuis.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KLUS667





Berichten: 442

BerichtGeplaatst: woensdag 31 juli 2013, 18:16
 
Ik geloof wel in hokjes, want ze zijn er toch? Ik zie ze toch?

Ik geloof niet in kabouters, want die zijn er toch niet? Ik zie ze toch niet?

Hmmmm.....hoe moet ik dit dan weer uitleggen:
Hebreeen 11:1. "Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen die men niet ziet."

Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TIMOTHY755





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 augustus 2013, 09:34
 
Ik denk dat dit niet zozeer zou moeten uitmaken. We zijn allemaal Christenen, God heeft geen stromingen voor ons bedacht. De mens zelf heeft de stromingen bedacht, in de Hemel zijn er geen stromingen.

Ik vind het gevaar van stromingen altijd dat mensen al snel een afkeer van elkaar krijgen, of zichzelf 'beter' vinden dan mensen met een andere stroming.

Dus met andere woorden: Ik denk niet dat het een probleem zou moeten zijn als je als gereformeerd persoon met een pkn een relatie hebt.


Laatst aangepast door
TIMOTHY755
op zaterdag 3 augustus 2013, 09:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 augustus 2013, 10:46
 
Als ik naar het profiel van de starter van dit topic kijk staat er gereformeerde gemeente en ik denk dat hij met gereformeerd eigenlijk gergem bedoelt. Eerlijk gezegd denk ik dat de problemen groter zijn in een besloten gemeenschap als je vanuit dit milieu met je partner richting PKN gaat. Gereformeerd staat voor veel mensen hier als gereformeerd synodaal en die zijn een onderdeel van de PKN geworden, dus daar gaat het kennelijk niet om bij deze vraag.

Tussen gergem en PKN-bondsgemeenten is wel grensverkeer dus in een wat grotere plaats kan dat geen echt probleem zijn. De vraagstelling zal zich veelal beperken tot kleinere plaatsen met veel sociale controle in de Bijbelbelt.

Feitelijk is het dus meer een sociaal probleem dan een theologisch vraagstuk, denk ik. Als je het bij voorbaat als een probleem beschouwt. doe je er mogelijk beter aan een partner in je eigen kring te zoeken. Maar liefde en wat men chemie noemt, trekken zich daar niets van aan. Het is ook maar net in hoeverre je je normen laat opleggen door je kerkgenootschap. Om de lieve vrede maar in eigen kring trouwen met iemand die je niet echt ziet zitten, zou ik nooit doen. Dat is de basis van liefdeloze huwelijken en dat doe je je jezelf en je toekomstige kinderen niet aan, lijkt me, ook al komt het in behoudende kring net iets te vaak voor.

Thomas, liefde is (uiteraard) de belangrijkste norm in een relatie, tenzij je een werkster met baarmoeder zoekt.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 3 augustus 2013, 14:32
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAARTENVD585





Berichten: 19

BerichtGeplaatst: zaterdag 3 augustus 2013, 13:02
 
THOMAS968 schreef:
Als ik naar het profiel van de starter van dit topic kijk staat er gereformeerde gemeente en ik denk dat hij met gereformeerd eigenlijk gergem bedoelt. Eerlijk gezegd denk ik dat de problemen groter zijn in een besloten gemeenschap als je vanuit dit milieu met je partner richting PKN gaat. Gereformeerd staat voor veel mensen hier als gereformeerd synodaal en die zijn een onderdeel van de PKN geworden, dus daar gaat het kennelijk niet om bij deze vraag.

Tussen gergem en PKN-bondsgemeenten is wel grensverkeer dus in een wat grotere plaats kan dat geen echt probleem zijn. De vraagstelling zal zich veelal beperken tot kleinere plaatsen met veel sociale controle in de Bijbelbelt.

Feitelijk is het dus meer een sociaal probleem dan een theologisch vraagstuk, denk ik. Als je het bij voorbaat als een probleem beschouwt. doe je er mogelijk beter aan een partner in je eigen kring te zoeken. Maar liefde en wat men chemie noemt, trekken zich daar niets van aan. Het is ook maar net in hoeverre je je normen laat opleggen door je kerkgenootschap. Om de lieve vrede maar in eigen kring trouwen met iemand die je niet echt ziet zitten, zou ik nooit doen. Dat is de basis van liefdeloze huwelijken en dat doe je je jezelf en je toekomstige kinderen niet aan, lijkt me, ook al komt het in behoudende kring net iets te vaak voor.

