ChristianMatch
 


Forum

Meerdere scheidingen in een mensenleven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: woensdag 31 juli 2013, 18:59
 
JOL252 schreef:
L.. alles wat het huwelijk niet meer tot huwelijk maakt ...

Dat kan alles zijn,van ziekte tot onmacht,van kinderloosheid tot luiheid kunnen dan redenen zijn om een huwelijk niet meer als huwelijk te zien,dat lijkt me veel te ruim.

Ik denk dat je kunt stellen dat een huwelijk over is als er geen sprake meer is van liefde voor elkaar,wat daarvan de oorzaak ook mag zijn.Uit liefde kun je veel van elkaar verdragen,is die liefde weg dan is er alleen maar ergernis en strijd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: woensdag 31 juli 2013, 19:21
 
Schuld veronderstelt een regel die overtreden wordt.
al dan niet een vaststaande regel/ afspraak.

schuld aan een scheiding ?
wat is dat ?
te laat komen voor het eten s avonds ?
niet genoeg mee helpen in het huishouden?

aangezien er geen vaste regels zijn althans de voorwaarden zijn niet gedefinieerd is het natuurlijk erg arbitrair waar men de grens legt.

ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de echtscheiding an sich
een panacee is ........als er ergens iets niet lekker loopt of als men niet gelukkig is wat dat ook moge betekenen , want geluk is net zo arbitrair als smaak, dan is de kortste klap ....opstappen.

maar geluk bestaat niet. Is een leugen van de mens anno 2013
er bestaat wel vrede inn je hart maar die krijg je alleen maar van Hem die eeuwig leeft.

helaas blijven veel mensen op reis naar de prijs en op jacht naar de schat......die niet bestaat.
Iemand zei onlangs / schreef mij onlangs : een huwelijk is om elkaar als partners te heiligen. De rest zoals geluk en romantiek etc zijn leuke filmscenes maar niet reeel......ik ben geneigd om het met deze mi intelligente persoon eens te zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: woensdag 31 juli 2013, 19:31
 
LEANNE226 schreef:
Dat kan alles zijn,van ziekte tot onmacht,van kinderloosheid tot luiheid kunnen dan redenen zijn om een huwelijk niet meer als huwelijk te zien,dat lijkt me veel te ruim.

Ik denk dat je kunt stellen dat een huwelijk over is als er geen sprake meer is van liefde voor elkaar,wat daarvan de oorzaak ook mag zijn.Uit liefde kun je veel van elkaar verdragen,is die liefde weg dan is er alleen maar ergernis en strijd.

Hai Leanne,

Mijn ervaringen zijn, van mezelf en ook wat ik van dichtbij om me heen zie en zag, dat iemand wel degelijk heel veel van iemand kan houden en toch wil scheiden en gaat scheiden.
Omdat zo iemand zo in de war is, en zijn/haar partner daar niet mee wilt opzadelen.
Zo iemand zou bijvoorbeeld, als de partner meer verdient dan hem/haar ook geen alimentatie willen.

En zo iemand zou, dus degene die de scheiding wou, die heeft daar ook nog járen heel veel verdriet van. Maar gunt/gunde, juist uit liefde voor de partner, de partner een toekomst met iemand anders.

Dat lijkt misschien heel opofferend, en altruïsme, maar ja, als zo iemand gelooft ja dan kan zo iemand dat opbrengen. Scheiden omdat hij/zij, zijn/haar partner niet wil belasten met zijn/haar 'in de war' zijn, en daar zelf uit wil komen, en niet ten koste van zijn/haar partner.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op woensdag 31 juli 2013, 19:36
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FAITH187





Berichten: 81

BerichtGeplaatst: woensdag 31 juli 2013, 20:26
 
LEANNE226 schreef:
Dat kan alles zijn,van ziekte tot onmacht,van kinderloosheid tot luiheid kunnen dan redenen zijn om een huwelijk niet meer als huwelijk te zien,dat lijkt me veel te ruim.

Ik denk dat je kunt stellen dat een huwelijk over is als er geen sprake meer is van liefde voor elkaar,wat daarvan de oorzaak ook mag zijn.Uit liefde kun je veel van elkaar verdragen,is die liefde weg dan is er alleen maar ergernis en strijd.

Zelfs als er sprake is van geen liefde (tenzij door mishandeling/misbruik/veelvuldig overspel), is dat geen reden tot echtscheiding voor God. Menselijk gezien is dat heel moeilijk te be- en omvatten, maar God staat daarin echt recht tegenover onze meningen. Ik heb hier laatst toevallig nog wat over gelezen. Het niet meer liefde voelen voor je partner is geen reden tot scheiding. Dan moeten mensen er alles aan doen om dit weer terug te krijgen-dmv therapie, gebed ed.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: woensdag 31 juli 2013, 20:38
 
FAITH187 schreef:
Zelfs als er sprake is van geen liefde (tenzij door mishandeling/misbruik/veelvuldig overspel), is dat geen reden tot echtscheiding voor God. Menselijk gezien is dat heel moeilijk te be- en omvatten, maar God staat daarin echt recht tegenover onze meningen. Ik heb hier laatst toevallig nog wat over gelezen. Het niet meer liefde voelen voor je partner is geen reden tot scheiding. Dan moeten mensen er alles aan doen om dit weer terug te krijgen-dmv therapie, gebed ed.

Ja!


En als zelfs dat niets uitwerkt? Gebed en therapie geven geen garantie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FAITH187





Berichten: 81

BerichtGeplaatst: woensdag 31 juli 2013, 20:52
 
JOL252 schreef:
Ja!


En als zelfs dat niets uitwerkt? Gebed en therapie geven geen garantie.

Daarom is het ook zo moeilijk..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: woensdag 31 juli 2013, 20:59
 
mooie tekst cortazar, een huwelijk is om elkaar als partners te heiligen.
ma ja das beetje ontopic, gaat over scheiden.
maar vind het mooie tekst
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: woensdag 31 juli 2013, 21:11
 
FAITH187 schreef:
Zelfs als er sprake is van geen liefde (tenzij door mishandeling/misbruik/veelvuldig overspel), is dat geen reden tot echtscheiding voor God. Menselijk gezien is dat heel moeilijk te be- en omvatten, maar God staat daarin echt recht tegenover onze meningen. Ik heb hier laatst toevallig nog wat over gelezen. Het niet meer liefde voelen voor je partner is geen reden tot scheiding. Dan moeten mensen er alles aan doen om dit weer terug te krijgen-dmv therapie, gebed ed.

Als er geen liefde meer is, is er in feite ook geen sprake meer van een huwelijk. De echt, de trouw is dan al verbroken. En soms kom je gewoon in zo`n situatie en valt er niets meer te redden, ook niet door therapie of door gebed. Hoe graag je dat ook zou willen!
En zoals ik al schreef: Het zevende gebod is geen verbod op echtscheiding, dus op het beëindigen van de eigen huwelijksrelatie. De bijbel kent zo’n verbod niet. Een huwelijk zonder liefde is geen huwelijk meer. En meerderen weten hier dat scheiden geen makkelijke keuze is, maar vaak wel een betere keuze. Bij elkaar blijven en geen liefde meer kunnen geven en krijgen lijkt mij ook niet iets dat God van ons vraagt. God wil ons gelukkig zien en eist niet het onmogelijke van ons.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: woensdag 31 juli 2013, 21:40
 
CORTAZAR588 schreef:
Schuld veronderstelt een regel die overtreden wordt.
al dan niet een vaststaande regel/ afspraak.

schuld aan een scheiding ?
wat is dat ?
te laat komen voor het eten s avonds ?
niet genoeg mee helpen in het huishouden?

aangezien er geen vaste regels zijn althans de voorwaarden zijn niet gedefinieerd is het natuurlijk erg arbitrair waar men de grens legt.

ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de echtscheiding an sich
een panacee is ........als er ergens iets niet lekker loopt of als men niet gelukkig is wat dat ook moge betekenen , want geluk is net zo arbitrair als smaak, dan is de kortste klap ....opstappen.

maar geluk bestaat niet. Is een leugen van de mens anno 2013
er bestaat wel vrede inn je hart maar die krijg je alleen maar van Hem die eeuwig leeft.

helaas blijven veel mensen op reis naar de prijs en op jacht naar de schat......die niet bestaat.
Iemand zei onlangs / schreef mij onlangs : een huwelijk is om elkaar als partners te heiligen. De rest zoals geluk en romantiek etc zijn leuke filmscenes maar niet reeel......ik ben geneigd om het met deze mi intelligente persoon eens te zijn.

