ChristianMatch
 


Forum

Berichten van THOMAS968
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 ... 91 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van THOMAS968
Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 9 december 2013, 14:27
BerichtOnderwerp: Wel of niet scheiden
 
JAN736 schreef:
Ik heb een vrouw die al jaren zegt dat zij niet meer van mij houd. Als ik het niet eens ben met haar levenswijze is de standaard reactie, ik ga scheiden. Mag ik haar laten gaan, of moet ik er voor blijven vechten?


Het is natuurlijk pure chantage om daarmee te dreigen maar kennelijk ben je er ook gevoelig voor. De reden weet je alleen zelf maar als het alleen de sociale druk is zou ik me er niks van aantrekken. Een dergelijk dreigement hoort niet in een relatie thuis en ik denk eerlijk gezegd dat die relatie er ook niet meer echt is. Als ik voor mezelf spreek, zou ik me niet onder druk laten zetten want met dat dreigement geeft ze feitelijk aan: als jij niet doet wat ik wil, ga ik scheiden. Ik zou haar vooral niet tegenhouden, integendeel.

Maar eerlijk gezegd vind ik een dergelijke problematiek moeilijk te bespreken op een forum. Je kunt niet een discussie houden over scheiden en wat de grote verschillen zijn in een nomadenhuwelijk als in de bijbel en een liefdesverbond zoals nu. Het gebod Gij zult niet echtscheiden is niet correct vertaald. Er staat Gij zult niet verstoten wat de toen gebruikelijke wijze van echtscheiden was. De vrouw was nagenoeg rechteloos en de consequenties waren rampzalig. Het verstoten was echt een groot kwaad. Prostitutie was vaak de enige uitweg in ee samenleving met veelwijverij, waarbij vele vrouwen stierven in de kraam, waardoor er een mannenoverschot was, dat alleen door oorlog weer veranderde.

Echtscheiding is voor niemand een pretje maar het is voor velen hier een goede oplossing geweest en heeft heel veel bevrijding gegeven. Als de weg van verzoening en herstel er niet meer is, kun je ook weinig anders ook al probeer je de gevolgen voor alle betrokkenen te overzien.

Ik zou me echter nooit op deze wijze laten chanteren, ook al omdat het een blijk is dat er van een gelijkwaardige relatie niet meer kan worden gesproken.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 9 december 2013, 15:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 9 december 2013, 11:13
BerichtOnderwerp: Het weer
 
ANNA415 schreef:
Een gans maakt nog geen winter.... maar een heleboel ganzen dan Smiley die vol vragen zit

Letterlijk niet in ieder geval want in de kweldergebieden wat westelijk van Lauwersoog barst het van de brandganzen. Ik hou niet zo van kou en winter, dus ik vind het wel best.....

Thomas, eind maart is het weer zomertijd....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 8 december 2013, 21:31
BerichtOnderwerp: Bevrijding
 
Voor al die mensen uit een behoudend milieu die het Christendom willen bewaren maar moeite hebben met de vastgeroeste gewoonten en opvattingen, een mooie uit het nieuwe liedboek, dat vol met pareltjes zit overigens.


Lied 861.

Dat wij onszelf gewonnen geven
aan het bevrijdende bestaan,
aan wat ons uitdaagt om te leven.
Dat wij de stille roep verstaan.

Dat wij versteende zekerheden
verlaten om op weg te gaan.
Dat niet de greep uit het verleden
ons achterhaalt en stil doet staan.

Omdat de huizen die we bouwden
geen onderkomen kunnen zijn.
Omdat het bloedeloos vertrouwde
ons achterdochtig maakt en klein

Dat wat wij hebben ons niet gijzelt,
dat wij van elke dwang bevrijd
naar onbekende plaatsen reizen.
Dat Gij ons onderkomen zijt.



Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 8 december 2013, 20:22
BerichtOnderwerp: Goede voornemens!
 
