ChristianMatch
 


Forum

verliefd op een niet christen.
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 augustus 2010, 16:51
 
paulus is er duidelijk in, vooral in 1 cor 7, als je trouwt moet het met een kind van God zijn, niet van de wereld (satan). heb het natuurlijk niet over de situatie waar beiden al als ongelovig zijn getrouwd en er 1 tot geloof komt, dat probleem was er ook in de corinthe gemeente en behandelde paulus ook, in hetzelfde hoofdstuk.

een casus lijkt me wel leuk, want er was een ander topic over scheiden, ook met een casus en dat sloeg aan.
stel je vind iemand op je werk onwijs leuk, en het is wederzijds. je moet je best doen niet er aan toe te geven en verliefd te worden.
die persoon is niet gelovig. wat doe je?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917





Berichten: 838

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 augustus 2010, 17:11
 
DAVID923 schreef:
paulus is er duidelijk in, vooral in 1 cor 7, als je trouwt moet het met een kind van God zijn, niet van de wereld (satan). heb het natuurlijk niet over de situatie waar beiden al als ongelovig zijn getrouwd en er 1 tot geloof komt, dat probleem was er ook in de corinthe gemeente en behandelde paulus ook, in hetzelfde hoofdstuk.

een casus lijkt me wel leuk, want er was een ander topic over scheiden, ook met een casus en dat sloeg aan.
stel je vind iemand op je werk onwijs leuk, en het is wederzijds. je moet je best doen niet er aan toe te geven en verliefd te worden.
die persoon is niet gelovig. wat doe je?

Je bent me voor David....ik loop er vandaag over te denken om dit onderwerp te plaatsen. Ben idd ook heel benieuwd naar meningen van de andere cm-ers.
Zoals je al zegt Paulus waarschuwt er al voor om dit niet te doen, geen span aangaan met een ongelovige.
Ik denk dat je het beter niet kunt doen, hoe moeilijk dit ook is. In het leven van alle dag zul je altijd tegen situaties aanlopen waarbij voor de een de bijbel als basis van beslissingen dient terwijl dat voor de ander van totaal geen betekenis is. Hoe ga je daar uitkomen? helemaal wanneer de man (als hoofd van het gezin) de ongelovige is.
Je kunt je diepste gedachten, niet delen met je partner omdat hij/zij niet begrijpt waar je het over hebt. Nooit met je partner praten over een gedeelte wat je net hebt gelezen of over een preek die je hebt gehoord.
Heel eenzaam op den duur lijkt me.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRIFFIN748





Berichten: 1417

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 augustus 2010, 18:01
 
verliefd (op een niet-christen)

die boot is bij mij al twee keer gezonken. een derde boot laat ik voorbijvaren.


Laatst aangepast door
GRIFFIN748
op dinsdag 3 augustus 2010, 18:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 augustus 2010, 18:05
 
Na getrouwd geweest te zijn met een niet-christen weet ik één ding zeker...
niet meer! Het belangrijkste aspect van je leven niet kunnen delen met je partner is "killing" voor je relatie..
dus, hoe leuk ie ook is...there are more fish in the sea Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GOUDELSJE426





Berichten: 24

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 augustus 2010, 18:30
 
Een relatie met iemand die geen christen is, of beter, met iemand die niet God op de eerste plaats in zijn leven heeft, is voor mij geen optie.
Getrouwd geweest met iemand die het geloof en God aan de wilgen heeft gehangen. Mijn bewuste keuze voor God heeft mij mijn huwelijk gekost. Want over alles in het leven kun je concessies doen, behalve wat betreft geloof en God. Dat is radicaal en gaat diep.
Een partner hebben die niet begrijpt, of wil begrijpen, waarom God zo belangrijk voor me is, dat niet kan respecteren en accepteren, kan in mijn beleving dus nooit meer. Het levert alleen heel veel pijn, eenzaamheid en ellende op.
Pas sinds mijn scheiding kan ik mijn kind op het geloofsgebied zo opvoeden als ik geloof dat God van mij vraagt. Door de grote aversie van mijn ex wat betreft geloof en kerk, was dat niet voldoende mogelijk. Dus nu heel veel in te halen wat dat betreft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923





Berichten: 641

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 augustus 2010, 18:37
 
@goudelsje, mooie getuigenis! denk dat het hoofdstuk 1cor 7 jou wel raakt. mooi dat je voor de Heer kiest! Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 augustus 2010, 18:53
 
