ChristianMatch
 


Forum

opwekkingsliederen ok?
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: woensdag 23 juni 2010, 07:45
 
EVA685 schreef:
Helaas passen wij niet allemaal in 1 kerk Smiley die vol vragen zit

openb 21 : 1 Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij, en de zee is er niet meer. 2 Toen zag ik de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, uit de hemel neerdalen, bij God vandaan. Ze was als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man en hem opwacht. 3 Ik hoorde een luide stem vanaf de troon, die uitriep: ‘Gods woonplaats is onder de mensen, hij zal bij hen wonen. Zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal als hun God bij hen zijn. 4 Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij.’
5 Hij die op de troon zat zei: ‘Alles maak ik nieuw!’
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARIN303





Berichten: 1230

BerichtGeplaatst: woensdag 23 juni 2010, 19:32
 
JONATHAN890 schreef:
openb 21 : 1 Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij, en de zee is er niet meer. 2 Toen zag ik de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, uit de hemel neerdalen, bij God vandaan. Ze was als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man en hem opwacht. 3 Ik hoorde een luide stem vanaf de troon, die uitriep: ‘Gods woonplaats is onder de mensen, hij zal bij hen wonen. Zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal als hun God bij hen zijn. 4 Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij.’
5 Hij die op de troon zat zei: ‘Alles maak ik nieuw!’


Heb onmiddellijk dat opwekkingslied in mn hoofd ( of kwam het uit het Liedboek Twijfelende smiley )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIANNE866





Berichten: 58

BerichtGeplaatst: donderdag 24 juni 2010, 20:49
 
is het eigenlijk niet mooi dat er voor elk wat wils is?
dat er voor de liefhebbers van Joh. de heer liederen zijn, voor de liefhebbers van Glorie klokken voor de liefhebbers van Opwekkingsliederen?

wat nog mooier is?

dat we straks niets anders zullen doen dan God loven en prijzen.... Lachende smiley

en persoonlijk?

er zijn opwekkingliederen die me enorm raken en steunen en me laten weten waar het om gaat, liederen die me ontroeren, heel diep raken...

maar ook liederen van Joh de Heer mag ik graag zingen en kan ik dezelfde beleving hebben als bij het zingen van opwekkingsliederen..
zoals al eerder gezegd ik denk dat het hem ook zit in het zingen met je hart...

en als het woord "ik" in de tekst voor komt is het op dat moment even tussen God en mij bijv de tekst:"IK wil zingen van MIJN Heiland" dat zijn woorden die het heel persoonlijk (kunnen) maken waardoor het zo dichtbij komt en het ook zo persoonlijk maakt...
of:
"MIJN Jezus IK hou van U IK noem U MIJN vriend".
En het kan mij ook enorm raken als ik zing: " Op die heuvel daarginds"
wat een tekst en wat een betekenis...

dus geniet van wat je zingt, zing met je hart.... en maak er God groot mee
Lachende smiley Lachende smiley

Marianne
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARIN303





Berichten: 1230

BerichtGeplaatst: donderdag 24 juni 2010, 20:57
 
Ik ben het helemaal met je eens, Marianne.
Zelf is 1 van mijn favoriete opwekkingsliederen; de kracht van Uw liefde
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIANNE866





Berichten: 58

BerichtGeplaatst: donderdag 24 juni 2010, 21:08
 
CARIN303 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens, Marianne.
Zelf is 1 van mijn favoriete opwekkingsliederen; de kracht van Uw liefde

mooi nummer is dat he?
is ook 1 van mijn favorieten,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PIEKIE042





Berichten: 141

BerichtGeplaatst: zondag 26 september 2010, 09:17
 
een paar opwekkings liederen vind ik wel leuk...
heeeel veeeeel werken op je gevoel...en moet er een x of tig gezongen worden...
dan hou ik allang mijn klep..
ik wil niet in die sfeer komen...

de woorden vind ik soms ook niet veel zeggend...
maar!!! er zitten ook hele fijne liederen tussen.. Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETER551





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: zondag 7 november 2010, 16:34
 
TESSYBEAR731 schreef:
Ik vind opwekkingsliederen ontzettend mooi!

* Juist, omdat ze in "normale bewoordingen" geschreven zijn en je dus daadwerkelijk wéét wat je zingt...
* Ze door die makkelijke woorden ook heel laagdrempelig zijn; iedereen begrijpt ze, en kan ze makkelijk mee zingen...
*Ze alles behalve oppervlakkig zijn! De meeste liederen die mij na aan het hart liggen zijn opwekkingsliederen..zoals "De kracht van Uw liefde"...


De term mens-emotioneel een negatieve lading geven vind ik een beetje raar Twijfelende smiley...het gaat er toch juist om dat liederen die de Heer prijzen ons juist in ons mensenhart raken, zodat we bewogen worden door Zijn liefde die al ons verstand én gevoel te boven gaat?
Ieder zijn meug, de traditionele liederen zijn ook héél mooi, maar ik heb zelf de ervaring dat men toch wel bekend moet zijn met al die traditionele woorden om ze ook te kunnen waarderen. Bij opwekkingsliederen is dit juist niet het geval, waardoor iemand die (nog) helemaal niet zo bekend is met God en het christendom ze ook begrijpt en kan waarderen Knipoog smiley

Ik ben het hier mee eens,zoals je aan mijn profiel kan zien werdt ik destijds geraakt,en nu ik ook die muziek luister, is heel bijzonder en ik geniet ervan. Ik zie het als een vorm van aanbidding met God.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: zondag 7 november 2010, 17:15
 
verwijdert door mezelf

Laatst aangepast door
ANITA324
op maandag 8 november 2010, 22:50
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: zondag 7 november 2010, 20:08
 
MARIANNE866 schreef:
is het eigenlijk niet mooi dat er voor elk wat wils is?
dat er voor de liefhebbers van Joh. de heer liederen zijn, voor de liefhebbers van Glorie klokken voor de liefhebbers van Opwekkingsliederen?

wat nog mooier is?

dat we straks niets anders zullen doen dan God loven en prijzen.... Lachende smiley

en persoonlijk?

er zijn opwekkingliederen die me enorm raken en steunen en me laten weten waar het om gaat, liederen die me ontroeren, heel diep raken...

maar ook liederen van Joh de Heer mag ik graag zingen en kan ik dezelfde beleving hebben als bij het zingen van opwekkingsliederen..
zoals al eerder gezegd ik denk dat het hem ook zit in het zingen met je hart...

en als het woord "ik" in de tekst voor komt is het op dat moment even tussen God en mij bijv de tekst:"IK wil zingen van MIJN Heiland" dat zijn woorden die het heel persoonlijk (kunnen) maken waardoor het zo dichtbij komt en het ook zo persoonlijk maakt...
of:
"MIJN Jezus IK hou van U IK noem U MIJN vriend".
En het kan mij ook enorm raken als ik zing: " Op die heuvel daarginds"
wat een tekst en wat een betekenis...

dus geniet van wat je zingt, zing met je hart.... en maak er God groot mee
Lachende smiley Lachende smiley

Marianne

sorry hoor maar ik ben geen robotje...
Ik zou het prettiger vinden als je voor jezelf spreekt in plaats van die "wij" vorm te gebruiken.


Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op zondag 7 november 2010, 20:10
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: zondag 7 november 2010, 20:21
 
SUSANNAH475 schreef:
sorry hoor maar ik ben geen robotje...
Ik zou het prettiger vinden als je voor jezelf spreekt in plaats van die "wij" vorm te gebruiken.

Er is toch niks mooiers dat we eens, niet alleen maar met z'n allen, Hem zullen loven en prijzen?

Volgens mij schrijft Marianne haar reactie, zoals ik het lees, vooral in de ik-vorm.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: zondag 7 november 2010, 20:25
 
MARIJAN072 schreef:
Er is toch niks mooiers dat we eens, niet alleen maar met z'n allen, Hem zullen loven en prijzen?

Volgens mij schrijft Marianne haar reactie, zoals ik het lees, vooral in de ik-vorm.

Ik bedoelde die ene zin waar ik de "we" expres vetgedrukt heb staan.
Jij vind dat er niks mooiers is dan dat en ik vind dat alleen maar mooi voor je, mij geeft dat alleen maar een angstgevoel...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: zondag 7 november 2010, 22:00
 
SUSANNAH475 schreef:
Ik bedoelde die ene zin waar ik de "we" expres vetgedrukt heb staan.
Jij vind dat er niks mooiers is dan dat en ik vind dat alleen maar mooi voor je, mij geeft dat alleen maar een angstgevoel...




Ik zie er niks angstigs in dat we in het eeuwige leven God mogen toezingen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: zondag 7 november 2010, 22:28
 
MARISKA601 schreef:
Ik zie er niks angstigs in dat we in het eeuwige leven God mogen toezingen.

En dat is precies wat ik eerder miste Mariska, mogen toezingen klinkt mijns inziens een stuk minder dwangmatig dan "dat we dat zouden doen"
Ik zal nog ff toevoegen dat ik soms moeite heb om om te gaan met de mening van een ander... heb hierbij echt hulp nodig, maar God weet waar...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: zondag 7 november 2010, 22:40
 
SUSANNAH475 schreef:
En dat is precies wat ik eerder miste Mariska, mogen toezingen klinkt mijns inziens een stuk minder dwangmatig dan "dat we dat zouden doen"
Ik zal nog ff toevoegen dat ik soms moeite heb om om te gaan met de mening van een ander... heb hierbij echt hulp nodig, maar God weet waar...



De mening van een ander hoeft de jouwe niet te zijn.
En jouw mening is voor jouw waardevol, en hoeft dat niet te zijn voor een ander.


Laatst aangepast door
MARISKA601
op zondag 7 november 2010, 22:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 09:27
 
ANITA324 schreef:
“Gevoelens gedreven” christenen

Over geloof, feiten en gevoelens in het christenleven


door Lawrence A. DeBruyn, http://guardinghisflock.com/
Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV)
Vertaling, plaatje en voetnoten door M.V.

Onze maatschappij is passioneel. We hebben sterke gevoelens met betrekking tot politiek, religie en andere zaken. Frequent hoor ik mensen zeggen dat zij echt “gepassioneerd” zijn door dit of dat.
Al tientallen jaren nu is het gevoel gaan domineren in de wijze waarop onze cultuurmensen naar het leven kijken. Mensen bepalen de deugdelijkheid van dingen niet op basis van dat ze goed of fout zijn, maar veeleer op basis van dat zij zichzelf daar goed of slecht bij voelen.

Joel Osteen doet mensen zich goed voelen bij wat hij brengt.
Met zijn boodschap “hope and change” deed Barack Obama hetzelfde tijdens zijn verkiezingscampagne, en werd president van de Verenigde Staten. Dit is de manier van doen in de hedendaagse cultuur, en ik vrees dat dit ook de manier van doen is geworden van cultuur-gedreven christenen die zijn opgegaan in de hedendaagse manier van kerk houden. Veel christenen bepalen het goed of fout zijn van iets op basis van hoe zij zich daarbij voelen.
Zij voelen hun weg in en tot het geloof1.
Ik denk aan een persoon die ooit verklaarde:
“Ik weiger te geloven in een God die ik niet kan voelen!”
Veel christenen hebben een spiritualiteit ontwikkeld die gebaseerd is op gezichten, geluiden, tekenen en sensaties.
Hun geloof is gebaseerd op alles wat direct is voor hen.
Het bewijs van het Christendom rust louter op hun ervaren.
Hun epistemologie2 (dit woord gaat over hoe we weten wat we weten, en waarom we geloven wat we geloven) is gebaseerd op hoe zij zich voelen met betrekking tot een onderwerp en het geloof.
Volgens deze toets kan de bijbelse leer van Gods oordeel en de hel mensen van streek brengen en daarom wordt ze gebannen uit de evangelische beweging.
Maar vinden we een reden voor geloof binnenin onszelf?
Kunnen wij onze weg in en tot het geloof denken of voelen?

Ik opper dat indien wij de reden voor geloof niet kunnen vinden in ons hoofd (rationalisme), of onze handen (legalisme), wij die dan ook niet vinden in onze harten3 (emotionalisme).
Eerlijk gezegd: elke reden voor geloof moet buiten onszelf gevonden worden. Als dat niet het geval is, dan is het geen geloof.
Als het geloof niet kan gevonden worden in Gods waarheid die buiten ons staat, in Gods Woord, dan is het waardeloos.
Waarheid is niet waarheid omdat ik denk, wil of voel dat ze
waarheid is.

Als men denkt dat de reden voor geloof bestaat in mijn hoofd, handen of hart, dan is het mens-gecentreerd.
Dat is geloof in “Mij”.
Dus moet mijn geloof beginnen met de waarheid die buiten mij woont. Dat is de reden waarom God ons Zijn Waarheid, de Bijbel, gaf.
De Bijbel is het gezaghebbend getuigenis van het leven en de bediening van Jezus, die de Waarheid is.
Deze Waarheid kan niet op esoterische4 wijze gevonden worden binnenin het menselijke hart, maar ze bestaat historisch buiten het menselijke hart.

Verlangens en gevoelens zijn op zich niet fout.
Zoals met alles, en afhankelijk van de geestelijke toestand van iemands hart, kunnen ervaringen zowel gecentreerd zijn op God als op de mens; afstammen van geestelijk Licht of van de duisternis; ofwel positief dan negatief zijn.
Zelfs in onze gevallen staat zijn we gemaakt om te verlangen naar God. Daarom maakte Hij ons, opdat wij Zijn liefde voor ons in Christus zouden beantwoorden, en zulk gevoel kan niet enkel gevoelens voor God
stimuleren maar ook dat wij uitkijken naar de belangen van anderen. Sympathie en medeleven zijn duidelijke voorbeelden van juiste gevoelens (zie Hebreeën 10:34).
De Evangeliën leren ons dat Jezus genezingen deed uit “innerlijke ontferming” voor de scharen (Mattheüs 14:14; Markus 8:2).
Jezus voelde echt hun pijn. Dat is de zuivere kant van emoties.
Maar gevoelens kunnen ook een duistere kant hebben.


1 Geloof is geen ervaren, en het steunt ook niet op tekenen, visioenen of dromen. In Rom 1:17 staat: “Want de rechtvaardigheid Gods wordt erin geopenbaard uit geloof tot geloof; gelijk geschreven is:
Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven”. Zie ook Habakuk 2 en Hebr. 10:38.
2 Epistemologie: gevormd van Gr. episteme (kennis) + logia (verhandeling). Leer betreffende het wezen, de methoden en de
grenzen van de menselijke kennis, syn. kenleer, kennisleer, wetenschapstheorie (Van Dale).
3 Het hart wordt in de Bijbel, naast de zetel van gevoelens/emoties, ook gezien als de zetel van liefde en morele beweegredenen.
Rom. 10:10 zegt immers: “Want met het hart gelooft men tot gerechtigheid …”.
Men moet geloven met het hart in wat te vinden is in de uitwendige grondslag van het geloof : het Woord Gods.
4 Esoterie: het geheimzinnige, al wat slechts door ingewijden doorgrond kan worden.
Esoterisch: (Gr. esoterikos), bestemd voor de ingewijden, de deskundigen, syn. geheim. (Van Dale).


Gevoelens kunnen egocentrisch en ikzuchtig zijn, en dat zijn ze dikwijls. Het Nieuwe Testament noemt zulke gevoelens “begeerten van de verleiding” (Ef. 4:22); “dwaze en schadelijke begeerten”(1 Tim. 6:9); “begeerten van de jeugd” (2 Tim. 2:22); “wereldse begeerten” (Tit. 2:12); “vleselijke begeerten” (1 Petr. 2:11); “goddeloze begeerten” (Judas 18); enz.
Begeerten zijn een perversie van liefde.
Onverzadigbaar als ze zijn, brengen ze bij ons teweeg dat we willen nemen in plaats van te geven.
Zulke verdorven en zondige gevoelens wonen in ieder van ons, of we nu van boven geboren zijn of niet (Joh. 3:3, 7), en zullen in de gelovige blijven resideren tot de Heer Jezus Christus voor ons komt en ze uitroeit uit ons wezen (Romeinen 7:24-25).

Ondertussen is het toegeven aan vleselijke begeerten ervoor verantwoordelijk dat zoveel kerken zich begeven in wat Paul Proctor noemt “evangetainment” (samentrekking van evangelisme en entertainment).
De eredienst is ontworpen voor hen, niet voor Hem.
Paul schrijft: “de hedendaagse kerk gelooft niet langer dat Jezus genoegzaam is - dat het Levende Woord van God niet echt kan concurreren met een zintuiglijk gedreven wereld en dat de Heilige Geest onze hulp nodig heeft”.
En daarom, zo vervolgt hij: “het is zelfs niet meer genoeg ‘het gehoor te strelen’.
Nu moeten ook onze ogen gestreeld worden, onze neuzen gestreeld worden, onze smaakpapillen gestreeld worden…”[1]
De apostel waarschuwde:

Want er zal een tijd komen, dat zij het gezonde onderwijs niet zullen verdragen, maar zij zoeken wat hun gehoor streelt en zullen voor zichzelf leraars bijeenrapen naar hun eigen begeerten. Ze zullen hun oren van de waarheid afwenden en zich keren tot fabels (2 Timotheüs 4:3-4).

Dit lijkt op wat een pundit (hindoe) eens zei:
In a day of illusions / And utter confusions / Upon our delusions / We base our conclusions.

Om te overleven moet het geloof zijn reden, zijn grond buiten onszelf hebben, en daarom kan het niet gebaseerd zijn op hoe wij ons voelen of denken in een bepaalde punt des tijds.
Geloof kan niet gebaseerd zijn op de sensitieve stemming in onszelf, maar moet rusten op de grond van de Schriften die buiten ons bestaan. Om te overleven moet geloof niet gebaseerd zijn op hoe wij ons kunnen voelen, maar op wat God heeft gezegd.
Enkel op zulke grondslag kan het geloof overleven en gedijen
in ons vandaag, in de toekomst en tot in de eeuwigheid.
De dingen van God zijn opgeschreven in de Bijbel “opdat u weet dat u het eeuwige leven hebt” (1 Johannes 5:13).

Een dichter schreef:



http://www.whoisjesus-really.com/dutchsurinam/images/train.gif

EINDNOOT
[1] Paul Proctor, America is not Prepared for What’s Coming, NewsWithViews.com, February 25, 2009
(http://www.newswithviews.com/PaulProctor/proctor174.htm).

Eerlijk gezegd vind ik dat dit artikel wel heel generaliserend stelt dat de evangeliebeweging gebaseerd is op emoties. Het is een hele verkeerde voorstelling van zaken. Ten eerste wordt het evangelie gepredikt, niet gebaseerd op emoties, maar rechtstreeks vanuit Gods Woord. En dat de diensten alleen maar op emotie gebaseerd zijn, is gewoon onjuist.
Ze hebben emotie teruggebracht in de dienst, omdat daar ook plaats voor is bij God. We zijn immers mensen met gevoelens gedachten en geloof. Als je de psalmen leest, zie je daar ook emotie bij de schrijvers. Hooglied is een lied van vreugde....En waarom zou je je vreugde niet mogen uiten in de dienst? Die vreugde is niet ongeestelijk of onbijbels, maar het is een eerbetoon naar God. God heeft ons muziek gegeven om uiting te geven aan die vreugde. Het gaat niet om de muziek, want dat is slechts een middel, het gaat om eer te bewijzen aan God. En daarin staan we volledig in lijn met de psalmen. Met onze eigen muziek, die in onze tijd hoort, net zoals de muziek die vroeger bij de mensen in de bijbel hoorde.
Muziek zonder emotie is geen muziek. Misschien kun je dat het beste zien bij de huidige dj's die hebben muziek mechanisch gemaakt. En dan merk je dat de muziek je hart niet meer raakt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARY052





Berichten: 655

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 10:59
 
CHATULIEM619 schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dat dit artikel wel heel generaliserend stelt dat de evangeliebeweging gebaseerd is op emoties. Het is een hele verkeerde voorstelling van zaken. Ten eerste wordt het evangelie gepredikt, niet gebaseerd op emoties, maar rechtstreeks vanuit Gods Woord. En dat de diensten alleen maar op emotie gebaseerd zijn, is gewoon onjuist.
Ze hebben emotie teruggebracht in de dienst, omdat daar ook plaats voor is bij God. We zijn immers mensen met gevoelens gedachten en geloof. Als je de psalmen leest, zie je daar ook emotie bij de schrijvers. Hooglied is een lied van vreugde....En waarom zou je je vreugde niet mogen uiten in de dienst? Die vreugde is niet ongeestelijk of onbijbels, maar het is een eerbetoon naar God. God heeft ons muziek gegeven om uiting te geven aan die vreugde. Het gaat niet om de muziek, want dat is slechts een middel, het gaat om eer te bewijzen aan God. En daarin staan we volledig in lijn met de psalmen. Met onze eigen muziek, die in onze tijd hoort, net zoals de muziek die vroeger bij de mensen in de bijbel hoorde.
Muziek zonder emotie is geen muziek. Misschien kun je dat het beste zien bij de huidige dj's die hebben muziek mechanisch gemaakt. En dan merk je dat de muziek je hart niet meer raakt.

Helemaal mee eens Chat.
Mooi geschreven.

Mary
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMKE917





Berichten: 838

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 11:12
 
CHATULIEM619 schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dat dit artikel wel heel generaliserend stelt dat de evangeliebeweging gebaseerd is op emoties. Het is een hele verkeerde voorstelling van zaken. Ten eerste wordt het evangelie gepredikt, niet gebaseerd op emoties, maar rechtstreeks vanuit Gods Woord. En dat de diensten alleen maar op emotie gebaseerd zijn, is gewoon onjuist.
Ze hebben emotie teruggebracht in de dienst, omdat daar ook plaats voor is bij God. We zijn immers mensen met gevoelens gedachten en geloof. Als je de psalmen leest, zie je daar ook emotie bij de schrijvers. Hooglied is een lied van vreugde....En waarom zou je je vreugde niet mogen uiten in de dienst? Die vreugde is niet ongeestelijk of onbijbels, maar het is een eerbetoon naar God. God heeft ons muziek gegeven om uiting te geven aan die vreugde. Het gaat niet om de muziek, want dat is slechts een middel, het gaat om eer te bewijzen aan God. En daarin staan we volledig in lijn met de psalmen. Met onze eigen muziek, die in onze tijd hoort, net zoals de muziek die vroeger bij de mensen in de bijbel hoorde.
Muziek zonder emotie is geen muziek. Misschien kun je dat het beste zien bij de huidige dj's die hebben muziek mechanisch gemaakt. En dan merk je dat de muziek je hart niet meer raakt.

Helemaal mee eens Chat!
In de Bijbel staat zoveel over vreugde/blijdschap. Het is zelfs een vrucht van de Geest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HDBAS635





Berichten: 62

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 13:33
 
CHATULIEM619 schreef:
Als je de psalmen leest, zie je daar ook emotie bij de schrijvers. Hooglied is een lied van vreugde....En waarom zou je je vreugde niet mogen uiten in de dienst? Die vreugde is niet ongeestelijk of onbijbels, maar het is een eerbetoon naar God. God heeft ons muziek gegeven om uiting te geven aan die vreugde. Het gaat niet om de muziek, want dat is slechts een middel, het gaat om eer te bewijzen aan God. En daarin staan we volledig in lijn met de psalmen. Met onze eigen muziek, die in onze tijd hoort, net zoals de muziek die vroeger bij de mensen in de bijbel hoorde.
Muziek zonder emotie is geen muziek. Misschien kun je dat het beste zien bij de huidige dj's die hebben muziek mechanisch gemaakt. En dan merk je dat de muziek je hart niet meer raakt.
CHATULIEM619 schreef:
Ik begrijp zelf niet wat mensen nu nog fijn vinden in de psalmen en gezangen. Maar dat betekent niet dat ik ze daarom maar om veroordeel.

Deels ben ik het met je eens,wat die dj's betreft. Maar in je reacties spreek je jezelf wel tegen. In je eerste reactie begrijp je de mensen niet ,waarom ze nog de Psalmen fijn vinden. Later haal je wel Hooglied aan,dat dat een soort van vreugde is en dat liederen van vreugde wel zouden mogen. Beide zijn nota bene Bijbelboeken en staan dichter op het geloof dan welk opwekkingslied ook. In de Psalmen worden alle aspecten van het leven aangehaald. Juist de Psalmen hebben diepte,die niet in opwekkingsliederen zitten. Want schuld en de zonde in ons allen gaan zo diep. En er is maar 1 Persoon,die zo diep(lees:tot in de hel) gegaan is voor ons. Dat je die ENE mag toejubelen. Maar in de Psalmen is meer balans(aan de ene kant schuld(wij) en aan de andere kant: vergeving(GOD))


Laatst aangepast door
HDBAS635
op maandag 8 november 2010, 13:34
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 15:20
 
HDBAS635 schreef:
Deels ben ik het met je eens,wat die dj's betreft. Maar in je reacties spreek je jezelf wel tegen. In je eerste reactie begrijp je de mensen niet ,waarom ze nog de Psalmen fijn vinden. Later haal je wel Hooglied aan,dat dat een soort van vreugde is en dat liederen van vreugde wel zouden mogen. Beide zijn nota bene Bijbelboeken en staan dichter op het geloof dan welk opwekkingslied ook. In de Psalmen worden alle aspecten van het leven aangehaald. Juist de Psalmen hebben diepte,die niet in opwekkingsliederen zitten. Want schuld en de zonde in ons allen gaan zo diep. En er is maar 1 Persoon,die zo diep(lees:tot in de hel) gegaan is voor ons. Dat je die ENE mag toejubelen. Maar in de Psalmen is meer balans(aan de ene kant schuld(wij) en aan de andere kant: vergeving(GOD))
Het is natuurlijk een hele algemene stelling, dat opwekkingsliederen geen diepte hebben, dat is natuurlijk niet waar. Er zijn genoeg liederen vanuit de opwekkingsbundel die wel degelijk diepte hebben.
Je constateert een tegenstrijdigheid in mijn bijdrages. Laat ik het dan maar eens specificeren. Ik heb niks met de manier waarop de psalmen en gezangen gezongen worden in de traditionele kerk. Ik zou graag willen, dat de emoties, waar de psalmen vol van staan ook naar voren komen in de manier van zingen en beleven. Dan komen de psalmen weer tot hun recht vind ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 15:53
 
verwijdert door mezelf

Laatst aangepast door
ANITA324
op maandag 8 november 2010, 20:06
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 16:02
 
ANITA324 schreef:
het gele boekje is op gevoel en zit geen diepte in van bepaalde nummers is meer hoe kom ik trans en zweef ik op mijn gevoel Zieke smiley kan iemand mij een emmertje geven ik word misselijk hiervan. Handje klap of handjes in de lucht alsjeblieft doe mij dat niet aan. Wees jezelf dan doe je al gek genoeg dan meedoen met iedereen omdat die en die het ook doet.

WEES NUCHTER EN WAAKZAAM !!!!

ZING MET JE HART EN MET JE VERSTAND EN DAN PAS HET GEVOEL .

Shalom,

Anita, ik heb de afgelopen dagen vol verbazing jouw forum
bijdragen zitten lezen...maar nu is echt de maat vol!!
Je bent bezig om alles wat niet in jouw straatje past helemaal onderuit te halen, en dat vind ik niet bepaald getuigen van christen zijn.

Ofwel; deze reactie is niet okee!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 16:48
 
verwijdert door mezelf

Laatst aangepast door
ANITA324
op maandag 8 november 2010, 20:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 16:54
 
ANITA324 schreef:
Getuigenis zijn is dat je Gods Woord Recht Durft te Snijden.

Shalom,

En hoe kom je er bij dat mensen uit de "evangelische" hoek dit niet zouden doen Smiley die vol vragen zit
Dat is namelijk wat je nu veronderstelt! Begrijp me goed, ik ben ook niet van het zweverige...maar ik kan opwekkingsliederen wel degelijk heel erg waarderen...zie ook niet waar jij als buitenstaander de conclusie weet te trekken dat iemand die daar wel van houd God's woord dan geen recht zou doen! Boze smiley


Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op maandag 8 november 2010, 16:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 17:05
 
verwijdert door mezelf

Laatst aangepast door
ANITA324
op maandag 8 november 2010, 20:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 17:23
 
ANITA324 schreef:
Er zullen heus goede evangelische mensen tussen zitten begrijp mij niet verkeert. Zoals ook andere stromingen zullen goede tussen zitten.
Gods ziet hun harten aan die zuiver het evangelie recht durfen te snijden.

Alleen er zijn ook groepen die van 2 wallentjes blijven eten met ene been op de brede weg en andere been op de smale weg. Wees koud nog heet dan dat gij lauw zijt.

Durf jij anders te zijn
Door niet mee te doen
Met de wereld ?

Door geheel ander te zijn !
Je komt wel alleen te staan
Durf jij anders te zijn?

Samen met Jezus overwin je alle dingen ! Lachende smiley

Shalom,
De prediking is altijd gericht op het niet meegaan met deze wereld. Soms wordt het weleens verweten dat men wereldvreemd is. Ik begrijp nu ook weer niet waar je die onzin vandaan haalt.Nadruk ligt altijd op reiniging en heiliging en vergeving...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARY052





Berichten: 655

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 19:45
 
ANITA324 schreef:
het gele boekje is op gevoel en zit geen diepte in van bepaalde nummers is meer hoe kom ik trans en zweef ik op mijn gevoel Zieke smiley kan iemand mij een emmertje geven ik word misselijk hiervan. Handje klap of handjes in de lucht alsjeblieft doe mij dat niet aan. Wees jezelf dan doe je al gek genoeg dan meedoen met iedereen omdat die en die het ook doet.

WEES NUCHTER EN WAAKZAAM !!!!

ZING MET JE HART EN MET JE VERSTAND EN DAN PAS HET GEVOEL .

Shalom,

Nu "moet" ik toch echt even reageren........
Ik vind het nogal wat Anita wat jij hier schrijft........mijn vraag aan jou is dan ook": hoe kijk je dan aan tegen David die notabene in zijn ondergoed voor de ark uit danste in dankbaarheid en blijheid voor zijn Hemelse Vader?

Ik kan waarderen dat je rechtlijnig bent maar je kunt daardoor ook liefdeloos over komen Anita en dat is volgens mij niet jouw intentie maar dat gebeurd wel en dat is jammer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLIE400





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 19:54
 
ANITA324 schreef:
Er zullen heus goede evangelische mensen tussen zitten begrijp mij niet verkeert. Zoals ook andere stromingen zullen goede tussen zitten.
Gods ziet hun harten aan die zuiver het evangelie recht durfen te snijden.

Alleen er zijn ook groepen die van 2 wallentjes blijven eten met ene been op de brede weg en andere been op de smale weg. Wees koud nog heet dan dat gij lauw zijt.

Durf jij anders te zijn
Door niet mee te doen
Met de wereld ?

Door geheel ander te zijn !
Je komt wel alleen te staan
Durf jij anders te zijn?

Samen met Jezus overwin je alle dingen ! Lachende smiley

Shalom,

Tip van snip
Er zijn best veel mensen die een periode in hun geloofsleven een beetje ver gaan.
Er zijn daar tussen ook mensen die daardoor het hele spoor een beetje kwijt raken.
Zelfs mensen die er echt van in de war raken.
Nu wil ik niet zeggen dat het bij jou zo is maar als ik de laatste bijdragen allemaal lees lijkt het een beetje obsessief te worden.
Het kan zijn dat ik het mis heb en dat hoop ik maar misschien is een beetje tijd voor je zelf en God nemen zonder allerlij studies die je aangereikt krijgt wel even fijn
Gr Willie
P.s Dit is echt niet bedoeld om te stangen maar gewoon uit liefde
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: maandag 8 november 2010, 23:35
 
WILLIE400 schreef:
Tip van snip
Er zijn best veel mensen die een periode in hun geloofsleven een beetje ver gaan.
Er zijn daar tussen ook mensen die daardoor het hele spoor een beetje kwijt raken.
Zelfs mensen die er echt van in de war raken.
Nu wil ik niet zeggen dat het bij jou zo is maar als ik de laatste bijdragen allemaal lees lijkt het een beetje obsessief te worden.
Het kan zijn dat ik het mis heb en dat hoop ik maar misschien is een beetje tijd voor je zelf en God nemen zonder allerlij studies die je aangereikt krijgt wel even fijn
Gr Willie
P.s Dit is echt niet bedoeld om te stangen maar gewoon uit liefde

Een wijze tip, Snip! Verdient respect...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HDBAS635





Berichten: 62

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 00:57
 
CHATULIEM619 schreef:
Het is natuurlijk een hele algemene stelling, dat opwekkingsliederen geen diepte hebben, dat is natuurlijk niet waar. Er zijn genoeg liederen vanuit de opwekkingsbundel die wel degelijk diepte hebben.
Je constateert een tegenstrijdigheid in mijn bijdrages. Laat ik het dan maar eens specificeren. Ik heb niks met de manier waarop de psalmen en gezangen gezongen worden in de traditionele kerk. Ik zou graag willen, dat de emoties, waar de psalmen vol van staan ook naar voren komen in de manier van zingen en beleven. Dan komen de psalmen weer tot hun recht vind ik.
ik was bij de dienst opd e zondag voor de begrafenis van dat complete gezin uitRidderkerk. De dienst en de gezongen psalmen waren puur en met beleving. En dat was toch een traditionele kerk. Ik zing met beleving en zoveel mensen met mij. En ja,er zullen ook een hoop mensen zijn,die niet met hun hart zingen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BEHAPPY332





Berichten: 413

BerichtGeplaatst: dinsdag 9 november 2010, 06:03
 
DAVID923 schreef:
Persoonlijk ben ik er een beetje allergisch voor.
Omdat ik de meeste erg oppervlakkig vind en mens-emotie gericht. (let maar eens op hoe vaak je ik, mij of ons zingt)

maar toen ik me er in verdiepte las ik dat meerdere christenen er zo overdachten, wat citaten van een voorganger die ik hoog acht:



Henk Bakker is huiverig voor de waarde van het 'oppervlakkige gevoel' dat volgens hem in veel Opwekkingsliederen naar voren komt.

Enkele citaten

"De armoede aan historische, bijbelse identiteit van die bundel is zo groot, dat alle voordeel er bij verbleekt."

"De God van Opwekking bouwt als wij aanbidden en blijft ons altijd maar liefhebben. Ik moet zingen dat ik Zijn liefde liefheb."

"De 'gele' God van Opwekking heeft meer weg van een westerse psychotherapeut. Ik vraag me af of de Nederlandse Opwekkings-God niet meer is dan een projectie van postmoderne, beschadigde en onvervulde verlangens, dus van onze leegte"


Zie vet... ik vind dat zo'n rare uitdrukking... op internet heb ik lopen zoeken waar die uitdrukking vandaan komt, inderdaad, van theoloog dr. Henk Bakker, Baptistenpredikant, Bestuurslid van de GWS, George Whitefield Stichting. Zie ook http://www.dossiers.tk/warren-bakker-oogst-visie.htm Maar in welke contekst wordt die uitdrukking gedaan? Hij staat verwoord in dit boek:

http://www.toetsalles.nl/opwekkingbundel.htm
Waar gaat dat boek dan over?

http://www.vergadering.nu/boekgwsmaghetietsmeerzijn.htm
zie onderstaande tekst:


Mag het ook iets meer zijn
Diverse Auteurs
120 pag.

Het gedachtegoed van de Engelse puriteinen en met hen verwante opwekkingspredikers is nog springlevend en actueel. Het wil wat zeggen dat reformatoren als Luther en Calvijn en in hun kielzog de Engelse puriteinen, eeuwen later nog volop in de belangstelling staan. Opwekkingspredikers als George Whitefield en Jonathan Edwards namen in de 18e eeuw de toorts van de Reformatie over. Het licht van het Evangelie scheen in die jaren van opwekking wel zeer krachtig. In dat schijnsel kunnen we ons nog steeds koesteren. Vandaag de dag putten auteurs als John Piper, Tim Keller en J.I. Packer veelvuldig uit deze bronnen.
Het is zonneklaar dat de kerk in West Europa momenteel geen bloeitijd doormaakt. Maar gelukkig is de kerk van nu geen 21e eeuws project. We mogen staan op de schouders van de velen die ons voorgingen. De glorietijden die de kerk gekend heeft stellen ons dan ook voor een vraag: 'Mag het ook iets meer zijn' ? Het antwoord is natuurlijk ja. We hoeven ons niet moedeloos neer te leggen bij statistieken van kerkverlating en sombere verhalen over de toekomst. Het gedachtegoed van de puriteinen levert werkelijk perspectieven voor geestelijke vernieuwing. De vraag is of wij willen luisteren en of we de handschoen durven oppakken.
Deze uitdaging wordt ons voorgehouden in verschillende artikelen in deze bundel. Het is de uitdaging om de realiteit van een bloedende, niet bloeiende kerk eerlijk onder ogen te durven zien. De uitdaging om de handschoen op te pakken die ons vanuit het verleden wordt toegeworpen. De uitdaging ook om niet bij de pakken neer te zitten maar perspectieven voor geestelijke vernieuwing te verkennen. En daarbij te putten uit de schatten van de kerk der eeuwen. Want we kunnen niet zonder. Echt niet.


Dat is dus in principe positief en opbouwend bedoeld.

Verder:
http://www.toetsalles.nl/htmldoc/opwekkingsliederen.bezwaren.htmhttp://www.toetsalles.nl/opwekkingbundel.htmhttp://www.toetsalles.nl/htmldoc/Nieuwsbul1.htm#3

Wat dat betreft,
Het kan nuttig zijn om te weten wat de oorsprong, achtergrond, bedoeling, traditie en richting is, waarin zich 'de trend' beweegt.

Maar nu deze opmerking:
Quote:
"De God van Opwekking bouwt als wij aanbidden en blijft ons altijd maar liefhebben. Ik moet zingen dat ik Zijn liefde liefheb."

Liefde moet van twee kanten komen.
Als mens geloof ik, dat ik vergeving ontvangen heb. Dat is toch liefde?
Waarom zou ik er dan moeite mee hebben om van die liefde te getuigen door het zingen van een lied?

Let op die ene zin:
Quote:
'IK MOET ZINGEN dat ik Zijn liefde liefheb."
Die ene zin, lijkt zo uit de Bundel van Johan de Heer te komen,
die zij wel degelijk zingen in de Baptistengemeente, waar dr. Bakker voorganger is.
Immers: Johan de Heer schrijft 'IK WIL ZINGEN' van mijn Heiland... van Zijn Liefde wonderschoon... " Dat is toch exact hetzelfde?

Kijk dan nog eens theologisch,
mijn liefde steekt schril af tegen Zijn Liefde,
Quote:
ik moet zingen, dat ik Zijn Liefde liefheb,
theologisch is daar toch geen enkel bezwaar tegen?
Sterker nog, dat onderschrijft, dat mijn liefde menselijk is... feilbaar...
en dat Zijn Liefde Bovenmenselijk is. Hij die zondaars liefheeft...
Wat wij niet doen, doet Hij wel!

Nog even verder kijken:

Quote:
"De 'gele' God van Opwekking heeft meer weg van een westerse psychotherapeut. Ik vraag me af of de Nederlandse Opwekkings-God niet meer is dan een projectie van postmoderne, beschadigde en onvervulde verlangens, dus van onze leegte"


Dat klinkt heel intellectueel.
Maer eh.. (oud Nederlandsch... = historisch... = goed... )
Psychotherapie, was dat niet die wetenschap die 'De Kracht van Uw Liefde' jarenlang negeerde en alleen maar doorhamerde op alles wat er fout is gegaan in het verleden? Leerde de ervaring niet, dat het hebben van een paar goede vrienden en het ervaren van echte liefde, beter werkt dan het eindeloos herhalen en verwerken van fouten uit het verleden?
De beeldspraak gaat hier dus volledig mank. Psychotherapie ontkende de kracht van liefde en bleef eindeloos spitten in het verleden. Dit in totale tegenstelling me het Evangelie, dat er op wijst, dat fouten uit het verleden vergeven kunnen worden en dat men aanspraak kan maken op Vergeving en Liefde. Evangelische liederen die wijzen op liefde en vergeving zijn dus in totale tegenspraak met psychotherapie dat eindeloos blijft spitten in fouten uit het verleden.

de vergelijking die dhr. Bakker hier maakt, dat één en ander op elkaar zou gelijken, is dus totaal onterecht, immers zij verschillen van elkaar alsof zij lijnrecht elkaars tegengestelde zijn.

Kortom, de heer Bakker, doctor, maakt hier dus gebruik van een beeldspraak die te boek zou moeten staan als 'een zogenaamde valse vergelijking'. Daarmee is dhr. Bakker, doctor, om precies te zijn, dus 'een dwaalleraar'?

Het is maar net, van welke kant je het bekijkt...

Maar goed, nu de binnenkomer:

Quote:
"De armoede aan historische, bijbelse identiteit van die bundel is zo groot, dat alle voordeel er bij verbleekt."
Iedereen weet, dat in bepaalde evangelische liederen enkel en alleen soms een Bijbeltekst op muziek is gezet...

Maar goed, geldt dat ook, of juist ook, voor de Opwekkingsliederen?
Eigenlijk had ik zelf ook wel de behoefte om die teksten eens goed te gaan doorspitten...

Hier een link naar bijna 600 oudere opwekkingsliederen:
http://evangelie.webbertje.nl/muziek/teksten/opwekking/

Ergens op genoemde sites, (sorry, 2x gelezen, maar ik kon het nu niet terugvinden). De theologische uitgangspunten: Het lied 'De Heer regeert' laat zien, dat uitgangspunt is de theologie van het 1000 jarig vrederijk, waarin Christus Koning is. Het lied, 'De Heer Regeert' zou uitgaan van de theologische gedachte, dat dit 1000 jarig Vrederijk al begonnen is. Ook dat kun je anders zien: Het lied gaat verder met de tekstregels: 'Hij verjaagt Zijn sterkste vijanden." Het volk dat voor Hem uittrekt... " Die tekstregels kun je ook interpreteren zoals Jericho viel... Het volk trekt uit, blaast op de muziekinstrumenten en de stad valt.


Tot slot: Er zijn zo veel mooie liederen, hymnes enz. enz. Het is goed, als de kerk daarbij 'niet uit één vaatje tapt', maar alle geluiden laat horen. Soms kan één en dezelfde muziek- en tekststijl ineens te veel worden, te veel van het goede, zodat de behoefte ontstaat aan... een andere vorm van diepgang. Wat dan ánders is? Dat hangt er dan maar net van af, wat het voorgaande was...

Helaas, nógmaals tot slot, de opwekkingsliederen zouden te veel gericht zijn op mystiek. dat is door herhaling in trance raken en zo een gevoelsmatige aanraking krijgen van God. Maar David deed toch ongeveer hetzelfde? Hij streed met zijn legers en bracht die strijd, met verliezen en overwinningen, met doden, gewonden en toejuichingen, met alle pijn, verdriet en glorie, voor het oog van God.

Tussen de tijd van David en de tijd van nu is echter wel een groot verschil. Nu hoeft de strijd niet meer gestreden te worden met wapens. David mocht de tempel niet bouwen, wegens het vele bloed dat door hem gevloeid had.

Christus nam die overwinning over, door de dood heen. Nu hoeven wij mensen niet meer te strijden op leven en dood. Het is nu dus een ander tijdperk en dus ook tijd, voor een ander lied...

Maar wel, met in herinnering, met meenemen van die strijd op leven en dood, uit dat andere lied...

Alleen samen, door het zicht op de grote veranderingen tussen toen en nu, krijgt het extra diepgang...


Laatst aangepast door
BEHAPPY332
op dinsdag 9 november 2010, 07:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
Pagina 3 van 6