| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 00:26
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | Wil toch even reageren op deze tekst. Wat is een overtreding ?? Is het een wettelijke overtreding ?? Is het een bijbelse overtreding ??
Als ik zie dat een broeder of zuster uit onze gemeente bijv. tegen een andere auto aanrijdt, schade aanricht maar zonder bericht achter te laten doorrijdt. Dan zal ik hem / haar daar op aanspreken, maar ook tegen hem /haar zeggen dat als hij / zij dit niet regelt dat ik dan wel de politie zal inschakelen. Dus ik vermaan hem / haar om wat hij /zij heeft gedaan, maar gelijktijdig veroordeel ik hem / haar ook .....
Of moet ik het maar onder de mantel der liefde bedekken, want stel je eens voor dat ik ook eens in die omstandigheid (verzoeking) kom.
In bovenstaand voorbeeld staan beide overtredingen...... .. |
Ik zou zeggen dat het om een geestelijke overtreding gaat. Dit impliceert wettelijke overtredingen aangezien een christen zich altijd aan de wet dient te houden (tenzij de wet tegen de bijbel ingaat uiteraard).
Volgens mij staat er niet in de tekst dat je niet mag vermanen, maar er staat dat het in een geest van zachtmoedigheid moet gebeuren. Dat doe je denk ik automatisch wanneer je je eigen onvolkomenheid bewust bent.
GrZing
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 00:31
|
|
|
|
Ook een helefijne tijd daar in het verre
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 00:36
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | Dit getal is toch het getal van Satan ?? 777 is toch een goed getal  |
Nee. Alles is van God!!
GrZing!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 00:52
|
|
|
|
Ik ben GOD heel dankbaar voor dat hij mij niet heeft los gelaten toen ik dat wel deed martin
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 00:54
|
|
|
|
Is dat niet met alle politiek???? martin
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 01:10
|
|
|
|
PS nog even over dat vrij zijn: als je opnieuw geboren bent, als je voor Jezus hebt gekozen, dan zegt de bijbel dat je overgegaan bent uit het rijk der duisternis en in het koninkrijk van het licht bent gekomen. Het bloed van Jezus heeft je gereinigd van al je zonde! Alles was tegen je was, is nu weggewassen. Dit is iets wat me moeten geloven, alhoewel we het niet altijd voelen met ons menselijk gevoel. Ik wil je bemoedigen om het te geloven, want er is een tegenstander die je altijd wilt aanklagen maar hij is een leugenaar. Het woord van God is de waarheid, dat zegt: als de Zoon van God je hebt vrijgemaakt, ben je waarlijk vrij. Geloof het en wees er blij mee! groetjes
Dit is waar alles omdraait want de duisternis blijft je verzoeken Met een vriendelijke groet van mij martin
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 01:17
|
|
|
|
pvda en d66 zijn mn kleur niet, doe ik ook geen (positieve) uitspraken over. vvd is mijn partij en daar sta ik achter, vind ik n goede partij.
wat er bij jou achter de komma staat, is hetzelfde als vragen of je een stier kunt melken. christelijk beleid is cda en cu ook niet gelukt, integendeel. gelukkig is er een scheiding van kerk en staat en daar ben ik blij mee.
