ChristianMatch
 


Forum

relatiekeuring
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 9 februari 2011, 20:29
 
Een aardige column ter vermaak en wellicht ook nog wat lering Knipoog smiley

Relatiekeuring

31 JANUARI 2011
DOOR: JEFFREY WIJNBERG
Keuring van waren is de normaalste zaak van de wereld. Zeker wanneer het gaat om prijzige aankopen die bestemd zijn voor langdurig gebruik. Zo zullen verstandige mensen eerst een auto of huis door een expert laten keuren op verborgen gebreken voordat zij tot aanschaf overgaan.

Ook vrienden en familie mogen hun kritische oordeel geven als middel om een miskoop te voorkomen. Hoe anders is dat bij een nieuwe relatie. Voor een verliefd stel is het eigen gevoel doorslaggevend als het gaat om een definitieve keuze. Geen wonder dat zoveel relaties hopeloos de mist in gaan. Want het is juist de directe omgeving die haarscherp weet te peilen of de nieuwe vlam een betrouwbare investering is. Wetenschappelijk onderzoek heeft zelfs bij herhaling aangetoond dat de beste garantie op succes in de liefde het positieve oordeel is van familie en vrienden. Jammer genoeg wordt de mening van intimi door nieuwe geliefden zelden op prijs gesteld. Sterker nog, wie het waagt om iets van kritiek te laten doorschemeren, wordt getrakteerd op teksten als ‘kun je niet gewoon blij voor me zijn’, ‘ben je soms jaloers dat ik eindelijk wat geluk heb gevonden’ of ‘ wat een domper dat je niet achter mij staat’. Konden ooit de ouders het huwelijk van hun kinderen nog voorkoken, nu hoeft zelfs het vriendje geen goedkeuring meer te halen bij de vader van het meisje. Natuurlijk doet een dergelijk ritueel ouderwets aan. Maar wie zijn verstand gebruikt, zal beseffen dat het vragen-om-de-hand zo gek nog niet is. Want, dan is de pater familias in de positie om het hijgerige vriendje het vuur na aan de schenen te leggen. Vragen als ‘ ‘wat heb je haar te bieden’ of ‘hoe zie jij de toekomst’ zijn dan geen overbodige luxe. Dat ouderlijke bemoeienis achterhaald is, laat onverlet dat mensen kunnen twijfelen of hun nieuwe liefde wel van duurzame kwaliteit is. Juist omdat het hedendaagse principe van persoonlijke voorkeur en eigen verantwoordelijkheid de boventoon voert, vragen steeds meer van mijn klanten om een professionele beoordeling van de relatie waar zij net zijn ingestapt. De rol die ik dan als invalvader krijg toebedeeld, vervul ik maar al te graag. Zo worden types die moeilijk kunnen loskomen van hun ex, die er niet aan toe zijn om de relatie een relatie te noemen of die ontwijkend reageren op haar kinderwens door mij meteen afgekeurd. Ook worden krenterige mannen en castrerende vrouwen het relatiepodium afgestuurd. Het zijn deze vroege signalen die gemakkelijk voorspellen dat de relatie gedoemd is om te mislukken.

Naast studie- en carrièrekeuze, is het aangaan van een vaste relatie de meest ingrijpende stap die een mens in zijn leven kan zetten. Ga daarom niet over één nacht ijs. De ijsmeester weet beter.


Laatst aangepast door
HENK710
op woensdag 9 februari 2011, 20:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DENNISS669





Berichten: 106

BerichtGeplaatst: donderdag 10 februari 2011, 17:29
 
Hey Henk,
leuke column! Liefdevol advies is van onschatbare waarde, in alles, maar misschien wel bovenal in het kiezen voor een partner! Ikzelf ben wel van mening ben dat geen van beide partners perfekt hoeft te zijn om een relatie te kunnen doen slagen, maar sommige verschillen zijn gewoon te groot om te kunnen spreken van een match.
Hoewel je zeker van iemand kunt houden om wie hij/zij kan zijn i.p.v. op dit moment nog is, denk ik wel dat beiden de bereidwilligheid tot verandering in zich moeten hebben, anders kan de relatie alleen slagen als iemand tegen zijn eigen wil in veranderd ten behoeve van die ander, en daar komt geen geluk uit voort denk ik... Nogmaals, bedankt voor het plaatsten, leuk stukje!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 februari 2011, 02:22
 
DENNISS669 schreef:
Hey Henk,
leuke column! Liefdevol advies is van onschatbare waarde, in alles, maar misschien wel bovenal in het kiezen voor een partner! Ikzelf ben wel van mening ben dat geen van beide partners perfekt hoeft te zijn om een relatie te kunnen doen slagen, maar sommige verschillen zijn gewoon te groot om te kunnen spreken van een match.
Hoewel je zeker van iemand kunt houden om wie hij/zij kan zijn i.p.v. op dit moment nog is, denk ik wel dat beiden de bereidwilligheid tot verandering in zich moeten hebben, anders kan de relatie alleen slagen als iemand tegen zijn eigen wil in veranderd ten behoeve van die ander, en daar komt geen geluk uit voort denk ik... Nogmaals, bedankt voor het plaatsten, leuk stukje!