Thomas, liefde is (uiteraard) de belangrijkste norm in een relatie, tenzij je een werkster en baarmoeder zoekt.

Hoi Thomas
Het Klopt wat je zegt ik heb idd meegemaakt dat er mensen naar PKN of andere kerk de Gergem er niet goed bij voelt, waarom weet ik niet. mag een kerk openlijk zeggen dat ze teleurgesteld zijn als iemand die lid van gegem is naar pkn of andere kerk gaat, ik zelf zeg nee want de mens kies de kerk en niet andersom. maar maak wel mee dat mensen zeggen sorry jij kom van andere kerk en dat is een groot verschil en dat vind ik zelf niet goed, of wel?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIJN277





Berichten: 36

BerichtGeplaatst: maandag 5 augustus 2013, 19:07
 
Het gaat er volgens mij om dat je veel voor elkaar voelt en dat je oprecht gelooft. Het is jammer om (eigen ervaring) te constateren dat er bij veel kerkgemeenschappen de mening heerst dat je partner uit dezelfde kerkgenootschap moet komen of moet overstappen. Het is allemaal traditie. Vraag aan de kerkenaard leden of het hen om de traditie en regeltjes gaat of om het echte geloof. En of zij zich bekeerd hebben. Het zal even stil zijn. Vorm boven inhoud, helaas nog steeds actueel.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
XANDRA874





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 augustus 2013, 17:02
 
Ik denk dat je dat best kunt zeggen. Je weet hoe jezelf in het leven staat, iemand van een andere stroming kan heel anders naar dingen kijken. Geloof is toch een van de belangrijkste in je leven. Dus je kunt best je partner op kerkstroming uitzoeken, geeft ook geen garantie, maar de kans is groter dat je het met elkaar eens bent ;)

Laatst aangepast door
XANDRA874
op dinsdag 6 augustus 2013, 17:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MRSUNSHIN953





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 augustus 2013, 17:09
 
Hier wil ik graag even op in gaan, maar wil het topic onderwerp graag uitbreiden van gereformeerd/PKN naar ook andere richtingen.

Ik heb de afgelopen maanden veel contact gehad, en gedate, met een vrouw uit en hersteld hervormde gemeente. Zelf ben ik baptist. Ik had mij voorgenomen open te staan voor andere kerk gemeenten en ontdekte een ontzettend leuke vrouw in de ander, echt! Ben zelfs nog naar een hersteld hervormde gemeente geweest in een andere stad dan zij woonde. En heb daar hele leuke mensen leren kennen, maar hoe bepaalde geloofsitems uitgedragen worden, no thanks!

Baal er nog steeds van dat het niets is geworden, maar zij beet zich enorm vast in de wettische wijze van het geloof uit oefenen zoals ze doen in de biblebelt.

Dus of het samen kan? Ik ben inmiddels wel van gedachten verandert en ben er door mijn ervaring van overtuigd dat, wanneer je niet beide over de brug komt, de relatie bij voorbaat gedoemd is te mislukken.

Noem mij bevooroordeeld, maar mensen die uit dergelijke gemeenten komen, of strikt tweemaal daags naar de kerk gaan e.d. belanden bij mij meteen in de camouflage lijst.


Laatst aangepast door
MRSUNSHIN953
op dinsdag 6 augustus 2013, 17:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 6 augustus 2013, 17:14
 
MAARTENVD585 schreef:
Hoi Thomas
..... sorry jij kom van andere kerk en dat is een groot verschil en dat vind ik zelf niet goed, of wel?

Zal ik het nu eens wat harder stellen? Als mensen in jouw kerk vervelend doen als jij met een partner buiten de eigen kerk komt, wiens belang streven ze dan na, jouw belang of dat van de kerk?

Schakel God en je kerk niet op een lijn. Je gaat niet tegen God in als je een partner van een andere kerk hebt. Je gaat in jouw geval tegen het belang van de Gereformeerde Gemeente in. Kies voor je eigen geluk en trouw met iemand waar je van houdt. Als je ergens anders gaar wonen, speelt het trouwens allemaal geen enkele rol meer, dus het zou nu ook niet belangrijk moeten zijn.

Als jij in de eigen gemeente een partner vindt, dan houden ze jou en je partner vast en als die (liefst veel) kinderen krijgen.....