Ik heb me voorgenomen geen goede voornemens te hebben anders dan die waarmee je elke dag moet ingaan:

Wez in sinnestriel, in oar hat er ferlet fan.

Wees en zonnestraal, een ander heeft er behoefte aan.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 5 december 2013, 17:06
BerichtOnderwerp: Het weer
 
Het waait hier.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 1 december 2013, 17:35
BerichtOnderwerp: Het weer
 
Op elf december gaat de zon onder om 16.28 en dat is het vroegste want het wordt niet meer eerder dan die tijd. Op 26 dec komt de Zon het laatste op: 08.48. De kortste dag is wel degelijk 21 dec overigens. Vandaag na tien dagen gaat de Zon in ieder geval niet meer nog later onder. Volgende week lichte vorst, als de nachten lang zijn is de kans groter en dat is logisch. Tot nu toe valt het mee met de kou.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 november 2013, 14:04
BerichtOnderwerp: single, nooit getrouwd of toch gescheiden?
 
MARCOVH807 schreef:
scheiden is nog altijd een keuze? Ben ik niet helemaal mee eens. Het is een keuze als jij dat wilt, maar wat als je levenspartner dat wil omdat er een ander in het spel is?

Moet je dan klampachtig vasthouden aan je trouwen als jij niet degene bent die wilt scheiden?


Ja daarmee geef je inderdaad wel een nieuw accent, goed opgemerkt. Als de ander wil scheiden en jij niet, zal je je daar bij neer moeten leggen en dan heb je niet voor de scheiding gekozen. Het is dan geen keuze maar het is geforceerd. Formeel kies je wel maar je bent feitelijk door de omstandigheden gedwongen. Je hebt gelijk als je stelt dat scheiden in dat geval geen echte keuze is. Wat wel kan dreigen is dan dat mensen daarmee de partner die wel wil scheiden gaan dwarzitten, puur om niet aan deze keuze (mede-) schuldig te zijn. Je kun dan niet krampachtig vasthouden. Als een van beiden niet meer wil, dan houdt het op. Of je dat leuk vindt of niet.

Het is natuurlijk wel onzuiver om een scheiding tegen te houden enkel om de 'schuld' bij de ander neer te leggen. In sommige kringen kan dat aantrekkelijk zijn. Goed en waardig scheiden is ook een reken van naastenliefde, we zien het wel eens anders.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 29 november 2013, 14:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 november 2013, 13:56
BerichtOnderwerp: single, nooit getrouwd of toch gescheiden?
 
VLINDER656 schreef:
Ja dat klopt wat wil je daarmee zeggen dan?

Dat als je huwelijk ontbonden is door de dood niets een nieuwe relatie in de weg staat. Het feit dat iemand weduwe is betekent nog niet dat er een onverwerkt rouwproces is. Het kan er zijn en dat wordt dan gaandeweg wel duidelijk. Maar een weduwe afwijzen puur omdat ze weduwe is gaat me te ver, Je kunt als weduwe mer het verlies van de partner heel verschillend omgaan. Hoe dan ook, de dood van de partner is een gegeven maar geen reden om iemand bij voorbaat af te wijzen.

Thomas.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 28 november 2013, 19:44
BerichtOnderwerp: Het Nieuwsch hoekje
 
- Krantenartikel verwijderd -

Dit mag niet geplaatst worden zonder toestemming van de uitgever.

Moderator CM


Laatst aangepast door
CHRISTIANMATCH
op maandag 6 januari 2014, 11:05
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 21:49
BerichtOnderwerp: kreet van de week
 
Ik heb geen probleem met cafeine, ik heb een probleem zonder cafeine....


Thomas, is nog waar ook.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 21:42
BerichtOnderwerp: De feestdagen staan voor ons deur maar waarom vieren wij ze?
 