Dennis bereidwilligheid tot verandering heeft niets met liefde te maken ...als er liefde is accepteer je de ander hoe hij/zij in werkelijkheid is. Alles heeft te maken met een luisterend oor en er zijn voor die ander.
Ook verschillen die te groot zijn heeft niets te maken met een match/verliefdheid ...verliefheid gaat vanzelf weer over en daarvoor in de plaatst komt de liefde ....en dan zou je kunnen spreken dat de verschillen te groot zijn


De uitnemendheid van de liefde
13
1 Al zou ik de talen van de mensen en van de engelen spreken, maar ik had de liefde niet, dan zou ik klinkend koper of een schallende cimbaal zijn geworden.
2 En al zou ik de gave van de profetie hebben en alle geheimenissen weten en alle kennis bezitten, en al zou ik al het geloof hebben zodat ik bergen zou verzetten, maar ik had de liefde niet, dan was ik niets.
3 En al zou ik al mijn bezittingen uitdelen tot levensonderhoud van de armen, en al zou ik mijn lichaam overgeven om verbrand te worden, maar ik had de liefde niet, het baatte mij niets.
4 De liefde is geduldig,
zij is vriendelijk,
de liefde is niet jaloers,
de liefde pronkt niet,
zij doet niet gewichtig,
5 zij handelt niet ongepast,
zij zoekt niet haar eigen belang,
zij wordt niet verbitterd,
zij denkt geen kwaad,
6 zij verblijdt zich niet over de ongerechtigheid,
maar verheugt zich over de waarheid,
7 zij bedekt alle dingen,
zij gelooft alle dingen,
zij hoopt alle dingen,
zij verdraagt alle dingen.
8 De liefde vergaat nooit.
Wat dan profetieën betreft,
zij zullen tenietgedaan worden,
wat talen betreft, zij zullen ophouden,
wat kennis betreft, zij zal tenietgedaan worden.
9 Want wij kennen ten dele en wij profeteren ten dele,
10 maar wanneer het volmaakte zal gekomen zijn,
zal wat ten dele is, tenietgedaan worden.
11 Toen ik een kind was,
sprak ik als een kind,
dacht ik als een kind,
overlegde ik als een kind,
maar nu ik een man geworden ben,
heb ik het kinderlijke tenietgedaan.
12 Nu immers kijken wij door middel van een spiegel in een raadsel,
maar dan zullen wij zien van aangezicht tot aangezicht.
Nu ken ik ten dele,
maar dan zal ik kennen,
zoals ik zelf gekend ben.
13 En nu blijven geloof, hoop en liefde, deze drie,
maar de meeste van deze is de liefde.

Uiteindelijk de perfecte relatiekeuring
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIANNE129





Berichten: 260

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 februari 2011, 05:55
 
DENNISS669 schreef:
Hey Henk,
leuke column! Liefdevol advies is van onschatbare waarde, in alles, maar misschien wel bovenal in het kiezen voor een partner! Ikzelf ben wel van mening ben dat geen van beide partners perfekt hoeft te zijn om een relatie te kunnen doen slagen, maar sommige verschillen zijn gewoon te groot om te kunnen spreken van een match.
Hoewel je zeker van iemand kunt houden om wie hij/zij kan zijn i.p.v. op dit moment nog is, denk ik wel dat beiden de bereidwilligheid tot verandering in zich moeten hebben, anders kan de relatie alleen slagen als iemand tegen zijn eigen wil in veranderd ten behoeve van die ander, en daar komt geen geluk uit voort denk ik... Nogmaals, bedankt voor het plaatsten, leuk stukje!

Veranderen, ach ja, op deze manier? Of hoort dit nu bij de kreet van de week?

Toen het stel ging trouwen dacht zij: ach ik verander hem wel (vergeet het dus maar).
Hij dacht: Zij veranderd NOOIT (Zou je wel willen).


Laatst aangepast door
MARIANNE129
op vrijdag 11 februari 2011, 05:55
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 februari 2011, 08:47
 
Geinig Henk!

