ChristianMatch
 


Forum

Schrikbarende uitslag
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MIEK114





Berichten: 89

BerichtGeplaatst: maandag 5 april 2010, 10:44
 
Gisteren lag ik vroeg op bed. Ik keek tv, naar Miljoenenjacht waar de vraag werd gesteld aan een publiek met 430 mensen. Weet u wat er met Pasen gevierd wordt? Het publiek kon via stemkastjes kiezen tussen Ja en Nee. Het publiek werd gevraagd naar eer en geweten te antwoorden. Iedereen had inmiddels gestemd, Linda liep per steekproef naar een meneer en vroeg wat hij had geantwoord. Hij wist het wel, hij had op ja gedrukt, hij mocht het zeggen. Hij vierde de kruisiging van Jezus..fout en toch had hij ja gestemd.
109 mensen wisten het niet!!! Daar komen nog de mensen bij die het dus wel wisten maar fout dachten.
109 van de 430.
Ik schrok, hier gaat iets heel erg fout in Nederland, we sturen mensen zelfs naar Amerika om het goede nieuws te vertellen, een rijk welvarend land, terwijl in eigen land grofweg 25% van de volwassenen niet weet wat we vieren met Pasen.
Ik ben wakker... jij?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRACE585





Berichten: 1464

BerichtGeplaatst: maandag 5 april 2010, 13:03
 
MIEK114 schreef:
Gisteren lag ik vroeg op bed. Ik keek tv, naar Miljoenenjacht waar de vraag werd gesteld aan een publiek met 430 mensen. Weet u wat er met Pasen gevierd wordt? Het publiek kon via stemkastjes kiezen tussen Ja en Nee. Het publiek werd gevraagd naar eer en geweten te antwoorden. Iedereen had inmiddels gestemd, Linda liep per steekproef naar een meneer en vroeg wat hij had geantwoord. Hij wist het wel, hij had op ja gedrukt, hij mocht het zeggen. Hij vierde de kruisiging van Jezus..fout en toch had hij ja gestemd.
109 mensen wisten het niet!!! Daar komen nog de mensen bij die het dus wel wisten maar fout dachten.
109 van de 430.
Ik schrok, hier gaat iets heel erg fout in Nederland, we sturen mensen zelfs naar Amerika om het goede nieuws te vertellen, een rijk welvarend land, terwijl in eigen land grofweg 25% van de volwassenen niet weet wat we vieren met Pasen.
Ik ben wakker... jij?

hoi miek idd schrikbarend
blij dat ik ook wakker ben
Hij is waarlijk opgestaan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEA505





Berichten: 6

BerichtGeplaatst: donderdag 8 april 2010, 01:45
 
Heftig zeg ,
Misschien moeten we het goede nieuws maar eens in Nl brengen , aan de buren etc .
We hebben de wereld tenslotte wat te vertellen dat Jezus leeft !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HANS744





Berichten: 30

BerichtGeplaatst: donderdag 8 april 2010, 19:49
 
BEA505 schreef:
Heftig zeg ,
Misschien moeten we het goede nieuws maar eens in Nl brengen , aan de buren etc .
We hebben de wereld tenslotte wat te vertellen dat Jezus leeft !

ja hebben ons eigen land wat te zeggen en hoopen op een gezegende ned.zingtdag a.s.zaterdag.en hoopen dat iedereen het hoort later op tv .er gebeurt genoeg in eige land zo heb je de IZB die zomer dabar op de campings doen in eigen land
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 8 april 2010, 22:05
 
Ik heb niks tegen de Zending en Missie in derde wereldlanden maar Nederland is inmiddels wel een van de meest ontkerstende landen op aarde. Evangelisatie zou eerder hier plaats moeten vinden. En echt niet alleen in Amsterdam. Het Christendom heeft helaas wel een slechte naam bij veel mensen. Het imago is vaak van domheid, achterlijkheid, bekrompenheid en nu weer sexueel misbruik. Jammer.

Thomas, die Bonifacius toch wel kan waarderen.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 8 april 2010, 22:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILMA729





Berichten: 202

BerichtGeplaatst: vrijdag 9 april 2010, 01:16
 
We hebben eigenlijk de opdracht een voorbeeld te zijn, niet waar??? Juist als christenen hier in ons landje.

Ik denk wel eens, als ik ons christenen lees hier op het forum, waarom "bekvechten" we elkaar de tent uit soms, terwijl we zoveel gemeen hebben samen ?