Ik denk niet dat er iets mis is met een omgebouwd dan wel aangepast heidens feest, zoals Kerstfeest. Bij de Joden werden ook oogstfeesten gevierd, net als bij de omringende volkeren. Je verjaardag vieren zou ook niet meer kunnen want ook dat is geen christelijk feest. Bij de kerstboom hebben de meeste gelovigen toch iets in huis wat voor het gevoel bij de geboorte van Christus hoort en ook een symbool is van het licht der aarde. Ok, en we zijn blij dat de dagen weer gaan lengen, maar is dat zo erg? Het vieren van een feest geeft gezelligheid in de meeste gevallen en ook daar is niks mis mee en het is nog goed voor mensen ook.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 27 november 2013, 21:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 20:11
BerichtOnderwerp: Seks voor het huwelijk of gelijksoortig commitment?
 
Het gebeuren met de overspelige vrouw is van veel diepere betekenis natuurlijk dan hierboven is gesteld - ik heb dat in eerder bijdragen uitgelegd waarom dit de inleiding was op Zijn gevangenneming, maar we komen nu weer van de omwegen terug en in zekere zin weer on-topic.
Dat is dan weer mooi. De betekenis van het verbond kan in een ander topic, lijkt mij, ik vind dit onoverzichtelijk en jammer dat een goede discussie mogelijk om zeep geholpen wordt.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 19:54
BerichtOnderwerp: single, nooit getrouwd of toch gescheiden?
 
VLINDER656 schreef:
Ja dat klopt wat wil je daarmee zeggen dan?
Dat ik niet inzie waarom je geen weduwe op je profiel zou zetten, afgezien van het feit dat ik het raar vind om weduwe, gescheiden of single niet te vermelden.


Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 27 november 2013, 17:51
BerichtOnderwerp: single, nooit getrouwd of toch gescheiden?
 
Eerlijk gezegd zie ik het probleem van je adviseurs niet. Weduwe worden overkomt je zonder enige invloed van jouw kant. Een scheiding is toch nog een keuze waardoor je alleen komt te staan. Het is niet in te schatten wat het meeste nawerkt, de dood of de scheiding van de partner.

Alles hangt toch af van hoe je er mee omgaat en dus de mate waarin het is verwerkt? En een weduwe die geen man meer wil, zal zich hier doorgaans niet inschrijven. Natuurlijk is het een stap als je weer een man wilt, maar je huwelijk is toch echt door de dood ontbonden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 22:25
BerichtOnderwerp: Seks voor het huwelijk of gelijksoortig commitment?
 
ANNETTE050 schreef:
Roady, misschien kunnen we het cirkel redeneren doorbreken, zoals jij dat ervaart (ik lees wel bijdragen die veel duidelijkheid geven) door ook aandacht te geven aan het feit, dat de huwelijkse voltrekking, zoals deze in de huidige tijd plaats vind, door Napoleon is ingesteld. Wel waren er in de Bijbelse tijd huwelijken, Maria was in ondertrouw toen de Engel Gabriel aan haar verscheen. Jezus begon zijn bediening op een bruiloft.....misschien zijn er mensen die weten hoe een huwelijk in de Bijbelse tijd voltrokken werd?
Efeze 5 is wel erg duidelijk over het huwelijkse leven.

Die vraag is makkelijker te stellen dan te beantwoorden. Bedenk dat de bijbelse tijden duizenden jaren voor Christus al begonnen en dat het in die tijd zich ook ontwikkelde. De ontwikkelingen waren langzamer dan nu maar waren er wel degelijk.

Je kunt als uitgangspunt nemen dat een meisje meestal snel na de lichamelijke volwassenheid, lees eerste menstruatie ging trouwen. Dat verklaart mede het ontbreken van de problematiek van vandaag in die tijd. Immers er zit bij ons jaren tussen lichamelijke volwassenwording en economische zelfstandigheid die we nodig vinden voor een huwelijk. Daar komen de problemen ook vaak door.

