ChristianMatch
 


Forum

lenen
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
PIETER649





Berichten: 3295

BerichtGeplaatst: donderdag 7 januari 2010, 18:45
 
Zou jij aan een kennis/ vriend geld lenen als die daarom vroeg, of uit jezelf aanbieden als je zag dat het nodig was?

Ik ben er zelf nooit erg moeilijk mee geweest, maar heb wel ervaren dat het soms dubbelle pech is... geld pleite, vrienden weg Verraste, verbaasde smiley

Hoe zien jullie dat? Ervaring mee?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731





Berichten: 2338

BerichtGeplaatst: donderdag 7 januari 2010, 19:08
 
PIETER649 schreef:
Zou jij aan een kennis/ vriend geld lenen als die daarom vroeg, of uit jezelf aanbieden als je zag dat het nodig was?

Ik ben er zelf nooit erg moeilijk mee geweest, maar heb wel ervaren dat het soms dubbelle pech is... geld pleite, vrienden weg Verraste, verbaasde smiley

Hoe zien jullie dat? Ervaring mee?

Het gebeurt idd vaak dat je je geld en je vrienden nooit meer terug ziet Twijfelende smiley
Ben er daarom zelf niet al te happig mee, en erg kieskeurig in wie ik financiele steun bied. Niet in de laatste plaats omdat ik het zelf ook niet breed heb.
Maar wanneer een goede vriend echt in financiële nood verkeert en ik ben in de gelegenheid om te helpen, dan probeer ik in eerste instantie in praktische zin te helpen door bijvoorbeeld de boodschappen te betalen, of die rekening die niet betaald kan worden te betalen. Op die manier weet ik namelijk wel zeker dat mijn geld besteed word voor hetgeen ik het gegeven heb...en wanneer het echt nodig is iemand geld te geven, dan toch maar zonder dit terug te vragen. Iemand zonder geld kan tenslotte moeilijk een lening terug betalen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: donderdag 7 januari 2010, 19:53
 
Zou er niet zomaar moeilijk over doen wat geld betreft. Als ik het heb, dan prima. Al zal ook wel meespelen hoe de verhouding met betrokkene is. En ja, je komt het dan wel eens tegen dat mensen je daarna laten zakken op een of andere manier, of als jij iets nodig hebt er niet zijn. Maar zal toch altijd bereid zijn in beginsel...geld zegt me toch weinig Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: donderdag 7 januari 2010, 20:13
 
verwijderd door mijzelf.

Laatst aangepast door
MARISKA601
op vrijdag 8 januari 2010, 21:41
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: donderdag 7 januari 2010, 20:15
 
MARISKA601 schreef:
ik ken het lenen.. en je ziet het nooit meer terug.
daarom leen ik nooit meer iets uit, geen geld en geen boeken.
zelfs mijn fiets niet.
heb zelfs een keer een jeugdbijbel uitgeleend.. ook nooit meer terug gezien.

Hopelijk heeft iemand veel plezier aan de Bijbel gehad! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: donderdag 7 januari 2010, 20:31
 
MARIJAN072 schreef:
Hopelijk heeft iemand veel plezier aan de Bijbel gehad! Knipoog smiley

Geldt ook voor CD's/andere boeken. Heb er wel eens wat uitgeleend. Maar dat ga ik niet allemaal onthouden...dus als het dan niet terugkomt, bedenk ik me dat eventueel jaren later pas. Dan ga ik er maar van uit dat de ander er veel plezier aan heeft!


Laatst aangepast door
HENK710
op donderdag 7 januari 2010, 20:31
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROBBEDOES873





Berichten: 735

BerichtGeplaatst: donderdag 7 januari 2010, 20:36
 
Tja was zal ik zeggen...
Ik ben niet te beroerd om iemand geld te lenen,
Als ik het missen kan zal ik er zeker niet moeilijk overdoen.
Helaas is het idd maar al te waar dat je het vaak niet weer terug ziet,
En dat geld idd ook vaak voor andere zaken, zoals boeken cd's dvd's noem maar op...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARIEN982





Berichten: 920

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 januari 2010, 00:11
 
PIETER649 schreef:
Zou jij aan een kennis/ vriend geld lenen als die daarom vroeg, of uit jezelf aanbieden als je zag dat het nodig was?

Ik ben er zelf nooit erg moeilijk mee geweest, maar heb wel ervaren dat het soms dubbelle pech is... geld pleite, vrienden weg Verraste, verbaasde smiley

Hoe zien jullie dat? Ervaring mee?

Ik zou het wel doen, maar kijk wel aan wie ik het uitleen.
Ik heb het een paar keer gedaan, en geen slechte ervaring er mee gehad. Als ik zie dat iemand het financieel moeilijk heeft en ik kan helpen doe ik het graag. Daarvoor zijn we toch op de wereld, om elkaar te helpen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
INKA401





Berichten: 357

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 januari 2010, 00:46
 
PIETER649 schreef:
Zou jij aan een kennis/ vriend geld lenen als die daarom vroeg, of uit jezelf aanbieden als je zag dat het nodig was?

Ik ben er zelf nooit erg moeilijk mee geweest, maar heb wel ervaren dat het soms dubbelle pech is... geld pleite, vrienden weg Verraste, verbaasde smiley

Hoe zien jullie dat? Ervaring mee?

nou pieter, als je er iémand mee raakt dan ben ik dat wel ...
ik ben iemand die véél en véél te goed bent voor deze wereld, dat durf ik nu onderhand wel te zeggen ... en heb anno 2009 daar pas mee geleerd, maar heb nog zéér veel geld uitstaan ...
en ik ben daar best kieskeurig in , maar het lijkt dat het bij inka allemaal zo gemakkelijk kán ... had dat zelf nooit door, nee ik deed dat toen ik een vette bankrekening had en dacht van, ach, kan mij het schelen ... als ik iemand in úitzonderlijke hoge nood daar mee kan helpen dan voel ik dat óók nog als een soort van plicht ... het gevoel van, heb je naasten lief
ik heb daar ook geen spijt van ... maar we zijn nu een jaar verder ...
de crissis raakt de bouw enorm, en daar moet ik het met mijn eigen zaak wél van hebben ... is op dit moment een drama ... betalingen blijven uit
en al met al, met al die lieve bedoelingen heb ik het nu wel even gehad om sinterklaas te spelen ...op al het geleende moet ik wel érrrg lang wachten , en kost mij nu zélf gewoon geld ... jij snap? ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 januari 2010, 01:17
 
PIETER649 schreef:
Zou jij aan een kennis/ vriend geld lenen als die daarom vroeg, of uit jezelf aanbieden als je zag dat het nodig was?

Ik ben er zelf nooit erg moeilijk mee geweest, maar heb wel ervaren dat het soms dubbelle pech is... geld pleite, vrienden weg Verraste, verbaasde smiley

Hoe zien jullie dat? Ervaring mee?

Heb zelf in mijn nog studiejaren 50 hele guldens uitgeleend aan een jongenman, waarvan ik destijds hoopte dat ik het ooit terug zou krijgen ... niet dus ...
Destijds (ik deed toen een jaar PABO) was dat voor mij veel geld, zat een hele week lang spaghetti te eten hi.
Veel later heb ik ook wel eens geld uitgeleend, het gelukkig wel terug gekregen, maar ik had wel zoiets van ... het is elke maand hetzelfde liedje ... mensen moeten op een gegeven moment het toch zelf een keertje zien te redden ... niet een makkelijk iets altijd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILMA729





Berichten: 202

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 januari 2010, 01:28
 
Iemand geld lenen kan voor die lener behoorlijk averechts werken.
Ik denk dan even aan de mensen die met leningen leningen af willen betalen.
Mensen die dus niet hun financiele zaakjes op orde weten te krijgen.
Als ik geld over had, en een vriend(in) in geldnood zou weten, dan zou ik eerder geld geven.
Met lenen los je voor die ander niet veel op.
Ja op korte termijn misschien even wel, maar mijn lening zal voor de lener dan een schuld betekenen.
Das niet echt opbouwend toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 januari 2010, 08:23
 
INKA401 schreef:
en heb anno 2009 daar pas mee geleerd
(...)
en al met al, met al die lieve bedoelingen heb ik het nu wel even gehad om sinterklaas te spelen ... (...) kost mij nu zélf gewoon geld ... jij snap? ...

Geen Goudriaanse feessies meer dus Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RELLOK036





Berichten: 588

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 januari 2010, 16:05
 
sja geld lenen. hmmmm kleine bedragen bv een tientje totaal geen probleem maar sja grote bedragen? hmmmm Slechte ervaring en ook goede.... laat ik met het slechte beginnen ik wilde met een groepje vrienden van me tijdens carnaval er tussen uit samen met de ker nu was er een jonge man die zei oke ik doe dit jaar het regelen dus geef aan mij het geld wat je kwijt zou zijn voor het huisje (per man een gulden of 100) we waren met zen 6e... Komen we op dat park heeft die knul niets betaald oke dacht ik heb het geld en wil die vakantie dus ik regelde met hem goh joh ik schiet voor maar betaal me het terug...na veel touw trekkenen ruzie kreeg ik het geld terug na 2 jaar, maar nu komt het staartje die jongen was euhm gok verslaafd... had dus dat geld wat we bij elkaar lapte vergokt....grrrrrr....
Nu de goede ervaring ander geval en ander persoon zit zo:
Een andere vriend van me woonde toendertijd op kamer in Venlo ivm zijn studie,nu kreeg hij plots een deurwaarder op de stoep je moet binnen een week 1200 gulden betalen anders sta je op straat... hij dacht hoe kan dit nu? Wat bleek zijn ouders hadden een verzekring afgesloten maar nooit betaald.... jottum... maar wat nu? Ik heb het hem voor geschoten en binnen een jaar kreeg ik het terug.....Maar albij al geld lenen en dan zeker grote sommen geld? hmmmm niet snel of ik moet iemand door en door kennen....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
APPELTJE402





Berichten: 3

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 januari 2010, 17:35
 
Ik denk dat het aan meerdere factoren ligt of ik geld uitleen of niet.
Een vriendin van me komt vaak geld te kort. Ik ben gestopt met haar portemonnee aanvullen, doe ik dat niet dan los ik telkens weer haar problemen op en leert zij nooit met geld omgaan.
Ik heb het trouwens wel altijd terug gekregen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
INKA401





Berichten: 357

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 januari 2010, 21:54
 
HENK710 schreef:
Geen Goudriaanse feessies meer dus Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Knipoog smiley

denk denk Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 januari 2010, 21:56
 
INKA401 schreef:
denk denk Knipoog smiley

Zeg dan gewoon eens nee Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JILL658





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 januari 2010, 12:13
 
Wat is geld? Wij mogen het gebruiken, maar al je geld is van de Vader. Als Papa zegt geef die of die geld en zoveel dan doe ik het zonder dat die ander het te weten komt. Hebben ze ook geen rot of schuldgevoelens. Kan ik ze helpen door boodschappen te brengen dan doe ik dat. Kan ik ze helpen door hun financieen op orde te krijgen, dan bied ik ze dat aan.
Voor mij maakt het niet uit of het nu vrienden zijn of onbekende als de Heer het zegt doe ik het gewoon. Want Hij weet ook mijn financiele situatie en gek genoeg ik krijg het altijd dubbel en dwars terug op een totaal andere manier.
Vroeger toen ik geen christen was deed ik het ook, maar helaas toen heb ik het nooit terug ontvangen.
Maar nu met Papa`s inmenging gaaf gewoon. Papa zorgt voor ons en mij en ik kom niets te kort. Ook al geef ik meer uit dan ik heb ontvangen snap niet hoe het kan, maar Hij doet het.
Want er staat geschreven dat je de mensen van voedsel en kleren enz moet voorzien, want het zijn Zijn Kinderen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARY052





Berichten: 655

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 januari 2010, 16:01
 
JILL658 schreef:
Wat is geld? Wij mogen het gebruiken, maar al je geld is van de Vader. Als Papa zegt geef die of die geld en zoveel dan doe ik het zonder dat die ander het te weten komt. Hebben ze ook geen rot of schuldgevoelens. Kan ik ze helpen door boodschappen te brengen dan doe ik dat. Kan ik ze helpen door hun financieen op orde te krijgen, dan bied ik ze dat aan.
Voor mij maakt het niet uit of het nu vrienden zijn of onbekende als de Heer het zegt doe ik het gewoon. Want Hij weet ook mijn financiele situatie en gek genoeg ik krijg het altijd dubbel en dwars terug op een totaal andere manier.
Vroeger toen ik geen christen was deed ik het ook, maar helaas toen heb ik het nooit terug ontvangen.
Maar nu met Papa`s inmenging gaaf gewoon. Papa zorgt voor ons en mij en ik kom niets te kort. Ook al geef ik meer uit dan ik heb ontvangen snap niet hoe het kan, maar Hij doet het.
Want er staat geschreven dat je de mensen van voedsel en kleren enz moet voorzien, want het zijn Zijn Kinderen.


Mooi Jill!
En herkenbaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LORITA727





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 januari 2010, 16:23
 
PIETER649 schreef:
Zou jij aan een kennis/ vriend geld lenen als die daarom vroeg, of uit jezelf aanbieden als je zag dat het nodig was?

Ik ben er zelf nooit erg moeilijk mee geweest, maar heb wel ervaren dat het soms dubbelle pech is... geld pleite, vrienden weg Verraste, verbaasde smiley

Hoe zien jullie dat? Ervaring mee?

Zelf zou ik er geen problemen mee hebben als het wel bekende van mij zijn en dat ik weet dat ze het ook echt nodig hebben.
Mensen die het echt nodig hebben en wat extra's nodig hebben om te overleven vind ik het als mens een plicht om te helpen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BRIGHTBOY799





Berichten: 11

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 14:01
 
We kunnen er allemaal wijsheden tegenaan gooien, maar hier een antwoord van Jezus op je vraag, hij heeft het erover in lucas 6

27 Maar tot u, die Mij hoort, zeg ik: Hebt uw vijanden lief, doet wel degenen, die u haten; 28 zegent wie u vervloeken; bidt voor wie u smadelijk behandelen. 29 Slaat iemand u op uw wang, keer hem ook de andere toe, neemt iemand u uw mantel af, laat hem ook het hemd nemen. 30 Vraagt iemand iets van u, geef het hem; neemt iemand het uwe, vraag het niet terug. 31 En gelijk gij wilt, dat u de mensen doen, doet gij hun evenzo. 32 En indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat hebt gij vóór? Immers, ook de zondaars hebben lief, die hen liefhebben. 33 Want indien gij goed doet aan wie u goed doen, wat hebt gij vóór? Ook de zondaars doen dat. 34 En indien gij leent aan hen, van wie gij hoopt iets te ontvangen, wat hebt gij vóór? Ook zondaars lenen aan zondaars om evenveel terug te ontvangen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JILL658





Berichten: 410

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 januari 2010, 15:18
 
BRIGHTBOY799 schreef:
We kunnen er allemaal wijsheden tegenaan gooien, maar hier een antwoord van Jezus op je vraag, hij heeft het erover in lucas 6

27 Maar tot u, die Mij hoort, zeg ik: Hebt uw vijanden lief, doet wel degenen, die u haten; 28 zegent wie u vervloeken; bidt voor wie u smadelijk behandelen. 29 Slaat iemand u op uw wang, keer hem ook de andere toe, neemt iemand u uw mantel af, laat hem ook het hemd nemen. 30 Vraagt iemand iets van u, geef het hem; neemt iemand het uwe, vraag het niet terug. 31 En gelijk gij wilt, dat u de mensen doen, doet gij hun evenzo. 32 En indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat hebt gij vóór? Immers, ook de zondaars hebben lief, die hen liefhebben. 33 Want indien gij goed doet aan wie u goed doen, wat hebt gij vóór? Ook de zondaars doen dat. 34 En indien gij leent aan hen, van wie gij hoopt iets te ontvangen, wat hebt gij
vóór? Ook zondaars lenen aan zondaars om evenveel terug te ontvangen.


Dit stukje hoort er dan wel bij Knipoog smiley
Luc 6: 35 -Nee, heb je vijanden lief, doe goed en leen geld aan anderen zonder iets terug te verwachten; dan zullen jullie rijkelijk worden beloond, en zullen jullie kinderen van de Allerhoogste zijn, want ook hij is goed voor wie ondankbaar en kwaadwillig is. Lachende smiley
36 Wees barmhartig zoals jullie Vader barmhartig is. Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: woensdag 20 januari 2010, 17:05
 
Jesaja 55 [2 v.] O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!

Amos 8 [1 v.] Dat wij de armen voor geld mogen kopen, en den nooddruftige om een paar schoenen; dan zullen wij het kaf van het koren verkopen.

Handelingen 4 [1 v.] Alzo hij een akker had, verkocht dien, en bracht het geld, en legde het aan de voeten der apostelen.

Mattheüs 6 [2 v.] Vergadert u geen schatten op de aarde, waar ze de mot en de roest verderft, en waar de dieven doorgraven en stelen;

Jakobus 5 [1 v.] Uw goud en zilver is verroest; en hun roest zal u zijn tot een getuigenis, en zal uw vlees als een vuur verteren; gij hebt schatten vergaderd in de laatste dagen.


Van geld mogen we genieten
Alleen niet op nummer 1

Geld jou zekerheid moet geven
meer geluk en roem

Alleen voor je geld
Zonder Jezus Christus in je hart

Ben je een arme sloeber
Met enorm veel geld

Rijk ben je pas als je de Here in je leven hebt aangenomen
en Hem wil dienen en tot andere tot hulpe mag zijn. Lachende smiley

Hartelijke groet,

Een zuster
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DENISE761





Berichten: 4

BerichtGeplaatst: woensdag 20 januari 2010, 18:45
 
Je moet idd wijsheid aan God vragen of je iemand moet helpen. Als het een broeder of zuster is en je kan helpen dan moet je het denk ik doen en misschien ook wel bij een ongelovige.
Vroeger wilde ik altijd iedereen helpen waardoor ik eens met een schuld van bijna 8000 gulden kwam te zitten!!! Huilende smiley, smiley in tranen
Ik zou toen net de zending ingaan en dat had niet door kunnen gaan als God me niet had "uitgered"! Hij voorzag op wonderbaarlijke wijze! God heeft altijd voorzien in alles wat ik nodig had ook op financieel gebied.
Zelf gellof ik ook in het principe van: je tiende van je inkomsten aan God geven ook als je niet veel hebt; God zal altijd voorzien!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARTIJN553





Berichten: 5

BerichtGeplaatst: woensdag 20 januari 2010, 20:31
 
PIETER649 schreef:
Zou jij aan een kennis/ vriend geld lenen als die daarom vroeg, of uit jezelf aanbieden als je zag dat het nodig was?

Ik ben er zelf nooit erg moeilijk mee geweest, maar heb wel ervaren dat het soms dubbelle pech is... geld pleite, vrienden weg Verraste, verbaasde smiley

Hoe zien jullie dat? Ervaring mee?

Dit is me nog nooit gevraagd, maar als het goede vrienden zijn zou ik het wel doen. Dan wel afspreken hoe en wanneer ze dat denken terug te betalen. Dit klinkt zakelijk, maar dat is hun verzoek toch ook ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
APPELTJE084





Berichten: 50

BerichtGeplaatst: woensdag 24 februari 2010, 12:21
 
Geen probleem, die persoon zal dat dan harder nodig hebben dan ik..
Hier hoef ik dan ook niet over na te denken!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
KAT125





Berichten: 179

BerichtGeplaatst: woensdag 24 februari 2010, 13:22
 
PIETER649 schreef:
Zou jij aan een kennis/ vriend geld lenen als die daarom vroeg, of uit jezelf aanbieden als je zag dat het nodig was?

Ik ben er zelf nooit erg moeilijk mee geweest, maar heb wel ervaren dat het soms dubbelle pech is... geld pleite, vrienden weg Verraste, verbaasde smiley

Hoe zien jullie dat? Ervaring mee?

ik kan mij daar helemaal bij aansluiten.
1x huur betaaldvoor het appartement- persoon nooit weergezien (vriendin/drugs).
1x failliet verklaart in buitenland,omdat de vrouw van mn vriend de boel gevlet had en foetsie.
1x vriend geholpen met bouwen woning,en kan materiaal niet meer betalen,ik over de 10 rooie er bij in maja het komt wel weer maar ik moet ook krap leven om rond te komen.
1x geld geleend en na een jaar kreeg ik 150% terug
mn ouders ook geholpen maar wil er niks voor terug, ze hebben zoveel voor mij gedaan wat ik zie als onbetaalbaar.


Laatst aangepast door
KAT125
op woensdag 24 februari 2010, 13:25
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Pagina 1 van 1