Dat is niet bepaald een groep mensen in onze samenleving waar je als niet-christen jaloers op kan zijn toch???

De pkn wilde samenwerken, samen geloven, samen doen, met behoud van verscheidenheid in beleven en uitvoeren.
En toch bracht dat rechtszaken met zich mee, gevechten om kerkgebouwen enz.

Is dat aantrekkelijk voor mensen die kennis maken met het geloof???
Dit alles stoot eerder af denk ik, geeft aanleiding tot afwijzen en afgunst.
Hoe straal je een goed beeld uit van wat wij ervaren ?

Ik denk dat dat liefde is, voor de anders denkenden. Enm in die liefde moet je heeel voorzichtig zijn met je oordeel, ook al denk en zie je het anders dan die man/vrouw die God niet kent. Daar begint het zaad neerleggen tot een groter geloof.

Ik schrik trouwens niet van het feit dat veel mensen niet weten waar het met pasen in wezen om gaat, ik merk dat al jaren bij de kinderen. Zij krijgen mee dat pasen een feest is van de paashaas die eieren verstopt, dat horen ze van hun ouders.
Ik ga niet zeggen, dat is fout, ik vertel wel waar het met pasen om gaat, probeer het uit te leggen, en hoop dat ik daarmee een zaadje leg, dat, wie weet door Gods hand ooit gaat groeien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DENNISS669





Berichten: 106

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 april 2010, 15:17
 
WILMA729 schreef:
We hebben eigenlijk de opdracht een voorbeeld te zijn, niet waar??? Juist als christenen hier in ons landje.

Ik denk wel eens, als ik ons christenen lees hier op het forum, waarom "bekvechten" we elkaar de tent uit soms, terwijl we zoveel gemeen hebben samen ?

Dat is niet bepaald een groep mensen in onze samenleving waar je als niet-christen jaloers op kan zijn toch???

De pkn wilde samenwerken, samen geloven, samen doen, met behoud van verscheidenheid in beleven en uitvoeren.
En toch bracht dat rechtszaken met zich mee, gevechten om kerkgebouwen enz.

Is dat aantrekkelijk voor mensen die kennis maken met het geloof???
Dit alles stoot eerder af denk ik, geeft aanleiding tot afwijzen en afgunst.
Hoe straal je een goed beeld uit van wat wij ervaren ?

Ik denk dat dat liefde is, voor de anders denkenden. Enm in die liefde moet je heeel voorzichtig zijn met je oordeel, ook al denk en zie je het anders dan die man/vrouw die God niet kent. Daar begint het zaad neerleggen tot een groter geloof.

Ik schrik trouwens niet van het feit dat veel mensen niet weten waar het met pasen in wezen om gaat, ik merk dat al jaren bij de kinderen. Zij krijgen mee dat pasen een feest is van de paashaas die eieren verstopt, dat horen ze van hun ouders.
Ik ga niet zeggen, dat is fout, ik vertel wel waar het met pasen om gaat, probeer het uit te leggen, en hoop dat ik daarmee een zaadje leg, dat, wie weet door Gods hand ooit gaat groeien.