Misschien zijn wij dan ouderwets maar wij zijn wezen praten bij wederzijdse families........maar wij hebben dan ook te maken met de families van de overleden partners(4 families dus Verraste, verbaasde smiley )en de voogden, we wilden open zijn.........

Ik heb een gesprek gehad met zijn moeder en hij is ondertussen naar mijn moeder geweest om te vragen of hij haar dochter gelukkig mocht maken Geschokte, onthutste smiley Verlegen lachende smiley
Een heel nuchter gesprek:wat heb je te bieden,wat zijn je plannen,hoe zie je de toekomst met de kinderen van je partner etc.,kortom,wie ben je en waar sta je voor?Mijn gesprek was kort want zijn moeder is dementerend maar mijn oude moeke is verschrikkelijk bij de tijd dus hij had een zware dobber Clown smiley

Voor mij telt de mening van de mensen van wie ik houd zeker mee!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIANNE129





Berichten: 260

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 februari 2011, 11:28
 
LEANNE226 schreef:
Geinig Henk!

Misschien zijn wij dan ouderwets maar wij zijn wezen praten bij wederzijdse families........maar wij hebben dan ook te maken met de families van de overleden partners(4 families dus Verraste, verbaasde smiley )en de voogden, we wilden open zijn.........

Ik heb een gesprek gehad met zijn moeder en hij is ondertussen naar mijn moeder geweest om te vragen of hij haar dochter gelukkig mocht maken Geschokte, onthutste smiley Verlegen lachende smiley
Een heel nuchter gesprek:wat heb je te bieden,wat zijn je plannen,hoe zie je de toekomst met de kinderen van je partner etc.,kortom,wie ben je en waar sta je voor?Mijn gesprek was kort want zijn moeder is dementerend maar mijn oude moeke is verschrikkelijk bij de tijd dus hij had een zware dobber Clown smiley

Voor mij telt de mening van de mensen van wie ik houd zeker mee!

Wij zijn ook al op bezoek geweest bij beide families hoor. Misschien wat ouderwets, maar de mening van de mensen die mij goed kennen en van mij houden telt voor mij zeker mee.

Gelukkig zijn we allebei goedgekeurd Clown smiley

Leuke is, met mijn oudste broer heb ik eigenlijk niet zo'n hele goeie band (we lijken een beetje teveel op elkaar Knipoog smiley ). Nu kan duk het juist met hem dus heeeel goed vinden, wordt die band misschien ook wat beter.

Andere broer heeft wel gewaarschuwd: Heb de moed eens om mijn zusje ongelukkig te maken Clown smiley

Lief hé. Broer(tjes) geweldig toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 februari 2011, 12:41
 
MARIANNE129 schreef:
Wij zijn ook al op bezoek geweest bij beide families hoor. Misschien wat ouderwets, maar de mening van de mensen die mij goed kennen en van mij houden telt voor mij zeker mee.

Gelukkig zijn we allebei goedgekeurd Clown smiley

Leuke is, met mijn oudste broer heb ik eigenlijk niet zo'n hele goeie band (we lijken een beetje teveel op elkaar Knipoog smiley ). Nu kan duk het juist met hem dus heeeel goed vinden, wordt die band misschien ook wat beter.

Andere broer heeft wel gewaarschuwd: Heb de moed eens om mijn zusje ongelukkig te maken Clown smiley

Lief hé. Broer(tjes) geweldig toch?

Fijn, voor jou Marianne dat je broer zo voor je opkomt hé!
Ook van mij (al kennen wij elkander niet) wens ik jullie alle geluk toe!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 februari 2011, 17:47
 
MARYLIEN613 schreef:
Fijn, voor jou Marianne dat je broer zo voor je opkomt hé!
Ook van mij (al kennen wij elkander niet) wens ik jullie alle geluk toe!


Wanneer komt mijn keuring eigenlijk.... Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRIFFIN748





Berichten: 1417

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 februari 2011, 17:57
 
LEONARD480 schreef:
Wanneer komt mijn keuring eigenlijk.... Clown smiley

jij was toch al ARK-afgekeurd? Duiveltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 februari 2011, 19:32
 
LEONARD480 schreef:
Dennis bereidwilligheid tot verandering heeft niets met liefde te maken ...als er liefde is accepteer je de ander hoe hij/zij in werkelijkheid is.
De bereidwilligheid om te veranderen kun je ook zien in het bereid zijn nog meer tot jezelf te komen, jezelf te ontwikkelen, te worden wie je bent! Daar draait het in de liefde ook om! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARYLIEN613





Berichten: 788

BerichtGeplaatst: vrijdag 11 februari 2011, 20:10
 
LEONARD480 schreef:
Wanneer komt mijn keuring eigenlijk.... Clown smiley

ja Leonard, kheb je nog altijd niet echt gezien hé (als je persé wil dat ik je keur..........?) Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zaterdag 12 februari 2011, 23:46
 
LEONARD480 schreef:
Dennis bereidwilligheid tot verandering heeft niets met liefde te maken ...als er liefde is accepteer je de ander hoe hij/zij in werkelijkheid is. Alles heeft te maken met een luisterend oor en er zijn voor die ander.
Ook verschillen die te groot zijn heeft niets te maken met een match/verliefdheid ...verliefheid gaat vanzelf weer over en daarvoor in de plaatst komt de liefde ....en dan zou je kunnen spreken dat de verschillen te groot zijn


De uitnemendheid van de liefde
13
1 Al zou ik de talen van de mensen en van de engelen spreken, maar ik had de liefde niet, dan zou ik klinkend koper of een schallende cimbaal zijn geworden.
2 En al zou ik de gave van de profetie hebben en alle geheimenissen weten en alle kennis bezitten, en al zou ik al het geloof hebben zodat ik bergen zou verzetten, maar ik had de liefde niet, dan was ik niets.
3 En al zou ik al mijn bezittingen uitdelen tot levensonderhoud van de armen, en al zou ik mijn lichaam overgeven om verbrand te worden, maar ik had de liefde niet, het baatte mij niets.
4 De liefde is geduldig,
zij is vriendelijk,
de liefde is niet jaloers,
de liefde pronkt niet,
zij doet niet gewichtig,
5 zij handelt niet ongepast,
zij zoekt niet haar eigen belang,
zij wordt niet verbitterd,
zij denkt geen kwaad,
6 zij verblijdt zich niet over de ongerechtigheid,
maar verheugt zich over de waarheid,
7 zij bedekt alle dingen,
zij gelooft alle dingen,
zij hoopt alle dingen,
zij verdraagt alle dingen.
8 De liefde vergaat nooit.
Wat dan profetieën betreft,
zij zullen tenietgedaan worden,
wat talen betreft, zij zullen ophouden,
wat kennis betreft, zij zal tenietgedaan worden.
9 Want wij kennen ten dele en wij profeteren ten dele,
10 maar wanneer het volmaakte zal gekomen zijn,
zal wat ten dele is, tenietgedaan worden.
11 Toen ik een kind was,
sprak ik als een kind,
dacht ik als een kind,
overlegde ik als een kind,
maar nu ik een man geworden ben,
heb ik het kinderlijke tenietgedaan.
12 Nu immers kijken wij door middel van een spiegel in een raadsel,
maar dan zullen wij zien van aangezicht tot aangezicht.
Nu ken ik ten dele,
maar dan zal ik kennen,
zoals ik zelf gekend ben.
13 En nu blijven geloof, hoop en liefde, deze drie,
maar de meeste van deze is de liefde.

Uiteindelijk de perfecte relatiekeuring

Helemaal mee eens Leonard. Zodra mensen elkaar menen te moeten veranderen of zelf willen veranderen omwille van de ander, gaat het mis. Natuurlijk kan iedereen zich ontwikkelen, maar dat is echt iets anders dan veranderen. In essentie komt het erop neer dat ieder mens zijn leuke kanten heeft en ook zijn minder leuke kanten (jawel, geldt ook zeker voor mij... heb absoluut niet de behoefte om me leuker voor te doen dan ik ben.. Knipoog smiley ). Het gaat erom dat je elkaar gewoon jezelf laat zijn, dat je elkaar accepteert en respecteert. Echte liefde is onvoorwaardelijk. Dat is de liefde die Jezus ons heeft voorgeleefd. En juist dat wordt bedoeld met liefde waar het om gaat in 1 Korinthiers 13.


Laatst aangepast door
LISA610
op zaterdag 12 februari 2011, 23:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: zondag 13 februari 2011, 03:21
 
LISA610 schreef:
Helemaal mee eens Leonard. Zodra mensen elkaar menen te moeten veranderen of zelf willen veranderen omwille van de ander, gaat het mis. Natuurlijk kan iedereen zich ontwikkelen, maar dat is echt iets anders dan veranderen. In essentie komt het erop neer dat ieder mens zijn leuke kanten heeft en ook zijn minder leuke kanten (jawel, geldt ook zeker voor mij... heb absoluut niet de behoefte om me leuker voor te doen dan ik ben.. Knipoog smiley ). Het gaat erom dat je elkaar gewoon jezelf laat zijn, dat je elkaar accepteert en respecteert. Echte liefde is onvoorwaardelijk. Dat is de liefde die Jezus ons heeft voorgeleefd. En juist dat wordt bedoeld met liefde waar het om gaat in 1 Korinthiers 13.

Mooi stukje Lisa.
Maar toch nog een vraagje... Knipoog smiley Denk je dat mensen elkaar onderling onvoorwaardelijke liefde kunnen geven ?
Of is het (vaak wel) voorwaardelijk ???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: zondag 13 februari 2011, 12:39
 
Ik kreeg felicitaties omdat cm-ers dachten dat ik ga trouwen Verraste, verbaasde smiley Verraste, verbaasde smiley

Hij ging zich alleen fatsoenlijk voorstellen aan mn moeder,verdere plannen zijn er niet ! Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt


Laatst aangepast door
LEANNE226
op zondag 13 februari 2011, 12:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: zondag 13 februari 2011, 12:59
 
LEANNE226 schreef:
Ik kreeg felicitaties omdat cm-ers dachten dat ik ga trouwen Verraste, verbaasde smiley Verraste, verbaasde smiley

Hij ging zich alleen fatsoenlijk voorstellen aan mn moeder,verdere plannen zijn er niet ! Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Da's toch bijna hetzelfde Clown smiley
Als hij bij moeders in de smaak valt... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: zondag 13 februari 2011, 13:06
 
HENK710 schreef:
Da's toch bijna hetzelfde Clown smiley
Als hij bij moeders in de smaak valt... Knipoog smiley

Mijn moeder vind hem enig maar er zit 40 jaar leeftijdsverschil tussen dus ik denk dat ik hem zelf mag houden Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENDUK927





Berichten: 217

BerichtGeplaatst: zondag 13 februari 2011, 13:12
 
HENK710 schreef:
Da's toch bijna hetzelfde Clown smiley
Als hij bij moeders in de smaak valt... Knipoog smiley

dus als je aanstaande goed met je moeder om kan gaan is er een klik
pffffff weer iets geleerd.

dacht dat het iets anders werkte,maar ja zal wel ouderwets zijn Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRIFFIN748





Berichten: 1417

BerichtGeplaatst: zondag 13 februari 2011, 13:23
 
LEANNE226 schreef:
Mijn moeder vind hem enig maar er zit 40 jaar leeftijdsverschil tussen dus ik denk dat ik hem zelf mag houden Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

tussen jou en De Drent of tussen De Drent en je moeder?

Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: zondag 13 februari 2011, 13:32
 
GRIFFIN748 schreef:
tussen jou en De Drent of tussen De Drent en je moeder?

Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Je kent toch de ideale maten griffin.......

90jaar oud-40graden koorts-60 miljoen op de bank

Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt


Laatst aangepast door
LEANNE226
op zondag 13 februari 2011, 13:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: zondag 13 februari 2011, 15:53
 
SUSANNAH475 schreef:
Mooi stukje Lisa.
Maar toch nog een vraagje... Knipoog smiley Denk je dat mensen elkaar onderling onvoorwaardelijke liefde kunnen geven ?
Of is het (vaak wel) voorwaardelijk ???

Hai Susannah.

Ja ik denk wel degelijk dat mensen elkaar onvoorwaardelijke liefde kunnen geven. Echte liefde is onvoorwaardelijk in de zin dat je die geeft, zonder dat je daar voorwaarden aan stelt.Als ik aan mijn kinderen denk, meen ik oprecht dat ik onvoorwaardelijk van hen houd. En nee, dat wil niet zeggen dat het voorbeeldige, superbrave kids zijn die nooit wat uitspoken (gelukkig niet Knipoog smiley ). Ze doen soms dingen waarvan ze weten dat ik liever niet heb dat ze het doen, ze luisteren echt niet altijd, hebben (gelukkig) ook een eigen mening en een eigen wil. En ja, soms leidt dat tot situaties die ze van te voren niet hebben kunnen voorzien, soms leidt dat ertoe dat we het even flink oneens zijn met elkaar of whatever. Zij weten echter alledrie dat ze altijd bij mij terecht kunnen, dat ik hen altijd zal helpen, juist omdat ik van ze blijf houden. Die liefde blijft, daar zijn geen voorwaarden aan verbonden, daar hoeven zij niets voor te doen.

Nou klinkt dat makkelijk om het even over de kinderen te gaan hebben, want ik neem aan dat de meeste mensen met kinderen dezelfde mening zijn toegedaan. Ik ben er echter van overtuigd dat een dergelijke liefde tussen man en vrouw evengoed mogelijk is. Maar goed, ik verkeer dan ook in de gelukkige omstandigheid dat ik tal van voorbeelden in mijn omgeving heb waaraan ik kan zien dat het bestaat. En ja, ik geloof ook oprecht dat die liefde wordt bedoeld in 1 Korinthiërs 13, vers 4 tot en met 8. Dat is de liefde die Jezus ons heeft voorgeleefd en dat is het voorbeeld wat wij als christenen moeten te volgens in onze omgang met elkaar in bredere zin, maar in het bijzonder binnen een relatie. Maar let wel: liefhebben is een werkwoord.... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zondag 13 februari 2011, 16:03
 
LISA610 schreef:
Hai Susannah.

Ja ik denk wel degelijk dat mensen elkaar onvoorwaardelijke liefde kunnen geven. Echte liefde is onvoorwaardelijk in de zin dat je die geeft, zonder dat je daar voorwaarden aan stelt.Als ik aan mijn kinderen denk, meen ik oprecht dat ik onvoorwaardelijk van hen houd. En nee, dat wil niet zeggen dat het voorbeeldige, superbrave kids zijn die nooit wat uitspoken (gelukkig niet Knipoog smiley ). Ze doen soms dingen waarvan ze weten dat ik liever niet heb dat ze het doen, ze luisteren echt niet altijd, hebben (gelukkig) ook een eigen mening en een eigen wil. En ja, soms leidt dat tot situaties die ze van te voren niet hebben kunnen voorzien, soms leidt dat ertoe dat we het even flink oneens zijn met elkaar of whatever. Zij weten echter alledrie dat ze altijd bij mij terecht kunnen, dat ik hen altijd zal helpen, juist omdat ik van ze blijf houden. Die liefde blijft, daar zijn geen voorwaarden aan verbonden, daar hoeven zij niets voor te doen.

Nou klinkt dat makkelijk om het even over de kinderen te gaan hebben, want ik neem aan dat de meeste mensen met kinderen dezelfde mening zijn toegedaan. Ik ben er echter van overtuigd dat een dergelijke liefde tussen man en vrouw evengoed mogelijk is. Maar goed, ik verkeer dan ook in de gelukkige omstandigheid dat ik tal van voorbeelden in mijn omgeving heb waaraan ik kan zien dat het bestaat. En ja, ik geloof ook oprecht dat die liefde wordt bedoeld in 1 Korinthiërs 13, vers 4 tot en met 8. Dat is de liefde die Jezus ons heeft voorgeleefd en dat is het voorbeeld wat wij als christenen moeten te volgens in onze omgang met elkaar in bredere zin, maar in het bijzonder binnen een relatie. Maar let wel: liefhebben is een werkwoord.... Knipoog smiley
Maar hoe weet je van jezelf, dat je de ander zo liefhebt. En nog belangrijker, hoe weet je dat de ander jou zo liefheeft. Volgens mij gaan mensen er te gemakkelijk van uit dat die liefde aanwezig is, terwijl het vaak anders is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: zondag 13 februari 2011, 16:07
 
LISA610 schreef:
Hai Susannah.

Ja ik denk wel degelijk dat mensen elkaar onvoorwaardelijke liefde kunnen geven. Echte liefde is onvoorwaardelijk in de zin dat je die geeft, zonder dat je daar voorwaarden aan stelt.Als ik aan mijn kinderen denk, meen ik oprecht dat ik onvoorwaardelijk van hen houd. En nee, dat wil niet zeggen dat het voorbeeldige, superbrave kids zijn die nooit wat uitspoken (gelukkig niet Knipoog smiley ). Ze doen soms dingen waarvan ze weten dat ik liever niet heb dat ze het doen, ze luisteren echt niet altijd, hebben (gelukkig) ook een eigen mening en een eigen wil. En ja, soms leidt dat tot situaties die ze van te voren niet hebben kunnen voorzien, soms leidt dat ertoe dat we het even flink oneens zijn met elkaar of whatever. Zij weten echter alledrie dat ze altijd bij mij terecht kunnen, dat ik hen altijd zal helpen, juist omdat ik van ze blijf houden. Die liefde blijft, daar zijn geen voorwaarden aan verbonden, daar hoeven zij niets voor te doen.

Nou klinkt dat makkelijk om het even over de kinderen te gaan hebben, want ik neem aan dat de meeste mensen met kinderen dezelfde mening zijn toegedaan. Ik ben er echter van overtuigd dat een dergelijke liefde tussen man en vrouw evengoed mogelijk is. Maar goed, ik verkeer dan ook in de gelukkige omstandigheid dat ik tal van voorbeelden in mijn omgeving heb waaraan ik kan zien dat het bestaat. En ja, ik geloof ook oprecht dat die liefde wordt bedoeld in 1 Korinthiërs 13, vers 4 tot en met 8. Dat is de liefde die Jezus ons heeft voorgeleefd en dat is het voorbeeld wat wij als christenen moeten te volgens in onze omgang met elkaar in bredere zin, maar in het bijzonder binnen een relatie. Maar let wel: liefhebben is een werkwoord.... Knipoog smiley

Doet me aan dit gedicht denken: is al vrij oud maar blijft actueel

Anne-Maries Bloemlezing
[index]

Hebben en zijn
Op school stonden ze op het bord geschreven.
Het werkwoord hebben en het werkwoord zijn;
Hiermee was tijd, was eeuwigheid gegeven,
De ene werklijkheid, de andre schijn.

Hebben is niets. Is oorlog. Is niet leven.
Is van de wereld en haar goden zijn.
Zijn is, boven die dingen uitgeheven,
Vervuld worden van goddelijke pijn.

Hebben is hard. Is lichaam. Is twee borsten.
Is naar de aarde hongeren en dorsten.
Is enkel zinnen, enkel botte plicht.

Zijn is de ziel, is luisteren, is wijken,
Is kind worden en naar de sterren kijken,
En daarheen langzaam worden opgelicht.


Ed. Hoornik
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DENNISS669





Berichten: 106

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 februari 2011, 00:39
 
DENNISS669 schreef:
Hey Henk,
leuke column! Liefdevol advies is van onschatbare waarde, in alles, maar misschien wel bovenal in het kiezen voor een partner! Ikzelf ben wel van mening ben dat geen van beide partners perfekt hoeft te zijn om een relatie te kunnen doen slagen, maar sommige verschillen zijn gewoon te groot om te kunnen spreken van een match.
Hoewel je zeker van iemand kunt houden om wie hij/zij kan zijn i.p.v. op dit moment nog is, denk ik wel dat beiden de bereidwilligheid tot verandering in zich moeten hebben, anders kan de relatie alleen slagen als iemand tegen zijn eigen wil in veranderd ten behoeve van die ander, en daar komt geen geluk uit voort denk ik... Nogmaals, bedankt voor het plaatsten, leuk stukje!

Aangezien ik wat reacties kreeg op het bovenstaande, hier nog even wat verduidelijking van wat ik bedoelde: Dat beide partners de bereidwilligheid moeten hebben om te veranderen,daarmee bedoelde ik niks anders dan dat zolang je nog niet perfect bent er altijd ruimte is om te verbeteren. Als iemand zegt: "je accepteert me maar zoals ik ben" dan vind ik dat een dwaze uitspraak, behalve als je echt perfect bent. Ik heb het dan ook niet over veranderd worden door de ander maar voor de ander, ten betere.
Hoop dat dit het duidelijker maakt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 februari 2011, 01:16
 
DENNISS669 schreef:
Aangezien ik wat reacties kreeg op het bovenstaande, hier nog even wat verduidelijking van wat ik bedoelde: Dat beide partners de bereidwilligheid moeten hebben om te veranderen,daarmee bedoelde ik niks anders dan dat zolang je nog niet perfect bent er altijd ruimte is om te verbeteren. Als iemand zegt: "je accepteert me maar zoals ik ben" dan vind ik dat een dwaze uitspraak, behalve als je echt perfect bent. Ik heb het dan ook niet over veranderd worden door de ander maar voor de ander, ten betere.
Hoop dat dit het duidelijker maakt?

De mantel der liefde bedekt veel Dennis en begrijp wel wat je bedoelt, want ook luisteren naar die ander draagt ertoe bij aan een goede en gezonde relatie.....voor de rest een prima stukje Dennis.. Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 februari 2011, 12:28
 
CHATULIEM619 schreef:
Maar hoe weet je van jezelf, dat je de ander zo liefhebt. En nog belangrijker, hoe weet je dat de ander jou zo liefheeft. Volgens mij gaan mensen er te gemakkelijk van uit dat die liefde aanwezig is, terwijl het vaak anders is.

Mee eens Chat... denk dat dit over het algemeen het probleem is binnen relaties (ook in bredere zin). We gaan ervan uit dat.... zonder te checken of het ook echt zo is dat de ander bedoeld / denkt / zegt / voelt wat jij denkt dat hij bedoeld / denkt / zegt / voelt. Het geheim zit in communiceren, praten met, maar juist ook luisteren naar elkaar, doorvragen op wat de ander zegt om te achterhalen wat hij of zij bedoeld te zeggen... in plaats van meteen te reageren op wat je denkt dat er wordt gezegd... Wijze woorden, maar eeeh ben ik ook maar gewoon een mens, dus ik besef best dat ik op dat punt net zo veel te leren heb als menig ander (dit even in het kader van mezelf niet beter voor proberen te doen dan ik ben en gewoon even een stukje zelfkennis laten zien) Knipoog smiley Ik ben ervan overtuigd dat veel problemen in relaties tussen mensen (ongeacht het soort relatie) voorkomen (hadden) kunnen worden als we allemaal onze best zouden doen om juist wat meer te luisteren naar de ander in plaats van naar hetgeen we zelf willen, hopen, verwachten.. Laten we het er maar op houden dat we dit gelukkig allemaal al doende kunnen leren, temeer omdat we een prachtig voorbeeld hebben waar we ons als Christenen aan kunnen optrekken: leven zoals Hij (met een knipoog naar Susannah... snapt ze wel).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 februari 2011, 12:33
 