GOUDELSJE426 schreef:
Een relatie met iemand die geen christen is, of beter, met iemand die niet God op de eerste plaats in zijn leven heeft, is voor mij geen optie.
Getrouwd geweest met iemand die het geloof en God aan de wilgen heeft gehangen. Mijn bewuste keuze voor God heeft mij mijn huwelijk gekost. Want over alles in het leven kun je concessies doen, behalve wat betreft geloof en God. Dat is radicaal en gaat diep.
Een partner hebben die niet begrijpt, of wil begrijpen, waarom God zo belangrijk voor me is, dat niet kan respecteren en accepteren, kan in mijn beleving dus nooit meer. Het levert alleen heel veel pijn, eenzaamheid en ellende op.
Pas sinds mijn scheiding kan ik mijn kind op het geloofsgebied zo opvoeden als ik geloof dat God van mij vraagt. Door de grote aversie van mijn ex wat betreft geloof en kerk, was dat niet voldoende mogelijk. Dus nu heel veel in te halen wat dat betreft.




Wat is een Christen?
Mijn ex was een (Christen), keurig zijn we in de kerk getrouwd,
daarna is hij er nooit meer geweest, gevolg, kinderen gekregen,
niet gedoopt, wat een onbegrip van de schoonouders, gelukkig
heeft m.n oudste dochter nu zelf een keuze gemaakt.
Begin er nooit aan, je voelt je, ondanks dat je samen bent, eenzaam!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GOUDELSJE426





Berichten: 24

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 augustus 2010, 19:13
 
DAVID923 schreef:
@goudelsje, mooie getuigenis! denk dat het hoofdstuk 1cor 7 jou wel raakt. mooi dat je voor de Heer kiest! Lachende smiley

Dank je!

Dat is inderdaad een tekst die mij heel erg heeft bezig gehouden. Wanneer ben je vrij om in de ogen van God een nieuwe relatie aan te gaan. Ik weet dat God mij 'vrijgezet' heeft uit dat huwelijk. Vanwege diverse redenen.

Een tekst die erg belangrijk voor me is is Matth. 10:35-39
De keuze voor God kan je alles, maar dan ook werkelijk alles kosten. De grote vraag is dan, en daar heb ik voorgestaan, ben ik daartoe bereid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 augustus 2010, 19:44
 
GOUDELSJE426 schreef:
Dank je!

Dat is inderdaad een tekst die mij heel erg heeft bezig gehouden. Wanneer ben je vrij om in de ogen van God een nieuwe relatie aan te gaan. Ik weet dat God mij 'vrijgezet' heeft uit dat huwelijk. Vanwege diverse redenen.

Een tekst die erg belangrijk voor me is is Matth. 10:35-39
De keuze voor God kan je alles, maar dan ook werkelijk alles kosten. De grote vraag is dan, en daar heb ik voorgestaan, ben ik daartoe bereid.



Is het niet zo in een relatie dat als je elkaar respecteert in wie je bent en wat je gelooft en dat het dan heel goed kan gaan?
En ja, misschien kan je dingen niet delen maar die deel je dan toch met andere mensen.......? Geloven is toch iets heel persoonlijks.......En de realiteit is dat een huwelijk tussen twee christenen ook nog wel eens eindigt in een echtscheiding.......
Ik zit hier met verbazing te lezen.......Ik wist niet dat dit anno 2010 nog zo'n rol speelde........


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op dinsdag 3 augustus 2010, 20:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 augustus 2010, 20:22
 
Misschien heeft niet te maken met het tijdperk waarin je leeft, maar meer met hoe je idd iets kunt beleven. Voor ons is de Bijbel zo iets vanzelfsprekend dat het voor een buitenstaander gevoelsmatig niet kan of überhaupt gebeurt kan zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WADRIAAN370





Berichten: 20

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 augustus 2010, 22:05
 
ik ben 31 jaar getrouwd geweest en ik weet wat het is om samen te bidden en te proberen naar Gods richtlijnen te leven en als ik een nieuwe partner vind is dat ook een eerste vereiste maar wel een christelijke en geen (lijke) ik kijk wel wat God voor mij in petto heeft maar een ding weet ik wel je gevoel is een slechte raadgever want ik ben soms geneigd om iets recht te praten wat krom is groetjes Willy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN410