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 6 augustus 2013, 17:23
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARCOVH807





Berichten: 35

BerichtGeplaatst: maandag 12 augustus 2013, 20:03
 
onlangs heb ik ook zitten mailen met iemand. Echter kom ik vanuit een Evangelisatie, waarvoor ik oprecht gekozen heb om mijn oude PKN verlaten heb. Onze Evangelisatie is een soort van vluchtkerk voor o.a. mensen die de PKN te licht vinden en de GerGem te zwaar, dus zeg maar, gelijk aan de HHK.

Zij was van Evangelische gemeente. Ik bemerkte gewoon het verschil in beleving van het geloof. Het verschil vond ik dusdanig groot dat ik dus heb besloten om het geheel op een laag pitje te zetten (naast de grote afstand in km).

Persoonlijk ben ik nu van mening dat het verschil in geloof en de belevenis van het geloof wel degelijk te groot kan zijn. Dat idee had ik niet voordat ik met haar erover sprak.

Vervolgens lees ik dan een heel kortzichtige gedachte (althans, zo zie ik het): Wiens belang dient men, de kerk of de jouwe?

Kan het niet zo zijn dat zij het jouwe verdedigen? Het spreekwoord luidt: twee geloven op een kussen daar slaapt de duivel tussen. Kunnen die zogenaamde bemoeizuchtige mensen je juist niet willen beschermen voor een pijnlijke/moeizame toekomst? Een toekomst die je samen misschien nog wel kan overbruggen, maar kan je het verschil ook nog overbruggen als je kinderen zou mogen ontvangen?

Zo wordt bij ons op zondag geen TV gekeken, maar bij die ander misschien wel. Wat laat je je evt gekregen kinderen toe? Vader tegen, moeder voor. Ongetwijfeld zijn er zo nog meer kleine ergernissen die niet besproken worden en uiteindelijk kunnen leiden tot een breuk.

Dus ja, ik denk serieus dat het verschil in geloofsleven/kerkgemeenschap te groot kan zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: maandag 12 augustus 2013, 21:51
 
MARCOVH807 schreef:
onlangs heb ik ook zitten mailen met iemand. Echter kom ik vanuit een Evangelisatie, waarvoor ik oprecht gekozen heb om mijn oude PKN verlaten heb. Onze Evangelisatie is een soort van vluchtkerk voor o.a. mensen die de PKN te licht vinden en de GerGem te zwaar, dus zeg maar, gelijk aan de HHK.

Zij was van Evangelische gemeente. Ik bemerkte gewoon het verschil in beleving van het geloof. Het verschil vond ik dusdanig groot dat ik dus heb besloten om het geheel op een laag pitje te zetten (naast de grote afstand in km).

Persoonlijk ben ik nu van mening dat het verschil in geloof en de belevenis van het geloof wel degelijk te groot kan zijn. Dat idee had ik niet voordat ik met haar erover sprak.

Vervolgens lees ik dan een heel kortzichtige gedachte (althans, zo zie ik het): Wiens belang dient men, de kerk of de jouwe?

Kan het niet zo zijn dat zij het jouwe verdedigen? Het spreekwoord luidt: twee geloven op een kussen daar slaapt de duivel tussen. Kunnen die zogenaamde bemoeizuchtige mensen je juist niet willen beschermen voor een pijnlijke/moeizame toekomst? Een toekomst die je samen misschien nog wel kan overbruggen, maar kan je het verschil ook nog overbruggen als je kinderen zou mogen ontvangen?

Zo wordt bij ons op zondag geen TV gekeken, maar bij die ander misschien wel. Wat laat je je evt gekregen kinderen toe? Vader tegen, moeder voor. Ongetwijfeld zijn er zo nog meer kleine ergernissen die niet besproken worden en uiteindelijk kunnen leiden tot een breuk.

Dus ja, ik denk serieus dat het verschil in geloofsleven/kerkgemeenschap te groot kan zijn.