Ook toen zullen er liefdesrelaties zijn geweest maar vaak was het gearrangeerd, we kunnen dit in de bijbel goed teruglezen. Hoewel er in het NT soms zeven dagen werd gefeest, was dit niet voor een ieder weggelegd. Terwijl er in het OT gedragingen worden genoemd die de man moest hebben naar zijn vrouw was de wetgeving beperkt. De vrouw hoefde haar man alleen te respecteren, wat de toenmalige verhouding in de maatschappij was. Het Joodse volk kende wel de wetten zoals die terug te lezen zijn in Deut en Lev maar de priesters waren het enige gezag en dat was veelal onvoldoende.

Bedenk dat in die tijd er nauwelijks medicijnen waren. Ziekte moest dus voorkomen worden door wat wij preventie noemen. Als je de wetten serieus bestudeert, waren die best goed. En goed bestuderen is het waarom proberen te doorzien. Door goed voedsel voorkwam men ziekte, door goede hygiene, denk aan de vele baden voorkwam men ook aandoeningen. De huwelijkswetgeving mag voor ons onbegrijpelijk zijn, de Joden begrepen drommels goed waarom het zo toch beter was. Relaties moesten een op een zijn, zelfs als een meisje verkracht was moest ze met de verkrachter trouwen. Dat vinden sommige mensen misschien wel bijbels omdat het er staat maar de achtergrond was een hele andere: door alle sexuele relaties een op een te houden, werd de verspreiding van geslachtsziekten voorkomen. De Joden wisten drommels goed hoe nuttig dat was want er was geen antibiotica en een druiper of een syf was onbehandelbaar en durend tot er een ellendige dood op volgde. Vandaar dat hoeren zo werden geminacht, de mannen die haar bezochten zorgden dat haar besmetting werd doorgegeven, maar de polygamie bevorderde het bezoek aan deze dames wel. Bedenk dat vrouwen vaak stierven in de kraam en er was een mannenoverschot als er niet al te veel oorlog was.

Door het huwelijk in te stellen konden geslachtsziekten voor een groot deel worden voorkomen en met gezonde voeding en hygiene liep men minder kans ziekten op te lopen. Het verklaart ook mede waarom de Joden zich niet wilden vermengen.

Het is een te primitieve voorstelling van zaken dat het huwelijk alleen iets was van sleep de vrouw in de tent en heb gemeenschap want dan is het huwelijk voltrokken. Maar bovenstaande verklaart wel hoe het werkte en veelal gebeurde dit na een overeenkomst tussen de ouders. Vandaar ook dat men met het hebben van gemeenschap was getrouwd. Als mensen nu stellen als je gemeenschap hebt gehad dan ben je getrouwd, komt daarmee dus in een heel ander daglicht te staan. Feitelijk pas je een doordachte regel van toen nu ondoordacht en buiten de context toe. Overigens: ook toen waren er huwelijksrituelen, denk aan een duif.

Later kwam er meer ritueel bij. Zeven dagen feesten was alleen als je het kon betalen. Het is echter een misverstand dat er in Nederland voor de Napoleontische tijd altijd gehuwd werd. Napoleon maakte een contract van het huwelijk. Bedenk dat een kerkelijk huwelijk pas kan plaatsvinden na ondertekening van het burgelijk contract. Bedenk dat het huwelijk niet altijd zo heeft gewerkt als in de periode 1880-1970.

Het maatschappelijk gegeven van nu is dat er steeds minder wordt getrouwd en meer dan een op de drie huwelijken stukloopt. Je mag het onbijbels vinden maar een pastorale insteek naar al de gescheiden of niet gehuwde mensen kan niet achterwege blijven als we van uit de christelijke naastenliefde willen handelen. Dan zou half cm in de kou staan overigens.

Je aan de letter houden klinkt vroom maar de werkelijkheid vereist een pastorale aanpak vanuit de beginselen van het christendom. De tijd van de vrome woorden alleen hebben we gehad omdat het niet werkt zonder een koppeling met de werkelijkheid van nu.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 27 november 2013, 14:45
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 16:16
BerichtOnderwerp: Seks voor het huwelijk of gelijksoortig commitment?
 
