| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 11:53
|
|
|
|
| DANIEL777 schreef: | dus nooit relloks hoeje meer  |
Zeg nooit nooit Maar we hebben Arjan's hoekje ook nog he
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DANIEL777
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 11:54
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | Zeg nooit nooit Maar we hebben Arjan's hoekje ook nog he  | en
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 11:56
|
|
|
|
| DANIEL777 schreef: | en  |
Daar kun je altijd terecht zolang je Rellok hier moet missen
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 11:58
|
|
|
|
| LIESBETH326 schreef: | Willemijn, de reden dat jij een kaarsje brandt is een heel andere dan de reden waarom Grace kaarsjes moest branden en kaarsjes stiekem uitblies... Ik begrijp de drang vanuit aversie van Grace en ik kan ook jouw verontwaardiging begrijpen als ze toevallig jouw kaarsje uit zou blazen...
Ik heb ook altijd gedacht dat katholieken de beelden zouden aanbidden, totdat ik een paar jaar geleden in contact kwam met iemand die van harte zijn geloof beleefde binnen de katholieke kerk. We raakten in gesprek, lazen samen stukken uit de Bijbel en kwamen tot de ontdekking dat we in het in heel wat punten best wel met elkaar eens waren. Als ik dat vergelijk met het verhaal van Grace begrijp ik dat er ook binnen de katholieke kerk dus grote verschillen zijn... |
Dat begrijp ik allemaal heel goed Liesbeth en ik realiseer me de verschillen ook. Maar dat geeft je nog niet het 'recht'om zo over andere godsdiensten te praten vind ik....... Ik snap heel goed dat er veel oud zeer kan zitten aan zaken maar dan hoef je nog niet met het veroordelende 'vingertje'te wijzen....... En dat probeerde ik eigenlijk te zeggen.......
Willemijn
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 12:03
|
|
|
|
De kinderdoop is een gebruik dat vanaf ca. de 12e eeuw na Christus door de kerk werd voorgeschreven als de methode van dopen. Zij beroept zich hierbij op diverse delen uit onder meer de Handelingen der Apostelen waaruit afgeleid wordt dat hele gezinnen, inclusief onmondigen, gedoopt zouden zijn.
Vanuit de Evangeliën is er geen indicatie voor het dopen van kinderen. Het is door Jezus niet ingesteld en ook door zijn discipelen niet gepraktizeerd.
Justianus de Martelaar zette omstreekts 140 n.Chr. aan de Romeinse keizer Antonius Pius in zijn verdediging-geschrift tot in details uiteen wat de geloofspraktijk van Christenen was. De kinderdoop was hiervan geen onderdeel. Justianus gaf in dit verslag -waarvan de echtheid door niemand wordt bestreden- een heel nauwkeurige beschrijving, hoe de gelovigen zich in de doop aan God en Zijn dienst wijdden, en dat de dopelingen van de waarheid van de nieuw-testamentische leer overtuigd moesten zijn (wat een kinderdoop uitsluit) alvorens gedoopt te worden.
In de Didache, een vroegchristelijk geschrift van omstreeks 120 n. Chr., lezen we in hoofdstuk VII het volgende met betrekking tot de doop: "U moet als volgt dopen: nadat u al het bovenstaande hebt gezegd, doop in de naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest met stromend water. Indien u geen stromend water hebt, doop dan met ander water. Indien het niet mogelijk is met koud water, dan met warm. Indien u geen van beide ter beschikking hebt, giet dan water over het hoofd in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest. Degeen die de doop verricht moet voor de doop vasten. De dopeling, en zo mogelijk enige anderen, moet ook vasten. Wat de dopeling betreft, u moet hem opdragen dit een of twee dagen te doen." Hier wordt weliswaar voor het eerst melding gemaakt van een begieten in plaats van onderdompelen, maar ook hier is de dopeling geen baby, maar een volwassen persoon. Een zuigeling immers kun je moeilijk opdragen om een of twee dagen te vasten.
Verder is er in de vroegchristelijke literatuur geen vermelding van een andere wijze van dopen dan de onderdompeling, tot aan de bekende kerkvader en schrijver Tertullianus (155-220 n.Chr.) omstreeks het jaar 200 n.Chr. Hij tekende ernstige bezwaren aan tegen een vorm van kinderdoop, die hier en daar scheen plaats te vinden. Voortkomend uit de wereld der heidense mysteriën werd de kinderdoop zo langzaam ingevoerd binnen de Christelijke gemeenten, net als andere heidense gewoonten, en werkten veelvuldig en vroegtijdig op de leer en het geloofsleven van de vroege kerk in, nadat zij zich van haar (oorspronkelijk Joodse) identiteit had losgemaakt. En zo is het daarom niet verwonderlijk, dat ook de kinderdoop haar oorsprong vindt in een heidense reinigingsritus, die onmiddellijk na de geboorte als initiatie tot het leven plaatsvond. Door de kerk is dit religieuze oersymbool overgenomen als werkzaam teken van de wedergeboorte uit het oude bestaan.
In zijn geschrift "De Baptismo" (Over de Doop) somde Tertullianus reeds alle latere bezwaren tegen de kinderdoop, aan de hand van bijbelse gegevens, op. Desondanks werd de kinderdoop in de synode van Carthago (251 n.Chr.) als regel vastgelegd.
In het begin van de 4e eeuw geraakte de kinderdoop in brede kring in discrediet, maar tegen het einde van de 4e eeuw werd deze crisis bezworen en sinds die tijd motiveert de kerk de kinderdoop als wegneming of "afwassing" van de erfzonde (Augustinus in "Pelagius").
Tot aan de 12e eeuw werd door heel Europa heen echter nog volwassen gedoopt. Een bekend voorbeeld hiervan was de Friese Koning Radbout: hij liet zich na zijn bekering onderdompelen. In de navolgende periode werden echter, in de periode 1200-1515, in opdracht van de kerk alleen nog kinderen gedoopt. Vanaf 1515 ontstond er weer discussie over de doop, met de komst van John Smith, Dirk Philips, Menno Siemons en vele anderen die hun leven riskeerden door de 'volwassendoop' weer te praktizeren.
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op woensdag 5 mei 2010, 12:03
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 12:05
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | Inderdaad, Liesbeth. Daarom is het denk ik ook vooral belangrijk om ons vooral te richten op open gedachtenwisselingen zonder allerlei vooroordelen over bepaalde stromingen etc. Want die vooroordelen zijn niet altijd op iedereen binnen een bepaalde groepering van toepassing. We moeten daar heel zorgvuldig in zijn.
Daarom is het denk ik goed, Willemijn, om jouw beleving en die van Grace wel los van elkaar te zien, aangezien ze een totaal andere grondslag hebben. Bij jou is het een ritueel ter herdenking, bij Grace was het een ritueel ter aanbidding... |
Hoi Henk,
Ik zie de verschillen wel maar het gaat mij er om om duidelijk te maken dat je een andere godsdienst of andere beleving van godsdienstniet zo hoeft te veroordelen. Niet alleen je eigen beleving van je godsdienst is zaligmakend dat bedoel ik er mee te zeggen. Voor jezelf misschien wel maar dat hoeft voor een ander dus niet zo te zijn. En een ieder heeft daar zijn motieven, geschiedenis en redenen voor...... Maar omdat het voor jou naar en vervelend en traumatisch was hoeft het dat voor een ander nog niet te zijn? Snap je wat ik bedoel te zeggen?
Willemijn
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 12:05
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | Ja, Hannah. De gevoelswaarde kun je heel goed met elkaar vergelijken. De baby wordt gezegend, de ouders worden gezegend. Het grote verschil echter is, dat er niet gesproken wordt over verbond en er wordt geen extra geestelijke waarde aan toegekend. Het kind is immers in de ouders geheiligd. |
is het niet zo, dan, dat het kindje aan God wordt gewijd?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 12:09
|
|
|
|
| ARJAN007 schreef: | Hoewel de gedachte van het Verbond een gemeenschappelijke factor is van besnijdenis-Bar-Miswa en kinderdoop/verbondsdoop, ervaar ik toch een heel fundamenteel verschil. De omgeving waarin het plaatsvindt is geheel anders. Jammer genoeg kan ik de mensen die zich door Jezus lieten dopen, niet interviewen. Anders had ik het verschil tussen toen en nu veel beter onder woorden kunnen brengen. Dat neemt niet weg dat ik er vanuit ga dat de kerk de juiste beslissing heeft genomen om de kinderdoop/verbondsdoop te doen. De kinderdoop is ook veel méér dan alleen opdragen/zegenen. (De kerk heeft daarbij eeuwenlang Gods boodschap mede vanuit het Nieuwe Testament verkondigd.)
Gevoelsmatig kan ik dan ook onderschrijven wat Harald schreef over de opvattingen die sommige mensen hanteren t.a.v. de kinderdoop: maar wij vinden dat verbond niet goed, het moet overnieuw gedaan worden.
Ik durfde het zelf niet zo duidelijk op te schrijven, daarom ben ik blij dat een ander dat gedaan heeft. | Wat ik probeer te zeggen, is dat het een theologie is. Dat betekent dat het goede dingen in zich heeft maar ook dingen die niet goed zijn. Dit geldt voor elke theologie. Je kunt nu eenmaal niet alles van God weten en ons kijken naar God is beperkt en wordt voor een groot gedeelte gevormd door onze eigen omgeving. Bovendien legt de een hier de nadruk op en de ander op iets anders. Wat ik positief vind in de verbondstheologie, is dat het de genade van God centraal stelt. Ik kan me daar goed in vinden, want ik vind dat we dat in onze kringen te weinig benadrukken. De andere kant is, dat onze relatie met God verder gaat dan alleen maar het ontvangen van genade. En dat wordt m.i. wel eens vergeten. De relatie met God gaat dieper en is intenser. God wil een liefdesrelatie met ons hebben. En voor veel mensen is dat ongrijpbaar. Ze komen niet verder dan het zondebesef en de genade van God. Daarmee mist men geloof ik de essentie van het geloof. Het nadeel van de theologie die ik aanhang, is dat men zich te snel die relatie toeëigent, de genade als vanzelfsprekend aanneemt en daarmee de heiligheid van God uit het oog verliest. Zo heeft iedere theologie zijn pro's en zijn contra's. Je moet dus niet ervan uitgaan dat jouw kijk op God de enig juiste kijk is. Zolang Gods Woord in het middelpunt blijft staan, zijn er mogelijkheden voor verschillend denken.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 12:10
|
|
|
|
|
ik kom ook uit op een score van 55 lies, terwijl ik wel een 75 verwacht had; t is grappig om even die test te maken, maar meer waarde heeft het niet voor me eigenlijk.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 12:13
|
|
|
|
| SUSANNAH475 schreef: | Nou Chat, zoals je misschien weet ik ben zoekende en daarom had ik een voorganger uitgenodigd van de Baptistengemeente. Het gesprek was mooi, maar vind het dan jammer dat mijn belijdenis niet serieus wordt genomen.
Ik sta niet zozeer achter een kerk (op zich), ik ben namelijk op zoek naar een kerk die het woord van God serieus neemt en geen eigen kerkregels gaat verzinnen, waardoor je dit soort dingen krijgt. Ik vind het echt jammer dat er kerken zijn die of mijn belijdenis niet serieus nemen of vinden dat ik pas aan het avondmaal mag als ik lid ben van zo'n kerk, dan denk ik... waar gaat het nou om ? gaat het om al die regels ? of gaat het erom dat je een kind van God bent en Hem (en je naasten) wilt ontmoeten ? |
Ik vergelijk het altijd een beetje met lid worden van een andere vereniging sus, sportvereniging , muziekvereniging. Ook die hebben allemaal een regelement, dat is ook nodig om orde te houden.
Als ik daar lid van wil worden zal ik het vast niet met alle regeltjes maar dien ik me daar wel aan te houden. Zint dat me niet is het voor mij een teken dat het niet de juiste vereniging voor mij is.
Ik denk dan ook dat je een kerk zonder richtlijnen nergens gaat vinden. Ik heb een poosje heel veel verschillende kerken bezocht, gewoon om te kijken wat me trok en wat me niet trok. En eigenlijk hadden ze allemaal dingen waar ik me in kon vinden, maar ook allemaal wel iets waar ik me minder in kon vinden. Ik denk dat het dan zoeken is naar een gemeente die dingen heeft die je wat minder vind, maar waar je je bij neer kan leggen. De perfecte gemeente bestaat nu eenmaal niet.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 12:17
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | | ik kom ook uit op een score van 55 lies, terwijl ik wel een 75 verwacht had; t is grappig om even die test te maken, maar meer waarde heeft het niet voor me eigenlijk. |
Ik heb tijden geleden die test ook gedaan en kan me nog herinneren dat ik er vrij calvinistisch uitkwam terwijl ik zelf vind dat ik wel ruimdenkend ben..... Heb ik nu geen inzicht in mezelf of klopt de test niet dacht ik ? Ik hoorde van mijn omgeving dat ik toch best wel wat calvinistische trekjes heb........zo zie je maar...een goede hervormde opvoeding verloochent zich nooit....
Willemijn
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 12:19
|
|
|
|
|
S Morgens wakker worden en meteen het getrappel van het nieuwe leventje in je buik voelen, dank heb je echt iets om dankbaar voor te zijn.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
DOMINIQUE719
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 12:22
|
|
|
|
2 euro is toch te doen? Voor een festival met deze artiesten?? Ik ben er iig!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 12:24
|
|
|
|
We hebben 2 weken geleden een grondstuk gekocht waar we een nieuw huis op gaan bouwen. Na een maand of 5 geregel is alles eindelijk rond en ook de tekeningen van het huis waren helemaal klaar.
Komt gisteren de landmeter langs om de exacte grensafscheidingen vast te leggen en vast te stellen waar het huis precies moet komen te staan. En wat blijk, foutje in het kadaster, die hadden voor het gemak de breedte afgerond op 18 meter terwijl het maar 17, 20 meter is. Met als gevolg dat het huis een meter te breed is nu
Dus maar weer terug naar de tekentafel, grrrrrrrrr.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 12:26
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | | Wie zegt dat ik het over die verdeeldheid heb? Ik constateer een verdeeldheid in kerkmuren, niet meer en niet minder. Waarom dan meteen toch weer een andere lading erin leggen? | Ik kreeg de indruk, dat je dat bedoelde, maar ik ben blij, dat je het toch niet zo ervaart. Het is juist goed om eens te benadrukken dat we ook op een goede manier met elkaar kunnen praten, zonder dat het persoonlijk wordt.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 12:34
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | de cynische ondertoon is er niet hoor chat; en je vraag is me niet helemaal duidelijk eerlijk gezegt; wat werkt er wel of niet voor me, wat aanvaard ik, waar weet ik niets van, en wat eigen ik toe in geloof? | indruk die ik krijg in je bijdrages, is dat je de catechesatielessen goed gevolgd hebt. Mijn vraag is dan ook, wat is jouw persoonlijke beleving, en wat is aangeleerd.....Waar zit de Hannah die dit persoonliijk invult in haar leven? Toen ik dit allemaal las, dacht ik, stel je eens voor dat je op het VMBO zit, zou je dit nog allemaal kunnen begrijpen????
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ARJAN007
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 12:35
|
|
|
|
| ANNETTE792 schreef: | Komt gisteren de landmeter langs om de exacte grensafscheidingen vast te leggen en vast te stellen waar het huis precies moet komen te staan. En wat blijk, foutje in het kadaster, die hadden voor het gemak de breedte afgerond op 18 meter terwijl het maar 17, 20 meter is. Met als gevolg dat het huis een meter te breed is nu
Dus maar weer terug naar de tekentafel, grrrrrrrrr. |
Ja, dat geeft heel veel ergernis! Overal is er dus weleens wat.......
Laatst aangepast door
|
ARJAN007
|
op woensdag 5 mei 2010, 12:36
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 12:36
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | Daar kun je altijd terecht zolang je Rellok hier moet missen  |
Carientje is er weer??????
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
ARJAN007
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 12:37
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Carientje is er weer??????  |
Ja, dat zie ik nou ook. Ze kan ons niet missen! En rellok komt waarschijnlijk ook nog eens terug..... hij zal zijn eigen hoekie vreselijk missen he.......
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 12:44
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | | is het niet zo, dan, dat het kindje aan God wordt gewijd? | Er wordt geen voorschot genomen op de verlossing. Ik denk dat dat het kardinale verschil is met de kinderdoop. Aan God gewijd zou je moeten zien, dat je dankbaar bent voor het kind en dat je het leven aan God opdraagt.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HARALD285
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 12:46
|
|
|
|
| LIESBETH326 schreef: | Ben je mal zeg.... Ik heb 'm idd nog een keer gedaan en kwam uit om 61% geloof ik... Dus ja, dan ben ik toch nog wat fundamentalistischer dan Thomas...  |
Mal ben ik niet, tenminste niet voor zover ik weet
Maar de tweede keer heb je hem sneller gedaan als de eerste keer? de eerste keer was bedachtzamer?
Net trouwens de C-test gedaan, de score was 61% Ik ben vrij normaal dus
(denk ik )
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 12:48
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Wie is het?(ik zal het niet doorvertellen hoor,als je zn naam hier neerzet ) |
ondanks gezamenlijke 'interesse' (SAAB ) ben IK het niet
(zo, Leanne is nu een illusie armer )
Laatst aangepast door
|
GRIFFIN748
|
op woensdag 5 mei 2010, 12:50
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
RENSKE067
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 12:53
|
|
|
|
| LEANNE226 schreef: | Carientje is er weer??????  |
ja was me ook al opgevallen wb carientje
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 13:00
|
|
|
|
| CHATULIEM619 schreef: | | indruk die ik krijg in je bijdrages, is dat je de catechesatielessen goed gevolgd hebt. Mijn vraag is dan ook, wat is jouw persoonlijke beleving, en wat is aangeleerd.....Waar zit de Hannah die dit persoonliijk invult in haar leven? Toen ik dit allemaal las, dacht ik, stel je eens voor dat je op het VMBO zit, zou je dit nog allemaal kunnen begrijpen???? |
oei, das een persoonlijke vraag chat, die toch best dichtbij komt; k heb in mijn jeugd inderdaad zeven uur per zondag en vier avonden per week aan kerkgang en cathechesatie gewijd, en daar is best één en ander van blijven hangen, te meer daar ik al van jongst aan in geestelijke dingen geinteresseerd ben.
maar; wat in je hoofd zit, kan ook tegenwerken om tot God te naderen, hoor; ik kwam op een gegeven moment klem te zitten, en ging in het boek van "de redelijke godsdienst van á Brakel" dingen napluizen; daar stonden toch andere dingen dan dat ik van huis uit meegekregen had, hoewel ik die boeken van mijn ouders gekregen heb. God heeft er jaren over gedaan, om mij te brengen waar ik nu sta; en nog heb ik wel eens last van het feit, dat de geloofs-structuren in mijn jeugd anders zijn geprogrammeerd, dan ik nu als bijbels zie.
overigens; je hebt niet eens verstand nodig om te geloven, chat; de eenvoudigen wil God gadeslaan, en t dwaze van deze wereld heeft Hij uitverkoren, opdat Hij het wijze beschamen zou. dus t is makkelijker om zonder, dan mét verstand tot geloof te komen, denk ik wel eens!!
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
MARIEKE897
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 13:00
|
|
|
|
| GRIFFIN748 schreef: | ondanks gezamenlijke 'interesse' (SAAB ) ben IK het niet
(zo, Leanne is nu een illusie armer ) |
zullen we het maar gewoon niet over hebben?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 13:03
|
|
|
|
| MARIEKE897 schreef: | zullen we het maar gewoon niet over hebben?  |
Ik volg het wel hoor maar zie geen namen
En zingen doe ik niet!Op welk kleedje dan ook
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
PAULUS505
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 13:11
|
|
|
|
Beste Cm leden,
er wordt op zaterdag avond 12 Juni van 20:00 - 22:00 een Praise avond georganiseerd met de christelijk rockband Solid. Het thema van deze praise avond is: Be United. De Praise avond in Eindhoven heeft eigen plek op Facebook. Je kunt je toe laten voegen op Facebook ,aan dit vind ik leuk, bij de Praise avond Eindhoven Het is niet niet helemaal zeker waar de Praise avond in Eindhoven precies gehouden zal worden. Ik zal jullie hier op het forum op de hoogte houden van waar de Praise avond gehouden zal worden. Zijn er onder jullie die mee zouden willen gaat daar naar toe? Ik zou het heel leuk vinden om daar samen met andere CM leden naar toe te gaan.
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 13:12
|
|
|
|
| HANNAH810 schreef: | oei, das een persoonlijke vraag chat, die toch best dichtbij komt; k heb in mijn jeugd inderdaad zeven uur per zondag en vier avonden per week aan kerkgang en cathechesatie gewijd, en daar is best één en ander van blijven hangen, te meer daar ik al van jongst aan in geestelijke dingen geinteresseerd ben.
maar; wat in je hoofd zit, kan ook tegenwerken om tot God te naderen, hoor; ik kwam op een gegeven moment klem te zitten, en ging in het boek van "de redelijke godsdienst van á Brakel" dingen napluizen; daar stonden toch andere dingen dan dat ik van huis uit meegekregen had, hoewel ik die boeken van mijn ouders gekregen heb. God heeft er jaren over gedaan, om mij te brengen waar ik nu sta; en nog heb ik wel eens last van het feit, dat de geloofs-structuren in mijn jeugd anders zijn geprogrammeerd, dan ik nu als bijbels zie.
overigens; je hebt niet eens verstand nodig om te geloven, chat; de eenvoudigen wil God gadeslaan, en t dwaze van deze wereld heeft Hij uitverkoren, opdat Hij het wijze beschamen zou. dus t is makkelijker om zonder, dan mét verstand tot geloof te komen, denk ik wel eens!! | Heel erg bedankt voor je persoonlijke antwoord. In mijn vrijmoedigheid zou ik je nog eens iets willen vragen. Waar heeft de verbondstheologie je geholpen en waar heeft het je tegengewerkt?
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
GRACE585
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 13:13
|
|
|
|
| HENK710 schreef: | 
Iedereen een knuf van Doeshi
en van mij natuurlijk ook  |
een dikke knuffel terug
|
|
| Naar boven |
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: woensdag 5 mei 2010, 13:15
|
|
|
|
| HARALD285 schreef: | Mal ben ik niet, tenminste niet voor zover ik weet
Maar de tweede keer heb je hem sneller gedaan als de eerste keer? de eerste keer was bedachtzamer?
Net trouwens de C-test gedaan, de score was 61% Ik ben vrij normaal dus
(denk ik )  |
Da's wel heel toevallig... mijn C-score was ook 61%... Oh nee, toch niet... bijna 61%... Pfff...
Je moest 'ns weten hoe bedachtzaam ik kan zijn...
Laatst aangepast door
|
LIESBETH326
|
op woensdag 5 mei 2010, 13:22
|
|
| Naar boven |
|
|
|
|