Ik ben een beetje blij dat jou oordeel straks niet gevraagt word martin
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 01:23
|
|
|
|
| MARIO216 schreef: | Dit getal is toch het getal van Satan ?? 777 is toch een goed getal  | 666 is het getal van de mens
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 01:24
|
|
|
|
Zo waar Amen
martin
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLIE400
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 01:34
|
|
|
|
Ik kan je alleen maar zeggen wat ik er van vind. En ik heb er tijd over nagedacht en ik laat mij zondag a.s dopen. Is na mijn mening een logische stap en ik verheug me er ook erg op. Veel vrienden die niet geloven komen ook zondag dat is zo gaaf !!! Met Hem sterven en weer opstaan
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 01:54
|
|
|
|
Sorrie dit had ik niet moeten schrijven. Martin
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 07:43
|
|
|
|
| SUSANNAH475 schreef: | Ik vind van niet... er zijn er die denken dat ze christelijk bezig zijn omdat er gedacht wordt bijv. aan de armoede bestrijding in Nederland, aan het milieu, zoveel mogelijk gelijke behandeling, enz. ... niet dat dat verkeerde dingen zijn, maar als dat het is en men houdt verder geen rekening met (een persoonlijke) God, waar is dan eigenlijk het christelijke aspect ? Ik zeg niet dat er geen christenen zijn onder PvdA, VVD, GroenLinks, SP of zelfs PVV, maar de basis van die partijen is mijns inziens gebaseerd op wat mensen willen ... Ik hoop niet dat ik mensen voor het hoofd stoot, da's absoluut niet mijn bedoeling. Maar ik ervaar wel dat er mensen zijn die denken christelijk bezig te zijn maar intussen vergeten dat God er ook nog is... die zijn er... !! |
Hier ben ik het helemaal! mee eens, Susannah. Ik ben dan ook verre van blij met deze uitslag, voel me er ook behoorlijk bezorgd over.
Laatst aangepast door
|
MARIJAN072
|
op donderdag 10 juni 2010, 07:46
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 08:00
|
|
|
|
| MARIEKE897 schreef: | Pcies tess, zijn we het nu weeeeeeeeeeeeeer eens?
Dat is wat ik bedoelde Suus, vaak als je achteraf terugkijkt, dan besef je pas dat je gedragen werd...
Ik droomde eens dat ik aan 't strand liep bij lage tij Ik was daar niet alleen, want God liep aan mijn zij.
We liepen samen het leven door en lieten in 't zand een spoor van stappen, twee aan twee. Want God liep aan mijn hand.
Ik stopte en keek achter mij en zag mijn levensloop in tijden van geluk en vreugd van diepe smart en hoop.
Maar als ik goed het spoor bekeek, zag ik langs heel de baan daar waar het juist het moeilijkst was maar één paar stappen staan.....
Ik zei toen 'God, waarom dan toch?!!' Juist toen ik u zo nodig had. Juist toen ik zelf geen uitkomst zag op het zwaarste deel van mijn pad.....
God keek mij vol liefde aan en antwoordde op mijn vragen: "Mijn lieve kind, toen het moeilijk was, toen heb ik jou gedragen....." |
Das niet zo moeilijk in deze...tis gewoon een feit En het blijft natuurlijk een ontzéttend mooi gedicht, iets om nooit meer te vergeten
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIANNE129
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 08:40
|
|
|
|
| SUSANNAH475 schreef: | Triest vind ik het... dieptriest dat PVV en VVD winnende partijen blijken... ik heb zitten twijfelen tussen CDA en CU en voor mij is het CU geworden... Met name de armoede in Nederland, maar ook in ontwikkelingslanden was voor mij een belangrijk punt... maar ook omdat ik denk dat de samenleving uit elkaar aan het vallen is... ik geloof dat we er voor elkaar moeten zijn... en dat zie ik niet bij de PVV en zeker niet bij de VVD...  |
Ben het helemaal met je eens Susannah, Dat Pieter me dan niet slim vindt vind ik een enorm compliment. Ik ben liever niet slim maar wel sociaal dan ....
Wanneer je echte armoede gezien hebt, en hebt gezien hoe mensen die echt niet meer kunnen nog steeds moeten werken omdat ze inderdaad nog in staat zijn om adem te halen dan vind ik dat echt om te huilen.
Natuurlijk zullen er mensen zijn die misbruik maken van goedbedoelde regels, die mensen zul je altijd houden.