Dat spreekwoord stamt uit een tijd waarin roomskatholieken en protestanten elkaar te vuur en te zwaard bestreden waarin de maatschappij verzuild was tot op het bot.
Anno 2013 kan je deze ver verouderde zienswijze toch niet serieus meer overeind houden.
Hoe bestaat het dat je de opmerking "wiens belang dient men de kerk of de jouwe?" kortzichtig noemt. De kerk was en is soms erg uit op hun schaapjes binnen de kerkmuren houden. Deze opmerking doelt op autonomie van ieder mens en het recht om zijn/haar eigen keuzes te maken.
Je suggereert daarmee dat het beter voor je - als volwassene - is je te laten betuttelen door angstige gelovigen en je door hen te laten beperken. Dat is echt niet in het belang van jouw geluk.
Bovendien suggereert het alsof je binnen een huwelijk van gelijkgelovigen niet het risico loopt op volstrekt uiteenlopende meningen en overtuigingen.

Als volwassenen die de liefde betrachten, vergevingsgezind zijn en elkaar in ere willen houden en respecteren zijn de meeste van deze verschillen bespreekbaar te maken en in der minne te schikken. Dat is in een volwassen liefdesrelatie vast wel mogelijk.
Maar ik ben een romantisch-idealist, ik weet het......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARCOVH807





Berichten: 35

BerichtGeplaatst: maandag 12 augustus 2013, 22:36
 
MIEKE364 schreef:
Dat spreekwoord stamt uit een tijd waarin roomskatholieken en protestanten elkaar te vuur en te zwaard bestreden waarin de maatschappij verzuild was tot op het bot.
Anno 2013 kan je deze ver verouderde zienswijze toch niet serieus meer overeind houden.
Hoe bestaat het dat je de opmerking "wiens belang dient men de kerk of de jouwe?" kortzichtig noemt. De kerk was en is soms erg uit op hun schaapjes binnen de kerkmuren houden. Deze opmerking doelt op autonomie van ieder mens en het recht om zijn/haar eigen keuzes te maken.

Beste Mieke, op dit moment zijn de katholieken niet verdeeld en verzuild? Er zijn nog nooit zoveel zuilen als nu geweest. De samen op weg kerk is het meest recente voorbeeld. Wij moesten zo nodig samen met andere. Het gevolg is dat in sommige plaatsen men elkaar nu bestrijdt over wie er in de betere kerk zit, terwijl voor die tijd samen opging in de hervormde kerk. Er zijn hele rechtszaken gevoerd over eigendommen van de hervormde kerk. Hele gezinnen zijn verscheurd en weigeren elkaar nog te spreken hierdoor. Dus ja, ik kan dit spreekwoord zeker verdedigen.

Natuurlijk is een ieder gerechtigd om zijn of haar keuzes te maken. Echter soms heeft die beschermende kerk iets meer levenservaring en een objectievere blik op de zaak. Als je verliefd bent, dan zal je een paar zaken eerst niet zien die andere wel zien. Dus die bemoeizuchtige beschermende kerk kunnen ook je familieleden en vrienden zijn die net even iets anders op de zaak kijken en je willen behoeden voor het verdriet, omdat zij al zien dat het nooit iets kan worden. Echter in deze tijd accepteert men niet meer dat andere je willen helpen en adviseren. Dat wordt dan gelijk gezien als bemoeizucht en een aantasting van je individuele ontwikkeling.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIJN277





Berichten: 36

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 augustus 2013, 11:38
 
Beste Marco,
Als kerken levenservaring zouden hebben opgedaan en beschermend zouden zijn, dan waren er veel minder (protestantse)kerkscheuringen en stromingen. Kerken in Nederland bewijzen zelf dat ze niet vanuit het geloof tolerantie voor ieders eigen mening binnen datzelfde geloof kunnen opbrengen. Nederlandse kerken en kerkbesturen en synodes en noem maar op geven nog steeds een brevet van eigen onvermogen af. Traditie overheerst en niet de drive om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met God en de Verlosser.
Het verschil in beleving van het geloof tussen partners kan zeker belemmerend werken, maar dat is iets anders dan een mislukte relatie omdat je alleen maar van een andere kerkgemeenschap bent. Vandaar mijn opmerking dat het vaak om traditie gaat in plaats van oprecht geloof. En wat betreft opvoeding van de kinderen, wat wel en niet mag. Tsja, dat geldt voor ieder setje ouders op alle gebieden. Heeft niet alleen met onderwerpen als TV kijken (ook traditie, geen geloofs-issue, waarom hebben mensen van de GG anders wel vaak internet ?) te maken. Hoeveel zakgeld geef je je kind ? Kun je ook over van mening verschillen. Zo zijn er nog 1001 onderwerpen. Heeft niets met geloof te maken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARCOVH807





Berichten: 35

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 augustus 2013, 19:12
 
Beste Martijn, let wel op dat ook jij onderdeel bent van een kerk/Kerk, dus net als de besturen, kerkraden en leden, geef jij dus in wezen ook dit brevet af? Echter nu zeg jij dus: “Omdat een kerk niet tolerant is, zijn er zoveel scheuringen geweest”. Dan wil ik het toch iets breder trekken en misschien ook wel even buiten zijn context/proporties om mijn punt beter uit te leggen.