Over twee dingen wil ik graag even wat kwijt.
Ten eerste: Het is niet zo dat de kerk al lang pasen vierde en dat daarna door commercie de paashaas, de eieren en de paastakken erbij gekomen zijn. Het feest van de lente werd al in babylonische tijden gevierd, en verwelkomde de opkomst van nieuw leven in de natuur. Degelijke informatie is voor iedereen hierover te vinden op onder andere wikipedia. Dat de paasdatum altijd wisselt heeft hier ook mede zijn oorsprong in. Net als met andere feestdagen was er vaak al lang en bepaald heidens gebruik/geloof wat is samengegaan met een christelijke feestdag. Weet dus wat je zegt als je terug wilt naar de oorspronkelijke betekenis van o.a. kerst en pasen. Tuurlijk kunnen wij onze aandacht richten op het aspect van ons geloof, en dat is goed, maar draai het niet om en denk dat het iets nieuws is dat mensen eerder aan de paashaas dan aan Jezus opstanding denken.
Ten tweede: Naar mijn mening hebben veel kerken de hoop of verwachting dat het heilige leven van de kerkgangers andere mensen tot Jezus zou aantrekken. Met als gevolg dat de meeste ongelovigen de kerk als hypocriet en afwijzend ervaren, omdat men bang is aan allerlei leefregels te moeten voldoen om als een "goede christen" gezien te worden. Bij deze kerken is vergeving en genade niet de boodschap, alleen het begin, daarna begint het gevecht met je leven op orde krijgen om een goed heilig christelijk leven te leiden. Zodra de aandacht van de kerk weer uitgaat naar het vertellen van het goede nieuws van vergeving, zet je de deur open voor iedereen die zich tot dan toe beoordeeld en veroordeeld voelde door de "heilige" christenen. Ik denk dat het goed is dat kerken leeglopen. Sommige zouden wat mij betreft mogen ophouden te bestaan. Een slechte boom brengt geen goede vruchten voort, en slechte kerk loopt niet vol met mensen. Volgens mij is het zo simpel. Is er niet gewoon een reden dat kerken leeglopen? Eentje die ze in die kerken zelf echt niet doorhebben? Ik denk dat ze oprecht zouden willen dat er meer mensen tot (hun) geloof kwamen, maar oprecht niet weten waarom het ze maar niet lukt om aantrekkelijk te zijn. Maar, elke kerk stelt teleur, zolang je naar de mensen in de kerk gaat kijken. De enige kerk die nooit teleurstelt is er een die alle aandacht op Jezus richt, vanuit Hem alles verwacht en waar mensen elkaar inderdaad, zoals je schreef Wilma, in liefde benaderen. Maar niet om achter die mantel der liefde ondertussen een wetboek te hanteren, maar een mantel der liefde die is geweven in genade.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEK114





Berichten: 89

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 april 2010, 23:49
 
Dennis ik kan me helemaal vinden in wat je schrijft.
Dank je wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DENNISS669





Berichten: 106

BerichtGeplaatst: dinsdag 13 april 2010, 23:59
 
MIEK114 schreef:
Dennis ik kan me helemaal vinden in wat je schrijft.
Dank je wel.

Graag gedaan hoor Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILMA729





Berichten: 202

BerichtGeplaatst: woensdag 14 april 2010, 00:50
 
Ik ben bekend met de betekenis en de herkomst van het paasfeest, zoals niet christenen dat vieren. Ook met de reden van elk jaar weer en andere datum.
Waar het mij om gaat als ik kinderen tijdens een godsdienstles vraag naar de betekenis die christenen eraan geven, is dat ik me geroepen voel om de Bijbelse feiten bij hun neer te leggen en deze kennis over te dragen.

Dat het insituut kerk een verkeerd voorbeeld zou geven, dat zie je als je weet wat er soms speelt bij de kerken onderling.
Maar ik spreek voor mezelf, en niet vanuit een kerkelijke stroming of de wettisch denken van sommeige stromingen.

Ik zie het als mijn opdracht om een lichtend licht te zijn. Om iets uit te stralen, dat anderen nieuwschierig maakt.
Niet een heilige die een berg regels met zich meezeult, maar als een mens die ook haar fouten heeft.
Jezelf beter achten dan een ander is kwalijk, en dat zie je zo vaak binnen de grote verscheidenheid van geloofsgroepen in ons land, of laat ik het dichter bij houden, hier op het forum.

Ik durf niet te zeggen dat wie dan ook, uit welke kerkelijke gemeenschap dan ook, een foute manier van geloofsbeleving heeft.
Ik ben het soms echt totaal niet eens met de manier waarop anderen de bijbel uitleggen, maar ik ga er wel vanuit dat die ander het oprecht meent.
op zijn/haar manier ook een band heeft met God.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DENNISS669





Berichten: 106

BerichtGeplaatst: woensdag 14 april 2010, 13:01
 
WILMA729 schreef:
Ik ben bekend met de betekenis en de herkomst van het paasfeest, zoals niet christenen dat vieren. Ook met de reden van elk jaar weer en andere datum.
Waar het mij om gaat als ik kinderen tijdens een godsdienstles vraag naar de betekenis die christenen eraan geven, is dat ik me geroepen voel om de Bijbelse feiten bij hun neer te leggen en deze kennis over te dragen.

Dat het insituut kerk een verkeerd voorbeeld zou geven, dat zie je als je weet wat er soms speelt bij de kerken onderling.
Maar ik spreek voor mezelf, en niet vanuit een kerkelijke stroming of de wettisch denken van sommeige stromingen.