PETRA373 schreef:
Zo dacht ik ook eerst, maar Thomas, je voelt met gewoon vrijen, zonder te ver te gaan, toch ook al aan of het lichamelijk klikt of niet?

Ik denk dat geest, ziel en lichaam een zijn. Ik denk dat mensen feilloos aanvoelen of het klikt. Lichamelijk klikt is een mooie term en ik weet ook wel wat je bedoelt maar het is een onderdeel van de klik. De vraag is dan wel maar wat te ver gaan is. en waar baseer je het op wat te ver gaan is? Ik heb alleen moeite met de gedachte dat bijna alles wat lichamelijk is door een aantal medechristenen hier al snel als eigenlijk fout en zelfs als zondig gezien wordt. Elkaar oprecht liefhebben, kan geen zonde zijn. Exploitatie, ook binnen het huwelijk van elkaar, is dat wel. In veel huwelijken is veel leed op dit gebied, vaak juist in die behoudende kringen waar ontsnappen uit een relatie heel erg wordt afgekeurd.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 26 november 2013, 19:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 12:18
BerichtOnderwerp: Het Nieuwsch hoekje
 
http://www.nu.nl/algemeen/3638053/timmermans-dreigt-afghanistan-stenigingplan.html

De tijden van het voor-christelijke fundamentalisme herleven.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 november 2013, 00:12
BerichtOnderwerp: Seks voor het huwelijk of gelijksoortig commitment?
 
Je kunt geen discussie voeren als je een verschillende definitie van overspel hanteert. Overspel is in ons taalgebruik dat iemand met een vaste relatie het doet met een ander. In veel gevallen iemand die getrouwd is en sex heeft buiten het huwelijk. Het valt niet uit te leggen dat je daarmee bedoelt dat iemand sex heeft voor het huwelijk. Overspel heeft een negatieve klank en is ook wel een extreem waardeoordeel over een periode dat twee verliefde mensen elkaar leren kennen met hart en ziel.

Christelijke mensen horen dat soort etiketten niet op verliefde mensen te plakken. Wie geen sex wil voor het huwelijk doet het niet en ik respecteer dat, maar het zijn daarmee geen betere christenen God heeft met het inbouwen van sexuele opwinding echt geen fout in de Schepping gemaakt.

Mensen die niet opgewonden van elkaar raken en niet kunnen liefhebben met hart en ziel, kunnen beter niet met elkaar trouwen. Het wachten tot na het huwelijk wordt door sommigen voorgesteld alsof je dan pas elkaar ten volle liefhebt en respecteert.

Maar was als je gewacht hebt en het blijkt in bed niet te werken? Maar voor eeuwig ongelukkig bij elkaar blijven? Goede sexualiteit en een goede relatie hebben een wisselwerking op elkaar. Als het in bed niet deugt, werkt de relatie niet en andersom.

Je zult de CM-ers hier de kost geven die heel idealistisch hebben gewacht maar van een koude kermis thuis kwamen in hun relatie die na het huwelijk gelukkig en compleet zou worden.


Lichaam en geest werden door de Grieken gescheiden en Paulus dacht in die termen. Echter lichaam en geest kun je wel onderscheiden maar juist niet scheiden. De geest werkt door in het lichaam en andersom. Lichaam en geest vormen een eenheid, inderdaad, psychosomatisch. Dat is aantoonbaar het geval. Waarom voelen we het geluk zo in ons lijf en in onze geest als we het in bed goed hadden samen? Denk maar niet dat dat alleen lust is, zoals gezegd is er met Gods Schepping niks mis. Er bestaat geen liefdesrelatie zonder lustgevoelens en ik zou zeggen, gelukkig niet.


Wie wacht tot het huwelijk handelt eerder onverantwoord, we zien de gevolgen op CM om ons heen. Het is goed elkaar volledig te kennen voor je besluit samen verder te gaan en dat is ook meer verantwoord naar de eventuele kinderen toe. Gelukkige ouders scheiden meestal niet. Het is een groot risico de gok maar te nemen dat het na het wachten goed zal gaan.

