ChristianMatch
 


Forum

Wel een TV in huis?
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
RICHARDRI464





Berichten: 58

BerichtGeplaatst: donderdag 12 augustus 2010, 16:51
 
Naar ik begrepen heb is het van de kerk van de Gereformeerde Gemeente verboden om een tv in huis te hebben. Ik zelf vraag me ook wel af of het wel geoorloofd is. Het brengt je vaker verder van God dan naar God. Ik kijk weinig tv. We spenderen denk ik wel al met al heel veel tijd door met TV. En daardoor Evangeliseer je weer minder denk ik dan.

Maar op welke grondslag heeft deze kerk het verboden om een TV te nemen? Ik meende dat sommige strengere hervormde kerk het ook niet doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BRAZEEVEL772





Berichten: 161

BerichtGeplaatst: donderdag 12 augustus 2010, 16:55
 
RICHARDRI464 schreef:
Naar ik begrepen heb is het van de kerk van de Gereformeerde Gemeente verboden om een tv in huis te hebben. Ik zelf vraag me ook wel af of het wel geoorloofd is. Het brengt je vaker verder van God dan naar God. Ik kijk weinig tv. We spenderen denk ik wel al met al heel veel tijd door met TV. En daardoor Evangeliseer je weer minder denk ik dan.

Maar op welke grondslag heeft deze kerk het verboden om een TV te nemen? Ik meende dat sommige strengere hervormde kerk het ook niet doen.

als je wat minder achter cm zit evangeliseer je misschien ook wat meer
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIEKE897





Berichten: 486

BerichtGeplaatst: donderdag 12 augustus 2010, 17:23
 
BRAZEEVEL772 schreef:
als je wat minder achter cm zit evangeliseer je misschien ook wat meer

Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: donderdag 12 augustus 2010, 17:27
 
RICHARDRI464 schreef:
Naar ik begrepen heb is het van de kerk van de Gereformeerde Gemeente verboden om een tv in huis te hebben. Ik zelf vraag me ook wel af of het wel geoorloofd is. Het brengt je vaker verder van God dan naar God. Ik kijk weinig tv. We spenderen denk ik wel al met al heel veel tijd door met TV. En daardoor Evangeliseer je weer minder denk ik dan.

Maar op welke grondslag heeft deze kerk het verboden om een TV te nemen? Ik meende dat sommige strengere hervormde kerk het ook niet doen.

Ook binnen de strengere tak van de hervormde kerk zijn er genoeg gezinnen zonder tv. Enkel is het daar geen verbod van de kerk maar doet men het uit eigen overtuiging..

Ik ben van mening dat je daarin zelf je verantwoording in hebt. Er is vreselijk veel bagger op tv, maar elke tv heeft een uitknop.
Tv mag niet, radio mag dan weer wel, internet is een grote discussie over gaande. Ik denk dat je bij alle drie zelf wel weet wat wel en niet kan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROOS166





Berichten: 42

BerichtGeplaatst: donderdag 12 augustus 2010, 17:58
 
RICHARDRI464 schreef:
Naar ik begrepen heb is het van de kerk van de Gereformeerde Gemeente verboden om een tv in huis te hebben. Ik zelf vraag me ook wel af of het wel geoorloofd is. Het brengt je vaker verder van God dan naar God. Ik kijk weinig tv. We spenderen denk ik wel al met al heel veel tijd door met TV. En daardoor Evangeliseer je weer minder denk ik dan.

Maar op welke grondslag heeft deze kerk het verboden om een TV te nemen? Ik meende dat sommige strengere hervormde kerk het ook niet doen.


! De zwaardere kerken waar ik oorspronkelijk ook uit kom, hebben het liever niet en hebben wel de wet... als je tv heb mag je niet trouwen en of dopen..
Dus idd verbieden ze het omdat heel duidelijk is dat er op de tv erg veel rommel komt.
Dus hun overtuiging is als "je werkelijk bekeerd" ben tot God heb je dat ding niet meer nodig..En leef je naar gods geboden zoals in de bijbel beschreven..Dit is natuurlijk voor iedereen anders uitlegbaar.(voordat er weer hele dicussies op gang komen)

Ik vind het een verregaande dicussie en ben van mening dat je zelf in de hand heb wat je wel of niet kijk en zeker voor je kinderen heel belangrijk is dat die knop er op zit..
Ook leef ik met de overtuiging dat God het zelf wel in je hart zal leggen wat goed of slecht is...
De bijbel is op vele manieren uitlegbaar en iedereen leest die op zijn of haar manier.
Moeten wij nu echt gaan discusieeren over wel of geen tv???Ik denk dat het belangrijk is dat we ons druk maken over het respect naar andere toe..
De ongelofelijke toename in geweld drugs e.d.