Ik maak me enorm ongerust over de uitslag van deze verkiezingen, overigens niet voor mijzelf, met mijn opleiding en ervaring hoef ik waarschijnlijk niet bang te zijn voor financiele problemen, ik hoef nu zelfs niet bang te zijn voor mijn hypotheekrente aftrek , maar of ik dat eerlijk vindt... nou ja ik ben nou eenmaal niet zo slim.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIANNE129
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 08:49
|
|
|
|
[quote=PIETER649]Jij denkt, zoals Henk710 memoreerde, in een heel eng kader. !
Wat ontwikkelingshulp betreft: het is toch van de zotte dat jaarlijks 80% van ons zuurverdiende geld verdwijnt naar corrupte regimes... En dat zuig ik nu niet uit mn duim, dat is een feit!!
Ehmmm, jij hebt een eigen bedrijf? Ik hoop voor je dat je een boekhouder in dienst hebt die kan rekenen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
RENSKE067
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 09:46
|
|
|
|
| PIETER649 schreef: | Tja joh, als je in een vastgeroest denkpatroon zit, kan ik alleen maar opmerken dat het begrip "sociaal" niet overal dezelfde betekenis heeft. Persoonlijk zie ik meer in motiveren van mensen dan in het laten vegeteren van mensen, want DAT vind ik A-sociaal |
jij hebt een duitse bril en een duits hart makkelijk tetteren vanaf de zijlijn
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 12:34
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | 666 is het getal van de mens |
naar mijn weten is 666 het getal van het beest toch?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 13:11
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | | naar mijn weten is 666 het getal van het beest toch? |
De Openbaring van Johannes noemt 666 als het getal van het Beest, ook wel benaamd als de antichrist...er word vanuit gegaan dat deze een mens zou zijn en zo kan het getal 666 ook gezien worden als het getal van een mens...
| Quote: | In hoofdstuk 13 van Openbaring, het laatste en raadselachtigste boek van de Bijbel, ziet Johannes in een visioen twee monsters, een 'beest uit de zee' en een 'beest uit de aarde'. Het beest uit de aarde is te herkennen aan een getal: 666. Over de betekenis van dit getal wordt al twintig eeuwen gespeculeerd.
'En het [beest uit de aarde] maakt, dat aan allen, de kleinen en de groten, de rijken en de armen, de vrijen en de slaven, een merkteken gegeven wordt op hun rechterhand of op hun voorhoofd, en dat niemand kan kopen of verkopen, dan wie het merkteken, de naam van het beest, of het getal van zijn naam heeft. Hier is de wijsheid: wie verstand heeft, berekene het getal van het beest, want het is een getal van een mens, en zijn getal is zeshonderd zesenzestig.' (Openb. 13:16-18)
Het Beest uit de Aarde wordt van oudsher geïdentificeerd met de antichrist, wiens verschijning het einde der tijden inluidt. Waarom is het Getal van het Beest een getal van een mens en waarom is dat getal 666? Aan die vragen is in de bijna tweeduizend jaar die zijn verstreken sinds Johannes zijn visioenen zag op het eiland Patmos, begrijpelijkerwijs veel tijd en vernuft gespendeerd.
Het ligt voor de hand dat Johannes het getal 666 bedoelde als code voor een naam. Dat namen vercijferd kunnen worden door de letters te lezen als getallen en die getallen bij elkaar op te tellen, lag voor Johannes en zijn tijdgenoten meer voor de hand dan voor ons. De Israëlieten, Grieken en Romeinen gebruikten hun alfabet namelijk niet alleen om te schrijven, maar ook om getallen te noteren. Ze konden daardoor elk getal als woord lezen en omgekeerd.