Sexualiteit tussen mensen die er eerlijk samen ingaan is niet slecht of zondig. Als je van elkaar zegt te houden en je hebt dat verlangen niet dan heeft de relatie zelfs geen toekomst. Of je moet genoegen nemen met een relatie waar het in bed gaat volgens het principe vrouw gaat liggen en man doet het. Maar dat heeft met sex niks te maken en al helemaal niet met liefhebben.

Het lijkt vroom met bijbelteksten aan te komen zonder dat dat consequenties heeft voor je, behalve dat een ander je ook vroom zal vinden die net zo denkt. Het is veel beter pastoraal te zijn en als christenen niet het onmogelijke van iemand te eisen. Als bijna niemand, ook de christenen niet die het zich voornemen, wacht tot het huwelijk dan zadel je toch de overgrote meerderheid alleen maar met schuldgevoelens op? Wat wil je daarmee bereiken, dat ze alsnog weer ongelukkiger worden, of zoals in de zwartste kringen, geconfronteerd worden met hel en verdoemenis? Het gaat over de liefde tussen twee mensen hoor, misschien wel het mooiste en meest waardevolle wat er is.

Ik denk dat heel veel mensen die gewacht hebben juist spijt hebben dat ze het niet voor hun huwelijk hebben gedaan. Goede sexualiteit is een van de mooiste dingen die mensen kan overkomen. Goed voor ziel, lichaam en geest en zeker ook voor je gevoel van eigenwaarde. Wie wil er nu niet beminnen en bemind worden en elkaar ten diepste kennen en ervaren?


Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 26 november 2013, 02:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 24 november 2013, 17:13
BerichtOnderwerp: kreet van de week
 
Wijs, Zeeland, de eeuwige vragen van eindig geluk he.

Ik heb er een van Visje:

Het Woord is vlees geworden, maak er geen gehakt van...

Thomas.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 november 2013, 17:36
BerichtOnderwerp: De feestdagen staan voor ons deur maar waarom vieren wij ze?
 
Na vanavond heb ik ook geen toegang meer of ik moet gaan betalen en daar heb ik nou geen zin in. Ik betaal al voor een andere christelijke website. De reactie van Thomas dat hij mij raar vind moest ik wel op reageren want zo was mijn opzet niet.


Lees eens goed, dat schrijf ik nergens. Ik ga tegen standpunten en zienswijzen in en dat is heel wat anders dan iemand raar vinden.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: dinsdag 19 november 2013, 17:14
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
 
Het is een soort tophit in chrsitelijke kring. Ik moet wel zeggen dat ik als ik het verhaal lees van een vrouw van net vijfig, die weet dat ze zal overlijden, het lied wel veel persoonlijker wordt. Dan kijk je anders tegen het leven aan. Ik vond de tekst wel eens wat lijdzaam maar nu je de omstandigheden kent waarin ze het schreef, springt het vertrouwen er veel meer uit. De zin: Leer mij slechts het heden dragen, lees je dan heel anders. Zo zie je maar.

Nog even de traditionele uitvoering. Het orgelspel ervoor vind ik vreselijk maar het lied is wel mooi, sla het tot 0:49 rustig over, al is de begeleiding dan wel weer goed.

http://www.youtube.com/watch?v=9TxRZUNRMAU

Thomas, vreselijk die bombastische orgelintro's.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 20 november 2013, 14:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 18 november 2013, 19:40
BerichtOnderwerp: De feestdagen staan voor ons deur maar waarom vieren wij ze?
 
ERIK801 schreef:
Waarom vieren wij de bijbelse voorjaar en najaar feesten niet zoals ze in leveticus 23 sta omschreven. Jezus en de discipelen van Jezus vieren wel de feesten in Leviticus 23. Er is in het nieuwe testament niks veranderd aan de vastgestelde feesten van JHWH, de God van Israƫl en de God van Yeshua (Jesus). Jezus heeft de feesten niet verandert. Zelfs Paulus vierde de feesten die door JHWH vastgesteld zijn.