Kijk je rond in de wereld, dan zie je overal ongeveer een 3-4 politieke partijensysteem. Kijk je dan naar NL, dan zie je een tig politieke partijensysteem. Waarom? Omdat een ieder anders denkt over zaken als asielpolitiek, abortus, euthanasie enz. Ieder individu wil dus dat zijn stem gehoord wordt en dat men naar hen luistert. Luistert men niet naar het individu, dan maar een eigen partij/kerk beginnen, zodat het individu gehoord kan worden.

Leg je dit over de versplinterde kerk heen, dan zie je wettische kerken, maar ook dominees die roepen dat Jezus helemaal niet opgestaan is. Mensen die zich verplicht voelen om iedere zondag 2x naar de kerk te gaan, maar ook mensen die zeggen dat ze geloven en niet naar de kerk hoeven. Een ieder zijn geloofsleven uiteraard. Oftewel als je in een wettische kerk zit en je daar niet thuis voelt, dan kan je dus er voor kiezen om een eigen niet zo heel wettische kerk te beginnen. Zo is het namelijk door de jaren heen gegaan. Vandaar dat wij zoveel verschillende kerken hebben in NL.

Uiteraard zullen er altijd mensen zijn die uiteindelijk te ver doordraven. Als ik kijk naar een plaats bij ons in de buurt, dan is daar de kerk ook gescheurd in PKN en HHK. Het overgrote deel is gegaan naar de HHK en een klein deel is of in de PKN gebleven of is buiten de plaats gaan kerken. Sommige van deze mensen waren goeie vrienden in de Ned Herv Kerk, echter na de scheuring stonden ze lijnrecht tegenover elkaar in de rechtbank over het bezit en draaien ze nu de nek om als ze elkaar zien. Is het beschermen dan nog goed of gaat dit te ver. Ik vind het te ver gaan. Maar als leden van een kerk zien dat jij met iemand een relatie gaat opbouwen, maar ze zien dat de kerk van de ander niet iets is waar jij je in thuis gaat voelen of de andere persoon niet bij jou past, moeten ze je dan maar onderuit laten gaan, of je waarschuwen (beschermen) voor de mogelijke ellende die je op je nek haalt? Is het dan beschermen of ziet men dit als inbreuk op je privacy, want bij dit laatste knelt het het vaakst. De ontvanger ontvangt de gezonden boodschap van hulp als aanval.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIJN277





Berichten: 36

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 augustus 2013, 21:35
 
MARCOVH807 schreef:

......... Maar als leden van een kerk zien dat jij met iemand een relatie gaat opbouwen, maar ze zien dat de kerk van de ander niet iets is waar jij je in thuis gaat voelen of de andere persoon niet bij jou past, moeten ze je dan maar onderuit laten gaan, of je waarschuwen (beschermen) voor de mogelijke ellende die je op je nek haalt? Is het dan beschermen of ziet men dit als inbreuk op je privacy, want bij dit laatste knelt het het vaakst. De ontvanger ontvangt de gezonden boodschap van hulp als aanval.

Respect voor je reactie. Misschien heb je ook wel gelijk. Feit blijft dat in mijn visie dan nog steeds de ene kerk over de andere kerk roept dat die (en een dame die daar lid van is) je mogelijk onderuit zal laten gaan. Dat is nogal een oordeel vellen ! Als kerken zo beschermend zijn dat ze alleen 'toestaan' dat leden trouwen met leden uit de eigen stroming, dan zullen er binnenkort helemaal geen kinderen meer geboren worden en is daarmee het probleem snel opgelost Lachende smiley
De Bijbel en de Heere probeer ik als mijn leidraad te zien, niet een bepaalde kerk en een pipo die daar wat roept waar iedereen zich aan moet houden. Vrede zij met u allen (ook buiten dit gebouw)...........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Pagina 1 van 1