Een waar woord.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: woensdag 31 juli 2013, 22:10
 
CORTAZAR588 schreef:
Schuld veronderstelt een regel die overtreden wordt.
al dan niet een vaststaande regel/ afspraak.

schuld aan een scheiding ?
wat is dat ?
te laat komen voor het eten s avonds ?
niet genoeg mee helpen in het huishouden?

aangezien er geen vaste regels zijn althans de voorwaarden zijn niet gedefinieerd is het natuurlijk erg arbitrair waar men de grens legt.

ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de echtscheiding an sich
een panacee is ........als er ergens iets niet lekker loopt of als men niet gelukkig is wat dat ook moge betekenen , want geluk is net zo arbitrair als smaak, dan is de kortste klap ....opstappen.
maar geluk bestaat niet. Is een leugen van de mens anno 2013
er bestaat wel vrede inn je hart maar die krijg je alleen maar van Hem die eeuwig leeft.

helaas blijven veel mensen op reis naar de prijs en op jacht naar de schat......die niet bestaat.
Iemand zei onlangs / schreef mij onlangs : een huwelijk is om elkaar als partners te heiligen. De rest zoals geluk en romantiek etc zijn leuke filmscenes maar niet reeel......ik ben geneigd om het met deze mi intelligente persoon eens te zijn.

Als je in je huwelijk niet tot je recht komt, als de ander meer neemt dan geeft, als je het beste niet in elkaar naar boven kunt halen, als de liefde ontbreekt –en zo kan ik nog wel even doorgaan- dan schiet je tekort in de bedoeling van het huwelijk. Je doet nu of mensen zomaar, alsof het niets is, een huwelijk verbreken. Vaak gaan hier jaren van strijd en worsteling aan vooraf. Scheiden doet pijn, veroorzaakt verdriet.

Jij kunt dan wel de neiging hebben om het met die intelligente persoon eens te zijn dat geluk en romantiek niet bestaan, ik ben dan liever wat minder intelligent, maar blijf naast liefde en trouw toch ook dromen van romantiek en geluk


Laatst aangepast door
JANS221
op woensdag 31 juli 2013, 22:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: woensdag 31 juli 2013, 23:39
 
Geluk bestaat wel degelijk,het is dat oergevoel in je hart dat je opbouwt in je (goede)huwelijksjaren.Het gaat voorbij aan de ellende,het maakt je samen sterk,het geeft je vertrouwen.
Het gaat niet om bloemen of kaarsjes maar om die onzichtbare hand op je rug.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA373





Berichten: 2328

BerichtGeplaatst: woensdag 31 juli 2013, 23:43
 
LEANNE226 schreef:
Geluk bestaat wel degelijk,het is dat oergevoel in je hart dat je opbouwt in je (goede)huwelijksjaren.Het gaat voorbij aan de ellende,het maakt je samen sterk,het geeft je vertrouwen.
Het gaat niet om bloemen of kaarsjes maar om die onzichtbare hand op je rug.

Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZEELAND736





Berichten: 4863

BerichtGeplaatst: woensdag 31 juli 2013, 23:57
 
LEANNE226 schreef:
Geluk bestaat wel degelijk,het is dat oergevoel in je hart dat je opbouwt in je (goede)huwelijksjaren.Het gaat voorbij aan de ellende,het maakt je samen sterk,het geeft je vertrouwen.
Het gaat niet om bloemen of kaarsjes maar om die onzichtbare hand op je rug.

Mooi omschreven Leanne...
Die goede huwelijksjaren denk ik vaak aan terug...(toch wel)
Veel mensen in een scheiding zeggen...niet meer aan een verleden denken..richt je oog op de toekomst...
Ik kan het (nog) niet...
Maakt het geen verschil?
Een partner verliezen door de dood...of een scheiding?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KEITH722