Johannes gebruikte dus een bekende methode, maar het valt te betwijfelen of zijn lezers hebben begrepen op wie hij doelde. Het probleem is dat verschillende namen na omzetting in cijfers hetzelfde getal kunnen opleveren. Daardoor circuleerden al in de tweede eeuw na Christus verschillende oplossingen voor het raadsel uit Openbaring. |
Bron: http://www.skepsis.nl/beest666.html
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LIELIE304
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 13:50
|
|
|
|
Ik kende hem al. Maar altijd goed om opnieuw eraan herinnert te worden!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 15:35
|
|
|
|
Ik ben booooooooooooooooooooooooos De steenmarter is terug......en die lust mijn konijntjes en kippetjes erg graag,ipv vrij rond te lopen zitten de kippen nu opgesloten in een donker hok,de konijnen zijn vogelvrij.........
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 15:43
|
|
|
|
Het is de natuur van de marter om een kip en konijn aan het spit te rijgen. Jammer dat wij de marter niet aan het spit mogen rijgen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 16:35
|
|
|
|
| MARISKA601 schreef: | Het is de natuur van de marter om een kip en konijn aan het spit te rijgen. Jammer dat wij de marter niet aan het spit mogen rijgen. |
Steenmarters mag je niets aandoen he.........maar ja,"braaf" staat niet in mijn woordenboek
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIEKE897
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 16:55
|
|
|
|
| TESSYBEAR731 schreef: | Taxi staat zelfs twee keer op de lijst...achter Lielie en achter mij haha... maar misschien is het wel goed om taxi ook nog even onder zijn eigen naam te vermelden... 
voorlopig begrijp ik dat er al een aantal mensen mee willen;
marieke897 met twee kinderen hannah810 met twee kinderen zus van hannah met twee kinderen(als er niets tussen komt) buurvrouw van hannah met kind? mariska601 tessybear731 met TAXI en kind lielie met TAXI peacedove830 met haar drie kinderen grace585 susannah475 miekjes285 marieke913 met kinderen johanneke817 met kinderen roos166 met vijf !!!!! vriendinnen ysha217 marianne129 (onder voorbehoud) carin303 (onder voorbehoud) angelique...
martien579 dirkjan078 mydestiny349 gert856 dirkie395 met twee ballengooiers... eloy025 (als er niets tussenkomt) herman040 op klompen fred229 leo571 met kinderen (onder voorbehoud) hlcvb791 hans521 (onder voorbehoud) dreeke472 (onder voorbehoud) henduk927 juda209 (97 jaar, hihi) (onder voorbehoud) code953 (onder voorbehoud) kennis van hannah (onder voorbehoud) rucosca532 Jonathan890 (met lifters) Benjamin338
38 aanmeldingen dus; 22 dames en 19 heren en 4 mensen die (nog) niet op de lijst vermeld willen worden; t wordt alweer een lekker cluppie!! leuk hoor!! |
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 17:10
|
|
|
|
| MARIJAN072 schreef: | | Hier ben ik het helemaal! mee eens, Susannah. Ik ben dan ook verre van blij met deze uitslag, voel me er ook behoorlijk bezorgd over. |
idemdito Marijan... 
Ik was er nog bij vergeten te vermelden de partij D66 en dat het dan ook om de armoede bestrijding in het buitenland gaat.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op donderdag 10 juni 2010, 17:13
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 17:19
|
|
|
|
| EVA685 schreef: | Zal het proberen Liesbeth Bedankt voor je reactie. |
Donderdag 10 juni:
MIJN MERKTEKEN!
O, HEER, wij danken U voor de grote gaven van Uw vrede.
Dat is de vrede, die allèèn IK kan geven te midden van een rusteloze
wereld, waar je omringd bent door zorgen en moeilijkheden.
Die vrede te kennen, betekent het zegel van het KONINKRIJK
te hebben ontvangen - het merkteken van de HEER JEZUS CHRISTUS, MIJN merkteken.
wanneer je die vrede hebt leren kennen, kun je de juiste waarden bepalen,
de waarde van het KONINKRIJK en de waarde van al wat de wereld te bieden heeft.