Idd wat brazee schijf laten we allemaar meer gaan evangeliseren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: donderdag 12 augustus 2010, 20:43
 
RICHARDRI464 schreef:
Naar ik begrepen heb is het van de kerk van de Gereformeerde Gemeente verboden om een tv in huis te hebben. Ik zelf vraag me ook wel af of het wel geoorloofd is. Het brengt je vaker verder van God dan naar God. Ik kijk weinig tv. We spenderen denk ik wel al met al heel veel tijd door met TV. En daardoor Evangeliseer je weer minder denk ik dan.

Maar op welke grondslag heeft deze kerk het verboden om een TV te nemen? Ik meende dat sommige strengere hervormde kerk het ook niet doen.

Ik vind de discussie wel/geen tv inmiddels achterhaald. Want wat is het verschil met internet? Ik ken mensen die uit principe (?) geen tv hebben, maar wel 'uitzending gemist' via internet kijken. Tja.....

Het verbaast mij dat er nog kerken zijn die het verbieden om een tv te hebben, terwijl ze de pc (internet) wel toestaan.

Je blijven bezinnen op de media in z'n algemeenheid, kan nooit kwaad natuurlijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOLAN931





Berichten: 1181

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 augustus 2010, 00:18
 
Hier een reactie van een TV loze Knipoog smiley
De kerk waar ik oorspronkelijk uit kom is een kerk waar men de TV, (maar ook open internet) verbied.

Zij doen dat vanwege de 'rommel' die de TV bied, en om de zogenaamde wereld gelijkvormigheid tegen te gaan.
Ze gaan er idd van uit dat je geen TV nodig hebt, en dat je die tijd beter kunt besteden in de dienst van God. (Waar overigens wel wat in zit)

Zo ben ik dus zonder TV opgegroeid, en in plaats daarvan speelden we buiten, deden we leuke dingen met elkaar, en was er tijd en aandacht voor elkaar.

Bij buurkinderen zag ik veel dat ouders alsmaar voor de TV hingen, weinig aandacht voor elkaar en de kinderen hadden etc.
Hierdoor zag ik in mij jonge jaren in de buurt verschillende huwelijke kapot gaan, wat me als kind al deed besluiten: voor mij geen TV.

Toen ik een tijdje uit huis was wilde mijn ex een TV, en die kwam er.
Het resultaat was wat ik in mijn kinderjaren had gezien bij anderen... De uitknop werd weinig gebruikt, en het gezamelijke leuke dingen doen werd steeds meer vervangen in TV kijken.
Na een aantal jaren heb ik de TV eruit gegooid en keerde de huiselijke gezelligheid langzaamaan terug.
Nu, na bijna 10 jaar zonder TV moet ik zeggen dat ik hem precies 0 keer heb gemist.

Ik wil niet zeggen dat er in mijn huis geen TV komt, maar zonder er principieel op tegen te zijn, zal ik hem maar zelden aanzetten.
Mijn kinderen kijken films, en ik weet wat ze zien, maar ze spelen vooral heel veel buiten, dat houd ze levendig en gezond....zo kan het dus ook


Laatst aangepast door
JOLAN931
op vrijdag 13 augustus 2010, 00:19
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRACE585





Berichten: 1464

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 augustus 2010, 01:08
 
we hadden thuis vroeger tv maar speelden toch veel buiten en er was veel onderling contact en tijd voor gesprekken,gezelschapsspellen ,fietstochtjes en noem maar op.
ook nu met mijn kids ben ik zeer selectief in het kiezen van programma's bij t tv kijken .mijn kids spelen nog steeds veel buiten en ook pc is voor hen aan tijd gebonden.moeders is helaas cm veslaafd geraakd Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RICHARDRI464





Berichten: 58

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 augustus 2010, 02:09
 
Beste Jolan,

Dat denk ik dus ook dat zonder TV mensen veel meer samen met elkaar gaan doen. Wat ik veelal zie bij mensen is dat de gehele avond de TV aan staat. Zelfs bij mensen dat het als behang dient. Het is heerlijk ontspannen (mee eens) maar je glijd er zo gemakkelijk in weg. 18 uur het nieuws kijken dan even muziek luisteren via de TV en dan Toen was geluk heel gewoon kijken en dan journaal nog en dan is de avond weer voorbij. Overigens Toen Was Geluk Heel Gewoon kent veel onchristelijke zaken bijvoorbeeld baas in eigen buik et cetera maar goed daar wil ik het niet over hebben. Ik denk dat mensen op die manier wel individualistisch worden.

