ChristianMatch
 


Forum

Hokjes
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 ... 7 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
ROBBEDOES873





Berichten: 735

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 22:10
 
LIESBETH326 schreef:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens... Knipoog smiley
Het gaat om een feitelijke vraag, die wat mij betreft concreet beantwoord mag worden...
Wat je aan dat antwoord ontleent... tja, da's idd interpretatie... Lachende smiley

Waarom staat het dan wel bij de keuze mogelijkheden??? Gefrustreerde smiley
Sorry maar vind het een beetje een zinloze discussie Zieke smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 22:20
 
ROBBEDOES873 schreef:
Waarom staat het dan wel bij de keuze mogelijkheden??? Gefrustreerde smiley

Ja, vind ik ook... gewoon schrappen deze keuzemogelijkheid... Knipoog smiley

Quote:
Sorry maar vind het een beetje een zinloze discussie Zieke smiley

Tja... heel zinvol vind ik 'm ook niet nee.... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROBBEDOES873





Berichten: 735

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 22:24
 
LIESBETH326 schreef:
Ja, vind ik ook... gewoon schrappen deze keuzemogelijkheid... Knipoog smiley



Tja... heel zinvol vind ik 'm ook niet nee.... Knipoog smiley

Soms he soms snap ik der gewoon geen hout meer van en denk ik ach het zal wel Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 22:27
 
LIESBETH326 schreef:
Daar ben ik het niet helemaal mee eens... Knipoog smiley
Het gaat om een feitelijke vraag, die wat mij betreft concreet beantwoord mag worden...
Wat je aan dat antwoord ontleent... tja, da's idd interpretatie... Lachende smiley

Het antwoord over het niet in hokjes denken is ook gewoon heel concreet!
Een mens met een relatie met Jezus is allereerst christen!
Daarnaast kan hij ook nog lid zijn van een bepaalde kerk.
Maar op 1 staat zijn christen zijn, zonder aanzien des hokjes. Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SUSANNAH475





Berichten: 2113

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 22:37
 
CHATULIEM619 schreef:
Voorspelbare reacties, De een voelt zich meteen aangevallen en kiest de aanval. Maar laten we eens dieper op de kwestie ingaan. In je profiel stel je jezelf voor. En dat staat het leuk, dat je openstaat voor andersdenkenden. In principe is dat goed, per slot van rekening vind ik niet dat je andere kerken moet veroordelen. Maar dit profiel dient ook om je voor te stellen aan de ander. En dan vind ik dat je jezelf tekort doet. Iedereen heeft nl. een geloofsbeleving en dat gaat vaak niet samen met iemand van een geheel andere kerk.
Stel je je eens voor, zou je het kunnen opbrengen om samen met iemand door het leven te gaan, die heel anders met zijn geloof omgaat? Dan heb ik het om theologische verschillen, maar ook om verschillen qua geloofsbeleving. Onbewust heb je grenzen, en dat heeft ook te maken met je eigen achtergrond. Wat is er op tegen om daar duidelijk voor uit te komen?
En Willie, als je in de zorg werkt, is het logisch dat je zondags ook moet werken. Daar is niks op tegen en dat valt m.i. buiten de discussie.

Weet je Chat, het gaat mij niet om kerken, en ja, ook ik vind het belangrijk dat je je als christen onderling bemoedigt in het geloof, ook al ben ik (nog) geen lid van een kerk.
Omdat ik geloof dat het niet om een kerk gaat in eerste instantie en geloof dat het in eerste instantie gaat om je persoonlijke relatie met God (een hartszaak dus), heb ik neergezet, ik denk niet in hokjes.
Als ik dat niet zou schrijven heb ik het gevoel dat ik anderen zou beoordelen op hun kerkgang en ik ben van mening dat dit in elk geval voor mij niet de juiste instelling is.

Ook als het zou betekenen als iemand lid is van een kerk, waar ik sterk van te voren al voel hier voel ik me niet thuis (bijv. pinkstergemeente), dan nog wil ik die ander in zijn of haar waarde laten... ongeacht wat ik er van denk... uiteindelijk gaat het toch om die ene God, ook al zal het meer onwaarschijnlijk zijn dan waarschijnlijk dat ik me in dat geval zal aanpassen aan die ander. Een relatie is ook in die zin een aanvulling en als het dat niet is, dan denk ik dat het beter is om alle voors en tegens nog eens op een rijtje te zetten. Geloof is voor mij belangrijk, juist ook in een relatie. Maar ik ben daar tevens ruim in om elkaar daar eerst in te leren kennen, voor je gaat zeggen, ja maar jij bent lid van die kerk, dus laat maar... wil de persoon er achter juist leren kennen en dat doe ik niet zozeer aan de hand van een kerk (uitzonderingen daargelaten).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 22:38
 
ARJAN007 schreef:
Of degene die die optie aanvinkt wil zijn/haar privacy beschermen door niet meteen met alle details te komen. Als iemand werkelijk geïnteresseerd is in een profiel kunnen de details alsnog aan bod komen.
Het is nogal wat om met een gedetailleerd profiel op internet te staan......
Kortom: er kunnen meerdere redenen zijn om aan te vinken dat men niet in hokjes denkt......

Nou ik heb heel bewust IK BEN CHRISTEN, DENK NIET IN HOKJES neergezet.

Hier heb je wat, daar vind je wat. Voor mij is de kerk, iedereen die gelooft en belijdt dat Jezus zijn/haar Heer is en dat Hij is opgestaan.

Ik kerk nu PKN, wel een heel evangelische uitvoering, dus t keuze vakje PKN is voor mij geen optie. Heb ondertussen de volgende kerken al afgestruind, al naar gelang ik woonde :
Ned.Hervormd - hokje gereformeerde bond (uitgestapt vanwege vanalles)
Ned.Hervormd - hokje confesioneel
Evangelische Gemeente - uitgestapt vanwege discussie herdoop en avondmaal
Nederlands Gereformeerd
Ned.Hervormd - hokje confesioneel
Nu heet dat PKN, met een heel frisse evangelische wind Lachende smiley met blinkend witte tanden
Ook nog wel een paar keer naar katholieke kerk geweest
en paar keer orthodoxe kerk geweest

Maakt t mij uit, wat iemand kerkt? Nee... maar kan mij beter vinden met mensen die openlijk voor hun geloof durven uit te komen, daar van getuigen, God de leiding in hun leven durven te geven, en vanuit dat vertrouwen leven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DOLFIJN286





Berichten: 1

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 22:42
 
Dat zou ik niet beter kunnen verwoorden! Ik denk niet in hokjes omdat ik niet geloof dat één bepaalde kerkgemeenschap de juiste is. Ik geloof dat in elke kerk écht gelovige mensen zitten, mensen die de schijn ophouden of er enkel heengaan uit traditie en ongelovigen. Mijn geloof beleef ik thuis, soms samen met enkele vrienden of familie, zonder dat iemand mij kerkregels en tradities oplegt. Ik geloof ook niet in de hiërarchie die in de meeste kerken heerst, waar de ene persoon hoger aangeschreven staat dan een andere omdat die voorganger/zangleider/oudste/... is. Hoop hiermee mijn keuze voor "christen, maar niet in hokjes denken" een beetje te verklaren...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 22:44
 
JONATHAN890 schreef:
Nou ik heb heel bewust IK BEN CHRISTEN, DENK NIET IN HOKJES neergezet.

Hier heb je wat, daar vind je wat. Voor mij is de kerk, iedereen die gelooft en belijdt dat Jezus zijn/haar Heer is en dat Hij is opgestaan.

Ik kerk nu PKN, wel een heel evangelische uitvoering, dus t keuze vakje PKN is voor mij geen optie. Heb ondertussen de volgende kerken al afgestruind, al naar gelang ik woonde :
Ned.Hervormd - hokje gereformeerde bond (uitgestapt vanwege vanalles)
Ned.Hervormd - hokje confesioneel
Evangelische Gemeente - uitgestapt vanwege discussie herdoop en avondmaal
Nederlands Gereformeerd
Ned.Hervormd - hokje confesioneel
Nu heet dat PKN, met een heel frisse evangelische wind Lachende smiley met blinkend witte tanden
Ook nog wel een paar keer naar katholieke kerk geweest
en paar keer orthodoxe kerk geweest

Maakt t mij uit, wat iemand kerkt? Nee... maar kan mij beter vinden met mensen die openlijk voor hun geloof durven uit te komen, daar van getuigen, God de leiding in hun leven durven te geven, en vanuit dat vertrouwen leven.





Bij mij gaat het in de kerk erom dat Het Woord van God naar waarheid word verkondigd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 22:47
 
MARISKA601 schreef:
Bij mij gaat het in de kerk erom dat Het Woord van God naar waarheid word verkondigd.


en dat gebeurt toch in heel veel kerken, dus ik denk niet in hokjes.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 22:58
 
HENK710 schreef:
Het antwoord over het niet in hokjes denken is ook gewoon heel concreet!
Een mens met een relatie met Jezus is allereerst christen!
Daarnaast kan hij ook nog lid zijn van een bepaalde kerk.
Maar op 1 staat zijn christen zijn, zonder aanzien des hokjes. Coole smiley met zonnebril

Ik ben christen,
ik denk niet in hokjes
en ik ben lid van een pkn-gemeente...

Beste mensen, het één sluit het ander niet uit.... Dat is wat ik probeer(de) aan te geven, maar wat me blijkbaar niet lukte... Boze smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 23:07
 
LIESBETH326 schreef:
Ik ben christen,
ik denk niet in hokjes
en ik ben lid van een pkn-gemeente...

Beste mensen, het één sluit het ander niet uit.... Dat is wat ik probeer(de) aan te geven, maar wat me blijkbaar niet lukte... Boze smiley







Gewoon èèn kerk, maar ja......daar passen we niet in.
Denk je dat GOD blij is met dit gekonkel?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317





Berichten: 2463

BerichtGeplaatst: donderdag 22 april 2010, 01:11
 
LIESBETH326 schreef:
Ik ben christen,
ik denk niet in hokjes
en ik ben lid van een pkn-gemeente...

Beste mensen, het één sluit het ander niet uit.... Dat is wat ik probeer(de) aan te geven, maar wat me blijkbaar niet lukte... Boze smiley


Volgende keer Marijan laten schrijven, kun jij dan schrijven, ik had het kunnen schrijven ... Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 22 april 2010, 10:08
 
Geloof en identiteit gaan vaak samen. Je identiteit wordt deels gevormd door je geloof. Wie jij bent en wat je gelooft is heel wezenlijk. En het is belangrijk dat dat ook tot zijn recht komt in een relatie. En het profiel dient ervoor om te laten zien wie je bent.
Als ik zo de reacties op mij in laat werken vallen mij een aantal dingen op. Veel mensen vatten mijn opmerkingen op als veroordeling naar andere kerken. Dat is echter niet het geval. Of iemand nu PKN is of Pinkster of Vergadering of Baptist, maakt voor mij niet uit. Dat is een gegeven, heeft veel te maken met de achtergrond van diegene.
Zelfs als iemand nergens kan aarden zegt dat iets over de persoon. Ik ken voldoende geestelijke zwervers, die nooit hun plekje kunnen vinden. Van gemeente naar gemeente van kerk naar kerk en niet verder kunnen komen. Dat viel me ook op in een aantal bijdragen hier op het forum, overal geprobeerd, nergens gelukt. En altijd lag het aan de kerk of aan de theologie. Nooit aan de persoon in kwestie.
In een relatie speelt geloof (hopenlijk) een grote rol. Geloof is meer dan datgene wat je denkt, het is ook wat je bent. En in het zoeken naar een partner, is het helemaal niet verkeerd je de vraag te stellen: wie ben ik en waar sta ik voor? Het openstaan voor andere kerkelijke richtingen heeft nl. ook zijn grenzen. En die grenzen hebben te maken met je eigen identiteit en geloofsbeleving.
Geloof is iets wat je met je partner moet kunnen delen. En als dat niet kan, omdat de ander dat anders beleeft, kun je je enorm eenzaam gaan voelen. Om deze situatie te voorkomen, vind ik het belangrijk dat je van tevoren al weet uit welke richting de ander komt. In mijn ogen geeft dat veel meer duidelijkheid vooraf en weet je wat je kunt delen met elkaar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 22 april 2010, 10:11
 
WILLEMIJN232 schreef:
Chatuliem,

Ik lees met enige verbazing je stukje. Meen je dit nu echt?
Jij denkt in een bepaald hokje en dat is voor jou prettig, duidelijk en overzichtelijk. Is ook helemaal niets mis mee.
Maar ik denk breder en dus niet in hokjes. Ik ben geinteresseerd wat andere mensen vinden en geloven en denk dat je ook altijd kritisch moet kijken naar wat je gelooft en hoe je daar instaat. Meekijken in andere "hokjes" kan je daarom ook inzicht geven hoe anderen hun geloof beleven. Ik ga ook niet iedere zondag naar de kerk, zit op zondag ook wel gezellig op een terrasje maar wil dat zeggen dat ik een slechtere christen ben dan jij bent?
Ik hou zelf niet van evangeliediensten omdat ze mij te onrustig zijn, ik hou meer van de stilte.....Maar ik veroordeel het niet, heb ik ook absoluut geen reden toe en kom er ook wel eens bij sociale verplichtingen....
Ga ook heerlijk naar yoga en geniet er zelfs van! Maar ben ik een slechtere christen dan jij bent?
Probeer ook eens over de grenzen van je eigen kerk te kijken zonder te oordelen.........

Willemijn
Stel Willemijn, je ontmoet een pinksterman, die heel stellig is in zijn opvattingen? Hoe zou jij daar dan mee om willen gaan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RENSKE067





Berichten: 555

BerichtGeplaatst: donderdag 22 april 2010, 10:35
 
CHATULIEM619 schreef:
Geloof en identiteit gaan vaak samen. Je identiteit wordt deels gevormd door je geloof. Wie jij bent en wat je gelooft is heel wezenlijk. En het is belangrijk dat dat ook tot zijn recht komt in een relatie. En het profiel dient ervoor om te laten zien wie je bent.
Als ik zo de reacties op mij in laat werken vallen mij een aantal dingen op. Veel mensen vatten mijn opmerkingen op als veroordeling naar andere kerken. Dat is echter niet het geval. Of iemand nu PKN is of Pinkster of Vergadering of Baptist, maakt voor mij niet uit. Dat is een gegeven, heeft veel te maken met de achtergrond van diegene.
Zelfs als iemand nergens kan aarden zegt dat iets over de persoon. Ik ken voldoende geestelijke zwervers, die nooit hun plekje kunnen vinden. Van gemeente naar gemeente van kerk naar kerk en niet verder kunnen komen. Dat viel me ook op in een aantal bijdragen hier op het forum, overal geprobeerd, nergens gelukt. En altijd lag het aan de kerk of aan de theologie. Nooit aan de persoon in kwestie.
In een relatie speelt geloof (hopenlijk) een grote rol. Geloof is meer dan datgene wat je denkt, het is ook wat je bent. En in het zoeken naar een partner, is het helemaal niet verkeerd je de vraag te stellen: wie ben ik en waar sta ik voor? Het openstaan voor andere kerkelijke richtingen heeft nl. ook zijn grenzen. En die grenzen hebben te maken met je eigen identiteit en geloofsbeleving.
Geloof is iets wat je met je partner moet kunnen delen. En als dat niet kan, omdat de ander dat anders beleeft, kun je je enorm eenzaam gaan voelen. Om deze situatie te voorkomen, vind ik het belangrijk dat je van tevoren al weet uit welke richting de ander komt. In mijn ogen geeft dat veel meer duidelijkheid vooraf en weet je wat je kunt delen met elkaar.

ik ben het wat dit betreft wel met je eens
ik spreek uit ervaring dat het vaak moeilijk is een relatie te hebben met iemand die qua geloof op een andere golflengte zit
heb het zelf een aantal keren meegemaakt
voor mij persoonlijk is het daarom ook belangrijk van welke kerk mijn partner lid is
daarbij heb ik ook nog een kind en dan vind ik het al helemaal belangrijk dat je daarin ook op één lijn zit
dat wil niet zeggen dat mijn partner persé ger vrijg moet zijn
maar wel dat je samen naar dezelfde kerk gaat dus een kerk die er in ieder geval dichtbij staat
maar de optie 'ik denk niet in hokjes' was voor mij gewoon open
en gelukkig maar want mijn vriend dacht niet in hokjes Knipoog smiley
maar al gauw bleek dat hij ger vrijg was opgevoed maar op het moment 'kerkloos' was en zoekende
als het goed is hoort ie over 2 weken ook weer in een 'hokje' Knipoog smiley
maar als je geen lid bent van een kerk is het dus een goede optie om het open te houden
en als je wel lid bent kun je idd hiermee aangeven dat je openstaat voor iemand met een andere kerkelijke achtergrond
wat mij betreft dus niks mis mee
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ELOY025





Berichten: 33

BerichtGeplaatst: donderdag 22 april 2010, 12:25
 
Mijn kerkelijke achtergrond is Rooms Katholiek en ik denk wel degelijk in hokjes.
En ik ben blij dat er zoveel hokjes zijn, en ook het hokje "ik denk niet in hokjes" hoort daar bij, het is immers net zo'n vrije overtuiging als dat je voor een specifiek stroming kiest.
Ik geloof niet dat het ene hokje beter is dan het andere, het gaat er volgens mij om dat je één of meer hokjes vind waar je persoonlijk het meest mee hebt, zodat je daar steun aan hebt en richting vind naar God die voor ons allen toch dezelfde is.
Ik geloof in Jesus Christus en hou net als Hij van iedereen.

Ik vind wel dat het antwoord op " Wat is je kerkelijke achtergrond? " niets te maken moet hebben met of je wel of geen respect voor andere overtuigingen hebt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
NISHA834





Berichten: 108

BerichtGeplaatst: donderdag 22 april 2010, 17:09
 
Ik vind wel dat het antwoord op " Wat is je kerkelijke achtergrond? " niets te maken moet hebben met of je wel of geen respect voor andere overtuigingen hebt.[/color][/quote]


Eloy,

Volgens mij maak je nu een denk fout. Natuurlijk behoor je als christen andere kerkelijke achtergronden en overtuigingen te respecteren.

Maar we zitten hier met elkaar op een contactsite. Voor het zoeken van een vriendschap komt het misschien niet zo heel nauw, maar voor het zoeken van een partner komt het er wel degelijk op aan, of je ook met de kerkgaan match. Ik ben belijdend lid van de Hersteld Hervormde kerk en daarom zou ik het op prijsstellen dit met mijn partner te kunnen delen. En dat lukt niet helaas met alle kerkverbanden. Ik zeg hier dus niet dat mijn partner van dezelfde richting moet zijn, maar wel dezelfde HARTelijke richting, in denken en kleden en zondagsbesteding. Vooral voor mijn gezin is dit van groot belang.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: donderdag 22 april 2010, 17:42
 
Voor diegene die geen ongelijk span willen voeren, is het belangrijk in welke "hokje" iemand zit.
Niet in een hokje zitten is ook een keuze om geen ongelijk span te gaan vormen met iemand.

Mijn kerkelijk achtegrond is:
Streng gereformeerd, baptist, pinkster, vrij evengelisch, vrij baptist, Shabbatist, charismatisch (trinity), leger des heils en messiaans beleidend. En nu dan?


Laatst aangepast door
MAR907
op donderdag 22 april 2010, 17:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ELOY025





Berichten: 33

BerichtGeplaatst: donderdag 22 april 2010, 17:42
 
@ NISHA,

ik ben het helemaal met je eens.

Juist daarom vind ik dat het invullen van je kerkelijke achtergrond
gebaseerd moet zijn op je kerkelijke achtergrond, (als je die hebt)
en niet op of je wel of niet een ander geloof respecteerd.
Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: donderdag 22 april 2010, 18:15
 
MAR907 schreef:
Voor diegene die geen ongelijk span willen voeren, is het belangrijk in welke "hokje" iemand zit.
Niet in een hokje zitten is ook een keuze om geen ongelijk span te gaan vormen met iemand.

Mijn kerkelijk achtegrond is:
Streng gereformeerd, baptist, pinkster, vrij evengelisch, vrij baptist, Shabbatist, charismatisch (trinity), leger des heils en messiaans beleidend. En nu dan?

Vrij duidelijk! Je bent een shopper! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: donderdag 22 april 2010, 18:18
 
CHATULIEM619 schreef:
Stel Willemijn, je ontmoet een pinksterman, die heel stellig is in zijn opvattingen? Hoe zou jij daar dan mee om willen gaan?


Hoi Chatuliem,

ik ben niet zo op de hoogte van de stelligheden van de pinkstergemeente dus kan je er geen goed antwoord op geven Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD285





Berichten: 58

BerichtGeplaatst: donderdag 22 april 2010, 18:58
 
LIESBETH326 schreef:
Wat mij betreft trek je hier onterechte conclusies... Je interpreteert iets, wat gewoon als feit er staat... Zie mijn reactie hierboven.


Ik interpreteer hier juist niets, maar trek juist een (hopelijk onterechte) stelling tegenover de naar mijn mening generaliserende stelling van Chatuliem.

CHATULIEM619 schreef:
Voor mij betekent iemand die niet in hokjes denkt, iemand die zich niet ergens aan wil toewijden en het is voor mij een belangrijk criterium om met zo'n persoon niet verder te willen gaan.
Als je nu al niet weet waar je voor staat in je geloof, dan heb ik geen hoop dat dat in de toekomst wel zo zou zijn.
Die hokjes zijn belangrijk. Ze staan nl. voor je geloofsbeleving. Het valt me op, dat de meeste mensen die niet in hokjes denken ook niet trouw naar een kerk gaan.

Chatuliem, waar je hier naar mijn mening in te ver doortrekt is dat je hier personen die de keus invullen niet in hokjes te denken doortrekt met het zijn van geestelijke zwervers, die geen idee hebben wat hun geloof inhoud en waar zijn in hun geloof staan. Sommigen zullen zeker zoekende zijn in hun geloof om een of andere reden, maar andere maken met hun keuze om niet perse bij een bepaald kerkgenootschap te horen juist een punt. Iets wat Jonathan ook duidelijk maakt door te zeggen dat de kerk alle gelovigen zijn, ongeacht of en naar welke kerk ze gaan.

Toch heb ik in mijn profiel wel duidelijk voor een hokje gekozen, maar als het gaat om mijn geloof overstijg ik dat hokje, mijn geloof is meer dan een kerkgenootschap, dat is enkel mijn kerkelijke achtergrond.

CHATULIEM619 schreef:
Geloof en identiteit gaan vaak samen. Je identiteit wordt deels gevormd door je geloof. Wie jij bent en wat je gelooft is heel wezenlijk. En het is belangrijk dat dat ook tot zijn recht komt in een relatie. En het profiel dient ervoor om te laten zien wie je bent.

Helemaal mee eens, en daarom heb je ook de open vraag “Wat betekent het geloof voor jou persoonlijk?” en daar kun je meer kwijt dan enkel de kerkgenootschap waar je al dan niet toe behoort. En daar kom je ook veel meer te weten over het geloof en de geloofsbelevenis van een persoon dan wat zijn/haar kerkelijke achtergrond is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: donderdag 22 april 2010, 19:08
 
WILLEMIJN232 schreef:
Vrij duidelijk! Je bent een shopper! Knipoog smiley

Hahaha, pas op ik ben een vrouwen "shopper" Coole smiley met zonnebril



Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt


Laatst aangepast door
MAR907
op donderdag 22 april 2010, 19:11
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: donderdag 22 april 2010, 19:24
 
MAR907 schreef:
Hahaha, pas op ik ben een vrouwen "shopper" Coole smiley met zonnebril



Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Laat de vrouwen van CM dan maar gewaarschuwd zijn....... Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968





Berichten: 2706

BerichtGeplaatst: donderdag 22 april 2010, 19:27
 
Voor mij betekent 'Ik denk niet in hokjes' niks anders dan dat ik ook open sta voor christenen met een andere mening. Dat neemt echt niet weg dat ik zelf wel duidelijke opvattingen heb, wat volgens mij de meeste mensen hier ook wel weten trouwens. Het wel invullen van een kerkgenootschap kan ook opgevat worden als een soort afbakening, een kerk die ik kennelijk wil verdedigen.
Het is hier een relatiesite. Als het tot een relatie komt zal het zijn zoals Marian stelt, namelijk dat je dan een geloofsgemeenschap zoekt waar je je samen thuis kunt voelen. En wat zegt het eigenlijk als ik PKN invul? Dat is in Friesland qua kerkelijke cultuur echt iets anders dan in de Bijbelgordel.
Bovendien gaat het dan vaak inderdaad meer om kerkelijke gewoontes en omgangsvormen dan om inhoud. Het valt me op dat ik het qua opvattingen toch heel goed kan vinden met mensen uit hele andere - ook wat meer behoudende - kerken.
Het niet denken in hokjes is ook vooral het niet (willen) denken in menselijke organisatievormen, wat kerken in principe zijn maar in het delen van waar het echt om gaat, het geloof in Christus zelf.

Chatuliem:

Voor mij betekent iemand die niet in hokjes denkt, iemand die zich niet ergens aan wil toewijden en het is voor mij een belangrijk criterium om met zo'n persoon niet verder te willen gaan.
Als je nu al niet weet waar je voor staat in je geloof, dan heb ik geen hoop dat dat in de toekomst wel zo zou zijn.
Die hokjes zijn belangrijk. Ze staan nl. voor je geloofsbeleving. Het valt me op, dat de meeste mensen die niet in hokjes denken ook niet trouw naar een kerk gaan.


Is dit niet een heel erg persoonlijke beleving, Chat? Ik herken me in geen van de dingen die je noemt, het een heeft met het ander niets te maken.

Thomas, die wel in kaders denkt maar niet in hokjes.


Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 22 april 2010, 19:57
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 22 april 2010, 20:29
 
HENK710 schreef:
Een zelfde interpretatie wordt ook gegeven door jou en Chat over die andere opmerking die ingevuld kan worden Knipoog smiley
Wat is er mis mee te zeggen wat voor indruk een bepaalde opmerking bij anderen achterlaat. In feite doen we dat voortdurend. Ik geef duidelijk weer welke indruk ik van iemand krijg, die invult niet in hokjes te denken. Dat is niet een mening, maar een indruk. En in tegenstelling tot wat mensen denken heeft ons handelen meer te maken met wat onze indruk is, dan wat onze mening is.
En inderdaad in koor zeggen we allemaal, het zou het beste zijn als het geen probleem zou vormen in een relatie. En bij sommigen zou het misschien ook wel werken. Maar een overtuiging alleen is niet voldoende. Het zou best wel kunnen, dat je dingen voor elkaar moet opgeven, die je helemaal niet kan opgeven. Het zou ook kunnen dat je over je eigen grenzen heengaat terwille van je relatie, en dat je achteraf tot de ontdekking komt dat dat niet goed geweest is. Het zou kunnen dat je diep ongelukkig en eenzaam wordt door deze keuzes.
En als je zegt dat ik een donker beeld schilder, helaas gebeurt dit heel vaak. Idealen zijn goed, zijn zelfs te verdedigen, maar wat doe je als de praktijk anders uitpakt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: donderdag 22 april 2010, 20:59
 
CHATULIEM619 schreef:
Wat is er mis mee te zeggen wat voor indruk een bepaalde opmerking bij anderen achterlaat. In feite doen we dat voortdurend. Ik geef duidelijk weer welke indruk ik van iemand krijg, die invult niet in hokjes te denken. Dat is niet een mening, maar een indruk. En in tegenstelling tot wat mensen denken heeft ons handelen meer te maken met wat onze indruk is, dan wat onze mening is.
En inderdaad in koor zeggen we allemaal, het zou het beste zijn als het geen probleem zou vormen in een relatie. En bij sommigen zou het misschien ook wel werken. Maar een overtuiging alleen is niet voldoende. Het zou best wel kunnen, dat je dingen voor elkaar moet opgeven, die je helemaal niet kan opgeven. Het zou ook kunnen dat je over je eigen grenzen heengaat terwille van je relatie, en dat je achteraf tot de ontdekking komt dat dat niet goed geweest is. Het zou kunnen dat je diep ongelukkig en eenzaam wordt door deze keuzes.
En als je zegt dat ik een donker beeld schilder, helaas gebeurt dit heel vaak. Idealen zijn goed, zijn zelfs te verdedigen, maar wat doe je als de praktijk anders uitpakt?


De mensen die aangeven NIET in hokjes te denken, zijn mensen die open staan voor anderen hun mening, beleving, gevoel, indruk of wat dan ook.
Ik hang niet vast aan mijn hokje waar ik t fijn vind, waar ik mijn plek heb.
En als ik iemand zou leren kennen die in een ander hokje zit, dan ben ik oud en wijs genoeg om daar over te praten.
Er zijn zoveel dingen die komen kijken bij een relatie, ongelukkig wordt je niet alleen van hetgeen dat de ander in een ander hokje zit.
Een relatie aangaan is mekaar zoeken in de dingen die jezelf hebt, waar je er kan zijn voor de ander, waar de ander er voor jou kan zijn.
Dingen die je binden aan je huidige leven, en dat zijn er wat hoor, zijn dingen waar je samen een weg in moet zoeken. Hier wat laten, daar wat geven.
En ik geef je gelijk dat iemand die naar een Hersteld Gereformeerde Kerk gaat, best wel op lastige dingen kan stuiten met iemand die naar een pinkster gemeente gaat. Maar dan heb ik t ook over wat behoorlijke tegenstellingen. Die tegenstellingen uiten zich echt niet alleen in de kerkelijke belevingswereld. Die mensen zullen veel meer vlakken hebben waar men een behoorlijke water bij de wijn actie zullen moeten uitvoeren.

Al met al....ik denk niet in hokjes, sta open voor meer dan mijn hokje
En jij vindt het anders, en daarom moet je lekker vissen in je eigen vissenkom. Die ook graag binnen zijn/haar hokje vist , vist daar.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: donderdag 22 april 2010, 21:30
 
JONATHAN890 schreef:
De mensen die aangeven NIET in hokjes te denken, zijn mensen die open staan voor anderen hun mening, beleving, gevoel, indruk of wat dan ook.
Ik hang niet vast aan mijn hokje waar ik t fijn vind, waar ik mijn plek heb.
En als ik iemand zou leren kennen die in een ander hokje zit, dan ben ik oud en wijs genoeg om daar over te praten.
Er zijn zoveel dingen die komen kijken bij een relatie, ongelukkig wordt je niet alleen van hetgeen dat de ander in een ander hokje zit.
Een relatie aangaan is mekaar zoeken in de dingen die jezelf hebt, waar je er kan zijn voor de ander, waar de ander er voor jou kan zijn.
Dingen die je binden aan je huidige leven, en dat zijn er wat hoor, zijn dingen waar je samen een weg in moet zoeken. Hier wat laten, daar wat geven.
En ik geef je gelijk dat iemand die naar een Hersteld Gereformeerde Kerk gaat, best wel op lastige dingen kan stuiten met iemand die naar een pinkster gemeente gaat. Maar dan heb ik t ook over wat behoorlijke tegenstellingen. Die tegenstellingen uiten zich echt niet alleen in de kerkelijke belevingswereld. Die mensen zullen veel meer vlakken hebben waar men een behoorlijke water bij de wijn actie zullen moeten uitvoeren.

Al met al....ik denk niet in hokjes, sta open voor meer dan mijn hokje
En jij vindt het anders, en daarom moet je lekker vissen in je eigen vissenkom. Die ook graag binnen zijn/haar hokje vist , vist daar.
Het gaat niet alleen om wat je denkt Jonathan, het gaat er meer om of het ook werkt. En aangezien je met een nieuwe relatie toch aan de ander moet wennen, is het ook belangrijk duidelijkheid te hebben op dit gebied.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JONATHAN890





Berichten: 1599

BerichtGeplaatst: donderdag 22 april 2010, 21:46
 
CHATULIEM619 schreef:
Het gaat niet alleen om wat je denkt Jonathan, het gaat er meer om of het ook werkt. En aangezien je met een nieuwe relatie toch aan de ander moet wennen, is het ook belangrijk duidelijkheid te hebben op dit gebied.

Helemaal mee eens ! Gewoon open zijn, voor je eigen dingen opkomen, vertellen wat voor jou belangrijk is in je leven, en daar kijken of je met een ander verder kunt bouwen aan iets moois, waar je mekaar kan invullen.
En je zal mekaar nooit in alles kunnen vinden, maar de raakvlakken moeten er zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: donderdag 22 april 2010, 21:52
 
JONATHAN890 schreef:
De mensen die aangeven NIET in hokjes te denken, zijn mensen die open staan voor anderen hun mening, beleving, gevoel, indruk of wat dan ook.
...
Al met al....ik denk niet in hokjes, sta open voor meer dan mijn hokje
En jij vindt het anders, en daarom moet je lekker vissen in je eigen vissenkom. Die ook graag binnen zijn/haar hokje vist , vist daar.

1. Er zijn mensen die aangeven NIET in hokjes te denken, mensen zijn die open staan voor mensen met andere meningen, belevingen, etc.

2. Er zijn mensen die aangeven dat ze uit een nader genoemd hokje komen en alleen vissen in de eigen vissenkom.

3. Er zijn mensen die aangeven dat ze uit een nader genoemd hokje komen, die niet alleen vissen in hun eigen vissenkom, maar wel verwachten (soms zelfs eisen) dat de gevangen vis in de eigen kom (over)komt.

4. Er zijn mensen die aangeven dat ze uit een nader genoemd hokje komen, die ook open staan voor mensen met andere meningen, belevingen, etc. En die bereid zijn om met de gevangen vis te zoeken naar een kom waar beiden zich in thuis voelen.

Ik maak de inschatting dat het merendeel zich kan vinden in categorie 1 of 4, misschien wel iedereen die in dit topic tot nu toe gereageerd heeft. Ik zou bijna zeggen... zoek de verschillen tussen 1 en 4... Engeltje smiley

Vandaar dat ik het ook met Robbedoes eens kan zijn dat dit eigenlijk niet echt een zinvolle discussie is...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 ... 7 Volgende
Pagina 2 van 7