Berichten: 3

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 augustus 2010, 22:15
 
Ik was getrouwd met een man uit eigen kerk, hij deed allerlei kerkewerk, maar na 19 jaar ging hij met een ander verder. Dus verkijk je ook niet op een kerkelijk iemand. Toch blijf ik wel naar een christelijk persoon zoeken, omdat je toch vaak meer overeenkomsten heb.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLIE400





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 augustus 2010, 22:28
 
Mijn beste vriend is getrouwd met een pinkster meisje en naar 10 jaar huwelijk is hij dit jaar gedoopt.
Soms zet God mensen bijelkaar die op eerste oog niet samen moeten zijn, maar ja Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.
Samen zijn ze nu heel gelukkig in hun huwelijk en hebben 3 kids.
Het is natuurlijk een geval op zich maar denk wel dat mensen mogen weten dat het ook wel goed kan gaan.
Maar als ik zelf zou mogen kiezen zocht ik toch een Christen.
Ik laat het allemaal in goed vertrouwen over aan de grote Regiseur van mijn leven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GOUDELSJE426





Berichten: 24

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 augustus 2010, 22:34
 
WILLEMIJN232 schreef:
Is het niet zo in een relatie dat als je elkaar respecteert in wie je bent en wat je gelooft en dat het dan heel goed kan gaan?
En ja, misschien kan je dingen niet delen maar die deel je dan toch met andere mensen.......? Geloven is toch iets heel persoonlijks.......En de realiteit is dat een huwelijk tussen twee christenen ook nog wel eens eindigt in een echtscheiding.......
Ik zit hier met verbazing te lezen.......Ik wist niet dat dit anno 2010 nog zo'n rol speelde........

Hoi Willemijn,
Zo zou het idd moeten zijn binnen een relatie. Helaas is de werkelijkheid soms heel anders.
Natuurlijk deel je dingen met andere mensen, maar als de persoon waar je je leven mee deelt iets wat uitermate belangrijk voor je is afwijst, levert dat echt problemen op. En ik vroeg echt niet van hem om ook tot geloof te komen. Ik wilde alleen respect voor mijn keuze. Ik wilde dat hij mij daarin in mijn waarde liet. In mijn geval wilde mijn ex zelfs mijn vrienden niet leren kennen die ik in de kerk had. En ook daarmee wees hij een belangrijk stuk van mijn leven af.
Dus ook in deze tijd kan dit dus nog een hot issue zijn.
Karen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRACE585





Berichten: 1464

BerichtGeplaatst: dinsdag 3 augustus 2010, 23:01
 
ik ben 8 jaar getrouwd geweest met een christen,zelfs samen in bediening gestaan en helaas toch strande dit huwelijk ,hij gooide het gehele christenzijn aan de kant en maakte andere keuzes.
toch zou ik in een relatie weer kiezen voor een christen omdat je toch meer raakvlakken hebt ivm je geloofsbeleving.
anders sta je al meteen zover van elkaar af is mijn ervaring.
het gezegde 2 geloven op een kussen daar slaapt de duvel tussen is een kras gezegde maar er zit wel een kern van waarheid in.


Laatst aangepast door
GRACE585
op dinsdag 3 augustus 2010, 23:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 4 augustus 2010, 02:52
 
Ik zelf zou er ook niet meer aan beginnen, heb dat weleens gedaan.

Er komen conflicten, omdat diegene dus niet gelooft.
Dat kan je dus nooit delen, het allerbelangrijkste in me leven het geloof.

En dan de sociale controle die er zeker is vanuit een kerk, de contacten, en dusz gelijk mensen waar je mee om kan gaan simpel omdat ze ook geloven. En dus iemand die ook bid, bijbelleest, gelooft en waar je mee over het geloof kan praten enzo. Die laaste dingen zijn de belangrijkste gezamelijk binding!
En christelijk Nederland is dan wel klein hoor. Zelfs in het andere uiterste van Nederland kennen christenen weer christenen die bij mij wonen en andersom.

Hier spreek ik dan uit ervaring. zou nooit zomaar even daten en relatie beginnen met iemand die niet gelooft aan de andere kant van Nederland.

Fijne dag!