Maar van welke Bijbel tekst bekijkt de kerk het dat het beter is van niet een TV te hebben? Er is natuurlijk niet alleen rommel op, de EO is er ook nog.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 augustus 2010, 08:35
 
RICHARDRI464 schreef:

Maar van welke Bijbel tekst bekijkt de kerk het dat het beter is van niet een TV te hebben? Er is natuurlijk niet alleen rommel op, de EO is er ook nog.

Gelukkig zend de EO geen rommel uitGefrustreerde smiley
Zelfs de EO wil tegenwoordig graag meedoen in het kijkcijfergevecht en de programma's worden er niet bepaald beter op.
40 dagen zonder sex......moet dat nou echt op tv?
Het nieuwe programma van Arie Boomsma, (loopt een man over het water..) haalde gelukkig de beeldbuis niet, maar geeft wel aan dat waar ze vroeger voor stonden steeds verder wegzakt.
Presentators die halfnaakt op een damesblad gaan staan, het scheppingsverhaal in twijfel trekken of mee willen varen in de gaypride....sorry hoor, maar waar ben je dan mee bezig?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FRANKT627





Berichten: 7231

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 augustus 2010, 09:34
 
ANNETTE792 schreef:
Gelukkig zend de EO geen rommel uitGefrustreerde smiley
Zelfs de EO wil tegenwoordig graag meedoen in het kijkcijfergevecht en de programma's worden er niet bepaald beter op.
40 dagen zonder sex......moet dat nou echt op tv?
Het nieuwe programma van Arie Boomsma, (loopt een man over het water..) haalde gelukkig de beeldbuis niet, maar geeft wel aan dat waar ze vroeger voor stonden steeds verder wegzakt.
Presentators die halfnaakt op een damesblad gaan staan, het scheppingsverhaal in twijfel trekken of mee willen varen in de gaypride....sorry hoor, maar waar ben je dan mee bezig?


Als televisiemaker moet je echt uitpakken om kijkcijfers en zo ook een marktaandeel verwerven. Anders verdwijnt de zender gewoon naar een plekje in het schema en krijgt het bovendien weinig zendtijd. Dat is natuurlijk slecht voor de inkomsten.

40 dagen zonder sex...dat is handig ingespeeld op dat onderwerp waar het in wereld erg omdraait. Sex is voor bepaalde groepen van mensen nu eenmaal erg belangrijk. Niet zozeer alleen om het genot of de liefde die ermee gepaard gaan. Sommige "jagen" nu eenmaal graag en hoe meer verschillende bedgenoten ze in hun boekje kunnen schrijven hoe groter hun ego wordt. De 40 dagen verwijzen dan weer naar de woestijnperiode die Jezus meemaakte. Ergens in dit forum las ik iets over het vasten. Vasten is niet alleen een boterham minder eten. Het is ook je andere gewoontes aanpassen. Minder praten, minder roken, ook minder in confrontatie gaan met bepaalde gedachten die je plots overvallen en zo zijn er nog wel enkele andere zaken waarin we kunnen veranderen tijdens de 40 dagen voor Pasen.

God heeft ons allen een wil gegeven. Tevens heeft Hij ons ook richtlijnen gegeven. We zijn vrij om onze wil te gebruiken. Dat is nu net zo goed aan onze godsdienst. We worden niet gedwongen om iets of niets te doen. Er wordt ons wel gevraagd om een bepaalde levenshouding aan te nemen waardoor we een goed christen kunnen zijn. We worden evraagd dus en niet gedwongen. Ons gezond verstand zal ons dan ook wel leiden naar datgene wat ons christen profileert. Willen we kijken naar ietwat domme programma's of gaan we liever iets anders kijken of doen. Wat willen we en wat kunnen we. De televisie verbannen zou hypocriet zijn. Of ons opleggen om die kijkkast weg te halen al evenzeer. Laat je "wil" zijn werk doen. Dát heeft Hij ons gegeven.

Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRIFFIN748





Berichten: 1417

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 augustus 2010, 09:55
 
vroeger (toen ik jong was...) hadden wij thuis geen tv. niet uit principe, maar mijn ouders vonden het niet nodig. bovendien waren er slechts 2 zenders (kabel was er nog niet in de jaren '70). bovendien hadden we wel wat beters te doen Clown smiley
wel huurden we in de (zomer-)vakanties af en toe een tv. een onooglijk zwart-wit toestel in de toenmalig modieuze kleurstelling bruin/oranje.

nadat mijn vader in 1992 overleed, heeft mijn moeder een tv gekocht, maar kijk ook maar heel selectief. 't malle ding (de tv...) doet het nu nog steeds.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE792





Berichten: 1663

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 augustus 2010, 11:33
 
FRANKT627 schreef:

Als televisiemaker moet je echt uitpakken om kijkcijfers en zo ook een marktaandeel verwerven. Anders verdwijnt de zender gewoon naar een plekje in het schema en krijgt het bovendien weinig zendtijd. Dat is natuurlijk slecht voor de inkomsten.
Vroeger ging het om christelijke programma's, niet om winst maken.