Wat is er nou mis met sinterklaas, kerstfeest en pasen die de hedendaagse christenen vieren. Is het de gezelligheid, de tradities of eren wij JHWH hiermee of eren wij andere goden hiermee?

Hoe denken jullie over het volgende filmpje?

http://www.youtube.com/watch?v=h2oTIK5Nou4

De mens heeft een vrije wil gekregen om te kiezen en daar laat ik jullie helemaal vrij in. Ik heb mijn keuze gemaakt. Mijn proefabonnement van drie dagen is na vandaag afgelopen. Kan op reacties en vragen niet meer reageren maar ik wilde het met jullie delen. Shalom, Erik


Een beetje raar om een discussie te beginnen en dan zelf vervolgens niet meer mee te doen. Het gebeurde laatst eens met iemand die over evolutie begon en ook na wat bedekte verzoeken daarom niet meer reageerde.

De Joodse feesten waren een uiting van de Joodse cultuur, passend bij de samenleving van die tijd. Maar die samenleving is niet de norm en de gewoonten van duizenden jaren geleden in een nomadensamenleving die geleidelijk over gingen in een minder zwervend bestaan ook niet.

We hoeven ze niet te vieren ook. Wij zijn geen Joden maar bekeerde heidenen en in het Nieuwe Testament is duidelijk dat we niet eerst Jood hoeven te worden voor we christenen kunnen zijn. Geen Griek die dat wilde en ze hadden groot gelijk. Met die feesten hebben we dus ook niks van doen. Het is eerder raar dat we aan feesten een eigen betekenis hebben gegeven. Het midwinterfeest bleef het feest van het Licht maar de geboorte van Christus werd er aan gekoppeld. Historisch gezien merkwaardig omdat Jezus in de warme periode van het jaar is geboren. Christus is echt niet op 25 december van het jaar 1 ter wereld gekomen. Het Joodse Pasen was ook echt heel wat anders dan het Christelijke nu uiteraard. Wij eren geen andere goden zoals in het wat matige filmpje wordt gesuggereerd. We hebben de feesten een andere betekenis gegeven, dat is heel wat anders.

Bijbels willen leven is echt iets anders dan de wetten en gewoonten, dan wel de cultuur van die tijd overnemen. Ons rechtssysteem is vele malen beter ontwikkeld en rechtvaardiger dan in die tijd. Wie terug wil naar de rechtspraktijk van het Jodendom, handelt en denkt primitief en wreed en zeker niet naar de uitgangspunten van het christendom.

Stenig jij je zoon als hij te veel heeft gedronken? Laat jij je dochter met haar verkrachter trouwen en niet met iemand waar ze van houdt? Wie die wetten uit de begincultuur van het Jodendom wil toepassen, heeft van het Christendom, waarbij man en vrouw voor God gelijk zijn en niet de letter telt maar de wet van de liefde, niets maar dan ook niets begrepen. Het is alleen maar angst voor een wrede God die enig mededogen kent maar verder (vaak met de dood) straft. We zijn door Christus in een andere verhouding met de Joodse wetten komen te staan, al lijkt dat in sommige kerken die zich nog bijbelgetrouw noemen ook, niet te zijn doorgedrongen. Maar wie vrouwen wil stenigen voor overspel, in een praktijk waarbij dat voor mannen niet wordt uitgevoerd, handelt echt onbijbels. Je gaat er in onze cultuur terecht jaren voor in de gevangenis en dat lijkt me een rechtvaardige zaak.

Van het Pesachfeest hebben we Pasen gemaakt en dat past mooi in het christelijk gedachtengoed. We leven in een andere cultuur en we hoeven geen Loofhuttenfeest meer te vieren.



Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 18 november 2013, 20:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: maandag 18 november 2013, 12:36
BerichtOnderwerp: Een eend of een arend?
 
Mooi beeld met een fraaie vergelijking. Veel mensen uit behoudende kringen in een meer besloten samenleving en dat is de refogroep voor een deel, zullen zich herkennen. Tsja, wil je verder leven als een eend. Veel mensen zullen zich en hun leefsituatie wel herkennen. Blijf je in je wereldje van de vijver of doe je dat niet. Leuk ook hoe je het inzicht over de basisveiligheid in je verhaal verwerkt.

mvrgr

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 18 november 2013, 12:39
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 13 november 2013, 21:51
BerichtOnderwerp: De waarheid achter 1Kor. 13
 
SJAOULSKI147 schreef:
Hoi Thomas,
Dit is geen link van iemand anders, maar een artikel die ik zelf heb geschreven na studie van beide teksten. Met dit artikel geef ik ook mijn mening en wat voor achtergronden die vaak niet uitgelegd worden in de kerken.
Groetjes en Zijn Almachtige Zegen,
Sjaoul

Er is geen kreet meer misbruikt als DE Waarheid en het is zeer de vraag of die er wel is in de zin zoals jij het gebruikt. Goed dat het een artikel is dat - en niet die - je zelf hebt geschreven. Dat geeft weer wat hoop, los van de inhoud, die mag tenslotte een persoonlijke opvatting weerspiegelen. Net als Jol struikel ik ook over 'de kerken'. Dat moet je toch echt omschrijven, anders zet je je alleen maar af en dat schiet niet op. De kerken? De verschillen tussen kerken zelfs die ten dele de zelfde naam voeren, zijn al groot. Een synodaal Gereformeerde beledig je bijna als je hem indeelt bij de Gereformeerde Gemeenten, om maar eens iets te noemen.

Thomas, de zegen is altijd goed.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 13 november 2013, 21:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 13 november 2013, 14:42
BerichtOnderwerp: De waarheid achter 1Kor. 13
 
En wat vind je nu zelf? Een link naar een stuk van een ander kan toch ook?

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 november 2013, 21:27
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
 
http://www.youtube.com/watch?v=lQlDaHLP15U

Het is een uitvoering van bijna zestig jaar geleden en met de techniek van toen hooguit remastered. Maar ja het is wel met Kathleen Ferrier, die een jaar of zes later stierf. De componist Pergolesi werd ook niet oud overigens, 26 jaar.

Stabat Mater is de wenende moeder, in dit geval uiteraard Maria.

Thomas


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 9 november 2013, 21:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 november 2013, 20:50
BerichtOnderwerp: wat heb jij voor het laatst gekocht?
 
JOL252 schreef:
Winterjas...


soms moet dat.

Jaja, een vrouw de kleren MOET kopen. Hoewel maandagochtend mogelijk vrij koud, rond een graad.

Thomas, heeft al een winterjas.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 november 2013, 23:59
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
 
Nostalgie:

http://www.youtube.com/watch?v=WANNqr-vcx0

Traden nog op in Woodstock, zaliger nagedachtenis.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: woensdag 6 november 2013, 23:16
BerichtOnderwerp: Happy birthday!
 
Ook vanuit de mooiste provincie de beste wensen voor dit jaar en hopelijk blijf je gemotiveerd voor bijdragen op het forum, ze steken er echt boven uit. Van harte en een fijne dag!

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (69)





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: zondag 3 november 2013, 12:18
BerichtOnderwerp: Het weer
 
Vandaag korrelhagel en dat is wel een bijzonder weersverschijnsel, het is een beetje als crush maar dan sterk verdund. Het kan wel heel koud aanvoelen want het bestaat een beetje uit een mengsel van ijs en water. Het is november he.


Thomas, houdt niet van november, grijs, koud, donker en nat.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 3 november 2013, 12:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van THOMAS968
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 ... 91 Volgende
Pagina 6 van 91