Die vrede is liefdevol geloof, dat rust geeft.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 17:24
|
|
|
|
Ik wil me nergens mee bemoeien(maar doe het toch ) Roos komt aanwippen op de heenweg naar haar vakantieadres en neemt maar 1 vriendin mee......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 17:25
|
|
|
|
| WILLIE400 schreef: | Ik kan je alleen maar zeggen wat ik er van vind. En ik heb er tijd over nagedacht en ik laat mij zondag a.s dopen. Is na mijn mening een logische stap en ik verheug me er ook erg op. Veel vrienden die niet geloven komen ook zondag dat is zo gaaf !!! Met Hem sterven en weer opstaan  |
Fijn voor je Willie!! Geniet er van zondag!
Mary
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIANNE866
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 17:36
|
|
|
|
even weer de oproep omhoog halen, hopen dat we voor de 27e nog een paar enthousiaste wandelaars erbij krijgen...
tot nu toe hebben 2 CM ers zich aangemeld onder voorbehoudt...
wat zou het leuk zijn als er meer CM ers komen en we er samen een gezellige wandeling van kunnen maken
na afloop kunnen we nog wat gaan drinken bij Hotel/cafe/restaurant Boschzicht
dus........ de paden op, de lanen in, vooruit met flinke pas........
en nadien heffen we het glas... !?
we hopen dat er nog aanmeldingen komen
groetjes Werner (Lenteman) en Marianne
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 18:12
|
|
|
|
Tot welke leeftijds catogorie is de wandeltocht?
Shalom,
Anita
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 18:18
|
|
|
|
Christenen maken balans op: teleurstelling en bezorgdheid CIP.nl peilde de stemming
De verkiezingsuitslag is een grote klap voor de christelijke politiek. CIP peilde de stemming onder bekende christelijke gezichten. Het CDA verloor 21 zetels, de ChristenUnie moet met 5 zetels genoegen nemen, en de SGP behoudt haar twee zetels. Demissionair premier Balkenende verlaat de politiek. Sinds 1918 zijn er nog nooit zo weinig zetels naar de christelijke partijen gegaan. Het aantal zetels is gehalveerd.
Bert Dorenbos, directeur van Schreeuw om Leven: "Nederland kiest hiermee voor de dood. Het CDA en ChristenUnie zijn de grote verliezers. Ze hebben het pro-life standpunt laten zitten en ik beschouw dit als een spreken van God. De Heere geeft een enorme verwarring en roept ons op nu nog krachtiger voor het leven op te komen." De verkiezingsuitslag is volgens hem een wake-up call voor christenen, ook voor de christelijke politici. "Als christenen nu nog niet wakker worden dan halen we de ellende zelf over ons heen. Gods oordelen komen verder over dit land. Het is nu de keuze of je je lamp brandende wil houden of ten onder gaat. Ons verkiezingsprogramma zou het Woord moeten zijn. De uitslag laat zien dat het speelkwartier voorbij is."
Inleveren Peter Sleebos, voorzitter Verenigde Pinkster- en Evangeliegemeenten: "Het christelijke veld heeft moeten inleveren. Daarover moeten we ons bezinnen als christenen. We zijn niet meer zo n christelijke natie als vroeger, maar een minderheid. Dat moet ons tot nadenken stemmen. Het christelijk getuigenis begint bij onszelf. Misschien is er voor de christelijke partijen toch nog een mogelijkheid om op een of andere manier mee te regeren. Op die manier zouden we toch enige invloed kunnen uitoefenen."
Ds de Fijter van de Protestants Kerk in Kampen zegt "teleurgesteld" te zijn, maar is "niet ontmoedigd". "Mensen met het christelijk getuigenis zullen zich opnieuw hergroeperen. Het is een impuls voor hen die de christelijke politiek liefhebben om orde op zaken te stellen. Ik ben niet helemaal van slag, maar ben er wel echt van geschrokken. CDA en CU hebben met verve geprobeerd gestalte te geven aan christelijke politiek. Ik had verwacht dat ze wellicht samen met SGP nieuw elan teweeg zouden kunnen brengen in christelijke politiek. We hebben elkaar nodig. Voor de nog gekozen partijen moet het nu een weg van compromis worden, dat betekent dat er water bij de wijn gedaan moet worden. Hopelijk gloort na de teleurstelling over zo'n compromis van die partijen een hernieuwing van de christelijke politiek in het publiek domein."
"Het is triest dat de christelijke partijen gehalveerd zijn," zegt HeartCry-directeur Arjan Baan. "Ik ben zelf een fervent SGP-stemmer, die hebben er procentueel wat stemmen bijgekregen. Wat ik wel heel aangrijpend vindt is dat het Roomse Zuiden waar voorheen veel CDA-stemmers waren, nu politiek verschoven is en mensen veel op de PVV stemmen. Zo'n radicale verschuiving laat iets van het Nederlandse hart zien, dat van God los is. Overigens vraag ik me af of we als christenen veel in de politiek bezig moeten zijn. De Bijbel leert dat we als christenen een stil en gerust leven moeten leiden, en moeten bidden voor ons land. Maar natuurlijk zijn politici niet in eerste instantie bezig om het Evangelie te brengen. Wij als christenen moeten daar vooral onverminderd mee voortgaan. Ik ben benieuwd hoe het politieke landschap in Nederland zich verder zal ontwikkelen," aldus de evangelist.
Henk van Rhee, directeur van Tot Heil des Volks (THdV): "Een half jaar geleden heb ik gezegd dat de CU een zetel zou verliezen, omdat ze zich te weinig profileren. Ze hebben zich te veel opgesteld als bestuurlijke partij en te weinig hun eigen gedachtegoed naar voren gebracht, met uitzondering van dhr. Voordewind. Als je kijkt naar christelijke partijen zie je een wat reëlere afspiegeling van de werkelijke hoeveelheid christenen. Een troost is dat dit kabinet niet lang zal zitten en we waarschijnlijk binnen 2 jaar weer gaan stemmen. Christelijke partijen zitten in een riante positie, omdat ze daarvan kunnen profiteren."
CDA-uitvaart Zendeling en CIP-columnist Marten Visser reageert al twitterend op het verlies van het CDA. "Nou ja, als Jack de Vries + minnares op de CDA-uitvaart mogen komen, verdienen ze ook niet meer dan 21 zetels."
"Mijn eerste gedachte was: 'Nederland is totaal ontworteld,'" vertelt voormalig EZA-directeur Hans Keijzer. "We zijn in Nederland de koers kwijt en gematerialiseerd. Het viel mij op dat alles tijdens de campagne over geld ging. We gaan van gekte tot gekte. Straks richten we ons niet meer op de verkiezingsgekte, maar is het de voetbalgekte." Hans Keijzer vermoedt dat christenen minder op de CU hebben gestemd vanwege de opmerkingen van Andre Rouvoet over homoseksualiteit. Die zouden wellicht te scherp zijn. "Het roept de vraag op of er wellicht onder christenen een onbijbels denken over ethische kwesties ons land binnendringt."
"Zorgelijke ontwikkeling" Ds W. Visscher, gereformeerde gemeente predikant te Amersfoort, spreekt van een "buitengewone zorgelijke ontwikkeling". "Wat al lang in onze samenleving aan de gang is vertaald zich nu ook in de politiek: we zijn steeds meer een heidens en seculier land aan het worden en ik verwacht dat het de komende jaren nog erger wordt. Stukje bij beetje zullen christelijke normen en vrijheden worden ingeperkt."