DENNISS669 schreef:
Aangezien ik wat reacties kreeg op het bovenstaande, hier nog even wat verduidelijking van wat ik bedoelde: Dat beide partners de bereidwilligheid moeten hebben om te veranderen,daarmee bedoelde ik niks anders dan dat zolang je nog niet perfect bent er altijd ruimte is om te verbeteren. Als iemand zegt: "je accepteert me maar zoals ik ben" dan vind ik dat een dwaze uitspraak, behalve als je echt perfect bent. Ik heb het dan ook niet over veranderd worden door de ander maar voor de ander, ten betere.
Hoop dat dit het duidelijker maakt?


Hé Dennis. Ik denk inderdaad niet dat je moet zeggen: "je accepteert me maar zoals ik ben". Evenmin denk ik dat je er naar moet streven om de ander te willen veranderen. Niemand is perfect, de ander niet, maar jijzelf ook niet. In een relatie kun je echter wel naar elkaar toe proberen te groeien, juist ook door de onderlinge verschillen te accepteren. Of er iemand moet veranderen... dan heeft dat alleen maar zin als diegene daar zelf voor kiest. Dat mag best voor die ander, maar het moet niet zo zijn dat je ernaar gaat streven om jezelf te veranderen voor de ander, op een manier waardoor je jezelf niet meer bent. Als het gaat om een stuk persoonlijke ontwikkeling, dan is het echter een verrijking voor je eigen leven en dat van je partner. Neem aan dat je dat bedoeld met een verandering voor de ander, ten betere?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEONARD480





Berichten: 1672

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 februari 2011, 12:44
 
LISA610 schreef:
Hé Dennis. Ik denk inderdaad niet dat je moet zeggen: "je accepteert me maar zoals ik ben". Evenmin denk ik dat je er naar moet streven om de ander te willen veranderen. Niemand is perfect, de ander niet, maar jijzelf ook niet. In een relatie kun je echter wel naar elkaar toe proberen te groeien, juist ook door de onderlinge verschillen te accepteren. Of er iemand moet veranderen... dan heeft dat alleen maar zin als diegene daar zelf voor kiest. Dat mag best voor die ander, maar het moet niet zo zijn dat je ernaar gaat streven om jezelf te veranderen voor de ander, op een manier waardoor je jezelf niet meer bent. Als het gaat om een stuk persoonlijke ontwikkeling, dan is het echter een verrijking voor je eigen leven en dat van je partner. Neem aan dat je dat bedoeld met een verandering voor de ander, ten betere?

Prima verwoord Lisa en op zich veranderen we allemaal ..ook de keuzes die we maken is een heel leerproces ....op zich blijft het zeker belangrijk te groeien in de relatie ..zeker in de relatie met de Hemelse Vader.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LISA610





Berichten: 1309

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 februari 2011, 13:27
 
LEONARD480 schreef:
Prima verwoord Lisa en op zich veranderen we allemaal ..ook de keuzes die we maken is een heel leerproces ....op zich blijft het zeker belangrijk te groeien in de relatie ..zeker in de relatie met de Hemelse Vader.

Helemaal mee eens Leonard. Juist blijven in de relatie met de Hemelse Vader is het allerbelangrijkste... hoe meer je daarin groeit, hoe meer je ook groeit in relaties met andere mensen.. Knipoog smiley

En nu ga ik echt nog ff een paar uurtjes werken hoor. Later meer Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DENNISS669





Berichten: 106

BerichtGeplaatst: dinsdag 15 februari 2011, 14:01
 
LISA610 schreef:
Hé Dennis.
knip
Neem aan dat je dat bedoeld met een verandering voor de ander, ten betere?

Ja, dat bedoel ik inderdaad Lachende smiley

En Leonard, bedankt voor je reactie ook!
groetjes,
Dennis
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MADELIEF469





Berichten: 86

BerichtGeplaatst: woensdag 16 februari 2011, 09:01
 
up
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2