Shanita


Laatst aangepast door
SHANITA130
op woensdag 4 augustus 2010, 07:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: woensdag 4 augustus 2010, 04:49
 
GOUDELSJE426 schreef:
Hoi Willemijn,
Zo zou het idd moeten zijn binnen een relatie. Helaas is de werkelijkheid soms heel anders.
Natuurlijk deel je dingen met andere mensen, maar als de persoon waar je je leven mee deelt iets wat uitermate belangrijk voor je is afwijst, levert dat echt problemen op. En ik vroeg echt niet van hem om ook tot geloof te komen. Ik wilde alleen respect voor mijn keuze. Ik wilde dat hij mij daarin in mijn waarde liet. In mijn geval wilde mijn ex zelfs mijn vrienden niet leren kennen die ik in de kerk had. En ook daarmee wees hij een belangrijk stuk van mijn leven af.
Dus ook in deze tijd kan dit dus nog een hot issue zijn.
Karen


Hoi Karin,

Ik realiseer me heel goed dat het ook niet goed kan gaan. Ik heb ook mijn geschiedenis daarin en weet heel goed waar ik het over heb. Toch denk ik nog steeds dat het ook goed kan gaan als je elkaar respecteert en dat is toch hoe de basis van een relatie zou moeten zijn en dat is dan het hot issue.........

Willemijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENDUK927





Berichten: 217

BerichtGeplaatst: woensdag 4 augustus 2010, 09:14
 
GRACE585 schreef:
ik ben 8 jaar getrouwd geweest met een christen,zelfs samen in bediening gestaan en helaas toch strande dit huwelijk ,hij gooide het gehele christenzijn aan de kant en maakte andere keuzes.
toch zou ik in een relatie weer kiezen voor een christen omdat je toch meer raakvlakken hebt ivm je geloofsbeleving.
anders sta je al meteen zover van elkaar af is mijn ervaring.
het gezegde 2 geloven op een kussen daar slaapt de duvel tussen is een kras gezegde maar er zit wel een kern van waarheid in.

weet heel zeker grace dat het zo is ..te geloven op een kussen ..gaat niet..mijn ex was katoliek is er 2 keer geweest in de kerk van haar daarna niet meer..heb er dus ook alleen voor gestaan..denk er nu net zo over als de reacties hier...gr Henduk
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 00:49
 
DAVID923 schreef:

stel je vind iemand op je werk onwijs leuk, en het is wederzijds. je moet je best doen niet er aan toe te geven en verliefd te worden.
die persoon is niet gelovig. wat doe je?

Voor mij is het geen optie.
Ik vind niet dat ik kan spreken voor een ander.
Maar ik zou er zelf persoonlijk niet voor kiezen om verder te gaan met iemand die niet gelooft.
Mijn geloof is zo'n wezenlijk onderdeel van mijn leven, juist dat zou ik zo graag willen delen met een toekomstige partner.
Voor mij is het belangrijk dat iemand waar je mee woont weet wat jou drijft, weet wat je bezighoudt... Ik vind het ook een verrijking van je leven als je samen het geloof kunt beleven.
Iemand die niet gelooft zou niet begrijpen wat mij drijft... zou mijn diepste verlangen niet kennen; ik zou het als een gemis ervaren als juist mijn toekomstige partner dit niet zou vatten en ik dit niet met hem zou kunnen delen, hoe leuk je het misschien ook met die persoon kan vinden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 01:00
 
SUSANNAH475 schreef:
Voor mij is het geen optie.
Ik vind niet dat ik kan spreken voor een ander.
Maar ik zou er zelf persoonlijk niet voor kiezen om verder te gaan met iemand die niet gelooft.
Mijn geloof is zo'n wezenlijk onderdeel van mijn leven, juist dat zou ik zo graag willen delen met een toekomstige partner.
Voor mij is het belangrijk dat iemand waar je mee woont weet wat jou drijft, weet wat je bezighoudt... Ik vind het ook een verrijking van je leven als je samen het geloof kunt beleven.
Iemand die niet gelooft zou niet begrijpen wat mij drijft... zou mijn diepste verlangen niet kennen; ik zou het als een gemis ervaren als juist mijn toekomstige partner dit niet zou vatten en ik dit niet met hem zou kunnen delen, hoe leuk je het misschien ook met die persoon kan vinden.

Ach, het kan ook lastig zijn als je alletwee christen bent en er een totaal andere visie op na houdt....... ook dat kan......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GEHOLI202





Berichten: 39

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 01:03
 
Ik heb ervaring in beide.......getrouwd zijn met een niet-gelovige vrouw en met een gelovige vrouw.


Een gezin- of je nu kinderen hebt gekregen of dat je samen bent- is eigenlijk een gemeente in het klein. Samen aan tafel, samen lezen, samen bidden, samen Zijn woord overdenken.

En dan kan het niet anders of een niet-gelovige echtgenoot of echtgenote voelt zich niet thuis in die "gemeente" of de gelovige helft van het gezin mist het gemeentelijk contact. Hoeveel respect er ook is voor de ander.

Maar zoals in de aanhef blijkt.....een garantie geeft het niet!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 01:14
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ach, het kan ook lastig zijn als je alletwee christen bent en er een totaal andere visie op na houdt....... ook dat kan......

Is ook zo, al heb je dan als het goed is wel een gemene deler, namelijk Jezus Christus... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 01:17
 
SUSANNAH475 schreef:
Is ook zo, al heb je dan als het goed is wel een gemene deler, namelijk Jezus Christus... Knipoog smiley


Klopt, maar zoals je hier al op het forum regelmatig leest is dat niet een graadmeter dat je het in geloof altijd eens bent......
Dus om met Johan Cruyff te spreken: ieder voordeel hep zijn nadeel.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GEHOLI202





Berichten: 39

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 01:19
 
SUSANNAH475 schreef:
Is ook zo, al heb je dan als het goed is wel een gemene deler, namelijk Jezus Christus... Knipoog smiley

nou, susannah, de discussies over kleine verschillen in leer of opvatting kunnen grote irritaties opleveren in een relatie, terwijl de Basis gelijk is!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 01:23
 
GEHOLI202 schreef:
nou, susannah, de discussies over kleine verschillen in leer of opvatting kunnen grote irritaties opleveren in een relatie, terwijl de Basis gelijk is!

weet ik wel Geholi... maakte maar beetje een geintje.
Van belang is het dus om 't daar goed over te hebben voor je verder gaat... (denk ik).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 03:15
 
WILLEMIJN232 schreef:
Is het niet zo in een relatie dat als je elkaar respecteert in wie je bent en wat je gelooft en dat het dan heel goed kan gaan?
En ja, misschien kan je dingen niet delen maar die deel je dan toch met andere mensen.......? Geloven is toch iets heel persoonlijks.......En de realiteit is dat een huwelijk tussen twee christenen ook nog wel eens eindigt in een echtscheiding.......
Ik zit hier met verbazing te lezen.......Ik wist niet dat dit anno 2010 nog zo'n rol speelde........

Quote: En de realiteit is dat een huwelijk tussen twee christenen ook nog wel eens eindigt in een echtscheiding.......

Hai!

Ja, respect in wie je bent en wat je gelooft en dat kan dan heel goed gaan.

En ja, dat hierboven is ook de realiteit...

Fijne Vrijdag!

Shanita
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 03:20
 
foutje

Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 6 augustus 2010, 06:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 03:28
 
IMKE917 schreef:
Je bent me voor David....ik loop er vandaag over te denken om dit onderwerp te plaatsen. Ben idd ook heel benieuwd naar meningen van de andere cm-ers.
Zoals je al zegt Paulus waarschuwt er al voor om dit niet te doen, geen span aangaan met een ongelovige.
Ik denk dat je het beter niet kunt doen, hoe moeilijk dit ook is. In het leven van alle dag zul je altijd tegen situaties aanlopen waarbij voor de een de bijbel als basis van beslissingen dient terwijl dat voor de ander van totaal geen betekenis is. Hoe ga je daar uitkomen? helemaal wanneer de man (als hoofd van het gezin) de ongelovige is.
Je kunt je diepste gedachten, niet delen met je partner omdat hij/zij niet begrijpt waar je het over hebt. Nooit met je partner praten over een gedeelte wat je net hebt gelezen of over een preek die je hebt gehoord.
Heel eenzaam op den duur lijkt me.

Quote: Je kunt je diepste gedachten, niet delen met je partner omdat hij/zij niet begrijpt waar je het over hebt. Nooit met je partner praten over een gedeelte wat je net hebt gelezen of over een preek die je hebt gehoord.

Dat kan natuurlijk wél als er respect is en iemand in zijn waarde wordt gelaten.

Quote: Heel eenzaam op den duur lijkt me.

Is niet iedereen zo nu en dan weleens alleen????
Ook in een goed huwelijk/relatie?
Ik bedoel dat je volgens mij níet alles kán delen, omdat sommige dingen een ander gewoon niét begrijpt.
En ook nooit zou kunnen begrijpen, omdat je nu eenmaal andere ervaringen hebt, dan iemand anders.
Ook als je ergens anders bent opgegroeid ofzo en de verschillen zijn te groot.
Of als de ander een heel end weg woont ofzo?

Daarom zijn, denk ik, vrienden ook heel erg belangrijk. Want, volgens mij, kan je dan wél dingen kwijt aan vrienden die je partner niet begrijpt.
Dan is er, volgens mij, áltijd wel iemand die je begrijpt.

Het is volgens mij, nooit volmaakt in deze gebroken wereld.
Dusz ook niet in relaties en huwelijken.

Denk ik zo.

En dus ook, als iemand christen is, kan je op verschillen lopen...

En dan is respect en iemand in zijn waarde laten toch wel het allerbelangrijkste. Denk ik.


Die tekst van dat geen span aangaan.

2 Kor 6,14
Vormt geen ongelijk span met ongelovigen, want wat heeft gerechtigheid gemeen met wetteloosheid, of welke gemeenschap heeft het licht met de duisternis?

Die is duidelijk.

Christenen zijn niet volmaakt, denk ik.
De ene is verder dan de andere.


1 Joh 1
Licht en duisternis
5 Dit is wat wij hem hebben horen verkondigen en wat we u verkondigen: God is licht, er is in hem geen spoor van duisternis. 6 Als we zeggen dat we met hem verbonden zijn terwijl we onze weg in het duister gaan, liegen we en leven we niet volgens de waarheid.

Volgens mij is dit wel een proces hoor. Als iemand tot bekering komt, dan is zo iemand dus niet gelijk meteen helemaal zonder zonde.
De ene is nu eenmaal anders dan de andere.

Nou is de weg in het 'duister' gaan niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat het, volgens mij een proces is. Dan dit afleggen, dan dat. Omdat alles in een keer onmogelijk is. bijvoorbeeld als iemand nog rookt. Hoeveel christenen roken er nog?


7 Maar gaan we onze weg in het licht, zoals hijzelf in het licht is, dan zijn we met elkaar verbonden en reinigt het bloed van Jezus, zijn Zoon, ons van alle zonde. 8 Als we zeggen dat we de zonde niet kennen, misleiden we onszelf en is de waarheid niet in ons. 9 Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad. 10 Als we zeggen dat we nooit gezondigd hebben, maken we hem tot een leugenaar en is zijn woord niet in ons.

En deze bovenstaande tekst zegt genoeg. Het is denk ik dus een proces. Anders zou vers 9 er niet staan, en was dat belijden niet nodig.

Even mij gedachten erover hoor, niet persoonlijk naar jou toe.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 6 augustus 2010, 04:28
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANNAH810





Berichten: 4047

BerichtGeplaatst: zaterdag 7 augustus 2010, 19:42
 
ik zou zelf niet alleen een kerkelijke man naast me willen zien, maar ook iemand die God persoonlijk kent;
je hebt dan
- dezelfde Basis
- dezelfde Bron van leven
- dezelfde Raadgever,
- dezelfde Leidsman,
- grotendeels dezelfde normen en waarden,
- levensinvulling,
- dezelfde Trooster
- en dezelfde eeuwige Toekomst,
en als het niet wil, kun je allebei, of samen, Boven om raad vragen.




.


Laatst aangepast door
HANNAH810
op zaterdag 7 augustus 2010, 19:43
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: zaterdag 7 augustus 2010, 19:44
 
HANNAH810 schreef:
ik zou zelf niet alleen een kerkelijke man naast me willen zien, maar ook iemand die God persoonlijk kent;
je hebt dan
- dezelfde Basis
- dezelfde Bron van leven
- dezelfde Raadgever,
- dezelfde Leidsman,
- grotendeels dezelfde normen en waarden,
- levensinvulling,
- dezelfde Trooster
- en dezelfde eeuwige Toekomst,
en als het niet wil, kun je allebei, of samen, Boven om raad vragen.




.

Amen!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2