40 dagen zonder sex...dat is handig ingespeeld op dat onderwerp waar het in wereld erg omdraait. Sex is voor bepaalde groepen van mensen nu eenmaal erg belangrijk. Niet zozeer alleen om het genot of de liefde die ermee gepaard gaan. Sommige "jagen" nu eenmaal graag en hoe meer verschillende bedgenoten ze in hun boekje kunnen schrijven hoe groter hun ego wordt. De 40 dagen verwijzen dan weer naar de woestijnperiode die Jezus meemaakte. Ergens in dit forum las ik iets over het vasten. Vasten is niet alleen een boterham minder eten. Het is ook je andere gewoontes aanpassen. Minder praten, minder roken, ook minder in confrontatie gaan met bepaalde gedachten die je plots overvallen en zo zijn er nog wel enkele andere zaken waarin we kunnen veranderen tijdens de 40 dagen voor Pasen.
leuke vergelijking hoor, maar dit programma ging over 40 dagen geen sex buiten het huwelijk, de personen die voorbij kwamen waren rond de twintig en vonden het normaal om maar raak te ........., dus waar hebben we het dan over? Vast leuk programma voor sbs 6, maar ik vond het absoluut niet kunnen bij de EO.


God heeft ons allen een wil gegeven. Tevens heeft Hij ons ook richtlijnen gegeven. We zijn vrij om onze wil te gebruiken. Dat is nu net zo goed aan onze godsdienst. We worden niet gedwongen om iets of niets te doen. Er wordt ons wel gevraagd om een bepaalde levenshouding aan te nemen waardoor we een goed christen kunnen zijn. We worden evraagd dus en niet gedwongen. Ons gezond verstand zal ons dan ook wel leiden naar datgene wat ons christen profileert. Willen we kijken naar ietwat domme programma's of gaan we liever iets anders kijken of doen. Wat willen we en wat kunnen we. De televisie verbannen zou hypocriet zijn. Of ons opleggen om die kijkkast weg te halen al evenzeer. Laat je "wil" zijn werk doen. Dát heeft Hij ons gegeven.
Dat ben ik helemaal met je eens hoor, maar waar ik op reageerde was de zin: gelukkig hebben we de EO nog, alsof die momenteel nog duidelijk te onderscheiden zijn qua programma's als de andere zenders. Helaas niet meer in mijn ogen.

Frank

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROOS166





Berichten: 42

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 augustus 2010, 12:27
 
FRANKT627 schreef:

Als televisiemaker moet je echt uitpakken om kijkcijfers en zo ook een marktaandeel verwerven. Anders verdwijnt de zender gewoon naar een plekje in het schema en krijgt het bovendien weinig zendtijd. Dat is natuurlijk slecht voor de inkomsten.

40 dagen zonder sex...dat is handig ingespeeld op dat onderwerp waar het in wereld erg omdraait. Sex is voor bepaalde groepen van mensen nu eenmaal erg belangrijk. Niet zozeer alleen om het genot of de liefde die ermee gepaard gaan. Sommige "jagen" nu eenmaal graag en hoe meer verschillende bedgenoten ze in hun boekje kunnen schrijven hoe groter hun ego wordt. De 40 dagen verwijzen dan weer naar de woestijnperiode die Jezus meemaakte. Ergens in dit forum las ik iets over het vasten. Vasten is niet alleen een boterham minder eten. Het is ook je andere gewoontes aanpassen. Minder praten, minder roken, ook minder in confrontatie gaan met bepaalde gedachten die je plots overvallen en zo zijn er nog wel enkele andere zaken waarin we kunnen veranderen tijdens de 40 dagen voor Pasen.

God heeft ons allen een wil gegeven. Tevens heeft Hij ons ook richtlijnen gegeven. We zijn vrij om onze wil te gebruiken. Dat is nu net zo goed aan onze godsdienst. We worden niet gedwongen om iets of niets te doen. Er wordt ons wel gevraagd om een bepaalde levenshouding aan te nemen waardoor we een goed christen kunnen zijn. We worden evraagd dus en niet gedwongen. Ons gezond verstand zal ons dan ook wel leiden naar datgene wat ons christen profileert. Willen we kijken naar ietwat domme programma's of gaan we liever iets anders kijken of doen. Wat willen we en wat kunnen we. De televisie verbannen zou hypocriet zijn. Of ons opleggen om die kijkkast weg te halen al evenzeer. Laat je "wil" zijn werk doen. Dát heeft Hij ons gegeven.

Frank

idd wat frank schrijft is waar..
wij zijn alle volwassen mensen kunnen we dan niet met Gods inzicht bepalen wat goed of slecht voor ons is.....
Ook ik kom oorspronkelijk uit een gergem gezin met veel kinderen.
Wij speelde heel veel buiten maar was dat vroeger niet gewoon zo dat de kinderen veel vaker buiten speelde..
Tuurlijk deden wij ook heel veel spelletjes met elkaar..
Doe ik nog steeds met mijn kids....
We gingen met elkaar op vakantie en waren de hele dag buiten op die boerderij prachtig!!!
We zijn ook super hecht met elkaar..

Mijn kids hebben wel tv maar spelen nog steeds heeeel veel buiten.
Dat is hoe je er als ouder tegenover staat.
Is het niet belangrijker dat wij onze kinderen goede dingen leren en nee dan is de tv op vele punten geeeen goed leerschool..

Maar wat de eo betreft heb ik heeeel veel aan sommige programma.s
Heb ik veel steun aan en liefde.
Ook de eo gaat te ver in sommige zaken, en gaat vaak veel te ver mee in dingen..

Nogmaals wat die kerken verbieden is niet heel slecht, precies zo met open internet. ik vind het walgelijk wat mijn kids binnen een handomdraai kunnen zien en kijken. Maar zorg dan dat daar een blokkade opstaat..
Dat zouden de kerken ook kunnen voorstellen...i.p.v. kortzichtig verbieden..Veel meer inzicht geven bij de mensen...

Wat veel belangrijker is dan deze dicussie dat we naar Gods maatstaven leven zijn wil dienen zijn eer aanbidden. Zijn Goedheid overbrengen naar de mensen en zijn Liefde. Dan passen wij vanzelf ons leven wel aan.
Dan wil je helemaal niet meer aan die dingen meedoen.
Laten dan die kerken meer spreken over de liefde van God zodat de mensen er naar verlangen God in Hun leven te hebben...
En niet bang gemaakt worden. Dat is veel belangrijker...

roosje
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROOS166





Berichten: 42

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 augustus 2010, 12:30
 
GRIFFIN748 schreef:
vroeger (toen ik jong was...) hadden wij thuis geen tv. niet uit principe, maar mijn ouders vonden het niet nodig. bovendien waren er slechts 2 zenders (kabel was er nog niet in de jaren '70). bovendien hadden we wel wat beters te doen Clown smiley
wel huurden we in de (zomer-)vakanties af en toe een tv. een onooglijk zwart-wit toestel in de toenmalig modieuze kleurstelling bruin/oranje.

nadat mijn vader in 1992 overleed, heeft mijn moeder een tv gekocht, maar kijk ook maar heel selectief. 't malle ding (de tv...) doet het nu nog steeds.



Lachende smiley heel grappig dat hij het nog steeds doet grif Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROOS166





Berichten: 42

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 augustus 2010, 12:31
 
GRACE585 schreef:
we hadden thuis vroeger tv maar speelden toch veel buiten en er was veel onderling contact en tijd voor gesprekken,gezelschapsspellen ,fietstochtjes en noem maar op.
ook nu met mijn kids ben ik zeer selectief in het kiezen van programma's bij t tv kijken .mijn kids spelen nog steeds veel buiten en ook pc is voor hen aan tijd gebonden.moeders is helaas cm veslaafd geraakd Clown smiley



Lachende smiley Knipoog smiley ja deze moeder ook wel beetje hahaha
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRIFFIN748





Berichten: 1417

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 augustus 2010, 13:48
 
ROOS166 schreef:
Lachende smiley heel grappig dat hij het nog steeds doet grif Knipoog smiley

tsja: Nederlands kwaliteitsprodukt, he Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 augustus 2010, 15:48
 
GRIFFIN748 schreef:
vroeger (toen ik jong was...) hadden wij thuis geen tv. niet uit principe, maar mijn ouders vonden het niet nodig. bovendien waren er slechts 2 zenders (kabel was er nog niet in de jaren '70). bovendien hadden we wel wat beters te doen Clown smiley
wel huurden we in de (zomer-)vakanties af en toe een tv. een onooglijk zwart-wit toestel in de toenmalig modieuze kleurstelling bruin/oranje.

nadat mijn vader in 1992 overleed, heeft mijn moeder een tv gekocht, maar kijk ook maar heel selectief. 't malle ding (de tv...) doet het nu nog steeds.

Hoe vond je dat, als kind, om geen tv te hebben?

Ook in ben opgegroeid zonder tv, al hebben m'n ouders er nu wel een. 'k Denk dat de keus een combinatie is geweest vanuit principe/gewoonte en vanuit pedagogisch oogpunt.

Als kind vond ik het niet makkelijk, om als een van de weinigen geen tv te hebben. Ik voelde me best wel eens een buitenbeentje, ik zat namelijk niet op een Reformatorische school. Daar voel je je misschien wel een buitenbeentje, als je wel een tv hebt. Onderling werden de programma's, toen keek bijna iedereen nog hetzelfde, zeer uitgebreid besproken. Ik schaamde me om te zeggen, dat we geen tv hadden. Vooral de dag na het Eurosongfestival vond ik een ramp, want dat had iedereen gezien. Nu denk ik; wat heb ik daar eigenlijk aan gemist Smiley die vol vragen zit

Dat een tv gesprekken kan doden en zelfs huwelijken stuk kan maken, geloof ik wel! Aan de andere kant kan 'samen kijken' ook iets moois hebben. 't Is dus hoe je er mee omgaat. En nogmaals, internet kan een net zo groot - zo niet groter - probleem zijn.

Marijan, kijkt graag naar Engelse detectives en documentaires
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 augustus 2010, 17:10
 
JOLAN931 schreef:
Hier een reactie van een TV loze Knipoog smiley
De kerk waar ik oorspronkelijk uit kom is een kerk waar men de TV, (maar ook open internet) verbied.

Zij doen dat vanwege de 'rommel' die de TV bied, en om de zogenaamde wereld gelijkvormigheid tegen te gaan.
Ze gaan er idd van uit dat je geen TV nodig hebt, en dat je die tijd beter kunt besteden in de dienst van God. (Waar overigens wel wat in zit)

Zo ben ik dus zonder TV opgegroeid, en in plaats daarvan speelden we buiten, deden we leuke dingen met elkaar, en was er tijd en aandacht voor elkaar.

Bij buurkinderen zag ik veel dat ouders alsmaar voor de TV hingen, weinig aandacht voor elkaar en de kinderen hadden etc.
Hierdoor zag ik in mij jonge jaren in de buurt verschillende huwelijke kapot gaan, wat me als kind al deed besluiten: voor mij geen TV.

Toen ik een tijdje uit huis was wilde mijn ex een TV, en die kwam er.
Het resultaat was wat ik in mijn kinderjaren had gezien bij anderen... De uitknop werd weinig gebruikt, en het gezamelijke leuke dingen doen werd steeds meer vervangen in TV kijken.
Na een aantal jaren heb ik de TV eruit gegooid en keerde de huiselijke gezelligheid langzaamaan terug.
Nu, na bijna 10 jaar zonder TV moet ik zeggen dat ik hem precies 0 keer heb gemist.

Ik wil niet zeggen dat er in mijn huis geen TV komt, maar zonder er principieel op tegen te zijn, zal ik hem maar zelden aanzetten.
Mijn kinderen kijken films, en ik weet wat ze zien, maar ze spelen vooral heel veel buiten, dat houd ze levendig en gezond....zo kan het dus ook

Ik kom uit een gemeente waar vroeger veel mensen geen tv hadden.
Maar ik sluit me aan dat die uitknop er niet voor niks op zit.
Wij hadden thuis altijd tv maar als kind zijnde speelden wij zeer veel buiten, en kwam de tv alleen aan voor het journaal en de familie spelshows waar het ging om gezelligheid.
Dus ik denk dat je als ouder dit toch echt zelf in de hand hebt.
OOk al zal ik niet ontkennen dat als het hard regend en de kinderen stierlijk vervelend zijn, een tv een uitkomst kan zijn.
En internet ook al zit er een filter op ik ken er velen die geen tv hebben maar meer films of series kennen dan ik met wel een tv.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 13 augustus 2010, 17:48
 
MARIJAN072 schreef:
Hoe vond je dat, als kind, om geen tv te hebben?

Ook in ben opgegroeid zonder tv, al hebben m'n ouders er nu wel een. 'k Denk dat de keus een combinatie is geweest vanuit principe/gewoonte en vanuit pedagogisch oogpunt.

Als kind vond ik het niet makkelijk, om als een van de weinigen geen tv te hebben. Ik voelde me best wel eens een buitenbeentje, ik zat namelijk niet op een Reformatorische school. Daar voel je je misschien wel een buitenbeentje, als je wel een tv hebt. Onderling werden de programma's, toen keek bijna iedereen nog hetzelfde, zeer uitgebreid besproken. Ik schaamde me om te zeggen, dat we geen tv hadden. Vooral de dag na het Eurosongfestival vond ik een ramp, want dat had iedereen gezien. Nu denk ik; wat heb ik daar eigenlijk aan gemist Smiley die vol vragen zit

Dat een tv gesprekken kan doden en zelfs huwelijken stuk kan maken, geloof ik wel! Aan de andere kant kan 'samen kijken' ook iets moois hebben. 't Is dus hoe je er mee omgaat. En nogmaals, internet kan een net zo groot - zo niet groter - probleem zijn.

Marijan, kijkt graag naar Engelse detectives en documentaires



Ik ben wel met tv opgegroeid maar kon wel zwaar refo zijn zo weinig kijk ik......
Heb er twee in mijn huis en vind het heerlijk om een kro detective of spoorloos te kijken.........lekker op de bank na een dag hard werken of 's winters in mijn bed even laag complex tv kijken......goede vorm van ontspanning en even je werk loslaten........
Het leven hoeft toch niet allemaal zo serieus en zwaar te zijn, er mag toch ook tijd zijn voor een "luchtige noot"? Verraste, verbaasde smiley


En ik bedenk me net dat Boer zoekt Vrouw toch ook wel een favo programma is........vooral om de volgende dag te bespreken met je collega's........gezellig toch..... Lachende smiley


Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op vrijdag 13 augustus 2010, 18:30
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zaterdag 14 augustus 2010, 00:25
 
WILLEMIJN232 schreef:
Ik ben wel met tv opgegroeid maar kon wel zwaar refo zijn zo weinig kijk ik......
Heb er twee in mijn huis en vind het heerlijk om een kro detective of spoorloos te kijken.........lekker op de bank na een dag hard werken of 's winters in mijn bed even laag complex tv kijken......goede vorm van ontspanning en even je werk loslaten........
Het leven hoeft toch niet allemaal zo serieus en zwaar te zijn, er mag toch ook tijd zijn voor een "luchtige noot"? Verraste, verbaasde smiley


En ik bedenk me net dat Boer zoekt Vrouw toch ook wel een favo programma is........vooral om de volgende dag te bespreken met je collega's........gezellig toch..... Lachende smiley

Bij mij toch ook wel, Willemijn. Knipoog smiley Zo'n programma geeft uren gespreksstof. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: zaterdag 14 augustus 2010, 09:54
 
ANNETTE792 schreef:
Gelukkig zend de EO geen rommel uitGefrustreerde smiley
Zelfs de EO wil tegenwoordig graag meedoen in het kijkcijfergevecht en de programma's worden er niet bepaald beter op.
40 dagen zonder sex......moet dat nou echt op tv?
Het nieuwe programma van Arie Boomsma, (loopt een man over het water..) haalde gelukkig de beeldbuis niet, maar geeft wel aan dat waar ze vroeger voor stonden steeds verder wegzakt.
Presentators die halfnaakt op een damesblad gaan staan, het scheppingsverhaal in twijfel trekken of mee willen varen in de gaypride....sorry hoor, maar waar ben je dan mee bezig?


sorry hoor....maar ik vind het geweldig dat de EO ook dergelijke programma's maakt, bereiken ze eens een andere groep dan de Nederland-Zingt mensen.

40 dagen zonder sex, laat alleen zien dat sex een verslaving is geworden voor die jongeren, laat zien dat het moeilijk is die strijd aan te gaan, laat zien dat er ook andere dingen zijn. De niet christelijke jeugd bereiken is iets wat heel lastig is. En van mij mogen ze dit soort programma's maken.
Jammer dat ze dan een heel goede presentator dumpen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: maandag 16 augustus 2010, 14:51
 
RICHARDRI464 schreef:
Naar ik begrepen heb is het van de kerk van de Gereformeerde Gemeente verboden om een tv in huis te hebben. Ik zelf vraag me ook wel af of het wel geoorloofd is. Het brengt je vaker verder van God dan naar God. Ik kijk weinig tv. We spenderen denk ik wel al met al heel veel tijd door met TV. En daardoor Evangeliseer je weer minder denk ik dan.

Maar op welke grondslag heeft deze kerk het verboden om een TV te nemen? Ik meende dat sommige strengere hervormde kerk het ook niet doen.

Hoi Richardri,


Van mij mag die @#$% tv ook de deur uit hoor.

Elke keer die @#$% reklame en nog heel lang ook :(

Komt er es een goede film, ja, dan wordt er zoveel uit geknipt, dat er van die hele film geen %$# meer over blijft...

Wat ik wél leuk vind is als Ajax weer es tegen Feyenoord speelt (haha...)

En Knevel en van der Brink is ook wel érg leuk, vind ik...

En dan heb je nog Idols, wat nu 'holland got tallent' heet.
Met Gordon. die vond ik eerst maar niets, ben ik van teruggekomen, je kan erg met 'm lachen, vind ik. en de meeste 'artiesten zijn ook erg goed,
vind ik...

En dan heb je ook nog 'zomer' gasten'. Da's ook erg leuk, alhoewel ik wel wat afleveringen heb gemist....

En dan: Kleine Huis op de prairie, ontroerend, vol met humor en gemoedelijk zeg maar.

En niet te vergeten, 'goede tijden';) en 'as the world';)

Ja, zo kan ik wel nog effe een tijdje doorgaan....

Duszz, al met al is die tv nog zo @#$ nog niet.

'T moet alleen geen verslaving worden, zeg maar.
Zo van dat ie bijvoorbeeld om zes uur aangaat, er de hele tijd wordt gezapt, en overal naar wordt gekeken uit verveling en gewoonte.
En dat elke dag, dag in dag uit, geestdodend vind ik dat hoor.

Ik denk dat als je gedoseerd tv kijkt, geluid uitzet bij die #$% reklames, en alleen leuke en opbouwende dingen kijkt en 'm uitzet als het programma is afgelopen, dat het dan wel een toegevoegde waarde heeft.

Dan is het ook gezellig om saampies tv te kijken.
Ja, of de een wil steeds dat eeuwige sport zien :(, en de ander iets gezelligs, zeg maar. Maar/en zelfs dan kan je overleggen, en eerlijk zijn.
Zo van de ene keer sport en de ander keer wat de ander wil zeg maar.

Fijne dag en avond!

Shanita
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: maandag 16 augustus 2010, 15:03
 
Ik kijk zelden tv,misschien 1x in de week een voetbalwedstrijd samen met mijn zoon en voor ik ga slapen de herhaling van het journaal..........gisteren was ik alleen thuis,ik zette de tv aan en.......viel prompt in slaap Clown smiley
De programma's kunnen me niet boeien,al die onzinnige fictie en de "stel dat" series,het leedvermaak.......pfffff

Mijn enige probleem met de tv is het feit dat mijn dochter graag naar programma's kijkt waarin alleen de mooie meiden met een prijs naar huis gaan Gefrustreerde smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRIFFIN748





Berichten: 1417

BerichtGeplaatst: maandag 16 augustus 2010, 16:01
 
LEANNE226 schreef:
...gisteren was ik alleen thuis,ik zette de tv aan en.......viel prompt in slaap Clown smiley


'je wordt ouder mama, geef het maar toe' Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LOGITECH577





Berichten: 12

BerichtGeplaatst: maandag 16 augustus 2010, 16:38
 
TV kijken is geen probleem, maar waar kijk je naar?
Er zijn zenders die niets ander brengen dan het woord van God.
Op deze zenders heb je programma,s van zeer bekende christenen.
Helaas ontvangen wij deze zenders niet in Nederland.
Heb je sateliet dan kan je ze ontvangen.
Hoe jij je tyd indeelt met of zonder TV ligt aan jou.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: maandag 16 augustus 2010, 17:32
 
GRIFFIN748 schreef:
'je wordt ouder mama, geef het maar toe' Clown smiley

Nu alleen nog pantoffels kopen,mn kin plukken(of juist niet),pijntjes verzinnen en flink gaan zeuren Huilende smiley, smiley in tranen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: maandag 16 augustus 2010, 17:35
 
LEANNE226 schreef:
Nu alleen nog pantoffels kopen,mn kin plukken(of juist niet),pijntjes verzinnen en flink gaan zeuren Huilende smiley, smiley in tranen


In de chatbox doe je al niet anders, dus zal je het thuis ook wel doen.
Arme vrijbuiter ...... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: maandag 16 augustus 2010, 17:37
 
CROSSROAD317 schreef:
In de chatbox doe je al niet anders, dus zal je het thuis ook wel doen.
Arme vrijbuiter ...... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Ik reageer mijn frustraties op jullie af,dan kan ik lief toen tegen mijn vrijbuiter Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216





Berichten: 4992

BerichtGeplaatst: maandag 16 augustus 2010, 20:48
 
Wilde een plaatje linken maar dat lukte niet Huilende smiley, smiley in tranen Gefrustreerde smiley

Laatst aangepast door
MARIO216
op maandag 16 augustus 2010, 20:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2