Ik zie het als mijn opdracht om een lichtend licht te zijn. Om iets uit te stralen, dat anderen nieuwschierig maakt.
Niet een heilige die een berg regels met zich meezeult, maar als een mens die ook haar fouten heeft.
Jezelf beter achten dan een ander is kwalijk, en dat zie je zo vaak binnen de grote verscheidenheid van geloofsgroepen in ons land, of laat ik het dichter bij houden, hier op het forum.

Ik durf niet te zeggen dat wie dan ook, uit welke kerkelijke gemeenschap dan ook, een foute manier van geloofsbeleving heeft.
Ik ben het soms echt totaal niet eens met de manier waarop anderen de bijbel uitleggen, maar ik ga er wel vanuit dat die ander het oprecht meent.
op zijn/haar manier ook een band heeft met God.

Een mooie reactie Wilma, die ik met je deel! Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: woensdag 14 april 2010, 14:04
 
MIEK114 schreef:
Gisteren lag ik vroeg op bed. Ik keek tv, naar Miljoenenjacht waar de vraag werd gesteld aan een publiek met 430 mensen. Weet u wat er met Pasen gevierd wordt? Het publiek kon via stemkastjes kiezen tussen Ja en Nee. Het publiek werd gevraagd naar eer en geweten te antwoorden. Iedereen had inmiddels gestemd, Linda liep per steekproef naar een meneer en vroeg wat hij had geantwoord. Hij wist het wel, hij had op ja gedrukt, hij mocht het zeggen. Hij vierde de kruisiging van Jezus..fout en toch had hij ja gestemd.
109 mensen wisten het niet!!! Daar komen nog de mensen bij die het dus wel wisten maar fout dachten.
109 van de 430.
Ik schrok, hier gaat iets heel erg fout in Nederland, we sturen mensen zelfs naar Amerika om het goede nieuws te vertellen, een rijk welvarend land, terwijl in eigen land grofweg 25% van de volwassenen niet weet wat we vieren met Pasen.
Ik ben wakker... jij?

De kruisiging van Jezus vieren, ik weet natuurlijk niet waarom hij dat zei... maar denk wel dat er mensen zijn die zich christenen noemen en twijfelen aan de opstanding van Jezus.
De kruisiging is nog te bewijzen, maar met de opstanding wordt dat een heel ander verhaal... niet te bewijzen, maar een geloven !!


WILMA729 schreef:
We hebben eigenlijk de opdracht een voorbeeld te zijn, niet waar??? Juist als christenen hier in ons landje.

Ik denk wel eens, als ik ons christenen lees hier op het forum, waarom "bekvechten" we elkaar de tent uit soms, terwijl we zoveel gemeen hebben samen ?

Dat is niet bepaald een groep mensen in onze samenleving waar je als niet-christen jaloers op kan zijn toch???

De pkn wilde samenwerken, samen geloven, samen doen, met behoud van verscheidenheid in beleven en uitvoeren.
En toch bracht dat rechtszaken met zich mee, gevechten om kerkgebouwen enz.

Is dat aantrekkelijk voor mensen die kennis maken met het geloof???
Dit alles stoot eerder af denk ik, geeft aanleiding tot afwijzen en afgunst.
Hoe straal je een goed beeld uit van wat wij ervaren ?

Ik denk dat dat liefde is, voor de anders denkenden. Enm in die liefde moet je heeel voorzichtig zijn met je oordeel, ook al denk en zie je het anders dan die man/vrouw die God niet kent. Daar begint het zaad neerleggen tot een groter geloof.

Ik schrik trouwens niet van het feit dat veel mensen niet weten waar het met pasen in wezen om gaat, ik merk dat al jaren bij de kinderen. Zij krijgen mee dat pasen een feest is van de paashaas die eieren verstopt, dat horen ze van hun ouders.
Ik ga niet zeggen, dat is fout, ik vertel wel waar het met pasen om gaat, probeer het uit te leggen, en hoop dat ik daarmee een zaadje leg, dat, wie weet door Gods hand ooit gaat groeien.


Ik hoorde van huis uit bij de gereformeerd (syn.) kerk... maar kon me daar op een gegeven moment niet meer in vinden, vond die niet meer bijbelvast, ben daarom (toen ik op kamers ging wonen) bij die kerk vertrokken en heb toen op m'n 21ste een andere kerk gezocht.
Toen al merkte ik dat ik me niet kon vinden in bepaalde dingen en dat de bijbel steeds meer in twijfel werd getrokken... dingen die bewezen moesten worden en niet meer zozeer onderzoeken wat God erover zegt.

De gereformeerd (syn.) kerk van toen is nu PKN, maar PKN is veel breder en kent gelukkig kerken die wel bijbelvast zijn.
Mijn punt is: Neem je nu een kerk die gaat twijfelen aan de opstanding van Jezus, waar is die hele kerk dan goed voor ? Dan mis je mijns inziens een wezenlijk stuk uit je christen zijn... Juist de opstanding van Jezus geeft ons mensen een nieuw perspectief... het blijft niet bij het oude, maar we mogen uitzien naar een beter deel !! ... en tot die tijd mogen we vertrouwen dat we Gods kracht ervaren, daar Jezus ons met God weer heeft verzoend.


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op woensdag 14 april 2010, 14:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: woensdag 14 april 2010, 15:29
 
DENNISS669 schreef:
Over twee dingen wil ik graag even wat kwijt.

Ik denk dat het goed is dat kerken leeglopen. Sommige zouden wat mij betreft mogen ophouden te bestaan. Een slechte boom brengt geen goede vruchten voort, en slechte kerk loopt niet vol met mensen.

Dit meen je toch niet, Denniss? Dat het goed is dat kerken leeglopen?

Kerken hebben de laatste 15 jaar geprobeerd om - ieder op hun manier - aantrekkelijk te zijn voor mensen die het zo zeker niet meer weten.
Dat is een hele opgave in deze tijd van individualisme en onverschillig- heid. Sommige plaatselijke gemeenten hebben een beetje succes in de strijd tegen de leegloop, andere juist niet. De leegloop van kerken maakt dat mensen zich machteloos voelen i.p.v. zich uitgedaagd voelen om een verstofte prediking nieuw leven in te blazen.
Eerlijk gezegd vind ik het anno 2010 echt niet kunnen om de kerken een trap na te geven door te zeggen dat het goed is dat ze leeglopen.....

In deze tijd zou men de veelgeplaagde kerkbesturen en predikanten beter een hart onder de riem steken en steunen waar men maar kan.
Dáár hebben we tenminste iets aan. Alle goede initiatieven om het Evangelie te verkondigen moeten worden gesteund, vind ik. Dáár hebben zowel kerkgangers als buitenkerkelijken iets aan.
Als het dan toch niet meer lukt om méér kerkgangers binnen te krijgen, dan vind ik dat men de overgebleven mensen moet bemoedigen. Een stelling als "het is goed dat kerken leeglopen" doet alleen maar intense pijn, het voelt aan als een keiharde schop in de maag.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 14 april 2010, 22:12
 
ARJAN007 schreef:
Alle goede initiatieven om het Evangelie te verkondigen moeten worden gesteund, vind ik.
Als ze daar eens een keer mee zouden beginnen Arjan, dan zou het al een stuk beter zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 14 april 2010, 22:16
 
CHATULIEM619 schreef:
Als ze daar eens een keer mee zouden beginnen Arjan, dan zou het al een stuk beter zijn.

Verbeter de wereld... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 14 april 2010, 22:22
 
CHATULIEM619 schreef:
Als ze daar eens een keer mee zouden beginnen Arjan, dan zou het al een stuk beter zijn.



Er zijn kerken die dat doen.. die staan zaterdags ergens op de markt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 14 april 2010, 22:35
 
MARISKA601 schreef:
Er zijn kerken die dat doen.. die staan zaterdags ergens op de markt.
Meestal lopen juist die kerken niet leeg.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: woensdag 14 april 2010, 23:23
 
HENK710 schreef:
Verbeter de wereld... Knipoog smiley


En Henk begint ..... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 14 april 2010, 23:28
 
CHATULIEM619 schreef:
Meestal lopen juist die kerken niet leeg.



1 ding weet ik, men huppelt van de ene kerk naar de andere.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: woensdag 14 april 2010, 23:54
 
MARISKA601 schreef:
1 ding weet ik, men huppelt van de ene kerk naar de andere.


Dan zijn ze in elk geval vrolijk Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: donderdag 15 april 2010, 09:13
 
CROSSROAD317 schreef:
Dan zijn ze in elk geval vrolijk Clown smiley




Als ik sommige mensen zie kijken...

daar word ik niet vrolijk van.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: donderdag 15 april 2010, 09:35
 
Kerken die leeg lopen, zouden bij zichzelf te rade moeten gaan,
wat de reden is van de terugloop.

