ChristianMatch
 


Forum

Hokjes
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 7 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 11:16
 
In veel profielen lees ik, ïk ben christen, maar ik denk niet in hokjes. Eigenlijk vind ik dat heel negatief. Wat is erop tegen om te zeggen: ik hoor bij een bepaalde kerk. Bovendien geeft het ook verkeerde info aan de ander, want iedereen heeft een bepaalde kerkelijke achtergrond. En die is vaak gevormd door opvoeding, theologie, ervaringen en kijk op de mens.
Voor mij betekent iemand die niet in hokjes denkt, iemand die zich niet ergens aan wil toewijden en het is voor mij een belangrijk criterium om met zo'n persoon niet verder te willen gaan.
Als je nu al niet weet waar je voor staat in je geloof, dan heb ik geen hoop dat dat in de toekomst wel zo zou zijn.
Die hokjes zijn belangrijk. Ze staan nl. voor je geloofsbeleving. Het valt me op, dat de meeste mensen die niet in hokjes denken ook niet trouw naar een kerk gaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GRACE585





Berichten: 1464

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 11:53
 
CHATULIEM619 schreef:
In veel profielen lees ik, ïk ben christen, maar ik denk niet in hokjes. Eigenlijk vind ik dat heel negatief. Wat is erop tegen om te zeggen: ik hoor bij een bepaalde kerk. Bovendien geeft het ook verkeerde info aan de ander, want iedereen heeft een bepaalde kerkelijke achtergrond. En die is vaak gevormd door opvoeding, theologie, ervaringen en kijk op de mens.
Voor mij betekent iemand die niet in hokjes denkt, iemand die zich niet ergens aan wil toewijden en het is voor mij een belangrijk criterium om met zo'n persoon niet verder te willen gaan.
Als je nu al niet weet waar je voor staat in je geloof, dan heb ik geen hoop dat dat in de toekomst wel zo zou zijn.
Die hokjes zijn belangrijk. Ze staan nl. voor je geloofsbeleving. Het valt me op, dat de meeste mensen die niet in hokjes denken ook niet trouw naar een kerk gaan.


bedankt voor het hokje waar je me in plaats Verraste, verbaasde smiley Geschokte, onthutste smiley Gefrustreerde smiley Gefrustreerde smiley Gefrustreerde smiley
,ben er echter zeker van overtuigd dat ik niet in dat hokje van jou pas Engeltje smiley Lachende smiley Coole smiley met zonnebril


Laatst aangepast door
GRACE585
op woensdag 21 april 2010, 11:53
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLIE400





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 12:03
 
Het feit dat ik niet in hokjes denk heeft niets met overtuiging te maken.
Het heeft meer te maken dat ik iemand die bij een andere kerk zit niet veroordeel of uitsluit.
En iemand die mischien niet elke week naar de kerk gaat is die niet trouw??
Als ik naar mijn situatie kijk zie ik dat anders.
Ik werk in de zorg en daar hoort nu eenmaal bij dat je ook in het weekend werkt.
Vind het zo jammer dat stellingen hier zo scherp neergezet worden.
Discussie oke zelfs waardevol maar ergens meteen een oordeel aanhangen vind ik een beetje jammer
gr. Willie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 12:23
 
Voorspelbare reacties, De een voelt zich meteen aangevallen en kiest de aanval. Maar laten we eens dieper op de kwestie ingaan. In je profiel stel je jezelf voor. En dat staat het leuk, dat je openstaat voor andersdenkenden. In principe is dat goed, per slot van rekening vind ik niet dat je andere kerken moet veroordelen. Maar dit profiel dient ook om je voor te stellen aan de ander. En dan vind ik dat je jezelf tekort doet. Iedereen heeft nl. een geloofsbeleving en dat gaat vaak niet samen met iemand van een geheel andere kerk.
Stel je je eens voor, zou je het kunnen opbrengen om samen met iemand door het leven te gaan, die heel anders met zijn geloof omgaat? Dan heb ik het om theologische verschillen, maar ook om verschillen qua geloofsbeleving. Onbewust heb je grenzen, en dat heeft ook te maken met je eigen achtergrond. Wat is er op tegen om daar duidelijk voor uit te komen?
En Willie, als je in de zorg werkt, is het logisch dat je zondags ook moet werken. Daar is niks op tegen en dat valt m.i. buiten de discussie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LEANNE226





Berichten: 2978

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 12:47
 
CHATULIEM619 schreef:
Voorspelbare reacties, De een voelt zich meteen aangevallen en kiest de aanval. Maar laten we eens dieper op de kwestie ingaan. In je profiel stel je jezelf voor. En dat staat het leuk, dat je openstaat voor andersdenkenden. In principe is dat goed, per slot van rekening vind ik niet dat je andere kerken moet veroordelen. Maar dit profiel dient ook om je voor te stellen aan de ander. En dan vind ik dat je jezelf tekort doet. Iedereen heeft nl. een geloofsbeleving en dat gaat vaak niet samen met iemand van een geheel andere kerk.
Stel je je eens voor, zou je het kunnen opbrengen om samen met iemand door het leven te gaan, die heel anders met zijn geloof omgaat? Dan heb ik het om theologische verschillen, maar ook om verschillen qua geloofsbeleving. Onbewust heb je grenzen, en dat heeft ook te maken met je eigen achtergrond. Wat is er op tegen om daar duidelijk voor uit te komen?
En Willie, als je in de zorg werkt, is het logisch dat je zondags ook moet werken. Daar is niks op tegen en dat valt m.i. buiten de discussie.

Het een sluit het ander niet uit maar je moet wel verder willen kijken,ben jij nooit geneigd vragen te gaan stellen?
Ik heb PKN ingevuld omdat ik bij die kerkgemeenschap aangesloten ben,ik voel mij nog steeds gereformeerd(synodaal) maar wil niets buitensluiten.Bovendien is PKN net zo'n vage term als het "niet denken in hokjes".Jij wilt een geheel eigen identiteit,ik wil kunnen meedenken en meepraten met anders denkenden,het is maar net waar je je prettig bij voelt.
En ja,ik kan een relatie met iemand aangaan die een andere geloofsbeleving heeft,sterker nog,ik ben 22 jaar met zo iemand getrouwd geweest Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 14:12
 
CHATULIEM619 schreef:
Voorspelbare reacties, De een voelt zich meteen aangevallen en kiest de aanval. Maar laten we eens dieper op de kwestie ingaan. In je profiel stel je jezelf voor. En dat staat het leuk, dat je openstaat voor andersdenkenden. In principe is dat goed, per slot van rekening vind ik niet dat je andere kerken moet veroordelen. Maar dit profiel dient ook om je voor te stellen aan de ander. En dan vind ik dat je jezelf tekort doet. Iedereen heeft nl. een geloofsbeleving en dat gaat vaak niet samen met iemand van een geheel andere kerk.
Stel je je eens voor, zou je het kunnen opbrengen om samen met iemand door het leven te gaan, die heel anders met zijn geloof omgaat? Dan heb ik het om theologische verschillen, maar ook om verschillen qua geloofsbeleving. Onbewust heb je grenzen, en dat heeft ook te maken met je eigen achtergrond. Wat is er op tegen om daar duidelijk voor uit te komen?
En Willie, als je in de zorg werkt, is het logisch dat je zondags ook moet werken. Daar is niks op tegen en dat valt m.i. buiten de discussie.

Lekker. Kotsende smiley Eerst start je ergens een discussie op dat we één moeten zijn in het uitleggen van de bijbel. Nu vraag je weer om de verschillen duidelijk aan elkaar te maken. Chatuliem: je bent een zeurpiet. Coole smiley met zonnebril

Imre, die het eindelijk heeft durven zeggen! Engeltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLIE400





Berichten: 146

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 14:22
 
En Willie, als je in de zorg werkt, is het logisch dat je zondags ook moet werken. Daar is niks op tegen en dat valt m.i. buiten de discussie.

Fijn zijn we het daar over eens
toch een beetje eenheid hier Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 15:43
 
Het niet is hokjes denken heeft voor mij een positieve lading.
Het komt bij mij over, dat een ieder is vrij in wat hij/zij geloofd.
Maar of hun trouwe/ontrouwe kerkgang er meer te maken heeft
weet ik niet.
Ik denk eerder dat het maken heeft , wat men heeft meegemaakt in de kerken waar men lid van is/was.
Waarom men niet gaat, dat zou je aan de persoon zelf moeten vragen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 15:49
 
CHATULIEM619 schreef:
In veel profielen lees ik, ïk ben christen, maar ik denk niet in hokjes. Eigenlijk vind ik dat heel negatief. Wat is erop tegen om te zeggen: ik hoor bij een bepaalde kerk.

Het énige nadeel van de optie "ik denk niet in hokjes" is dat de ander moet raden of men evangelisch is of refo of "gewoon" PKN. Het lijkt mij dan slim dat men het kerktype waar men bij aangesloten is in een vroeg stadium aan de ander meedeelt zodat de ander op tijd kan besluiten al dan niet door te gaan het met contact.

Ik denk dat mensen vaak oprecht invullen dat ze niet in hokjes denken, omdat ze - in tegenstelling tot "scherpslijpers" - wel willen laten voelen dat de ander welkom is met zijn/haar geloofsbeleving, ook wanneer deze geloofsbeleving anders is. Tenminste, ik vermoed dat dát motief erachter zit. En ja... wat is er mooier dan dat men over kerkmuren heenkijkt en wil leren van de mooie kanten van een ander kerktype?

Ook mensen die openstaan naar andere kerktypes kunnen trouwe kerkgangers zijn en zich betrokken voelen bij hun eigen gemeente. Dus het is niet verstandig om mensen die "niet in hokjes denken" bij voorbaat te plaatsen in het hokje "ondefinieerbaar".

Dus ja, Chat.... ik zie het nut van deze discussie niet zo in. Het lijkt mij eerlijk gezegd een beetje vergezocht, omdat de meeste mensen in een persoonlijk contact al snel meedelen in welk kerktype ze 's zondags ter kerke gaan. Bovendien leidt een iets minder uitgekristalliseerd profiel sneller tot vragen, zodat het contact makkelijker tot stand komt......
(oeh... wat een wijsheden, die ik opgedaan heb toen ik nog vrijgezel was.....)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BENNY340





Berichten: 41

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 16:24
 
wat maak het nou uit wie wat gelooft.
denk jij dat GOD straks vraagt in welke kerk gemeenschap je gezeten heeft.
Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANITA324





Berichten: 913

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 16:26
 
verwijdert door mezelf

Laatst aangepast door
ANITA324
op maandag 29 november 2010, 00:38
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695





Berichten: 1550

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 17:48
 
BENNY340 schreef:
wat maak het nou uit wie wat gelooft.
denk jij dat GOD straks vraagt in welke kerk gemeenschap je gezeten heeft.
Coole smiley met zonnebril

Precies. God denkt ook niet in hokjes. Maar in harten. Harten Hem toegewijd!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RELLOK036





Berichten: 588

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 18:00
 
hmmm hokjes... dan euhm heb ik ene probleem qua kerkelijke achter grond... nl het volgende:
- Ik ben katholiek gedoopt (limburg he)
- heb me kinder jeugd door gebracht in een baptisten gemeente
- me pubertijd was bij de vergadering van gelovigen
- me jong volwassen was bij een baptisten/ evangelische gemeente
- en nu heden ten dage euhm momenteel kerken loos
wel hokje pas ik nu in?? Coole smiley met zonnebril
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685





Berichten: 919

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 18:31
 
RELLOK036 schreef:
hmmm hokjes... dan euhm heb ik ene probleem qua kerkelijke achter grond... nl het volgende:
- Ik ben katholiek gedoopt (limburg he)
- heb me kinder jeugd door gebracht in een baptisten gemeente
- me pubertijd was bij de vergadering van gelovigen
- me jong volwassen was bij een baptisten/ evangelische gemeente
- en nu heden ten dage euhm momenteel kerken loos
wel hokje pas ik nu in?? Coole smiley met zonnebril





In het hartenhokje van GOD Relloko Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
INEZ910





Berichten: 216

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 18:47
 
http://www.youtube.com/watch?v=EcYQa_xKuqg Coole smiley met zonnebril

http://www.youtube.com/watch?v=8HHqaVEx6hg&feature=related Clown smiley


Laatst aangepast door
INEZ910
op woensdag 21 april 2010, 18:49
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 19:19
 
CHATULIEM619 schreef:
In veel profielen lees ik, ïk ben christen, maar ik denk niet in hokjes. Eigenlijk vind ik dat heel negatief.
Wat is er negatief aan het meedelen dat je je christen zijn op jouw manier beleefd, maar dat je beseft dat dit voor een ander anders kan liggen, ook al heb je wel dezelfde Bijbel en Dezelfde God als basis?

CHATULIEM619 schreef:
Wat is erop tegen om te zeggen: ik hoor bij een bepaalde kerk.
Is dit werkelijk wat er met de opmerking over het niet in hokjes denken wordt bedoeld? Er wordt enkel aangegeven met die opmerking dat je anderskerkelijken wel wilt erkennen als broer/zus in Christus.

CHATULIEM619 schreef:
Bovendien geeft het ook verkeerde info aan de ander, want iedereen heeft een bepaalde kerkelijke achtergrond. En die is vaak gevormd door opvoeding, theologie, ervaringen en kijk op de mens.
Hoezo geeft het niet in hokjes denken verkeerde info? Wordt er mee ontkend dat iemand een bepaalde achtergrond en vorming heeft gehad? In mijn ogen is het juist een duidelijke mening waar je voor uitkomt, namelijk dat je net als Gods Geest bereid bent door menselijke grenzen heen te breken.

CHATULIEM619 schreef:
Voor mij betekent iemand die niet in hokjes denkt, iemand die zich niet ergens aan wil toewijden en het is voor mij een belangrijk criterium om met zo'n persoon niet verder te willen gaan.
Dit is nogal een aanmatigend oordeel over iemand. Want juist iemand die zegt niet in hokjes te (willen) denken, is in mijn ogen met toewijding bezig. Het getuigt in mijn ogen van meer toewijding om te erkennen dat er elders broers/zussen in Christus zijn dan dat je je helemaal stort op je 'eigen' kring. De 'eigen' kring is immers maar een beperkt deel van Gods Volk! Knipoog smiley

CHATULIEM619 schreef:
Als je nu al niet weet waar je voor staat in je geloof, dan heb ik geen hoop dat dat in de toekomst wel zo zou zijn.
En weer ben je aanmatigend. Want zoals aangegeven zegt de opmerking over het niet in hokjes denken zeker níet dat je niet weet waar je voor staat. Veelal is het eerder een getuigenis van het tegengestelde!

CHATULIEM619 schreef:
Die hokjes zijn belangrijk. Ze staan nl. voor je geloofsbeleving.
Dat staat de opmerking over het niet in hokjes denken ook, zoals ik ondertussen hopelijk heb weten duidelijk te maken.

Het is jammer dat je in je referaat doet alsof degenen die de opmerking op hun profiel hebben staan een negatieve houding hebben, waar je zelf niet anders dan negatief bent naar die mensen en ook direct alweer naar de mensen die hier reageren met een andere mening... Boze smiley


Laatst aangepast door
HENK710
op woensdag 21 april 2010, 19:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ARJAN007





Berichten: 368

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 19:26
 
HENK710 schreef:
Is dit werkelijk wat er met de opmerking over het niet in hokjes denken wordt bedoeld? Er wordt enkel aangegeven met die opmerking dat je anderskerkelijken wel wilt erkennen als broer/zus in Christus....

Of degene die die optie aanvinkt wil zijn/haar privacy beschermen door niet meteen met alle details te komen. Als iemand werkelijk geïnteresseerd is in een profiel kunnen de details alsnog aan bod komen.
Het is nogal wat om met een gedetailleerd profiel op internet te staan......
Kortom: er kunnen meerdere redenen zijn om aan te vinken dat men niet in hokjes denkt......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 19:36
 
CHATULIEM619 schreef:
In veel profielen lees ik, ïk ben christen, maar ik denk niet in hokjes. Eigenlijk vind ik dat heel negatief. Wat is erop tegen om te zeggen: ik hoor bij een bepaalde kerk. Bovendien geeft het ook verkeerde info aan de ander, want iedereen heeft een bepaalde kerkelijke achtergrond. En die is vaak gevormd door opvoeding, theologie, ervaringen en kijk op de mens.
Voor mij betekent iemand die niet in hokjes denkt, iemand die zich niet ergens aan wil toewijden en het is voor mij een belangrijk criterium om met zo'n persoon niet verder te willen gaan.
Als je nu al niet weet waar je voor staat in je geloof, dan heb ik geen hoop dat dat in de toekomst wel zo zou zijn.
Die hokjes zijn belangrijk. Ze staan nl. voor je geloofsbeleving. Het valt me op, dat de meeste mensen die niet in hokjes denken ook niet trouw naar een kerk gaan.


Chatuliem,

Ik lees met enige verbazing je stukje. Meen je dit nu echt?
Jij denkt in een bepaald hokje en dat is voor jou prettig, duidelijk en overzichtelijk. Is ook helemaal niets mis mee.
Maar ik denk breder en dus niet in hokjes. Ik ben geinteresseerd wat andere mensen vinden en geloven en denk dat je ook altijd kritisch moet kijken naar wat je gelooft en hoe je daar instaat. Meekijken in andere "hokjes" kan je daarom ook inzicht geven hoe anderen hun geloof beleven. Ik ga ook niet iedere zondag naar de kerk, zit op zondag ook wel gezellig op een terrasje maar wil dat zeggen dat ik een slechtere christen ben dan jij bent?
Ik hou zelf niet van evangeliediensten omdat ze mij te onrustig zijn, ik hou meer van de stilte.....Maar ik veroordeel het niet, heb ik ook absoluut geen reden toe en kom er ook wel eens bij sociale verplichtingen....
Ga ook heerlijk naar yoga en geniet er zelfs van! Maar ben ik een slechtere christen dan jij bent?
Probeer ook eens over de grenzen van je eigen kerk te kijken zonder te oordelen.........

Willemijn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARISKA601





Berichten: 4718

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 19:50
 
RELLOK036 schreef:
hmmm hokjes... dan euhm heb ik ene probleem qua kerkelijke achter grond... nl het volgende:
- Ik ben katholiek gedoopt (limburg he)
- heb me kinder jeugd door gebracht in een baptisten gemeente
- me pubertijd was bij de vergadering van gelovigen
- me jong volwassen was bij een baptisten/ evangelische gemeente
- en nu heden ten dage euhm momenteel kerken loos
wel hokje pas ik nu in?? Coole smiley met zonnebril




hokje van de kerkelozen Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAR907





Berichten: 1391

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 19:53
 
CHATULIEM619 schreef:
In veel profielen lees ik, ïk ben christen, maar ik denk niet in hokjes. Eigenlijk vind ik dat heel negatief. Wat is erop tegen om te zeggen: ik hoor bij een bepaalde kerk. Bovendien geeft het ook verkeerde info aan de ander, want iedereen heeft een bepaalde kerkelijke achtergrond. En die is vaak gevormd door opvoeding, theologie, ervaringen en kijk op de mens.
Voor mij betekent iemand die niet in hokjes denkt, iemand die zich niet ergens aan wil toewijden en het is voor mij een belangrijk criterium om met zo'n persoon niet verder te willen gaan.
Als je nu al niet weet waar je voor staat in je geloof, dan heb ik geen hoop dat dat in de toekomst wel zo zou zijn.
Die hokjes zijn belangrijk. Ze staan nl. voor je geloofsbeleving. Het valt me op, dat de meeste mensen die niet in hokjes denken ook niet trouw naar een kerk gaan.


Je hebt volkomen gelijk.
Ik leefde in mij geloof/opvoeding in een hokje, maar ben daar uitgestapt.
Waarom? Om uit de babylonische leer/wetten te stappen.

Rev 18:4 En ik hoorde een andere stem uit den hemel, zeggende: Gaat uit van haar, Mijn volk, opdat gij aan haar zonden geen gemeenschap hebt, en opdat gij van haar plagen niet ontvangt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 21:00
 
CHATULIEM619 schreef:
In veel profielen lees ik, ïk ben christen, maar ik denk niet in hokjes. Eigenlijk vind ik dat heel negatief. Wat is erop tegen om te zeggen: ik hoor bij een bepaalde kerk. Bovendien geeft het ook verkeerde info aan de ander, want iedereen heeft een bepaalde kerkelijke achtergrond. En die is vaak gevormd door opvoeding, theologie, ervaringen en kijk op de mens.

Ik kan het hierin met Chatuliem eens zijn. Het enige dat ik er op aan te merken heb is, dat ik niet vind dat er sprake is van verkeerde info als je ervoor kiest om in het midden te laten van welk kerkgenootschap je lid bent.
Hoewel ik een hekel heb aan 'kerkhokjes', vind ik het wel een belangrijke vraag. Het zegt toch vaak iets over de (achtergrond van de) persoon, zoals Chatuliem al aangaf. Voor mij is het heel belangrijk om mijn geloof te kunnen delen met een partner. Het geloof is wezenlijk onderdeel van mijn identiteit. Iemand die mijn geloofsbeleving niet begrijpen kan, begrijpt dus mij in mijn identiteit niet.
Ik zeg niet dat dit de kans op een goede relatie onmogelijk maakt, maar het is wel erg lastig in de praktijk...

Het is absoluut niet zo dat ik strikt op bepaalde kerkgenootschappen selecteer. Ik vergelijk het meer met bijvoorbeeld een ander feit, bijv. opleidingsniveau of kerkbezoek. Daar winden we toch ook geen doekjes om? Maar alle drie feiten geven, althans voor mij, relevante informatie over de persoon...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIJAN072





Berichten: 2215

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 21:03
 
LIESBETH326 schreef:
Ik kan het hierin met Chatuliem eens zijn. Het enige dat ik er op aan te merken heb is, dat ik niet vind dat er sprake is van verkeerde info als je ervoor kiest om in het midden te laten van welk kerkgenootschap je lid bent.
Hoewel ik een hekel heb aan 'kerkhokjes', vind ik het wel een belangrijke vraag. Het zegt toch vaak iets over de (achtergrond van de) persoon, zoals Chatuliem al aangaf. Voor mij is het heel belangrijk om mijn geloof te kunnen delen met een partner. Het geloof is wezenlijk onderdeel van mijn identiteit. Iemand die mijn geloofsbeleving niet begrijpen kan, begrijpt dus mij in mijn identiteit niet.
Ik zeg niet dat dit de kans op een goede relatie onmogelijk maakt, maar het is wel erg lastig in de praktijk...

Het is absoluut niet zo dat ik strikt op bepaalde kerkgenootschappen selecteer. Ik vergelijk het meer met bijvoorbeeld een ander feit, bijv. opleidingsniveau of kerkbezoek. Daar winden we toch ook geen doekjes om? Maar alle drie feiten geven, althans voor mij, relevante informatie over de persoon...

Zo denk ik er ook over, Liesbeth! 'k Zou het geschreven kunnen hebben. Knipoog smiley Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 21:12
 
MARIJAN072 schreef:
Zo denk ik er ook over, Liesbeth! 'k Zou het geschreven kunnen hebben. Knipoog smiley Lachende smiley

Is het weer zo ver? Knipoog smiley Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 21:24
 
LIESBETH326 schreef:
Ik kan het hierin met Chatuliem eens zijn. Het enige dat ik er op aan te merken heb is, dat ik niet vind dat er sprake is van verkeerde info als je ervoor kiest om in het midden te laten van welk kerkgenootschap je lid bent.
Misschien zijn die mensen geen lid? Knipoog smiley Misschien juist omdat ze zich niet willen binden aan menselijke grenzen, maar juist vrij willen zijn om meerdere samenkomsten te bezoeken? Of dit dan persé tot minder kerkgang leidt, zoals Chatuliem veronderstelt, zou ik niet durven stellen.

LIESBETH326 schreef:
Hoewel ik een hekel heb aan 'kerkhokjes', vind ik het wel een belangrijke vraag. Het zegt toch vaak iets over de (achtergrond van de) persoon, zoals Chatuliem al aangaf.
Zegt de opmerking niet in hokjes denken dan werkelijk niets? Volgens mij zegt het heel veel over de persoon, namelijk dat hij bereid is over eigen grenzen heen te kijken.

LIESBETH326 schreef:
Voor mij is het heel belangrijk om mijn geloof te kunnen delen met een partner. Het geloof is wezenlijk onderdeel van mijn identiteit. Iemand die mijn geloofsbeleving niet begrijpen kan, begrijpt dus mij in mijn identiteit niet.
Daar zal ieder die niet in hokjes denkt het volkomen mee eens zijn, Liesbeth! Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HARALD285





Berichten: 58

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 21:49
 
Chat, van de andere kant kan ik ook zeggen dan personen die aangeven bij een kerk te horen, dat dat negatief klinkt, want het geeft aan dat mensen niet over hun kerkmuren heen kijken. En dat mensen die een bepaalde kerk ingevuld hebben daar ook trouw altijd heen gaan. En daar ook tegenover elkaar stelling nemen, met bv. als voorbeeld uit de bijbel; Ik ben van Cefas, en ik van Petrus, zo kun je ook zeggen, ik ben GKV, en ik ben PKN. Zeg je dan dat je tot God behoort daarmee, of tot een kerk gemeenschap? Zeg ik liever dat ik kind van God ben dan dat ik lid ben van de GKV.

Je kan ook aangeven niet in hokjes te denken en elke zondag wel in een/de kerk te zitten, of een hokje te kiezen, en niet/nauwelijks naar de kerk gaan, of naar de kerk gaan en nooit in je geloof te groeien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 21:56
 
HENK710 schreef:
Misschien zijn die mensen geen lid? Knipoog smiley Misschien juist omdat ze zich niet willen binden aan menselijke grenzen, maar juist vrij willen zijn om meerdere samenkomsten te bezoeken? Of dit dan persé tot minder kerkgang leidt, zoals Chatuliem veronderstelt, zou ik niet durven stellen.

Zegt de opmerking niet in hokjes denken dan werkelijk niets? Volgens mij zegt het heel veel over de persoon, namelijk dat hij bereid is over eigen grenzen heen te kijken.

Tuurlijk zegt de opmerking 'niet in hokjes denken' niet helemaal niets... Maar de vraag was, bij welk kerkgenootschap hoor je... Dat is toch gewoon een feitelijke vraag? En dat zegt mij niets over of je wel of niet open staat voor mensen uit andere hokjes... Dat is een andere vraag... Knipoog smiley

Niet in hokjes denken roept bij mij iets op van 'ik vind het niet zo belangrijk van welke kerk ik lid ben'.
Voor God is het niet belangrijk, denk ik, van welke kerk ik lid ben. Het gaat Hem erom of ik in Hem geloof...
Maar op een site als deze stel ik mezelf voor en dan vind ik kerkgenootschap wel relevante informatie... Ik heb al uitgelegd waarom.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 21:59
 
HARALD285 schreef:
Chat, van de andere kant kan ik ook zeggen dan personen die aangeven bij een kerk te horen, dat dat negatief klinkt, want het geeft aan dat mensen niet over hun kerkmuren heen kijken. En dat mensen die een bepaalde kerk ingevuld hebben daar ook trouw altijd heen gaan. En daar ook tegenover elkaar stelling nemen, met bv. als voorbeeld uit de bijbel; Ik ben van Cefas, en ik van Petrus, zo kun je ook zeggen, ik ben GKV, en ik ben PKN. Zeg je dan dat je tot God behoort daarmee, of tot een kerk gemeenschap? Zeg ik liever dat ik kind van God ben dan dat ik lid ben van de GKV.

Wat mij betreft trek je hier onterechte conclusies... Je interpreteert iets, wat gewoon als feit er staat... Zie mijn reactie hierboven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HENK710





Berichten: 2109

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 22:03
 
LIESBETH326 schreef:
Wat mij betreft trek je hier onterechte conclusies... Je interpreteert iets, wat gewoon als feit er staat... Zie mijn reactie hierboven.

Een zelfde interpretatie wordt ook gegeven door jou en Chat over die andere opmerking die ingevuld kan worden Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIANNE129





Berichten: 260

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 22:06
 
Hoewel ik een hekel heb aan 'kerkhokjes', vind ik het wel een belangrijke vraag. Het zegt toch vaak iets over de (achtergrond van de) persoon, zoals Chatuliem al aangaf. Voor mij is het heel belangrijk om mijn geloof te kunnen delen met een partner. Het geloof is wezenlijk onderdeel van mijn identiteit. Iemand die mijn geloofsbeleving niet begrijpen kan, begrijpt dus mij in mijn identiteit niet.
Ik zeg niet dat dit de kans op een goede relatie onmogelijk maakt, maar het is wel erg lastig in de praktijk...

Uit ervaring weet ik dat kerkgenootschappen met dezelfde naam nogal eens per plaats kunnen verschillen. Wanneer er een relatie ontstaat is de kans groot dat minimaal een van de twee zal gaan verhuizen. Ik denk dat het dan goed is wanneer je samen gaat kijken naar een gemeente waar je je het best thuis voelt. Dat kan dus best plaatselijk verschillend zijn.
Ik denk dat er dus veel meer mensen zijn die al meerdere kerken hebben bezocht, bij de een sprak het een, bij de ander het ander weer meer aan.

Er is nu eenmaal geen open keuze mogelijkheid, dan moet je toch iets invullen. Er zijn meer vragen hoor, die best lastig zijn om echt eerlijk in te vullen, wat moet ik invullen bij lichaamslengte? Ik zou het echt niet weten, zover ik weet ben ik 179,5 cm jij mag het zeggen.


Laatst aangepast door
MARIANNE129
op woensdag 21 april 2010, 22:07
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326





Berichten: 456

BerichtGeplaatst: woensdag 21 april 2010, 22:09
 
HENK710 schreef:
Een zelfde interpretatie wordt ook gegeven door jou en Chat over die andere opmerking die ingevuld kan worden Knipoog smiley

Daar ben ik het niet helemaal mee eens... Knipoog smiley
Het gaat om een feitelijke vraag, die wat mij betreft concreet beantwoord mag worden...
Wat je aan dat antwoord ontleent... tja, da's idd interpretatie... Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina 1 2 3 4 ... 7 Volgende
Pagina 1 van 7