| Auteur |
Bericht |
|
JOHANNES774
|
|
Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 23:01
|
|
|
|
hoi Hannah,
graag kom ik ook de 22e naar de hei in Ede, thuiswedstrijd voor mij...
moet je nog iets meenemen, is het een amerikaanse picknick of betaal je x,xx € ?
groeten Johannes (misschien had ik eea beter moeten lezen hihi)
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 23:03
|
|
|
|
De filosofische afsluiting voor vandaag:
Hoe is ongeluk te vermijden?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 23:04
|
|
|
|
| IMRE695 schreef: | De filosofische afsluiting voor vandaag:
Hoe is ongeluk te vermijden? |
Door in bed te gaan liggen en daar te blijven liggen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 23:06
|
|
|
|
|
Ik zou de stelling wel aandurven, dat de Gereformeerde leer in al zijn 'zwaarheid' vooral bedoeld is voor sterke karakters.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 23:08
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: |
Door in bed te gaan liggen en daar te blijven liggen  |
Je kunt door het bed heenzakken. Is mij meerdere malen overkomen. De laatste keer had ik daardoor vervelende rugklachten. 
Maar: daarna kocht ik of kreeg ik een nieuw bed. Daar werd ik wel weer gelukkig van!
Laatst aangepast door
|
IMRE695
|
op maandag 10 mei 2010, 23:13
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOS689
|
|
Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 23:15
|
|
|
|
| LIESBETH326 schreef: | Sorry Jos, ik begrijp je reactie niet (helemaal)... Is het een meer een algemene reactie of is het wel een reactie op dat wat ik schreef? Kan je wat verduidelijking geven? En wat bedoel je sowieso met de 'achterkant van het kruis' en wie zijn die mensen die daar achter staan? |
Ik bedoel te praten uit mijn eigen ervaringen en dat reformatorische kerken die soms een sterk dogma hebben wat op mensen kan drukken , maar in sommige zware pinkstergemeenten kan dat ook voorkomen.... wat heeft het voor zin om mensen in een zwaar dogma te drukken ... Daarom is het beter als gemeente levend te blijven en geen schriftgeleerde te worden Ik kom ook uit de ref hoek en weet er ook genoeg van ..... Jammer dat het allemaal zo gebroken is.
Met achterkant van het kruis bedoel ik de mensen die niet zien wat het kruis werkelijk betekent ..... Zoals maria die voor het kruis stond en aanschouwde hoe Jezus de zonde droeg
Natuurlijk Liesbeth, Een reformatorische kerk is misschien dogmatisch en heeft een sterke prediking waarbij mensen heel erg in termen denken van zwartwit , en daarnaast heb je ook kerken waarbij gevoel meer een rol speelt en mensen om elkaar denken, en natuurlijk is er een "achterkant van het kruis" waar mensen staan die het lijden van christus niet zien en dat lijden speciaal uit liefde is gedaan , terwijl het jammere is dat deze mensen blind doorlopen naar hun graf, terwijl de zondeval juist kloven, riffen en hoge rotsen heeft veroorzaakt waardoor deze enge dingen er nu zijn en waar sommige mensen echt angst voor hebben .
LIESBETH326 schreef: Het is zeker belangrijk dat mensen hun onvrede op z'n minst bespreekbaar kunnen maken. In veel kerken kan dit ook, binnen de reformatorische kerken ligt dat overigens wel heel gevoelig en moeilijk. Vanwege een sterke hiërarchie. Helaas lijkt macht nog wel eens een rol te spelen en misbruikt te worden... wat kan leiden tot beschadigingen op allerlei gebieden. Je schetste zelf in je openingspost al een aantal voorbeelden.
Goed dat je opmerkingen hebt gemaakt. en natuurlijk heeft God zijn gemeente niet voor niets voor broeders en zusters in het geloof , alleen in sommige kerken ontbreekt wel eens de aandacht voor elkaar omdat mensen het druk met hun eigen leven hebben , terwijl de kerk toch een centrale positie in moet nemen en er voor ieder individu moet zijn .
Het zal je duidelijk zijn dat ik afkomstig ben uit een reformatorische hoek: een behoudende hervormde gemeente. Ik ben daarin opgegroeid, heb ook persoonlijk het geloof daar gevonden. Schuldgevoelens hebben geen grote rol gespeeld. Naast dat er een nadruk lag op je zondige aard, werd ook Christus voorgespiegeld als een God van liefde en trouw die 'de grootste zondaren' tot zich roept.