Berichten: 259

BerichtGeplaatst: donderdag 1 augustus 2013, 10:39
 
JANS221 schreef:
Faith, we kunnen niet zomaar teksten uit de bijbel halen en die nu van toepassing laten zijn. Zoals ik al schreef heeft de bijbel nu eenmaal geen zaakregister waarin je snel kunt opzoeken waar je een kant-en-klaar antwoord op je ethische vragen kunt vinden. Neem de moeite om te ontdekken waarom iets geschreven is, wat de bedoeling was en vertaal dat naar deze tijd. Letterlijk overnemen gaat niet, de maatschappelijke verhoudingen waren anders. Met onze westerse ogen kijken naar teksten van toen volstaat niet. We mogen een nieuwe betekenis geven aan de oude teksten met respect voor de traditie. Jezus, was sociaal en betrokken en kwam op voor de zwakkeren en het uitschot van de samenleving. Hij kwam op voor hen die onrecht aangedaan werd. Hij preekte gerechtigheid en barmhartigheid. Gerechtigheid om mensen tot hun recht te laten komen, vrouwen die in de knel zitten, die mishandeld worden, ook in een huwelijk. Hij was ook barmhartig en wou mensen in nood helpen. Dat is ook wat van ons gevraagd wordt: de ander tot zijn recht laten komen en mensen in nood helpen. We kunnen geïnspireerd worden door de bedoeling van die oude teksten en zo ons christen-zijn gestalte geven. Nieuwe wetenschappelijk inzichten en tekststudies kunnen je tot nieuwe interpretaties brengen. Teksten kunnen inspirerend zijn voor je geloof en leven, om van daaruit naar de medemens te kijken en niet veroordelend zijn. En zo kunnen christenen tot verschillende interpretaties van teksten komen. Je hoeft je niet uit angst vast te klampen aan inzichten uit het verleden, het verhaal gaat verder, het verhaal leeft…..
God vraagt niet van ons om je huwelijk te laten voortduren als je mishandeld en vernederd wordt, dan wordt je geen recht gedaan, je komt niet tot je recht, zo is een huwelijk niet bedoeld. Laten wij vooral bewogen en barmhartig zijn, opkomen voor gerechtigheid en in liefde om hen heen staan die dat nodig hebben.
a
eh, ik denk dat de zinsnede "de zwakkeren en het uitschot" hierboven net wat beter klinkt als je zegt: "zowel de zwakkeren als het uitschot" (met het accent op "zowel" dus) Uiteraard gaf Jezus beide groepen zijn bewogen aandacht maar zo dag en door zal een zwakkere zich per definitie toch niet meteen met het uitschot in één zin genoemd willen zien


Laatst aangepast door
KEITH722
op zaterdag 3 augustus 2013, 00:26
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTIANMATCH
moderator





Berichten: 481

BerichtGeplaatst: donderdag 1 augustus 2013, 13:54
 
CORTAZAR588 schreef:
ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de echtscheiding an sich
een panacee is ........als er ergens iets niet lekker loopt of als men niet gelukkig is wat dat ook moge betekenen , want geluk is net zo arbitrair als smaak, dan is de kortste klap ....opstappen.

Arbitrair lukt nog wel, maar panacee Smiley die vol vragen zit

Zoals ik je al eerder mailde, Cortazar: gebruik niet al te ingewikkelde woorden. Dat scheelt ons zoeken in woordenboeken en kunnen we jouw reacties beter begrijpen.

Redactie CM
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050





Berichten: 1331

BerichtGeplaatst: donderdag 1 augustus 2013, 14:39
 
LEANNE226 schreef:
Geluk bestaat wel degelijk,het is dat oergevoel in je hart dat je opbouwt in je (goede)huwelijksjaren.Het gaat voorbij aan de ellende,het maakt je samen sterk,het geeft je vertrouwen.
Het gaat niet om bloemen of kaarsjes maar om die onzichtbare hand op je rug.

Ik denk dat echt geluk alleen te vinden is in je relatie met God de Vader, de vrede van Hem in je hart is alles.
Vanuit dat vertrekpunt kun je hele goede momenten in een relatie beleven.
Als er geluk buiten God om te vinden zou zijn, dan zou er extra veel pijn zijn voor degenen die het niet (meer) kunnen vinden in een relatie om wat voor redenen dan ook.


Laatst aangepast door
ANNETTE050
op donderdag 1 augustus 2013, 16:17
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: donderdag 1 augustus 2013, 14:40
 
mijn xcuses

panacee is een algemeen redmiddel
haarlemmer olie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: donderdag 1 augustus 2013, 14:42
 
CORTAZAR588 schreef:
mijn xcuses

panacee is een algemeen redmiddel
haarlemmer olie

(des te schrijnender je vergelijking)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: donderdag 1 augustus 2013, 15:19
 
KEITH722 schreef:
aeh, ik denk dat de zinsnede "de zwakkeren en het uitschot" hierboven net wat beter klinkt als je zegt: "zowel de zwakkeren als het uitschot" (met het accent op "zowel" dus) Uiteraard gaf Jezus beide groepen zijn bewogen aandacht maar zo dag en door zal een zwakkere zich per definitie toch niet meteen met het uitschot in één zin genoemd hoeven/willen zien