Als in een gemeente 10 mensen zich zullen ontrekken, krijg je misschien
10 verschillende antwoorden.

Hoeveel van die 10 mensen sluiten zich aan bij een andere gemeente?
Hoeveel van die 10 mensen gaan helemaal niet meer naar de kerkdiensten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARIEN982





Berichten: 920

BerichtGeplaatst: donderdag 15 april 2010, 10:04
 
ARJAN007 schreef:
Dit meen je toch niet, Denniss? Dat het goed is dat kerken leeglopen?

Kerken hebben de laatste 15 jaar geprobeerd om - ieder op hun manier - aantrekkelijk te zijn voor mensen die het zo zeker niet meer weten.
Dat is een hele opgave in deze tijd van individualisme en onverschillig- heid. Sommige plaatselijke gemeenten hebben een beetje succes in de strijd tegen de leegloop, andere juist niet. De leegloop van kerken maakt dat mensen zich machteloos voelen i.p.v. zich uitgedaagd voelen om een verstofte prediking nieuw leven in te blazen.
Eerlijk gezegd vind ik het anno 2010 echt niet kunnen om de kerken een trap na te geven door te zeggen dat het goed is dat ze leeglopen.....

In deze tijd zou men de veelgeplaagde kerkbesturen en predikanten beter een hart onder de riem steken en steunen waar men maar kan.
Dáár hebben we tenminste iets aan. Alle goede initiatieven om het Evangelie te verkondigen moeten worden gesteund, vind ik. Dáár hebben zowel kerkgangers als buitenkerkelijken iets aan.
Als het dan toch niet meer lukt om méér kerkgangers binnen te krijgen, dan vind ik dat men de overgebleven mensen moet bemoedigen. Een stelling als "het is goed dat kerken leeglopen" doet alleen maar intense pijn, het voelt aan als een keiharde schop in de maag.......

Ik ben het helemaal met je eens Arjan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: donderdag 15 april 2010, 14:49
 
MARISKA601 schreef:
Als ik sommige mensen zie kijken...

daar word ik niet vrolijk van.


Dan huppelen die vast ook niet ..... Clown smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARIENNEZ498





Berichten: 125

BerichtGeplaatst: zaterdag 17 april 2010, 23:29
 
DENNISS669 schreef:
Over twee dingen wil ik graag even wat kwijt.
Ten eerste: Het is niet zo dat de kerk al lang pasen vierde en dat daarna door commercie de paashaas, de eieren en de paastakken erbij gekomen zijn. Het feest van de lente werd al in babylonische tijden gevierd, en verwelkomde de opkomst van nieuw leven in de natuur. Degelijke informatie is voor iedereen hierover te vinden op onder andere wikipedia. Dat de paasdatum altijd wisselt heeft hier ook mede zijn oorsprong in. Net als met andere feestdagen was er vaak al lang en bepaald heidens gebruik/geloof wat is samengegaan met een christelijke feestdag. Weet dus wat je zegt als je terug wilt naar de oorspronkelijke betekenis van o.a. kerst en pasen. Tuurlijk kunnen wij onze aandacht richten op het aspect van ons geloof, en dat is goed, maar draai het niet om en denk dat het iets nieuws is dat mensen eerder aan de paashaas dan aan Jezus opstanding denken.
Ten tweede: Naar mijn mening hebben veel kerken de hoop of verwachting dat het heilige leven van de kerkgangers andere mensen tot Jezus zou aantrekken. Met als gevolg dat de meeste ongelovigen de kerk als hypocriet en afwijzend ervaren, omdat men bang is aan allerlei leefregels te moeten voldoen om als een "goede christen" gezien te worden. Bij deze kerken is vergeving en genade niet de boodschap, alleen het begin, daarna begint het gevecht met je leven op orde krijgen om een goed heilig christelijk leven te leiden. Zodra de aandacht van de kerk weer uitgaat naar het vertellen van het goede nieuws van vergeving, zet je de deur open voor iedereen die zich tot dan toe beoordeeld en veroordeeld voelde door de "heilige" christenen. Ik denk dat het goed is dat kerken leeglopen. Sommige zouden wat mij betreft mogen ophouden te bestaan. Een slechte boom brengt geen goede vruchten voort, en slechte kerk loopt niet vol met mensen. Volgens mij is het zo simpel. Is er niet gewoon een reden dat kerken leeglopen? Eentje die ze in die kerken zelf echt niet doorhebben? Ik denk dat ze oprecht zouden willen dat er meer mensen tot (hun) geloof kwamen, maar oprecht niet weten waarom het ze maar niet lukt om aantrekkelijk te zijn. Maar, elke kerk stelt teleur, zolang je naar de mensen in de kerk gaat kijken. De enige kerk die nooit teleurstelt is er een die alle aandacht op Jezus richt, vanuit Hem alles verwacht en waar mensen elkaar inderdaad, zoals je schreef Wilma, in liefde benaderen. Maar niet om achter die mantel der liefde ondertussen een wetboek te hanteren, maar een mantel der liefde die is geweven in genade.

Beste Denniss, graag zou ik willen reageren op het tweede punt uit jouw bijdrage, het is misschien niet zo snel...maar ik moest er even over nadenken voordat ik mijn gedachten op papier kon zetten.
Ik begrijp je wanneer je zegt: 'laat de kerken maar leeglopen...' Volgens mij doel je nu alleen op het feit dat er véél, veels te veel regels zijn binnen de kerk die het ware Evangelie in de weg staan. Zeg ik het zo goed? Ik krijg zélf ook soms het gevoel dat het belangrijker is bij 'die en die club' te horen en te doen wat men dáár zegt, dan te luisteren naar God's woord! En ook ik 'steiger' hiervan!
Ik heb jarenlang gedacht dat er geen plaats voor mij was binnen de kerk. Als buitenkerkelijke, op 20 jarige leeftijd tot geloof gekomen, kijk ik anders tegen het 'kerkewerk' aan dan degene die binnen deze gemeente zijn opgegroeid. Ik voelde me een buitenbeentje, een 'curiositeit'..om het zo maar te zeggen. Ik verzette me tegen het hele gebeuren binnen de kerk...en bleef er wég. Totdat...er een gesprek ontstond met één van de gemeenteleden, en daarna met een ánder gemeentelid...en toen kwam er nóg één...en allemaal ontkrachtte zij mijn vooroordeel tegen de kerkgemeenschap! Ze hadden me nooit veroordeeld en JA! ik mocht wel zijn wie ik ben! En er is wel dégelijk binnen de kerk hónger naar het ware Evangelie...Dus toen ik nog eens goed keek...zag ik dat IK degene was met een vooroordeel...en niet zij. Hun boodschap was duidelijk: 'we hebben jou, Ariënne, nodig!
Wat ik met dit verhaal wil zeggen is dit: wanneer je, met een open hart en ópen geloof naar mensen toegaat, blijkt er meer mogelijk te zijn dan verwacht, zelfs binnen de traditionele kerk. Geef 'ze' daarom nog niet op, Denniss! Ik had dat ook gedaan...maar ben er op teruggekomen.
Het is niet de zaak binnen de regels van de 'club' te passen...maar om jezelf te blijven en zó, met elkaar, een gemeente levend te houden! Dus ook een taak voor degene die 'zijn binnengehaald'!!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LAURENS814





Berichten: 83

BerichtGeplaatst: maandag 26 april 2010, 20:58
 
MIEK114 schreef:
Gisteren lag ik vroeg op bed. Ik keek tv, naar Miljoenenjacht waar de vraag werd gesteld aan een publiek met 430 mensen. Weet u wat er met Pasen gevierd wordt? Het publiek kon via stemkastjes kiezen tussen Ja en Nee. Het publiek werd gevraagd naar eer en geweten te antwoorden. Iedereen had inmiddels gestemd, Linda liep per steekproef naar een meneer en vroeg wat hij had geantwoord. Hij wist het wel, hij had op ja gedrukt, hij mocht het zeggen. Hij vierde de kruisiging van Jezus..fout en toch had hij ja gestemd.
109 mensen wisten het niet!!! Daar komen nog de mensen bij die het dus wel wisten maar fout dachten.
109 van de 430.
Ik schrok, hier gaat iets heel erg fout in Nederland, we sturen mensen zelfs naar Amerika om het goede nieuws te vertellen, een rijk welvarend land, terwijl in eigen land grofweg 25% van de volwassenen niet weet wat we vieren met Pasen.
Ik ben wakker... jij?

Wanneer de Paus het Urbi et Orbi uitspreekt met pasen, hebben mensen dan echt niet in de gaten dat het gaat om een christelijk feest?
Of is katholiek tegewoordig niet christelijk meer? Je zou het haast denken met al die pedofielen in het vaticaan.. Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1