Daarnaast ben ik ook blij met de dingen die ik heb meegekregen vanuit de reformatorische kerk, namelijk eerbied voor God, gevoel voor heiligheid, bijbelkennis, trouw in de kerkgang, orde in de diensten en vast nog wel meer. Voor mij is dat van grote betekenis; die kant miste ik ook in je openingspost, vandaar dus misschien ook wel dat ik het niet kon laten wat algemene opmerkingen te plaatsen...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 23:24
|
|
|
|
| IMRE695 schreef: | | Ik zou de stelling wel aandurven, dat de Gereformeerde leer in al zijn 'zwaarheid' vooral bedoeld is voor sterke karakters. |
Ik ben wel benieuwd naar je beargumentatie van deze stelling...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 23:26
|
|
|
|
| JOS689 schreef: | Ik bedoel te praten uit mijn eigen ervaringen en dat reformatorische kerken die soms een sterk dogma hebben wat op mensen kan drukken , maar in sommige zware pinkstergemeenten kan dat ook voorkomen.... wat heeft het voor zin om mensen in een zwaar dogma te drukken ... Daarom is het beter als gemeente levend te blijven en geen schriftgeleerde te worden Ik kom ook uit de ref hoek en weet er ook genoeg van ..... Jammer dat het allemaal zo gebroken is.
Met achterkant van het kruis bedoel ik de mensen die niet zien wat het kruis werkelijk betekent ..... Zoals maria die voor het kruis stond en aanschouwde hoe Jezus de zonde droeg |
Dank je wel voor je verduidelijking. Ik kan er verder weinig mee, maar dat zij zo...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRACE015
|
|
Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 23:40
|
|
|
|
| MARY052 schreef: | | Wat wordt je er soms weer mee geconfronteerd he Jonathan? En dan komt je verdriet in alle hevigheid terug. Heel herken baar wat je schrijft! |
Ja, dat is het onvoorspelbare van verdriet, dat het ineens weer opduikt op een moment dat je het niet zou verwachten. Wat ontzettend fijn Jonathan dat je zo goed opgevangen bent! Dat je in een gemeente zo naar elkaar kan omzien, lijkt me ondanks je emoties en verdriet iets om dankbaar voor te zijn! Waar kun je uiteindelijk beter met je verdriet terecht dan in de kerk onder het kruis. Veel sterkte hoor! Grace
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRACE585
|
|
Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 23:49
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | Dominee Gremdaat zou zeggen: "Voor het geluk geboren....kent u die uitdrukking?" Deze uitdrukking heeft het in elk geval in zich om als bewijsstuk aangeleverd te worden in deze halszaak  |
tja ben wel een zondagskind teld dat ook
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARK811
|
|
Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 23:51
|
|
|
|
Helaas kan ik er niet bij zijn op de 22e. Dan begint mijn klusvakantie en zit ik in het vliegtuig naar Frankrijk. Ik zwaai wel ff als ik overvlieg
Groetjes Mark
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 23:52
|
|
|
|
.
Laatst aangepast door
|
JONATHAN890
|
op maandag 1 november 2010, 20:35
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
RENSKE067
|
|
Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 23:57
|
|
|
|
thanks allemaal!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: maandag 10 mei 2010, 23:59
|
|
|
|
't Schijnt tegenwoordig ook traditie te zijn om in rap tempo weer terug te komen.... De een nog sneller dan de ander... 
Ik vraag me langzamerhand af hoe serieus ik die afscheidsberichten nog moet nemen...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 00:19
|
|
|
|
| JONATHAN890 schreef: | gouden bergen ben ik naar op weg zal ik jou daar treffen of heb ik wederom pech
alles lijkt mooi als we samen zullen gaan soms valt t zwaar als we er alleen voor staan
gouden bergen vandaar verder met jou een weg langs toppen en dalen maar waarlangs ik van je hou
alles lijkt mooi als we samen zullen gaan soms valt t zwaar als we er alleen voor staan
gouden bergen waar ik voor altijd zal wonen ons koninkrijk waar ik jou liefde zal tonen |
mmmmmooi... Wat kun je dat toch goed Jonathan... knap gedaan hoor...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JOS689
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 01:36
|
|
|
|
| LIESBETH326 schreef: | | Dank je wel voor je verduidelijking. Ik kan er verder weinig mee, maar dat zij zo... |
Ja, het is eigenlijk ook hetzelfde als wat jij erover gezegd hebt ..... ik denk dat we daarin wel ongeveer gelijk zitten ......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 02:09
|
|
|
|
| GRACE585 schreef: | ff off topic vraagje als jij jezelf buiten het christendom plaatst wat zoek je dan hier???? |
Ik zal het iets anders zeggen voor jou.
Ik leef in deze wereld maar ben niet van deze wereld. Ik leef in de christendom maar ben er niet van.
Zoals Henk het zegt heb ik de Here Jezus als mijn Heer die ik dien en van en/of ben. En zo zijn er meer.
Shalom.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op dinsdag 11 mei 2010, 19:54
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 09:21
|
|
|
|
| IMRE695 schreef: | | Ik zou de stelling wel aandurven, dat de Gereformeerde leer in al zijn 'zwaarheid' vooral bedoeld is voor sterke karakters. |
Ben net als Liesbeth ook wel benieuwd. Misschien is het goed om even wat verduidelijkingsvragen te stellen om zo de stelling beter te kunnen positioneren.
- Wat versta je onder 'zwaarheid' van de gereformeerde leer?
- Wat versta je onder sterke karakters?
- Waarin zou de gereformeerde leer op dit punt verschillen van andere christelijke leer?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 09:24
|
|
|
|
| LIESBETH326 schreef: | 't Schijnt tegenwoordig ook traditie te zijn om in rap tempo weer terug te komen.... De een nog sneller dan de ander... 
Ik vraag me langzamerhand af hoe serieus ik die afscheidsberichten nog moet nemen...  |
Tja, ieder moment van afscheid is er één he Tel uw zegeningen dat men u groet bij het weggaan en dat men u mist, waardoor men weer terugkomt
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 09:25
|
|
|
|
| GRACE585 schreef: | tja ben wel een zondagskind teld dat ook  |
Oei! Op zondag geboren worden...mag dat wel?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 09:28
|
|
|
|
| MAATJES468 schreef: | Tnx... Ik blijf het een beetje wrang vinden zeker het laatste vers.... moet er eerlijk gezegd niet aan denken
[22] Als een man wordt betrapt met een getrouwde vrouw moeten beiden ter dood gebracht worden, zowel de man als de vrouw met wie hij geslapen heeft. Zo moet u het kwaad dat zich bij de Israëlieten aandient in de kiem smoren. [23] Als iemand in de stad een meisje ontmoet dat al uitgehuwelijkt is, en gemeenschap met haar heeft, [24] dan moet u hen allebei mee de stad uit nemen en hen stenigen tot de dood erop volgt. Want het meisje heeft nagelaten om hulp te roepen, en de man heeft zich vergrepen aan de bruid van een ander. Zo moet u het kwaad dat zich bij u aandient in de kiem smoren. [25] Maar als het meisje in het open veld wordt belaagd en de man heeft dan gemeenschap met haar, dan verdient alleen de man de doodstraf [26] en gaat het meisje vrijuit, want zij heeft niets gedaan waarvoor ze ter dood gebracht zou moeten worden. Het geval is vergelijkbaar met moord met voorbedachten rade: [27] de man heeft het uitgehuwelijkte meisje belaagd in het open veld, waar niemand haar kon redden als ze om hulp zou roepen. [28] Als iemand betrapt wordt met een meisje, een maagd die nog vrij is, [29] dan moet de man die zich aan het meisje heeft vergrepen vijftig sjekel zilver aan haar vader betalen. Bovendien moet hij met haar trouwen en zolang hij leeft mag hij niet van haar scheiden, omdat hij haar onteerd heeft | Dit is nu typisch een tekst, waarvan de culturele contekst begrepen dient te worden. Ten eerste was in die tijd de maagdelijkheid van een meisje heel belangrijk. Een vrouw die geen maagd meer was, kon niet meer trouwen. En huwelijk betekende financiële zekerheid voor haar, er was dus geen man meer die voor haar wilde zorgen. In mijn ogen draait deze tekst dan om verantwoordelijkheid nemen voor de vrouw als je haar geschaad had. Want als je dat niet deed, was er niemand die die zorg voor haar wilde opnemen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 10:23
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Dit is nu typisch een tekst, waarvan de culturele contekst begrepen dient te worden. Ten eerste was in die tijd de maagdelijkheid van een meisje heel belangrijk. Een vrouw die geen maagd meer was, kon niet meer trouwen. En huwelijk betekende financiële zekerheid voor haar, er was dus geen man meer die voor haar wilde zorgen. In mijn ogen draait deze tekst dan om verantwoordelijkheid nemen voor de vrouw als je haar geschaad had. Want als je dat niet deed, was er niemand die die zorg voor haar wilde opnemen. |
Dat is denk ik wel duidelijk vanuit de tekst. Ik denk dat het wrange meer zit in de positie van de vrouw in dit geheel, die verkracht is en dan dus met de verkrachter dient te trouwen... Kijkend naar de trauma's die mensen oplopen na een verkrachting blijft dit iets bijzonders...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 10:34
|
|
|
|
Ik denk dat een mens veel gelukkiger is als hij/zij weet waar hij/zij blij van is.
Je moet voor jezelf weten of de doelen die je nastreeft wel haalbaar zijn. Begin niet meteen met iets groots. Dat kan tot teleurstellingen leiden.
Van luchtkastelen bouwen is nog nooit een mens gelukkig van geworden.
Laatst aangepast door
|
MARISKA601
|
op dinsdag 11 mei 2010, 10:38
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 10:39
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | Ben net als Liesbeth ook wel benieuwd. Misschien is het goed om even wat verduidelijkingsvragen te stellen om zo de stelling beter te kunnen positioneren.
- Wat versta je onder 'zwaarheid' van de gereformeerde leer?
- Wat versta je onder sterke karakters?
- Waarin zou de gereformeerde leer op dit punt verschillen van andere christelijke leer?
|
- De nadruk op zonde en schuld zonder dat de liefde van God centraal staat.
- Mensen die in staat zijn deze leer te weerstaan en naar de liefde van God te zoeken.
- Het is niet zozeer verschillen in punten, maar de nadruk leggen op bepaalde facetten van de leer. In dit geval leggen zij de nadruk op de zondige natuur van de mens, en dat men genade nodig heeft. Het gaat niet verder in de beleving van mensen.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op dinsdag 11 mei 2010, 10:40
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 10:48
|
|
|
|
Is het niet zo dat sterke karakters eruit stappen als ze zich er niet in kunnen vinden? Dat is niet zo'n eenvoudige missie hoor, uit een kerk stappen!
Willemijn
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROBBEDOES873
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 10:50
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | Zijn vrouwen beter in het huishouden dan mannen?eeh eeeh eeeeh eeeh Zijn mannen betere klussers dan vrouwen? | Nee tuurlijk niet wij vrouwen kunnen dat veel beter
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRACE585
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 10:52
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | Ik denk dat een mens veel gelukkiger is als hij/zij weet waar hij/zij blij van is.
Je moet voor jezelf weten of de doelen die je nastreeft wel haalbaar zijn. Begin niet meteen met iets groots. Dat kan tot teleurstellingen leiden.
Van luchtkastelen bouwen is nog nooit een mens gelukkig van geworden. |
maar dan woon je wel in een kasteel
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ROBBEDOES873
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 10:52
|
|
|
|
| LIESBETH326 schreef: | 't Schijnt tegenwoordig ook traditie te zijn om in rap tempo weer terug te komen.... De een nog sneller dan de ander... 
Ik vraag me langzamerhand af hoe serieus ik die afscheidsberichten nog moet nemen...  |
Mijn afscheid was ten tijde van afscheid echt wel serieus en ben toch een paar weekjes weggeweest, had het ook echt even nodig...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 10:58
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Is het niet zo dat sterke karakters eruit stappen als ze zich er niet in kunnen vinden? Dat is niet zo'n eenvoudige missie hoor, uit een kerk stappen!
Willemijn |
De sterke karakters mengen zich juist in de discussie,bemoeien zich met het beleidsplan en verdere gang van zaken.Natuurlijk heerst er een hierarchie maar het blijven mensen,die je veelal al van jongs af aan kent. De afstand tussen kerkeraad/dominee en de kerkgangers is veel kleiner dan sommige mensen(blijkbaar)denken
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 11:00
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | | Dat is denk ik wel duidelijk vanuit de tekst. Ik denk dat het wrange meer zit in de positie van de vrouw in dit geheel, die verkracht is en dan dus met de verkrachter dient te trouwen... Kijkend naar de trauma's die mensen oplopen na een verkrachting blijft dit iets bijzonders... | De tekst is dus ook niet van toepassing op misbruik in deze tijd. Als iemand misbruikt is, verliest deze niet zijn waarde om mee te trouwen. En niet getrouwden zijn in staat om voor zichzelf te blijven zorgen. Dit is dus volledig cultureel bepaald. In onze ogen zien we dit als straf voor de persoon die verkracht is, maar in de ogen van de Thora wordt de verkrachter gestraft. Financieel en ook in de praktische zin. We lezen niet meer de bescherming die God aan het slachtoffer geeft, nl. ondanks het verlies van maagdelijkheid wordt er toch voor haar gezorgd.
|
|
| Naar boven |
|
|