En de tekst: 'als ik zwak ben, ben ik sterk...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARDIE881





Berichten: 17

BerichtGeplaatst: donderdag 1 augustus 2013, 23:58
 
Ik ben dus gescheiden. Een uiterst pijnlijke ervaring maar ook een bevrijding. M'n huwelijk dreef mij steeds verder weg van God (m'n ex moest er ook niets van weten) en ik raakte mezelf volledig kwijt.
Heb nog wel gevochten voor m'n huwelijk maar m'n ex wilde niet meer en daar heb ik mij bij neergelegd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ALIJA166





Berichten: 4

BerichtGeplaatst: vrijdag 2 augustus 2013, 00:37
 
MARDIE881 schreef:
Ik ben dus gescheiden. Een uiterst pijnlijke ervaring maar ook een bevrijding. M'n huwelijk dreef mij steeds verder weg van God (m'n ex moest er ook niets van weten) en ik raakte mezelf volledig kwijt.
Heb nog wel gevochten voor m'n huwelijk maar m'n ex wilde niet meer en daar heb ik mij bij neergelegd.

dat is heftig zeg, je bent ook nog best wel jong!
Gelukkig ervaar je het ook als bevrijding! Nu weer tijd om jezelf en God weer terug te vinden! Het woord van God is hier heel duidelijk over he!
In 1 Corinthiërs 7 vers 12-16 gaat het hierover....tot vrede heeft God je geroepen!!!Heel veel sterkte met het verwerken van alles!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAANTJE839





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: zondag 11 augustus 2013, 15:37
 
FAITH187 schreef:
Ik ben al geringe tijd benieuwd naar iets. Hoe kijkt God aan tegen mensen, die onder wat voor omstandigheden dan ook, meermaals gescheiden zijn? Je leest hier eigenlijk nooit iets over. Men gaat er denk ik van uit dat als je gescheiden bent, dit een keer gebeurd is in je leven. Maar wat nu als dit anders is? Hoe ga je daarmee om, hoe ziet God dit en mag je dan uberhaupt nog wel hertrouwen, als de scheiding op grond van andere redenen dan overspel heeft moeten plaatsvinden?

Dat je dit onder de aandacht van CM leden brengt vind ik moedig.
Ik zelf ben al 2 ik gescheiden en dat is niet iets waar ik trots op ben.
Het is ook niet een beslissing die je zomaar neemt om te gaan scheiden, daar gaat veel, heel veel aan vooraf.
Wel is voor mij mijn geloof in God, mijn houvast geweest in de verschrikkelijke moeilijke tijden.
Het jammere van mensen is dat ze al direct hun oordeel klaar hebben, zonder te weten wat er zich allemaal heeft afgespeeld.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FAITH187





Berichten: 81

BerichtGeplaatst: zondag 11 augustus 2013, 20:17
 
DAANTJE839 schreef:
Dat je dit onder de aandacht van CM leden brengt vind ik moedig.
Ik zelf ben al 2 ik gescheiden en dat is niet iets waar ik trots op ben.
Het is ook niet een beslissing die je zomaar neemt om te gaan scheiden, daar gaat veel, heel veel aan vooraf.
Wel is voor mij mijn geloof in God, mijn houvast geweest in de verschrikkelijke moeilijke tijden.
Het jammere van mensen is dat ze al direct hun oordeel klaar hebben, zonder te weten wat er zich allemaal heeft afgespeeld.



Ik kan het alleen maar met je eens zijn. Mensen hebben gelijk een oordeel klaar, zonder dat ze weten wat er tussen jouw 4 muren heeft afgespeeld. Je bent al genoeg gestraft zonder ook nog de veroordelende wijsvinger van mede-gelovigen...! Ik wens je ontzettend veel sterkte toe en je mag me altijd mailen, als je je ei kwijt zou willen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIJN277





Berichten: 36

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 augustus 2013, 14:15
 
Heel moeilijk onderwerp, wel moedige reacties.

Wat me in de hele discussie opvalt is dat er blijkbaar vaak (ook vanuit de kerkgemeenschap) veroordelend wordt gesproken over vrouwen (soms misschien ook mannen) die willen scheiden vanwege overspel van hun partner of vanwege mishandeling en nog meer verschrikkelijke gebeurtenissen. Maar hoe wordt er eigenlijk gedacht (ook door diezelfde kerkgemeenschap) over degene die binnen het huwelijk de echtbreker of mishandelaar is ? Nemen kerken en gemeenteleden ook dan, als het huwelijk nog in stand is, hun verantwoordelijkheid en spreken hem op zijn verkeerde gedrag aan (als het al bekend is wat er aan de hand is) ?
Of wacht men liever totdat de vernederde het initiatief heeft genomen tot echtscheiding en valt dan over elkaar heen om haar te veroordelen ?

Misschien is het nuttige uit deze discussie wel dat de vrouw die vanwege overspel of mishandeling wil scheiden niet degene is die de echtbreuk pleegt. Dat is de partner geweest die door overspel en liefdeloosheid reeds echtbreuk heeft gepleegd. Dat echtbreuk niet hetzelfde is als echtscheiding, is voor mij wel een eye-opener. Er is sprake van echtbreuk als er geen liefde voor de ander meer is. De Bijbel geeft de echtgenoten ook als opdracht om elkaar lief te hebben (broos vaatwerk).

Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: Ja, ik denk dat je ook na 2 echtscheidingen mag hertrouwen en de zegen van de Heere hierover mag vragen. Op voorwaarde (denk ik?) dat de echtscheiding een gevolg is van echtbreuk (mishandeling is dat ook) door de partner en hij/zij geen berouw toont en beterschap belooft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FAITH187





Berichten: 81

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 augustus 2013, 19:24
 
MARTIJN277 schreef:
Heel moeilijk onderwerp, wel moedige reacties.

Wat me in de hele discussie opvalt is dat er blijkbaar vaak (ook vanuit de kerkgemeenschap) veroordelend wordt gesproken over vrouwen (soms misschien ook mannen) die willen scheiden vanwege overspel van hun partner of vanwege mishandeling en nog meer verschrikkelijke gebeurtenissen. Maar hoe wordt er eigenlijk gedacht (ook door diezelfde kerkgemeenschap) over degene die binnen het huwelijk de echtbreker of mishandelaar is ? Nemen kerken en gemeenteleden ook dan, als het huwelijk nog in stand is, hun verantwoordelijkheid en spreken hem op zijn verkeerde gedrag aan (als het al bekend is wat er aan de hand is) ?
Of wacht men liever totdat de vernederde het initiatief heeft genomen tot echtscheiding en valt dan over elkaar heen om haar te veroordelen ?

Misschien is het nuttige uit deze discussie wel dat de vrouw die vanwege overspel of mishandeling wil scheiden niet degene is die de echtbreuk pleegt. Dat is de partner geweest die door overspel en liefdeloosheid reeds echtbreuk heeft gepleegd. Dat echtbreuk niet hetzelfde is als echtscheiding, is voor mij wel een eye-opener. Er is sprake van echtbreuk als er geen liefde voor de ander meer is. De Bijbel geeft de echtgenoten ook als opdracht om elkaar lief te hebben (broos vaatwerk).

Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: Ja, ik denk dat je ook na 2 echtscheidingen mag hertrouwen en de zegen van de Heere hierover mag vragen. Op voorwaarde (denk ik?) dat de echtscheiding een gevolg is van echtbreuk (mishandeling is dat ook) door de partner en hij/zij geen berouw toont en beterschap belooft.

Jouw reactie bemoedigt mij-en vele anderen met mij denk ik!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAANTJE839





Berichten: 2

BerichtGeplaatst: vrijdag 16 augustus 2013, 21:59
 
MARTIJN277 schreef:
Heel moeilijk onderwerp, wel moedige reacties.

Wat me in de hele discussie opvalt is dat er blijkbaar vaak (ook vanuit de kerkgemeenschap) veroordelend wordt gesproken over vrouwen (soms misschien ook mannen) die willen scheiden vanwege overspel van hun partner of vanwege mishandeling en nog meer verschrikkelijke gebeurtenissen. Maar hoe wordt er eigenlijk gedacht (ook door diezelfde kerkgemeenschap) over degene die binnen het huwelijk de echtbreker of mishandelaar is ? Nemen kerken en gemeenteleden ook dan, als het huwelijk nog in stand is, hun verantwoordelijkheid en spreken hem op zijn verkeerde gedrag aan (als het al bekend is wat er aan de hand is) ?
Of wacht men liever totdat de vernederde het initiatief heeft genomen tot echtscheiding en valt dan over elkaar heen om haar te veroordelen ?

Misschien is het nuttige uit deze discussie wel dat de vrouw die vanwege overspel of mishandeling wil scheiden niet degene is die de echtbreuk pleegt. Dat is de partner geweest die door overspel en liefdeloosheid reeds echtbreuk heeft gepleegd. Dat echtbreuk niet hetzelfde is als echtscheiding, is voor mij wel een eye-opener. Er is sprake van echtbreuk als er geen liefde voor de ander meer is. De Bijbel geeft de echtgenoten ook als opdracht om elkaar lief te hebben (broos vaatwerk).

Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: Ja, ik denk dat je ook na 2 echtscheidingen mag hertrouwen en de zegen van de Heere hierover mag vragen. Op voorwaarde (denk ik?) dat de echtscheiding een gevolg is van echtbreuk (mishandeling is dat ook) door de partner en hij/zij geen berouw toont en beterschap belooft.

Fijn een bemoedigende reactie te lezen! Dat doet mij persoonlijk goed, Thanks!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM368





Berichten: 134

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 19:55
 
FAITH187 schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar er staat ook in de Bijbel dat een man zijn vrouw als een broos vaatwerk moet behandelen. Wat moet je dan als vrouw doen als deze man niet wil veranderen, niet in therapie wil en ronduit gevaarlijk is? Moet je dan als vrouw je kapot laten maken? Ik kan mij niet voorstellen dat God dat wil...
Eerlijk vind ik dat er ongelofelijk hard geoordeeld wordt over gescheiden mensen. Zelf denk ik dat bepaalde teksten tot een dogma zijn verheven zonder dat mens echt nadenkt over wat zoiets in de praktijk betekent. Stel je wordt als vrouw mishandeld. Je vlucht het huis uit omdat je anders je leven niet zeker meer bent. Als we dan vanuit dit dogma denken, veroordelen wij de vrouw, niet alleen voor de scheiding, maar we veroordelen haar ook tot een leven zonder man. De man, die in mijn ogen de boosdoener is, gaat weer volledig vrijuit.

Het wordt tijd dat de kerk eens haar veroordelende houding laat varen en zich gaat bezighouden met datgene waar het echt om gaat, de mens in nood. Dogma's als deze zijn liefdeloos en veroordelend.


Laatst aangepast door
CHATULIEM368
op dinsdag 27 augustus 2013, 19:58
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FAITH187





Berichten: 81

BerichtGeplaatst: dinsdag 27 augustus 2013, 22:23
 
CHATULIEM368 schreef:
Eerlijk vind ik dat er ongelofelijk hard geoordeeld wordt over gescheiden mensen. Zelf denk ik dat bepaalde teksten tot een dogma zijn verheven zonder dat mens echt nadenkt over wat zoiets in de praktijk betekent. Stel je wordt als vrouw mishandeld. Je vlucht het huis uit omdat je anders je leven niet zeker meer bent. Als we dan vanuit dit dogma denken, veroordelen wij de vrouw, niet alleen voor de scheiding, maar we veroordelen haar ook tot een leven zonder man. De man, die in mijn ogen de boosdoener is, gaat weer volledig vrijuit.

Het wordt tijd dat de kerk eens haar veroordelende houding laat varen en zich gaat bezighouden met datgene waar het echt om gaat, de mens in nood. Dogma's als deze zijn liefdeloos en veroordelend.

Helemaal mee eens..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KLUS667





Berichten: 442

BerichtGeplaatst: woensdag 28 augustus 2013, 14:59
 
Een heel lief iemand zei tegen mij:
Het is de duivel die bezig is om gezinnen te ontwrichten. Na een scheiding kan God dat vervolgens weer gebruiken om karakters te vormen, te louteren en dus ook mensen weer bij elkaar brengen.

Dus God wil dit nieuwe gezin ook weer zegenen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: woensdag 28 augustus 2013, 15:36
 
KLUS667 schreef:
Een heel lief iemand zei tegen mij:
Het is de duivel die bezig is om gezinnen te ontwrichten. Na een scheiding kan God dat vervolgens weer gebruiken om karakters te vormen, te louteren en dus ook mensen weer bij elkaar brengen.

Dus God wil dit nieuwe gezin ook weer zegenen!

Ja mooi is dat he? Wat een geweldige God hebben wij. En hoeveel plannen er van ons ook mislukken God heeft altijd weer een plan b of c enz.
Hij verlangt er naar om ons genadig te zijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 4 van 5