"Ik was er stil van," zegt EO-presentator Arie van der Veer. "Het bevestigd wat ik diep in mijn hart gedacht heb. Het feit dat twee christelijke partijen het land hebben geregeerd vond ik een wonderlijk gebeuren. De werkelijkheid is dat christelijk Nederland een minderheid is. Je zou moeten analyseren waar die stemmen zijn gebleven. Het is niet per definitie zo dat alle christenen op een christelijke partij stemmen. Ik heb ook gemerkt dat een aantal mensen vanwege het Israël-standpunt op de PVV hebben gestemd. Ook onder sommige christenen heerst angst voor de islamisering."
"Achteraf zie je dat de CU tol heeft betaald voor de regeringsdeelname," vervolgt Van der Veer. "Rouvoet is daardoor minder zichtbaar geworden. Je ziet mensen vooral stemmen op personen in plaats van partijen. Wat bij de EO speelt, speelde ook bij CU een belangrijke rol, namelijk het verschrikkelijk moeilijke standpunt over homoseksualiteit. Lange tijd alleen in de richting van de EO gekeken, alsof wij heel ander beleid voerden binnen christelijke Nederland. Daarover zijn mensen verdeeld."
Redelijk naast Hoogleraar en schrijver Willem Ouweneel viel allereerst op dat de peilingen er "weer redelijk naast zaten." "Het verlies en de winst van bepaalde partijen is groter dan in de peilingen werd voorspeld. De drie christelijke partijen hebben met afstand nog nooit zo weinig zetels gehaald. Er zijn ook christenen in seculiere partijen, dus we moeten het niet dramatischer maken dan het is. Het is niet zo dat Nederland losgeslagen is." De vele stemmen op de PVV baart Ouweneel zorgen. "Het is erg dat er zoveel onvrede is die de gewone partijen niet hebben opgepakt. Als Camiel Eurlings - demissionair minister van VWS - na de val van het kabinet het CDA had geleid, hadden we een totaal andere uitslag gehad. Men was een beetje op Balkenende uitgekeken."
Ds. P. Van der Voorde, hervormd predikant te Wijngaarden, vindt het "teleurstellend dat de christelijke politiek een klap heeft gekregen. Je ziet sowieso dat het politieke veld erg versplinterd is." Ds. Hans Esbach, predikant-directeur evangelisch werkverband, spreekt over een "desastreuze uitslag voor christenen in Nederland. Dit betekent dat stemmen van de christelijke partijen naar de seculiere partijen zijn gegaan en dat is zorgelijk: ook in de politiek moet Christus verheerlijk worden."
Droevig "Het was een droevige avond," laat voormalig PKN-scriba Bas Plaisier, weten. "Ik was verbijsterd en tamelijk verpletterd. Ik heb het gevoel dat we hier staan van een behoorlijke afbraak van de christelijke politiek, misschien zelfs een breuk in onze geschiedenis die de christelijke politiek niet meer te boven komt. Ik vind op dit moment geen woorden van troost en bemoediging. Het is van belang dat we nadenken hoe het verder moet, een tijd van bezinning is zeker nodig om deze klap te boven te komen. Ik heb het gevoel dat christelijke politiek het grote vraagpunt is geworden in de Nederlandse samenleving."
Volgens Plaisier moet de christelijke politiek zich afvragen of de zaak van het Evangelie wordt bevorderd. "Er moet worden gekeken of hieruit blijkt dat het christendom door velen als benepen, niet te vertrouwen en niet meer relevant wordt gezien, waardoor het christendom in een moeilijkere positie is gekomen. Dat maakt mij zeer verdrietig en ontredderd. We moeten echt verder nadenken hoe het verder moet. CU en CDA moeten de verantwoordelijkheid nu aan anderen overlaten."
"Het helpt niet om jezelf te zijn in het stemhokje als Nederland zichzelf is in de uitslag," vindt uitgever Henk Medema. "Als je stemt, dan doe je wat je moet doen, maar als je dan naar de uitslag kijkt, dan baart me dat zorgen. Voornamelijk omdat er sprake is van verpaarsing - geen ruimte voor God, en een ver-Wildersing - geen ruimte voor gewone mensen."
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |