| Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 19:49
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | ...weet al iemand welk weer het zal zijn...
Frank (een uitgeweken Belg) |
Heey Frankie weer terug !!! Welkom welkom
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 19:52
|
|
|
|
thomas, door een hyperbool/overdrijving maak je een karikatuur van het calvinisme en wat sommige mensen hier zeiden en ook Bijbels onderbouwen.
Mensen zonder de Heer in hun zondige gevallen staat, hebben alle recht om de Heer en Zijn Heilige Toorn te vrezen.
De christenen Zijn dan wel gered, en er is alle reden tot vreugde, maar met god valt niet te spotten, en kan je Bijbel vele plaatsen aanwijzen waar HIJ zijn kinder pittig tuchtigd, voor hun eigen bestwil.
mooi stukje emotie en gevoel, maar nu nog argumenten en bijbelse onderbouwing.
succes!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 20:00
|
|
|
|
| THOMAS968 schreef: | Ik denk dat het daar om gaat. Alles lijkt gebaseerd te zijn op angst. Met name de angst om in de hel te komen. En het is niet gering hoor. Maar weinigen zijn uitverkoren en worden bekeerd, men spreekt meestal van maar een enkeling. En kun je er als gelovige iets aan veranderen? Nee, je moet uitverkoren zijn. En ja slechts bekeerden zijn dat en soms is zelfs dat niet zeker. En ben je dat niet dan wacht zeker de verdoemenis. Het zoeken buiten deze kring leidt al zeker niet tot heil, dus je moet vooral blijven wil je nog een kansje hebben.
Angst, angst en nog eens angst. Sexualiteit? helemaal fout en als je die gevoelens toch hebt? Zonde, zonde en nog eens zonde. Want dit kan alleen de ware kerk zijn en de volgelingen voelen zich uiteraard niet de ware gelovigen want ze bidden toch voor de zondaars dat ze ook bekeerd mogen worden? Met angst kun je mensen manipuleren. En angst voor hel en verdoemenis is het zwaarste wapen.
Chat raakt de gevoelige snaar want het heeft heel veel met chantage te maken. Het aantal mensen dat volledig hulpeloos is maar toch schuldig is natuurlijk groot en het kan niet anders of mensen worden er door beschadigd. En dat terwijl het helemaal niet nodig is.
Het lijkt in deze kringen wel of Christus helemaal niet gestorven is en we het allemaal nog een keer moeten overdoen. En al deze angsten zijn onnodig. Christus is zo duidelijk. Wie Hem aanneemt is behouden. We kunnen met Hem zonder angst leven, want Hij heeft alles al gedragen. Wie in Hem gelooft en dat probeert na te leven is een kind van God. Onze grootste zonde, de onvolkomenheid, dat we het wel proberen maar er in falen, is gedragen door het kruis van Christus. We hoeven geen angstgeloof te hebben. Na dit leven zijn we bij God, omdat een ieder die Hem aanneemt het eeuwige leven zal beerven. Geloven in God is juist niet meer bang te hoeven zijn.
Thomas, God koos al voor ons, nu wij nog voor Hem. |
Een heldere uitleg, Thomas. Prachtig en bemoedigend om te lezen en te contempleren over de aloude boodschap die je zo op ons hart bindt en ons zo als het ware opnieuw voorstelt aan de Christus; wie Hij was en Is en altijd zal zijn.
Het verschil tussen leven zonder Hem en leven met Hem kan angstig maken, dat ervaar ik weleens. In Hem leven is niet altijd vanzelfsprekend en het vergt wel inspanning om die voeling te houden. Onvolkomen zijn we maar als we telkens weer op zoek gaan naar Hem reikt Hij ons altijd barmhartig Zijn Hand en Zijn ontferming vervult je met dankbaarheid en overgave. Hoe je jeugd ook is geweest, leef nu zo met Hem.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 20:11
|
|
|
|
| DAVID923 schreef: | thomas, door een hyperbool/overdrijving maak je een karikatuur van het calvinisme en wat sommige mensen hier zeiden en ook Bijbels onderbouwen.
Mensen zonder de Heer in hun zondige gevallen staat, hebben alle recht om de Heer en Zijn Heilige Toorn te vrezen.
De christenen Zijn dan wel gered, en er is alle reden tot vreugde, maar met god valt niet te spotten, en kan je Bijbel vele plaatsen aanwijzen waar HIJ zijn kinder pittig tuchtigd, voor hun eigen bestwil.
succes!  |
Jammer dat je zo reageert op zo'n stuk...... Weet je, voor jou is geloven de leer gehoorzamen zonder je gevoelens erbij te betrekken en dan heb je het maar over emostukjes..... Normen en waarden zie je niet als relatief, nee, in de Bijbel staat vast hoe je moet leven, evenals dat je volmaakt moet zijn..... Jouw Godsbeeld lijkt wel te bestaan uit: De mens zien als iemand met kwade neigingen en vooral een schuldig mens en God als rechter, barmhartig maar streng....Dus je kan ook nooit tevreden zijn want het is nooit goed genoeg, zuiverheid van geweten noemen ze dat toch zo mooi? Geen wonder dat mensen angstig worden toch? Er is tegenwoordig een andere manier van denken over God en mens David....en die reikt wat verder dan de letterlijke teksten en onderbouwing uit de Bijbel.....en dat is geloven met je hele hart én met je verstand.........
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op maandag 14 maart 2011, 20:19
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 20:16
|
|
|
|
| DAVID923 schreef: | thomas, door een hyperbool/overdrijving maak je een karikatuur van het calvinisme en wat sommige mensen hier zeiden en ook Bijbels onderbouwen.
succes!  | Het verschil tussen pittig en onredelijk is voor veel mensen heel klein. En juist dan moet Gods oordeel niet centraal staan, maar Gods liefdevolle hand... Het antwoord dat je geeft op het lijden van de mens voldoet niet. In tegendeel het geeft zelfs een aversie tegen het geloof. Hoeveel mensen denk je kunnen juist niet omgaan met deze waarheid?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 20:22
|
|
|
|
succes!  |
Je spot met het gegeven dat God Zijn eniggeboren Zoon aan ons gegeven heeft om Zich met ons - Zijn schepping - te verzoenen. Nergens ontkent Thomas God en Zijn Toorn. Hij getuigt slechts van Zijn Heilige Liefde en dat verdient respect en zeker niet jouw opgeheven vingertje en je hoon. Graag zie ik van jou een respectvoller toon en houding ten aanzien van je medegelovigen. Je slordigheid in taalgebruik en spellingsfouten zijn ronduit respectloos ten aanzien van je eigen taal en van degenen die je uitnodigt je schrijfsels te lezen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
SWEETLADY943
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 20:33
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | ...weet al iemand welk weer het zal zijn...
Frank (een uitgeweken Belg) |
Hey Frankie, welcome back op cm. Leuk dat je er weer bent.
Groetjes Sweet
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIA576
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 20:35
|
|
|
|
Allereerst: bedankt Frank en bedankt Thomas, voor jullie heldere bijdrage. Hoewel ik het zélf niet zo kan verwoorden, geloof ik beslist dat God liefhebben een Liefde zónder angst is. Wanneer Liefde ontstaat in een leven..omdat HIJ ons heeft liefgehad, wordt angst iets van uit het verleden. Althans, zo ervaar ik het wel. Nooit en nergens heb ik me zó geliefd gevoeld als bij Hem en door Hem. Zelfs wanneer ik blunder en er zélf enorm van baal, weet ik dat ik alleen maar naar Hem toe hoef te gaan. De Liefde geeft mij geen 'vrijbrief' om maar aan te rotzooien, integendeel: Dé Liefde leert mij, zachtmoedig, om een ánder, béter leven te willen gaan leiden. Niets geen dwang, niets geen angst! Angst hoorde thuis in mijn oude leven, niet in dit leven met Hém!
David: als ik jouw bijdragen gelezen zou hebben, toen ik nog niet tot geloof gekomen was? Dan zou ik keihard zijn weggerend..voor God én alle mensen die zouden beweren 'christen' te zijn. Misschien bedoel je het allemaal niet zo negatief, maar zo komt het wel op mij over. Je zult dit waarschijnlijk als 'emo-verhaal' afdoen, prima. Ik kan mijn geloof en Liefde voor Hem niet zo bijbels onderbouwen als jij jouw bijdragen/mening onderbouwt, maakt mij niet uit, maar dit is waar ik voor sta: God's Liefde...zónder angst.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 20:51
|
|
|
|
Waarom word samenwonen toch als proef gezien?? Er kunnen toch ook andere redenen zijn om te gaan samenwonen??
* Robbedoes*
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 20:54
|
|
|
|
Mieke, jammer van de ad hominem reactie. en dat ik soms enthousiast te snel typ en de spelling niet check doet niks af aan de INHOUD, ook de toon niet. wat een zwaktebod en non-argument (wie het beste spelt heeft gelijk)
en thomas nam ook een behoorlijk persoonlijk schot op de calvinistische denominatie, of in ieder geval een bepaalde groep/doctrine. . Weer geen Bijbelse weerlegging of steekhoudend argument van jullie kant. Jammer!
@maria
zoals ik al aangaf is mijn reactie in de context van de discussie. Zelf ben ik een wedergeboren christen, en ken de liefde en vreugde van de Geest erg goed, maar wil wat tegengewicht geven aan de nadruk op alleen maar die eigenschappen van de Heer. God is al Zijn eigenschappen tegelijk, en liefde EN Heilig EN rechtvaardig.
Ik ken getuigenissen van mensen die vol van berouw en zondebesef tot bekering kwamen (bijv luther in de storm) en mensen die door God zo uit de wereld worden geplukt door Zijn liefde of getuigenis van een ander christen. maar beiden groepen leren ook de andere kanten en eigenschappen van de Heer kennen. Het gaat om een Bijbelse balans, zonder dat is er een eenzijdig en verkeerd GodsBeeld.
Laatst aangepast door
|
DAVID923
|
op maandag 14 maart 2011, 21:01
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:06
|
|
|
|
| DAVID923 schreef: | Mieke, jammer van de ad hominem reactie. en dat ik soms enthousiast te snel typ en de spelling niet check doet niks af aan de INHOUD, ook de toon niet. wat een zwaktebod en non-argument (wie het beste spelt heeft gelijk) . Weer geen Bijbelse weerlegging of steekhoudend argument van jullie kant. Jammer!
@maria
zoals ik al aangaf is mijn reactie in de context van de discussie. Zelf ben ik een wedergeboren christen, en ken de liefde en vreugde van de Geest erg goed, maar wil wat tegengewicht geven aan de nadruk op alleen maar die eigenschappen van de Heer. God is al Zijn eigenschappen tegelijk, en liefde en Heilig en rechtvaardig.
Ik ken getuigenissen van mensen die vol van berouw en zondebesef tot bekering kwamen (bijv luther in de storm) en mensen die door God zo uit de wereld worden geplukt door Zijn liefde of getuigenis van een ander christen. maar beiden groepen leren ook de andere kanten en eigenschappen van de Heer kennen. Het gaat om een Bijbelse balans, zonder dat is er een eenzijdig en verkeerd GodsBeeld. |
Het is jouw trieste wie heeft gelijk spelletje, David, niet het mijne en dat maak je het ook niet. Farizeeërs en Sadduceeërs zijn van de eeuwige bijbelse uitleggingen en steekhoudende argumenten. Christus was er - zoals je in de bijbel kunt lezen - niet weg van. De gave van de Geest, David, de levende God. Je wetticisme haalt het daar niet bij.
Je voortdurende oordeel over hoe een ander denkt en zijn/haar geloof beleeft en weergeeft is kwetsend. Wie denk je dat je bent dat je voortdurend boven een ander gaat staan? Wat denk je hiermee te bereiken?
Je badinerende toontje is pas jammer.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:11
|
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: God is Liefde, Hij stuurde zijn Zoon Jezus Christus naar deze aarde om te redden wat verloren was.... Dat God Liefde is weten we dus, maar waarvan moest Hij ons dan redden ?? Laten we het gewoon bij de naam noemen, als we Jezus Christus niet kennen als onze Verlosser en Zaligmaker (Redder) dan zijn we veroordeeld tot de hel !!! (Joh.3:18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.) Moet je daarom eerst bang zijn om te kunnen geloven, NEE, maar als je niet weet waartoe "ongeloof" leidt, hoe kun je dan de volheid van zijn Liefde ervaren ?? Hij, Jezus Christus, daalde af in het dodenrijk (hel) om de satan te overwinnen, Jezus maakte wel voor mij de weg vrij om überhaupt te kunnen geloven in zijn Liefde voor mij. Dus ik denk dat je de Liefde (en de angst voor het oordeel) niet los kunt zien. God is dus Liefde maar ook rechtvaardig, en juist daardoor komt Zijn Liefde nog meer naar voren omdat Hij je laat zien wat je te wachten staat als je "tegen Hem kiest".
Volgens wordt mijn posting verkeerd gelezen/geinterpreteerd
| FRANKT627 schreef: | Hoi Cross,
Hummm, ik weet niet goed wat ik moet denken bij je stukje. Een beetje moeilijk om het schriftelijk te verwoorden wat ik eigenlijk wil zeggen.
Het lijkt er een beetje op dat het maar beter is dat iedereen in God gelooft en daar dan ook naar zal handelen. Zo versta ik het althans Wat op zich niet slecht is, wat dat handelen betreft. Toch kunnen we niet iedereen verplichten om te geloven in welke God dan ook. Dwangmatigheid leidt dikwijls tot niet veel goeds. Toch niet op het gebied van vrije meningsuiting. De 'ongelovige' overvallen met woorden als hel en straffen zal niet veel uithalen omdat ze er geen boodschap aan hebben. Ook mogen wij, gelovigen, niet denken de allerbeste mensen zijn of zullen worden. Ik ken verschillende mensen die helemaal niet geloven en die echt een leven leiden waar meningeen godvruchtig mens jaloers op zou zijn. Je kan best heel mooi en goed handelen zonder ook maar één letter uit de Bijbel te hebben gelezen. We hebben allemaal een wil en die leidt ons naar onze daden. Ons geweten en verstand maken mee deel uit van die handelingen.
"God is dus Liefde maar ook rechtvaardig, en juist daardoor komt Zijn Liefde nog meer naar voren omdat Hij je laat zien wat je te wachten staat als je "tegen Hem kiest"." dit schreef je. Bij mij komt deze zin over als chantage. Als pure chantage. Het is jammer dat je het zo ziet Frank, maar de bijbel zegt het zelf; (Joh.3:18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.) Eenmaal we in Hem geloven én leven zoals Hij het ons voordeed zitten we goed. Ik kan begrijpen dat een bepaalde levenshouding, zoals ons geloof, ook wat van ons vraagt. Daar ben ik het volkomen met eens. Toch zal God ons steeds lief hebben ook al gaan we eens een keertje in de fout. Daar gaat mijn posting dus niet over, het gaat over de mens die Jezus Christus niet kent als Verosser en Zaligmaker De vergevende God is heel wat anders dan een straffende God. Jezus zelf legt het ons uit in het evangelie hoe we de andere moeten vergeven. Waarom zou Hij ons iets aanleren waar hij zich zelf niet aan houdt. Mensen om de oren slaan met zulke uitspraken zullen eerder een afwending van het geloof veroorzaken. Het is te zwaar beladen én het is ook niet waar. Met bangmakerij zal men eerder zielen afstoten dan winnen / redden. Ook al beslist een gelovige om de kerk te verlaten dan nog zal hij of zij geen prikkende duivels en een hel tegenkomen. De hel, satan, de toorn van God...het zijn zinnebeelden. Als je dit allemaal zinnebeelden wilt noemen, noem dan gelijk God ook maar zinnebeeld, want waarvoor zou God dan zijn Zoon naar de aarde hebben gestuurd??
Ik denk dat vele gelovige angst hebben van de angst. Als we nu eens die ene angst, waarmee we de straffende God bedoelen, achterwege laten dan zullen we ons een stuk vrijer voelen. Natuurlijk bedoel ik niet dat we zomaar kunnen gaan hoeren en boeren. Een gelovige levenshouding vraagt iets van ons waar anderen, wij en God enorm veel goeds uit kunnen putten. Gaan we dan eens in de fout zal het ons zeker wel vergeven worden wanneer we onze fout inzien en wanneer we ons verbeteren. Ook dat zal weer ten goede komen aan ons zelf, de anderen en God. Het blijft wel een steeds wederkerend punt en ik zou bijna durven zeggen een wederkerend overbodig obstakel. Daar gaat dit topic niet over, het gaat erover waarom men de keuze maakt om te geloven. Wie laat je toe in je hart, de Liefde van Jezus Christus of blijf je in de duisternis, en doe je dit uit angst voor de hel of omdat de Liefde van God je heeft getrokken tot het Licht. Voor mezelf weet ik zeker dat het Gods Liefde is, maar juist omdat ik weet dat ik nu vrijgekocht ben, en niet naar de hel ga, kan ik nog meer liefde voelen voor wat God, door zijn Zoon Jezus Christus, voor mij heeft gedaan. Dus voor mij is het bestaan van de hel zeker geen overweging geweest om voor Jezus Christus te kiezen!!!
Frank (back from weggeweest) | Welkom terug Frank
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:24
|
|
|
|
Beste mieke ik ben geen farizeer, ook niet wettisch en ik laat het oordeel aan de Heer. 3 strikes your out...
zie zelf hoe je op de man speelt?
Verder gaf ik al meerdere keren aan Dat ik de Gave van de Geest er goed ken, en een wedergeboren christen ben. sorry dat ik niet alles met de mantel der liefde bedek, en het zeg zoals de westerse postmoderne mens het wilt horen, maar toon en vorm zouden niks aan de inhoud af moeten doen.
laten we weer inhoudelijk ONTOPIC gaan.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:24
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | Waarom word samenwonen toch als proef gezien?? Er kunnen toch ook andere redenen zijn om te gaan samenwonen??
* Robbedoes* |
Verklaar eens nader Henk ....welke andere redenen????
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:28
|
|
|
|
Wou er een luchtig verhaal van maken, vol van ironie en mezelf niet zo serieus nemen, maar toen ik bezig was realiseerde me dat helemaal niet om mij gaat of een ander. Althans niet in eerste instantie. God zou het vertrekpunt EN het doel moeten zijn als we het hebben over deze zaken. Natuurlijk is een beetje zelfspot ok, relativeren en in de spiegel kijken en God heeft ook zeker humor
Maar aangezien ik merk en zie dat christelijk nederland en ook globaal de duivel zoveel voet krijgt en er zoveel sneaky valse leren zijn, kan ik me niet stil houden, het brandt letterlijk in me. Zou het van de daken willen schreeuwen, uit liefde!
Toch moet ik na introspectie en wat soulsearching een onderscheid maken. Sommige mensen denken een mate van autoriteit te kunnen afdwingen door hun bijbelkennis. Beetje gewichtig doen, en anderen veroordelen en door het slijk halen, helaas heb ik dat wel eens gezien op sommige sites. Ook op christelijke waakhond-site`s waar ze nieuwe leren en valse leraren toetsen en afbranden, maar vaak het kind met het badwater weggooien.
Zo Zijn er aan de andere kant ook christenen die figuurlijk de vingers in de oren stoppen en niks willen weten van vermaning in liefde, goed bedoelde en constructieve kritiek. Ze houden nog te veel van de wereld en hun oude ik, en het volgen van hun (arglistige ) hart en gevoel. Dan merk ik ook vaak het anti-intellectualisme onder die groep in de christelijke gemeente. Geen inhoudelijke reactie, geen Bijbelse argumenten, maar gevoel en emotie. Erg frustrenend.
We moeten ons ook geen gezag aanmeten zoals die de echte geroepen profeten in de Bijbel die hadden, of de de leiders en oudsten van een kerk hebben. Maar vermaning en waarschuwingen uit liefde moeten zeker kunnen, daar roept de bijbel ook toe op.(zie ook 1 cor 5)
vermanen, hmm klinkt zo negatief, maar valt wel mee in de grondtekst:
nouthesia noo-thes-ee'-ah From G3563 and a derivative of G5087; calling attention to, that is, (by implication) mild rebuke or warning: - admonition.
Het is zo listig...elk mens wilt geliefd zijn en geaccepteerd worden door zijn medemens, maar als christen, als je op dingen wijst die de mensen/christenen niet willen horen dan ben je niet zo geliefd, paar voorbeelden:
Heel 2kronieken 18.
jer 20:
Gij hebt mij overreed, HERE, en ik heb mij laten overreden; Gij zijt mij te sterk geweest en hebt overmocht. Ik ben tot een bespotting geworden de ganse dag, allen honen zij mij. 8 Want telkens wanneer ik spreek, moet ik het uitschreeuwen, van geweld en onderdrukking roepen; want het woord des HEREN is mij geworden tot smaad en spot de ganse dag. 9 Maar zeide ik: Ik wil aan Hem niet denken en in zijn naam niet meer spreken, dan werd het in mijn hart als brandend vuur, opgesloten in mijn gebeente; wel matte ik mij af om het in te houden, maar ik kon het niet.
Luc 6,26 Wee u, wanneer alle mensen wèl van u spreken; immers, op dezelfde wijze hebben hun vaderen met de valse profeten gehandeld
*
De niet wedergeboren, natuurlijke mens wil de dingen van God niet horen. En de zelfs de echte christen die nog veel moet groeien, zonde uit zijn of haar leven moet doen en de wereld en oude natuur afleggen die wil het vaak niet horen. Kan me nog herinneren dat ik toen ik net begon met de bijbel te lezen na mijn bekering ik soms wou stoppen met lezen omdat de Heilige Geest me bij sommige teksten liet zien wat ik moest doen of juist moest laten en dat het ging regelrecht tegen mijn (oude) natuur en vlees in .
Dit is ook vaak een houding die ik dan herken, zeker bij die kerken waar het voornamelijk gaat om de mens, en wat God voor hun kan doen (rijkdom gezondheid , liefde en zegeningen etc etc), waar God een middel is en geen doel. Daar merk ik vaak deze mind-set:
2 tim 4:
3 Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, 4 dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren.
*
Wel moet ik toegeven dat ik zelf dingen heb ondekt en bij andere christenen die vermanen en waarschuwen, dat hun/ik ook wel eens goed in de spiegel moeten kijken; speel ik de niet begrepen profeet? gebruik ik de Bijbel niet om te buikspreken? Hoeveel van mijn eigen frustratie/zonde/projectie zit er in? Zelf ben ik via een lange weg van vallen en opstaan gekomen waar ik ben, door de genade van de Heer, nu vermaan en waarschuw ik tegen zonde of leren die ik zelf ook deed of aanhing. ''Farizeer!'' zeg je, maar ik weet juist door waar ik was, hoe ik nu goed bedoeld advies kan geven! En de zonde van een ander wassen die van jouw niet weg...
Toch kan dat kan zeer hypocriet overkomen, waardoor mensen (terecht?) niet meer daar de inhoudelijke boodschap luisteren. Soms word het ook zo bot en lomp gebracht, zonder liefde, dat mensen snel afhaken. Nu gaat het natuurlijk niet om de vorm maar de inhoud, niet de manier WAAROP maar WAT er word gezegd. Men moet het zelf toetsen aan de Bijbel en hun leven. Dont shoot the messenger! P.S De Bijbel is via Jezus, de profeten en apostelen soms echt recht voor zn raap. tough love! niet alles bedekken onder de mantel der liefde.
De vermaner, de christen die waarschuwt, krijgt vaak de drogreden en non-argumenten te horen dat ze niet mogen oordelen en zelf ook maar mens zijn. Dat zal niemand ontkennen. Het oordeel is aan God, je zal me/ons ook niet iemand zien stenigen of recht in eigen hand nemen. wel mogen we waarschuwen en op de Bijbel wijzen. Zie ook 1 cor 5, het laatste stukje. Het is aan hun wat ze er mee doen.
Zelf wil ik toch mijn excuses aanbieden, en geen aanstoot zijn. Want ik weet dat ik sommige vervelende karaktertrekken en eigenschappen heb, en merkte ook dat ik soms mijn eigen strijd en zonde projecteerde op mensen, en me erna een farizeer voelde (al veranderd het niks aan het feit dat de Bijbel de waarheid is, ook voor mij!). Ik mag mijn eigen frustratie en niet verschuilen achter de bijbelse autoriteit. Het zou niet om de vorm moeten gaan hoe iemand dingen brengt, dat is ook weer het mindere van deze cultuur, maar als als je gewoon lomp, ongevoelig en niet pastoraal bezig bent, moet je het niet gek vinden als mensen je blogs en reacties al niet lezen bij het zien van je naam; OW... daar is die azijn-plasser weer, die party-pooper, raining on our parade all the time...
Als de mensen de Bijbelse inhoud afwijzen, so be it...dat is tussen hun en God. Als ze de boodschap afwijzen of niet luisteren om mijn tekortkomingen en fouten, dan ben ik fout, maar de boodschap blijft staan.
Love you all.
Laatst aangepast door
|
DAVID923
|
op maandag 14 maart 2011, 21:29
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:28
|
|
|
|
| VISSER278 schreef: | Ben je daar nou nóg niet achter. Afijn.....ik ga het niet nog een keer vertellen. Lees dit topic nog maar eens door. Dacht dat jij zo'n topic-lezer was.  |
Ja normaal wel Visser ....maar Leonardus is in de war....teveel aan zijn hoofd
Laatst aangepast door
|
LEONARD480
|
op maandag 14 maart 2011, 21:29
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:29
|
|
|
|
| MIEKE364 schreef: | Het is jouw trieste wie heeft gelijk spelletje, David, niet het mijne en dat maak je het ook niet. Farizeeërs en Sadduceeërs zijn van de eeuwige bijbelse uitleggingen en steekhoudende argumenten. Christus was er - zoals je in de bijbel kunt lezen - niet weg van. De gave van de Geest, David, de levende God. Je wetticisme haalt het daar niet bij.
Je voortdurende oordeel over hoe een ander denkt en zijn/haar geloof beleeft en weergeeft is kwetsend. Wie denk je dat je bent dat je voortdurend boven een ander gaat staan? Wat denk je hiermee te bereiken?
Je badinerende toontje is pas jammer. | Eerlijk gezegd vind ik dat je nu te ver gaat. David schrijft duidelijk dat hij wel degelijk de liefde van de Heer ervaart in zijn leven, maar dat Hij ook tegenwicht wil geven. Laten we Hem dan met argumenten bestrijden, niet met onnozele scheldpartijen. Eén ding merk ik wel dat er een stuk integriteit zit in zijn argumentatie...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:31
|
|
|
|
| WILLEMIJN232 schreef: | Als ik nu één ding niet ben leonard, is het een ochtendmens......... Maar ja, een zorgend beroep he, dan moet je soms onwijs vroeg je bed uit en dat went nooit...... Dus niet te gauw invullen he?  |
Brrrr, als je geen ochtendmens bent en dan een verzorgend beroep hebt wil ik liever geen patient zijn...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:32
|
|
|
|
| CROSSROAD317 schreef: | CROSSROAD317 schreef: God is Liefde, Hij stuurde zijn Zoon Jezus Christus naar deze aarde om te redden wat verloren was.... Dat God Liefde is weten we dus, maar waarvan moest Hij ons dan redden ?? Laten we het gewoon bij de naam noemen, als we Jezus Christus niet kennen als onze Verlosser en Zaligmaker (Redder) dan zijn we veroordeeld tot de hel !!! (Joh.3:18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.) Moet je daarom eerst bang zijn om te kunnen geloven, NEE, maar als je niet weet waartoe "ongeloof" leidt, hoe kun je dan de volheid van zijn Liefde ervaren ?? Hij, Jezus Christus, daalde af in het dodenrijk (hel) om de satan te overwinnen, Jezus maakte wel voor mij de weg vrij om überhaupt te kunnen geloven in zijn Liefde voor mij. Dus ik denk dat je de Liefde (en de angst voor het oordeel) niet los kunt zien. God is dus Liefde maar ook rechtvaardig, en juist daardoor komt Zijn Liefde nog meer naar voren omdat Hij je laat zien wat je te wachten staat als je "tegen Hem kiest".
Volgens wordt mijn posting verkeerd gelezen/geinterpreteerd
Welkom terug Frank  |
Heren, heren, heren, het ligt er maar aan waar je de klemtoon legt. Zoals je Cross, de nadruk legt op "wat je te wachten staat als je tegen hem kiest" krijgt je uitleg een dreigende ondertoon waaruit het gebruiken van macht blijkt waarin de mogelijkheid van misbruik van macht doorklinkt.....Misschien wat vergezocht maar dat is wat vaak vanaf de kansel werd gepreekt met zwaaiende vuist en gefronste wenkbrauwen en donderende stem. Dat is wat angst inboezemt en klein maakt en klein houdt. Dat heeft in het verleden en hier en daar nog steeds karaktermoord en psychische schade teweeg gebracht waar velen nog onder lijden. God is Liefde en rechtvaardig en vooral barmhartig en vergevingsgezind. Wij mensen zijn onvolkomen en imperfect en dat houdt Hij altijd indachtig. Vertel elkaar dat en neem de brieven van Paulus er nog eens bij. Hij schrijft zo mooi dat we elkaar bemoedigen en dragen en verdragen zullen en de vrede bewaren en elkaar helpen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:34
|
|
|
|
|
Vanmorgen had ik een goed gesprek met mijn collega's, dit n.a.v. de weekopening die ik mocht verzorgen. We lazen uit Lukas 21 (vers 9 t/m 11) met daarbij een stukje van Corrie ten Boom uit het boekje Vertrouwen. Een heel scherp, actueel (gezien de nieuwsberichten, en dat terwijl ze dit jaren geleden schreef) en bemoedigend stukje. Mooi, om zo de werkweek met elkaar te mogen beginnen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:34
|
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: God is Liefde, Hij stuurde zijn Zoon Jezus Christus naar deze aarde om te redden wat verloren was.... Dat God Liefde is weten we dus, maar waarvan moest Hij ons dan redden ?? Laten we het gewoon bij de naam noemen, als we Jezus Christus niet kennen als onze Verlosser en Zaligmaker (Redder) dan zijn we veroordeeld tot de hel !!! (Joh.3:18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.) Moet je daarom eerst bang zijn om te kunnen geloven, NEE, maar als je niet weet waartoe "ongeloof" leidt, hoe kun je dan de volheid van zijn Liefde ervaren ?? Hij, Jezus Christus, daalde af in het dodenrijk (hel) om de satan te overwinnen, Jezus maakte wel voor mij de weg vrij om überhaupt te kunnen geloven in zijn Liefde voor mij. Dus ik denk dat je de Liefde (en de angst voor het oordeel) niet los kunt zien. God is dus Liefde maar ook rechtvaardig, en juist daardoor komt Zijn Liefde nog meer naar voren omdat Hij je laat zien wat je te wachten staat als je "tegen Hem kiest".
Volgens mij wordt mijn posting verkeerd gelezen/geinterpreteerd
| MARIAN519 schreef: | Ik geloof dat je liefde en angst wel los moet zien. In de liefde is geen vrees ofwel de liefdedrijft de vrees uit. Als we geloven dat Jezus Christus voor ons is gestorven en is opgestaan, dan zal dood nog macht ons kunnen scheiden van zijn Liefde. Daarin is geen vrees mogelijk, we mogen ons niet voor niets kinderen van de Allerhoogste noemen. Dit staat ook in de Bijbel en zegt mij dat die twee niet bij elkaar horen. Wél is er de zonde, die wij allemaal hebben en elke dag allemaal weer begaan. De angst voor de zonde kan de straf zijn, zoals in het dagelijks leven ook de straf volgt op het niet naleven van regels...en dan denk ik aan diefstal ed. Wat ik dus schreef, het gaat om de ongelovige mens, die Jezus Christus niet heeft aangenomen als Verlosser en Zaligmaker (Redder), die mens is al veroordeeld. Die mens mag je dus jaloers maken, hem wijzen op het werk van Jezus Christus, maar ook waar hij naar toe gaat als hij/zij niet gelooft in de opgestane Heiland. Maar als wij geloven dat Jezus onze straf gedragen heeft mogen we ook geloven dat Jezus de angst weggenomen heeft, we mogen in blijheid en vol dankbaarheid en dus zonder angst in dit leven staan. | Als kinderen van God weet je toch dat Jezus je zonden heeft weggenomen, dan weet je toch wat je eindbestemming is ?? In mijn posting (nogmaals) gaat het dus over de ongelovige mens...
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:39
|
|
|
|
| DAVID923 schreef: | Beste mieke ik ben geen farizeer, ook niet wettisch en ik laat het oordeel aan de Heer. 3 strikes your out...
zie zelf hoe je op de man speelt?
Verder gaf ik al meerdere keren aan Dat ik de Gave van de Geest er goed ken, en een wedergeboren christen ben. sorry dat ik niet alles met de mantel der liefde bedek, en het zeg zoals de westerse postmoderne mens het wilt horen, maar toon en vorm zouden niks aan de inhoud af moeten doen.
laten we weer inhoudelijk ONTOPIC gaan. | Ik heb me altijd verbaasd waarom jij deze omslag in je denken gemaakt hebt. Je bent wedergeboren, ervaart de liefde van de Heer en opeens ga je heet OT-isch redeneren. Wat is er gebeurd dat je die omslag gemaakt hebt? Veel mensen gaan nl. de andere kant op, die kunnen niet omgaan met een wrede oordelende God. Een God die willekeurig kiest...toch schijn jij dat op een of andere manier belangrijk te vinden? Juist het Nieuwe Testament legt de nadruk op de verlossing en bevrijding door de doop....
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 14 maart 2011, 21:42
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:39
|
|
|
|
@Mario, je hebt niet de laatste lijst gebruikt, waardoor er mensen zijn weggevallen. De juiste lijst is volgens mij nu (met jou erbij):
Pieter en Annette Henk 710 en Robbedoes Willemijn Chatuliem Siem Britte Rellok/WMG marianne en henduk maria576 en partner Sonja008+vriendin Crossroad (ov) Marian Mario
Dat je mee zou gaan, kon natuurlijk niet uitblijven met zo'n naam
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op maandag 14 maart 2011, 21:39
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
BEUN656
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:40
|
|
|
|
| IMKE917 schreef: | Volgens mij wordt er over 2 vormen (uitingen) van boosheid gesproken die misverstand opwerpen.
Beun heeft het over boosheid die gericht is tegen/op God. Tegen de dingen die mensen overkomen zoals verdiet, pijn, moeiten, enz. Je bent boos omdat die dingen je overkomen en je geeft God daar de schuld van. Dan ben ik het met Beun en David eens....van deze dingen kun je God de schuld niet geven. Deze vorm van boosheid geeft verbittering naar God toe en zal je uiteindelijk steeds verder van Hem doen verwijderen.
Lisa heeft het over de boosheid die in je is naar aanleiding van de dingen die je overkomen, en daarmee kun je naar God gaan. Daar kun/mag je met God over praten, Hem vertellen dat je boos bent op die en die of op een situatie. Dan praat je met God, als tegen je vader, je mag alles bij Hem brengen. Deze manier van omgaan met boosheid brengt je heel dicht bij God. Je mag bij hem schuilen en dan zal Hij je troosten. |
Nou, eerlijk is eerlijk... Ik vind dit een prachtig commentaar want je verwoord het precies goed. Met dit commentaar kan ik leven. Want je hebt gewoon gelijk... Sorry mensen...
Laatst aangepast door
|
BEUN656
|
op maandag 14 maart 2011, 21:41
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:40
|
|
|
|
[quote=DAVID923]Mieke, jammer van de ad hominem reactie. en dat ik soms enthousiast te snel typ en de spelling niet check doet niks af aan de INHOUD, ook de toon niet. wat een zwaktebod en non-argument (wie het beste spelt heeft gelijk)
Sinite me, sed ad exercendum homini si contulerunt implevi graece et latine terminis, nascetur ridiculus mus Predestinatie Hyperbool ad hominem denominatie doctrine… Sperare autem populus in vestri ineo errata.
Voor de gewone Nederlanders onder ons (waaronder ikzelf): Laat mij het dan ook maar even op de man spelen: als jij jouw bijdragen vol met Latijnse en Griekse termen zet, zoals: Predestinatie= uitverkiezing Hyperbool = overdrijving ad hominem = op de man denominatie = benoeming doctrine = leer Dan kun je verwachten dat mensen opmerkingen maken over jouw taalfouten.
En denk nu niet dat ik de Latijnse taal beheers, want dat is absoluut niet het geval..
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:42
|
|
|
|
| FRANKT627 schreef: | Brrrr, als je geen ochtendmens bent en dan een verzorgend beroep hebt wil ik liever geen patient zijn...  |
Nog maar weer koud op CM en dan weer schelden , nou ja we kunnen in ieder geval weer samen dollen.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:42
|
|
|
|
| LEONARD480 schreef: | | Verklaar eens nader Henk ....welke andere redenen???? |
Alhoewel Robbedoes de opmerking plaatste, wil ik best reageren.
- Wellicht willen mensen gewoon niet de hele juridische rompslomp. [relatie=liefde en niet juridische toestand]
- Of ze zijn na een teleurstellende ervaring klaar met de vaste vorm.
- ... (laat ik verder over aan mensen die hier wellicht zelf nog andere redenen voor hebben gehad).
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op maandag 14 maart 2011, 21:43
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:44
|
|
|
|
[color=#FFFF00]OPROEP !!!!!!!!!!
Voor iedereen de allereerste TOP 20 lijst met de beste christelijke liederen. Zie ze weer graag in mijn mailbox. Uitslag: in het paasweekeinde.
Sorry, vergeten. Een stuk of 10 liedjes, minder mag ook.
UITERSTE INZENDATUM: 17 April[/color]
Laatst aangepast door
|
MARIO216
|
op maandag 14 maart 2011, 21:52
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:45
|
|
|
|
| LISA610 schreef: | Thx Imke.. jij snapt wat ik bedoel  |
| BEUN656 schreef: | | Nou, eerlijk is eerlijk... Ik vind dit een prachtig commentaar want je verwoord het precies goed. Met dit commentaar kan ik leven. Want je hebt gewoon gelijk... Sorry mensen... |
Thx, fijn dat dit misverstand uit de wereld is
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: maandag 14 maart 2011, 21:47
|
|
|
|
| LEONARD480 schreef: | | Boos zijn op God is vaak een emotie die je niet onder controle hebt, maar wij mogen totaal niet boos worden, want Hij die ons genade geeft, die waar we totaal geen recht op hadden. Het lef alleen al baart mij ernstige zorgen, want Hij is volmaakt zonder zonde en wat zijn wij. Kijk eerst naar wat wij aanrichten onder ons ...we doen toch vaak elkaar onnodig verdriet. |
Niet boos worden op God...zou Hij daarom die emotie geschapen hebben? Heb wel te doen met bijvoorbeeld Job en Jeremia die getuige hun ernstige uitlatingen toch echt goed pissig moeten zijn geweest op God... Let wel, dit is geen oproep om gewoon maar lekker ongeleid boos te worden. Het geeft enkel ruimte voor deze heel normale emotie (die ergens niets anders is dan een zwaar aangezette teleurstelling).
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |