ChristianMatch
 


Forum

Berichten van MIEKE364
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 ... 26 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van MIEKE364
Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 13:57
BerichtOnderwerp: Zondag..voor mij?
 
SHANITA130 schreef:
Mieke, ik begrijp alles, een ding,



Wat bedoel je met ruimte voor de Heilige Geest.


Wat ik er zelf van heb gehoord en meegemaakt: dat mensen dingen over je kunnen zeggen die ze van God gehoord hebben, de zgnmde profetieën, dat je kan vallen, lachen in de geest, gek doen in de geest, masaal in tongen spreken en zingen...en dat noemen ze dat ze de heilige Geest de ruimte geven....

Een gastspreker in die gemeente had wel dat effect op sommige mensen in een bepaalde dienst. Ook dat is niet nieuw, daarover kan je in de bijbel lezen bijvoorbeeld over de uitstorting van de Heilige Geest in die tijd.
Het vallen in de geest heb ik opgevat als (voorzover ik daarover hoorde en op tv heb gezien) onmachtig worden na verkramptheid, frustatie en woede door de overweldigende warmte en liefde van de Heilige Geest.
Het lachen heb ik meegemaakt door een jonge vrouw uit een andere cultuur; ik vatte het op als een reactie op het wegvallen van angst en bezorgdheid door de overweldigende energie van Liefde en ontferming door de Heilige Geest. Gek doen in de Geest komt voort uit een overweldigend gevoel van bevrijding na niet gezien te zijn, niet gehoord te zijn.


Ik bedoel, misschien bedoel je wat anders: wat is het verschil tussen ruimte voor de Heilige Geest, in bijvoorbeeld een traditioneel PKN kerkje, en zo'n grote kerk die jij beschrijft?


[u] Ik bedoel wat anders, ja. Vóór de dienst wordt gebeden door de voorgangers, de bandleden en het koor, dus allen die invloed uitoefenen op de gemeente. Er wordt uit de bijbel gelezen en de teksten worden toegelicht. Ik kon er niets verkeerds in ontdekken. Er wordt vurig gebeden met de gemeenten. De teksten van de songs - veelal in het Engels - zijn vol van toewijding aan God, de Zoon en de Heilige Geest. Het als het ware reciteren van die teksten brengen de mensen enigszins in vervoering. Het is een oase van Liefde, vergevingsgezindheid en bemoediging. Hen wordt verteld dat ze mogen zijn wie ze zijn, allen kinderen van een liefdevolle Vader. Als je daar niet blij van wordt.

Het verschil is dat in de meeste PKN-gemeenten toch wel heel ernstig met het geloof wordt omgegaan. Er is minder aandacht voor het uiten van jezelf, emoties en gevoelens; daar heb je het niet over. Er heerst een wat beklemmende sfeer, je hebt minder het gevoel dat je mag zijn zoals je bent (natuurlijk binnen de geschreven en ongeschreven sociale omgangsvormen!) dan wel dat je wordt voorgeschreven hoe je je dient te gedragen.

In die zin bedoel ik dat er meer ruimte is om de Heilige Geest te ontvangen in de nieuwe gemeenten.


Laatst aangepast door
MIEKE364
op maandag 29 april 2013, 14:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: maandag 29 april 2013, 13:02
BerichtOnderwerp: Zondag..voor mij?
 
WILLEMIJN232 schreef:
Is het niet zo dat in de traditionele kerken de kerkgang terugloopt? Als je kijkt naar Evangelie gemeenten, die puilen juist uit hun gebouwen en daar is als het ware een wildgroei aan de gang met allerlei nieuwe startende gemeentes.....En kijk eens naar de Doorbrekers of de Baptistenkerk in Drachten?
Wat maakt dat mensen daar voor kiezen ipv een traditionele kerk?


Dat is een interessant fenomeen, Willemijn, dat velen bezig houdt. Het is volgens mij een combinatie van factoren zoals alle succesformules.

In Den Haag floreert the City kerk; een moderne gemeente die alweer bijna uit hun collosale bakstenen reus groeit (opgekocht voor een appel en een ei). Ik was bij de opening van het gebouw. In een hoek een handvol grijsaards die hun gemeente voortaan in een buurtgebouwtje vorm zal geven. Langzaam binnenstromend, verbaasd om zich heen kijkend, jonge mensen, stellen met hun baby's op de arm, kleintjes aan de hand; honderden. Ook tieners; vrienden- en vriendinnenclubjes, ook vijftigplussers en grijze hoofden. Ik hield het niet droog van ontroering....de ark (want in die vorm is de kerk gebouwd) stroomt vol met nieuwe hoop....Het concept?
De nieuwste electronische apparatuur, grote schermen, een eigen band plus violen, een groot koor, een kinderclub, een tienerclub, een vrouwen- en een mannengroep, een ouderenclub. Een enthousiast pastoreskoppel; man en vrouw. Prachtige enthousiastmerende teksten die uit volle borst worden meegezongen. Er worden themadagen georganiseerd, er is een enorme sociale cohesie, iedereen is er voor iedereen. Er wordt gelachen, gehuild, gepraat en geluisterd, gefeest en getreurd. Men wordt niet in een keurslijf gedwongen maar voor ieder is plek zichzelf te zijn. De letter van de Bijbel wordt wel nauw gevolgd en ieder neemt zijn bijbeltje mee en leest mee met de tekst. Het is er nogal streng hoewel alle geloven, alle rassen van harte welkom zijn. Wat er overheerst is Liefde en alle ruimte voor de Heilige Geest. Ik vind het prachtig hoewel ik kerk in een nederlands hervormde gemeente, daar voel ik me thuis.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 maart 2013, 22:39
BerichtOnderwerp: nieuwe Paus
 
Zeker hoopvol om te lezen hoe deze mannen een krachtig licht opwerpen tegen het donkere doemdenken, de bangmakerijen en de beschuldigingen, het de een tegen de ander opzetten. Het is niet de manier waarop je naar je medechristenen hebt te kijken. Het haalt jezelf en anderen naar beneden en creeërt chaos.
Het is ons werk om op te bouwen en te helen, elkaar te versterken en te bemoedigen en dat hebben we ook nodig. Het volgen van Christus is geen zorgeloos leven in weelde maar wel een pad vol schoonheid, verkrijgen van inzicht en groei om met elkaar te delen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 maart 2013, 22:34
BerichtOnderwerp: (wederzijdse) afhankelijkheid
 
ANNETTE792 schreef:
Maar moet dan dan perse? Ik krijg soms juist wel eens het idee dat het nu omgedraait begint te worden en je er juist op aangekeken wordt als er met plezier zelf voor kiest?

Ik verkeer in de luxe positie dat ik niet perse hoef te werken, maar heb wel de mogelijkheid om het te doen. Ik ben erg blij dat ik geen hele week thuis zit maar ik ben ook erg blij dat ik als de kinderen hier uit school komen (en dat is hier elke dag al om half 2 s middags) gewoon thuis kan zijn bij ze.

Dat ik financieel dan afhankelijk ben vind ik niet erg, ik weet dat als het nodig is ik prima voor mezelf en mn kinderen kan zorgen. En ik ben blij dat dat nu voor me gedaan wordt en ik voor de kinderen kan zorgen.


In dat opzicht ben ik het met je eens Annette, ben er erg voor kinderen in gezin- en familiesfeer op te voeden in plaats van ze als kleine baby's door weer en wind en druk spitsverkeer van hot naar her te slepen.
Vind dat deerniswekkend, kleintjes hebben rust en regelmaat nodig en zeker geen stress.
Ik heb de eerste twaalf jaar ook heel bewust fulltime gemoederd over mijn kind. Vrijwilligerswerk zorgde ervoor dat ik niet de hele dag alleen thuis hoefde te zijn want dat was toentertijd niks voor mij.
Ik ken meer mensen van jouw generatie die er net zo over denken en daar is niks mis mee, hoor.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 maart 2013, 22:03
BerichtOnderwerp: (wederzijdse) afhankelijkheid
 
THOMAS968 schreef:
Is wederzijdse afhankelijkheid in een relatie nou wel zo erg? Zolang er geen sprake van een machts- of dwangrelatie is, hindert dat niks toch. Veel vrouwen willen zich veilig en beschermd voelen door een man. Dan ben je nog niet afhankelijk, het beantwoordt dan aan je wensen. Een man is net zo afhankelijk van de eigenschappen die hij in of bij een vrouw zoekt. En als je beide vindt wat je wilt dan is het goed. Mijn relatie hoeft echt niet in de smaak te vallen bij doorgeslagen femina-getuigen of eventuele andere religieuze fundamentalisten, die de persoonlijke vrijheid niet aandurven en hun zekerheid in regeltjes zoeken.

De negatieve associatie die afhankelijkheid heeft komt denk ik voor uit het al dan niet verborgen machtsmisbruik in een voorbije relatie. Dat machtsmisbruik is overigens niet het exclusieve terrein van mannen.

Als je stukgelopen bent in een tradtioneel huwelijk dat niet bij je ontwikkeling leek aan te sluiten, trap daar dan geen tweede keer in. Je mag jezelf best gunnen nu wel gelukkig te zijn.

Thomas, een relatie is misschien wel zelfgekozen afhankelijkheid.


Toch is dat nog niet zo eenvoudig en eigenlijk waardevolle emancipatie voor de man en voor de vrouw.
Je ontworstelen aan ingebakken gewoonten en overtuigingen vergt zelfinzicht en moed.
Zeker als de buitenwacht en dierbaren dichterbij vinden dat je je aan de traditionele vormen moet houden wat een schaduw kan werpen op je verwonnen geluk.
Het met elkaar delen van die strijd of moeite maakt die dragelijker en geeft steun en vertrouwen in jezelf en elkaar.


Laatst aangepast door
MIEKE364
op dinsdag 12 maart 2013, 22:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: woensdag 6 maart 2013, 22:52
BerichtOnderwerp: WAT ETEN WE VANDAAG VOOR LEKKERS1
 
ZEELAND736 schreef:
Bemerk jij dan ook hoe weinig je moppert???
Al hoewel ik eerlijk toe moet geven...ik heb gemakkelijke kinderen wat het eten betreft...
En ik weet...als ik alleen zou zijn...ging het mis...
Voor mezelf..alleen koken.. vind ik zo ongezellig...

ja, dan ben je een tevreden smikkelaar als je zelf bepaalt wat de pot schaft...

Dankbare eters zijn een dagelijkse vreugde dat ben ik met je eens.

Mijn nageslacht is alweer ruim vier jaar geleden op eigen benen gaan staan. Eten moet je toch, dan kan je maar beter iets lekkers maken. Het was wel even wennen, hoor, en af en toe iets makkelijks is te overzien. Je hebt toch een verantwoorde maaltijd nodig dus geniet van het koken voor jezelf en varieer, houd het leuk....
biecht: ik neem ook weleens een patatje en een cheeseburger mee naar huis, hoor....of iets lekkers van La Place of van Julia's of van de ayurvedische saladebar...mmmm Tel je zegeningen, een voor een Lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: woensdag 6 maart 2013, 18:55
BerichtOnderwerp: WAT ETEN WE VANDAAG VOOR LEKKERS1
 
ZEELAND736 schreef:
Jij kan het weer heerlijk aan jezelf vragen...das ook leuk!!! Clown smiley

dat is nou grappig, precies wat ik een half uurtje geleden deed. Waar heb ik nou ns zin in?
In de koelkast duiken dan, wat zit er nog in voor een combinatie?
pompoen, winterwortel, spitskool, geitenkaas, oestersaus..hmm, andere kast: vast aardappeltje, sjalotje.
Grote gietijzeren wok pffffffff tevoorschijn, de hele mikmak erin en roeren maar.....lekkurrrr


Laatst aangepast door
MIEKE364
op woensdag 6 maart 2013, 18:56
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zondag 17 februari 2013, 21:57
BerichtOnderwerp: Abraham gezien en geen relatie....dus Latten?
 
GERRIT084 schreef:
Dat vind ik wel een heel goedkope opmerking zeg, en volgens mij was mijn reactie op die van Erica afgestemd.
Een reactie die was afgestemd op kennis genomen van, en ik kennisneming heb van andere gevallen.
En of ik terug zou komen, als ik zelf in bepaalde schoenen heb gestaan, denk het niet, omdat hoogst waarschijnlijk, en dat weet ik haast wel zeker, niet tot een keuze zou gaan, als ik denk waarover zei het heeft.
Maar los van dat, mijn schoenen kennen nu eenmaal niet, de weg van de minste weerstand.


B R I L J A N T, Gerrit, hoe je woorden vindt om uit te leggen wat je bedoelt.


Laatst aangepast door
MIEKE364
op zondag 17 februari 2013, 22:14
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 februari 2013, 16:45
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
 
THOMAS968 schreef:
Ik moet het toegeven: het Larghetto uit het vioolconcert van Beethoven is nagenoeg onovertroffen. Ik zeg altijd dat het hoort bij de tien mooiste muziekstukken, maar als ik eerlijk ben...

Op iTunes is hij voor bijna niks te koop van Hilary Hahn en die speelde al als vijftienjarig meisje de sterren van de hemel:

http://www.youtube.com/watch?v=KeqhQuOTe8k

Let op haar gezichtje bij ongeveer 0 43 en verder, mooi he. Wat een talent, niet te geloven en dat is niet omdat ik Thomas heet. Het lijkt niet van deze aarde te zijn.

Thomas

Een wondertje op zich; met stijgende verwondering terwijl je je ogen en oren bijna niet kunt geloven, laat ze je achter in een diepe, intevreden stilte, vertroost.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 februari 2013, 13:55
BerichtOnderwerp: De klik...
 
FRANKT627 schreef:
Ik begrijp je goed, Visser. Misschien heb jij geluk met het vinden van zo'n partner maar er zijn vast andere mensen die het het ook willen en heel goed hun best doen om die klik te vinden maar toch geen toegang krijgen. En wat dan? Einde relatie???


Dat vind ik een kortetermijnoplossing die dat niet is. Ik ken iemand die zijn hart verloor aan een moeder van drie tieners die het hare al aan hem had verloren. Ze was nog maar kort gescheiden.
Het heeft hem heel wat inspanning, geduld, liefde, toewijding en wat al niet gekost om een relatie op te bouwen met deze kinderen die teveel hadden meegemaakt en geen man vertrouwden.
Hij is een rijk man geworden in dat opzicht dat hij samen met zijn vrouw die kinderen een stabiel thuis heeft gegeven. Ze zijn alledrie goed terecht gekomen en zijn ondanks alles hersteld van een heel moeilijke periode.
Als ik iemand bewonder is het hem.....mijn held van een broer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 februari 2013, 13:48
BerichtOnderwerp: Ik match niet
 
FRANKT627 schreef:
Dat komt omdat je mijn profiel oversloeg... Boze smiley

Zooooo, Jans......jij zit gebakken
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 februari 2013, 13:46
BerichtOnderwerp: God zet de juiste mens op de juiste tijd op de juiste plaats
 
ROADY558 schreef:
Ik geloof dat je zelf ook behoorlijk misleid bent....

De zonde brengt de dood voort volgens de bijbel, maar als iemand zelf voor zijn dood zorgt, dan is dat geen zonde????


God heeft Zijn enige Zoon naar ons toegestuurd om iedere zonde van de mens weg te wassen met Zijn bloed.
Het gaat ons verstand te boven maar dat is Jezus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 februari 2013, 13:38
BerichtOnderwerp: Bijstandsmoeders gekoppeld aan rijke man
 
JETBROEK719 schreef:
Het zou ook een goed idee kunnen zijn als de bijstandsmannen op zo'n manier aan de vrouw werden gebracht. Hup opknapbeurt en er komen wat frisse toyboys op de markt, leuk voor de cougars in die regio.


Kijk, dat zijn de betere plannen Duiveltje smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: vrijdag 8 februari 2013, 23:05
BerichtOnderwerp: Bijstandsmoeders gekoppeld aan rijke man
 
een typisch Telegraafverhaal.....de sensatie en de onzin druipen ervan af zoals gebruikelijk.....waar zien ze de NoordFriezen voor aan? Het lijkt een beetje op vrouwenhandel.....een soort slavenmarkt...de huishoudster wordt gekoppeld aan de broodheer....niet van deze tijd en voor beide partijen een genante vertoning....ik geloof er niks van.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: woensdag 6 februari 2013, 22:22
BerichtOnderwerp: De klik...
 
LIES146 schreef:
Ik heb dat gisteren voor het eerst gehad bij een profiel wat ik las.. T kwam echt 'binnen' ofzo, t deed me wat.. Eerste keer dat ik dat ervoer...ja, k heb er maar een mailtje aan gewaagd...

Spannend!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: woensdag 6 februari 2013, 21:09
BerichtOnderwerp: De klik...
 
THOMAS968 schreef:
Met name in de bevindelijke kringen is er nog vaak een autoritaire vaderrol. Hoewel men zich in deze groepen er nogal op voorstaat bijbels te handelen, lezen ze niet dat de vrouw eigenlijk alleen haar man maar hoeft te respecteren, terwijl aan de wijze waarop een man een vrouw moet behandelen veel meer eisen worden gesteld. Daarnaast is het zo dat wij als bekeerde heidenen niet gebonden zijn aan de Joodse wetten, die in een Joodse cultuur gemaakt zijn die als kenmerk had dat vrouwen nietswaardig waren. We moeten de christelijke opdracht nu waar maken en in deze tijd, waar de rechtsstaat vrouwen veel beter beschermt dan de wetten 3000 jaar terug. De tijd is echt voorbij dat je een vrouw kon ruilen voor kamelen. Voor Christus zijn man en vrouw gelijkwaardig. Gelijk is onzin, zelfs elke cel is anders.
En een autoritaire man die qua sexbeleving niet verder komt dan dat ze haar benen moet spreiden als hem dat uitkomt, heeft van vrouwen wel erg weinig begrepen en aangevoeld. Als dit soort primitieve wanminnaars zich daarbij ook nog op de Bijbel beroept, is het al helemaal beschamend. Wie als man met dat soort armoedige opvattingen een huwelijk wil aangaan, kan maar beter niet huwen en van begeerte branden, dan doe je een ander tenminste geen kwaad of ernstig tekort. Het is uiteraard een woordspeling, zoals je begrijpt. Mannen leven vandaag de dag niet bijbels als ze zich beroepen op een cultuur waarin vrouwen geen gelijkwaardigheid kenden en feitelijk met een bruidsschat betaald moesten worden. Naar die maatschappij wil geen zinnig mens terug. Een liefdevol christen met enig respect voor vrouwen al helemaal niet.

Thomas


Het is eigenlijk pas sinds een jaar of 50 dat vrouwen echt beschermd worden door de staat, dat neemt niet weg dat vrouwen en kinderen nog steeds vogelvrij zijn binnen het huwelijk.
Alleen als ze het zelf niet (meer) pikt, houdt het op. De geschiedenis is zich hardnekkig herhalend en met de komst van minder ontwikkelde culturen binnen onze grenzen is het er beslist niet beter op geworden met name in de eenvoudiger lagen van de samenleving.
Vrouwen en mannen zijn volgens de bijbel naar Gods evenbeeld gemaakt en daardoor gelijkwaardig. De intrinsieke menswaarde is gelijk en tegelijkertijd zijn man en vrouw verschillend geschapen en daar mag je van mij volop voor uitkomen.
De klik is voor mij iets volstrekt geheimzinnigs. Het proces van de klik blijkt zich te voltrekken in enkele seconden bij de eerste ontmoeting en dat zit 'm vooral in de nonverbale communicatie en geuren.
En de klik kan ook zitten in het schrijven met elkaar; tussen de regels door is veel te lezen voor de goede verstaander.
Ook het met elkaar telefoneren kan de klik geven door het woordgebruik, klankkleur van de stem.
Voor mij blijft de klik iets geheimzinnigs en uitermate boeiends want die klik blijf je altijd zoeken en dat houdt de relatie levendig.
Een relatie - ook met een klik - blijft een dagelijkse inspanning van beide kanten. Het bereid zijn te geven en te ontvangen, de ander niet willen veranderen maar aanvaarden zoals zij of hij is. Bewondering en belangstelling blijven voeden voor elkaar zijn betrouwbare bouwstenen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: woensdag 6 februari 2013, 20:39
BerichtOnderwerp: De klik...
 
Jullie onmin buiten het topic verder uitvechten lijkt me een beter idee dan het overigens boeiende topic ermee te belasten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 21:26
BerichtOnderwerp: Huishoudelijke vragen mogen toch ook?
 
KEITH722 schreef:
ga ergens anders mutse joh

Hier ga je te ver met je straattaal, Keith. Op cm zijn we niet gewoon om respectloos met elkaar om te gaan.
Zo spreek je iemand als Petra hier niet aan. Je houdt je maar in.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zondag 20 januari 2013, 23:17
BerichtOnderwerp: Eerst het vlees, of eerst het Hart?!
 
THOMAS968 schreef:
Ik ben in ieder geval blij dat je weer actief bent. Geneuzel is er al genoeg op de fora. In het verleden hebben discussies over dit soort onderwerpen er wel toe geleid dat een topic op slot ging. Het idee dat seksualiteit eigenlijk slecht of zelfs zondig is, is voor veel leden een vanzelfsprekendheid. Neem het begrip masturbatie. Veel mensen en naar mijn indruk vaak vrouwen, hebben er de grootste moeite mee, terwijl er werkelijk geen enkele basis voor is. Het moeilijke van deze topics is dat je eerst ingeslepen vooronderstellingen moet ontkrachten. Ik moet wel zeggen dat ik als reactie op het stuk hierboven indertijd veel reacties van vrouwen kreeg die het bevrijdend vonden. Vooral uit reformatorische en wat zwaarder evangelische kring. Een goede discussie kan echt mensen helpen. Probleem in de discussie zijn altijd mensen die de kerkelijke cultuur mbt sexualiteit in hun eigen kerkelijke kring als norm voor het Christendom zien. Dat er bijbelteksten bijgehaald worden die fout zijn geinterpreteerd is bijna altijd zo. In de Bijbel staat dat Onan de opdracht van God negeerde en zijn zwagerplicht niet deed. Het werd geinterpreteerd als masturbatie. Veel christelijke mensen lijden onder dit soort fouten maar de kerkelijke traditie houdt het vaak in stand. In evangelische kringen is het soms maar niet altijd zo dat het kader erg zwak is en weinig theologisch geschoold. Nieuw-bekeerden worden vaak met bijbeluitleg geconfronteerd die nooit zouden voorkomen als de voogangers een fatsoenlijke theologiestudie hadden gevolgd.

Veel mensen willen hun eigen vroomheid ook illustreren door het gebruik van veel bijbelteksten. Als het vroom en in de geest klinkt dan is het goed en in sommige kringen is het ook zo, dat dat werkt. Ze raken uitermate gefrustreerd als je ze op een fout gebruik van bijbelteksten wijst. De doelstellingen van de stenengooiers liggen ook vaak in het profileren van een eigen ego. Je zag in eerdere discussies over het onderwerp dat men de kerkelijke traditie verwart met wat er echt bedoeld is.

Thomas


Ik ben erg blij met de openheid waarmee jullie met dit onderwerp komen.
Het is zo dat vanaf de kansel een hoop bangmakerij over seksualiteit over de kwetsbare en gezagsgetrouwe kerkgangers is uitgestort.

Ook in mijn puberteit werd er nog gedreigd met zweren, blindheid en ziektes als je masturbeerde.( Mijn ouders vonden dat belachelijk maar maanden ons wel voorzichtig te zijn en vooral zuinig op jezelf.)

Als uitleg werd mij verteld dat dat bedoeld was om reden dat het zaad niet mocht worden verspild maar moest worden benut voor de voortplanting. En dat je de liefde niet voortijdig moet opwekken, het vuurtje oprakelen mag pas in de huwelijksnacht.

De kerk heeft veel tijd gehad om de angst diep tot in het dna te laten wortelen.
Ik was tiener ten tijde van de seksuele revolutie en werd door mijn zich ontwikkelende ouders en mijn eigen verstand beschermd tegen de excessen ervan.
De overgang van een seksuele angstcultuur naar een ongebreidelde vrijheid was erg groot en menigeen werd meegesleurd in de waan van die tijd.
Wat mij opvalt is dat er ondanks al die emancipatie nog veel seksueel kwaad geschiedt, denk aan de loverboys...
Liefde en seksualiteit worden nog steeds misbruikt. De mens is tot het kwaad geneigd en gelukkig in staat tot veel goed. Enfin dat is een ander topic.
Seksuele bevrijding en vrijheid is een groot goed waarbij wederzijds respect, te beginnen bij respect voor jezelf, vriendschap en liefde hoog in het vaandel mogen prijken.
Bij de schepping is seksualiteit inbegrepen zoals Thomas al zei. Het is niet zondig en vies. Misbruik ervan is dat wel. Een gezonde seksualiteit begint bij de opvoeding, het voorleven van de ouders en hun voorlichting. Dat garandeert niks maar geeft wel een gezonde basis mee.
Met seks pas beginnen als je werkelijk zoveel in elkaar ziet dat je zeker weet dat je verder wilt met elkaar vind ik erg belangrijk.
Masturbatie vind ik voor de beide seksen een gezond en volkomen normaal alternatief, beter dan one-night-stands en je vergrijpen aan iemand alleen om de seksuele bevrediging. Dat schaar ik onder respectloos seksueel handelen, jezelf en de ander verlagen.
Seksualteit is wat mij betreft een uiting van de vriendschap en de liefde die je voor elkaar voelt, de relatie begint er niet mee maar is wel een onmisbaar aspect van een volledige liefdesrelatie.
Seks bewaren tot na het huwelijk is een mooi romantisch gegeven wat haalbaar kan zijn voor jonge mensen zonder ervaring.
Als je al eens een volledige liefdeservaring hebt gehad is het lastig lang te wachten en het wanneer bepaal je in deze tijd gelukkig samen.
Te snel trouwen om uit huis te kunnen gaan zoals vroeger wel gebeurde is vragen om problemen en die waren er dan ook legio.
Zwanger worden om te kunnen trouwen gebeurt nu ook weer veel meer dan enkele tientallen jaren geleden. Vooral in de sociaal zwakkere milieus komt dat weer veel voor.
Angst en schroom voor seks, er niet volledig van kunnen genieten gepaard gaand met schuld- en minderwaardigheidsgevoelens komen bij heel veel vrouwen voor. Geduld met jezelf en met elkaar hebben en met respect met je eigen en elkaars seksualiteit omgaan helpt samen een begaanbaar pad te maken waar je ook op dit gebied ten volle tot je recht mag komen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: zaterdag 5 januari 2013, 13:42
BerichtOnderwerp: Liedjes uit de oude doos.
 
http://youtu.be/QHa3vfURgUE


Prachtig, nog steeds, tijdloos optimisme en daar is niks mis mee, kijk het hele filmpje vooral uit....het laatste stukje is het allermooiste.....

? I have a Dream, a song to sing
To help me cope with anything
If you see the wonder of a fairy tale
You can take the future even if you fail
I believe in Angels
Something good in everything I see
I believe in Angels
When I know the time is right for me
Ill cross the stream, I have a Dream...?


Laatst aangepast door
MIEKE364
op zaterdag 5 januari 2013, 14:01
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 januari 2013, 23:33
BerichtOnderwerp: Een vrouwenhart
 
MARISKA601 schreef:
met man schoenen kopen is juist leuk...
heb ik laatst gedaan...Lachende smiley

de uitzondering.......

heeft hij ze betaald.....? Lachende smiley met blinkend witte tanden


Laatst aangepast door
MIEKE364
op vrijdag 4 januari 2013, 23:35
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 januari 2013, 22:45
BerichtOnderwerp: Een vrouwenhart
 
THOMAS968 schreef:
Laten we eerlijk zijn Pieter, we begrijpen negentig procent van een vrouw en die laatste tien procent, dat zal nooit lukken.

Als een man zich moeite getroost een vrouw te begrijpen vind ik dat een warm compliment.....

Vrouwen denken en handelen anders in die tien procent. Maar troost je, andersom is het voor hen bij mannen precies zo.

Yep, in de roos!! Het is wel spannend om elkaar te proberen te doorgronden.

Zie het niet als fout en onbegrijpelijk maar een beetje als uitdaging. Leg je er in de meeste gevallen maar bij neer dat het nooit zal lukken en geniet daarvan. Vrouwen doen dat ook met ons als ze dit snappen.

Weergaloos goede raad! Maak er geen strijd van en probeer elkaar heel te laten, het is ingewikkeld genoeg!

En sommige dingen blijven zo. Een vrouw die voor de volle klerenkast staat en beweert dat ze niets heeft om aan te trekken, moet je niet met logische argumenten bestrijden. Gelijkberechtiging van man en vrouw is een fatsoenlijk grondrecht maar gelijk, dan wel hetzelfde, zullen we nooit worden. Dat hoeft ook helemaal niet. Elke cel in een vrouw is anders, en dat is echt een wetenschappelijk feit.


De man en de vrouw zijn zeker gelijkwaardig en echt verschillende wezens en dat is ook de bedoeling; dat moet je niet willen veranderen. Het is prachtig om vrouw te zijn en daarvan te genieten.

Ik groeide op tussen twee broers en heb een fanastische zoon. Ik heb geleerd ze te waarderen in hun eigenheid en mijn vrouwzijn leren in te zetten om hen aan te vullen.
Zo kan je jezelf zijn, tot je bestemming komen en de man dat ook gunnen.



Ik ga vanmiddag om twee paar nieuwe schoenen. Ik geef mijn maat op, zoek er twee uit en ben in tien minuten klaar als ze lekker zitten. Maar winkelen is voor vrouwen heel wat anders dan schoenen kopen zoals ik dat doe. Waarom zou je ze die vreugde afnemen? Wees alleen zo wijs dat je niet meegaat.....

Zei je 'schoenen kopen'? Je begrijpt vrouwen echt voor 90% vrees ik....
En gelijk heb je niet mee te willen gaan op schoenenstrooptocht.....een vrouw in schoenentrance is geen boeiend gezelschap; wel leuk om naar te kijken.....


Thomas, sommige dingen bij vrouwen zijn zo en daar kun je met je mannenverstand toch niet tegen op.

Troost je, Thomas......vrouwen ook niet...


Clown smiley Verlegen lachende smiley


Laatst aangepast door
MIEKE364
op vrijdag 4 januari 2013, 22:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: donderdag 3 januari 2013, 21:45
BerichtOnderwerp: Zingende christenen zorgen ervoor dat vogels niet paren
 
Dit is toch te belachelijk voor woorden.
Ik ben lid van de vogelbescherming en mijn tuintje is supervogelvriendelijk maar deze actie van de milieugroep Dronten kan mijn sympathie niet winnen.

Door de speeltuin krijgen de vogels continu een overdosis decibellen en de stadsvogels bij mij in de buurt krijgen regelmatig heel wat overlast van kerkklokken, fanfare, een niet aflatende verkeersstroom en wat al niet en dat heeft ze nooit afgehouden van broeden. Ondanks de vele katten bij mij in de wijk broeden de merels en de mezen bij mij in de heg. Vogels laten zich echt niet afhouden van hun voortplantingsdrift door een paar dagen christelijk gekweel, dat maak je mij niet wijs.

De milieugroep blinkt niet erg uit in intelligentie en vertrouwenwekkend zijn ze al helemaal niet. Deze club gaat leden verliezen, vrees ik. Wat een domoren.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: woensdag 2 januari 2013, 13:58
BerichtOnderwerp: Waarschuwing voor lauwheid.
 
[quote=THOMAS968]

Roelande en Thomas laten mooi de inzichten zien waartoe je kunt komen door implementatie van het Woord, door de bijbel en het onderricht erin tot je door te laten dringen en daarbij al je zintuigen aan te wenden, zeker niet in de laatste plaats je ziel, je hart en je intuïtie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: maandag 31 december 2012, 21:21
BerichtOnderwerp: Top 2000
 
JANS221 schreef:
1969 : Ramses Shaffy & Liesbeth List - Pastorale

http://www.youtube.com/watch?v=x5cntzEZo1w


lekker snoeihard meezingen!!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: maandag 31 december 2012, 21:07
BerichtOnderwerp: Wat heb je gedaan vandaag?
 
FRANKT627 schreef:
tuurlijk wil ik dat en zeker op eendag als deze..het is eens iets anders dan alleen zijn...

wens je van harte een fijne relatie toe die bestendig is....

Zat eens in een minder gelukkige periode in mijn leven en wat me toen hielp was in de loop van de tijd een kleine vriendenkring opbouwen en onderhouden; dat is ook belangrijk....kan je morgen mee beginnen....goed begin van een nieuw jaar....mensen die je raken, die je graag weer wilt zien....doe ze een voorstel.....voor een kop koffie, elkaar eens bellen, een wandeling, een end fietsen, samen koken etc.....gewone vriendschappen zijn zo belangrijk voor het kleine geluk...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: maandag 31 december 2012, 20:54
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
 
http://youtu.be/faKFcfytlxU

Wat Liefde voor een mens kan doen......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: maandag 31 december 2012, 16:55
BerichtOnderwerp: WAT ETEN WE VANDAAG VOOR LEKKERS1
 
deze oudejaarsavond ga ik er weer eens ouderwets tegenaan.....de eitjes en de aardappeltjes in de pan voor de gevulde eitjes en de aardappelsalade met verse kruiden, dan nog een tomatensalsa van die minitomaatjes......mmmmm, kaasplankje even leegmaken enneh koffie toe met een stukje chocoladetaart.....dan moet t wel op de vreethaak (excusez) ......en lekker ontspannen nog efkes de laatste uurtjes van 2012 uitzitten.....poes en ik....hele oude poes en ik, voor hem laat ik twee feestjes zitten en niet helemaal van harte....maar hij is oud en ziek en heel erg lief....dus tsja...de socialmedia zijn geduldig
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 december 2012, 16:54
BerichtOnderwerp: Een vrouwenhart
 
Het moet toch even van mijn 'vrouwenhart', hoor, dat ik het geweldig vind hoe je hier op elkaar reageert, hoe er manmoedig wordt opgebiecht door Frank hoe krachtig hij omgaat met al zijn teleurstellingen en beproevingen; wat een bemoediging voor zowel vrouwen- als mannenharten, daar heb ik bewondering voor en vind het beregoed dat je dit hier neerzet, Frank.

Hoe 'kabouter' wordt bemoedigd door een flink aantal sterke mensen die zich christen noemen. Ik ben erdoor geraakt en ben blij dat er zo met en voor elkaar wordt gewerkt aan een betere wereld door om te zien naar elkaar en vanuit het hart te spreken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364 (70)





Berichten: 766

BerichtGeplaatst: vrijdag 28 december 2012, 01:03
BerichtOnderwerp: kijken op profielen..
 
FRANKT627 schreef:
Idd thomas, het is een zins-spelling...op het forum doen we het met onze vingers toch... Knipoog smiley

enne, het eigenlijke gezegde is 'rad van tong'...dus niet 'rap van tong'...


volgens het nederlandse woordenboek is het gezegde 'rap van tong' en niet 'rad van tong'......het belgische woordenboek dat je hebt geraadpleegd zegt wat anders...... Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Berichten van MIEKE364
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 ... 26 Volgende
Pagina 2 van 26